Gå til innhold

UVI, trenger hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjent begynnende UVI smått siden i går kveld, men nå i dag har det bare blitt værre og værre. Sendte mannen på butikken for å kjøpe tranebærjuice og sitron. Har tatt 4 kapsler med tranebær allerede, og drukket vann med sitrondråper. Er det noe mer jeg kan gjøre for å bli kvitt dette så raskt som overhodet mulig? Jeg har en veldig viktig dag i morgen, og MÅ være frisk! Kan jeg ta c-vit? Isåfall, hvor mange mg? Noe annet som anbefales?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror C-vit har mer placeboeffekt enn hva det faktisk har virkning, men skader jo såklart ikke å ta litt ;) Hold deg varm nedentil, ta på ulltightsen kanskje, drikk så mye vann og tranebærjuice du overhode måtte ønske og gå på toalettet når du kjenner du trenger det, trikset er å skylle det fortest mulig ut av kroppen. Du kan også ta smertestillende som 1stk ibux + 1 stk paracet sammen, kan hjelpe mot smertene og betennelsesdempende. Noen sier det hjelper å smøre på ex ibux gel på nedre mageregion. Om du er en av dem som tror på kjærringråd er dette å anbefale, placebo er en veldig effektiv medisin!:)

Masse lykke til, og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grapefruktjuice gjør underverker, det innheolder mye vitamin c og er betennelse-bekjempende :)

Når jeg har uvi drikekr jeg ca en kartong med sånn juice om dagen, og det pleier å gå over ganske fort :)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da har jeg tatt 1000mg c-vit tablett, paracet-ibux og drikker sitronvann og grapefruitjuice om hverandre hehe. Mannen kjøpte inn 5 forskjellige juicer haha. Så nå krysser jeg fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendelolje på underlivet (Der hvor det er, eller var, hår), og mengder med sitron. Se om du får i deg 3-4 dl eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har noen tanker rundt truseinnlegg og UVI? Jeg er helt avhengig av å bruke det, synes det er så godt å kunne skifte underveis på dagen og føle meg "ren" igjen. Lurer litt på om det blir dårlig luft der nede? Sover selvsagt uten..

Hva med mensen og UVI? Jeg skal egentlig ha det i disse dager, og lurer på om det kan gjøre noe med en eventuell UVI? Enten den ene eller andre veien..

Har nå drukket nesten en liter med ganske sterkt sitronvann, pluss en kopp sitronte (uten sukker eller honning) og et glass grapefruitjuice. Fortsetter med rent vann fra nå av tror jeg, eller iallefall en svakere sitronblanding. Er litt redd for magen min ;)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere vært mye plaget av UVI og fikk beskjed om å holde meg unna sukker da det var "som å helle bensin på bålet" ifølge legen. (Pga bakteriene "liker" sukker visstnok, jeg vet ikke). Ellers brukt de samme rådene som deg, men ender som regel opp hos lege/legevakt da jeg ikke orker å gå med infeksjonen og AB tar knekken på plagene i løpet av timer (forsetter selvfølgelig ut hele kuren.)

Ellers så kan jeg ikke se hvordan det kan hjelpe å holde seg varm (som OhMickey nevner), når du allerede har fått en infeksjon??

Endret av piapetrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør dra til legen og få pencilin, for det kommer fort tilbake uten behandling, går man for lenge kan det gå utover nyrer også. Har vært plaget med dette siden jeg var liten. Men hjelper på med surt drikke og vann :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Trine1989 her altså. Skal du bli skikkelig kvitt UVI må du til lege og få antibiotika. Det fungerer også mye bedre enn alle kjerringrådene, selvom jeg selv sverger til tranebær ved lettere UVI. Høres ut som om du har fått det ganske ille nå, så kom deg til lege!

Ellers fikk jeg beskjed av legen en gang at det ikke er uvanlig å få UVI etter mens. Man må nok passe på å holde det rent der nede tenker jeg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt UVI mange ganger før, og alltid fått AB for det hver gang (trimetoprim) men er ikke i Norge for øyeblikket og vil derfor ikke gå til lege med mindre jeg absolutt må. Dessuten er jeg lei av AB-kuren og soppinfeksjonen som helt uten unntak alltid følger etter. Har ingen smerter i mage eller rygg enda, så tror det går bra foreløpig. Har hatt infeksjon som har spredd seg til nyre og leggleder før, så jeg vet sånn ca hvor lenge jeg tør la det gå før jeg drar til lege. I dag tenkte jeg bare at jeg skulle høre med dere KG-ere om eventuelle kjærringråd eller tips jeg ikke har hørt om før siden jeg vanligvis alltid har gått rett til legen.

Takk for alle svar! Kjenner ingen bedring enda, men drikker surt til den store gullmedalsjen og krysser fingre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er plaget med ofte UVI, så be legen din om Hiprex. Det gjør urinen veldig sur og kan derfor hindre UVI bedre enn f,eks tranebær. Men det brukes forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan jeg ikke se hvordan det kan hjelpe å holde seg varm (som OhMickey nevner), når du allerede har fått en infeksjon??

Fordi dårlig blodsirkulasjon i og rundt blæra gir dårligere motstand mot bakteriene. Holder man seg varm og øker blodsirkulasjonen klarer kroppen lettere å bekjempe infeksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, EGGLEDER var det iallefall jeg mente ;)

Eller kanskje urinleder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, UVI er ikke noe morsomt..

Hadde masse problemer med det i vinter selv. Tilslutt begynte legen min å spøke med meg at jeg var allergisk mot kjæresten min.. :D

Er heldigvis flere mnd siden nå at jeg har hatt dette problemet, men var veldig frustrerende når jeg fikk det gang på gang over flere mnd.

Var dessverre ikke mye å gjøre med det heller, fra første tegn at jeg begynte bygge på en UVI, til det ble så ille at urin var full av blod, tok det bare få timer.

Så får min del er det ikke noe annet enn antibiotika kur som har funket.

I ettertid har jeg vært VELDIG nøye med å hoppe rett i dusjen etter sex og drikker generelt mye syrlig drikke, og det kan jo være dette som har funket forebyggende på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trixie

Signerer alle tipsene over. Idoform har også god virkning sammen med tranebær. Gjør det vondt har det alltid hjulpet meg å ta en varm dusj (med dusjstrålen rettet mot underlivet - så varmt du klarer, så lenge du klarer.). Et gammelt kjærringråd er å koke opp en stor kjele med vann og så stå over dampen, funker sikkert det og:) God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller kanskje urinleder?

Nei, eggleder.

I dag er jeg frisk, dere! Smertene gav taket sent i går kveld, og i dag kjenner jeg ingen verdens ting. bank i bordet.. Tar med meg juicen rundt i dag, og er forberedt på legetime når jeg kommer hjem. Takk igjen for alle tips.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...