Gå til innhold

Klarer ikke spise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei 21-år gammel jebte med en fortid som anoretiker. Jeg tør påstå at jeg er blitt ganske frisk. Veier normalt og har hatt et nogenlunde avslappet forhold til mat.

Den siste halvannen uken har jeg slitt med veldig dårlig matlyst. Var på ferie rett i nærheten av Utøya, hadde en kamerat der samt at vi var i Oslo rett ved Akersgata da et smalt. Jeg mistet matlysten og har spist og drukket veldig lite etter det. I går spiste jeg f.eks et par skeer yoghurt, litt milkshake og et lite grillspyd med kylling. Drakk et glass juice og litt saft.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette slik at noen forstår. Jeg har fremdeles veldig dårlig matlyst. Jeg har ikke problemer med Utøya og Oslo, jeg har snakket mye om det med de jeg var på ferie med og kompisen min klarte seg fint. Men jeg har altså fremdeles dårlig matlyst og jeg føler det går til hodet mitr. Merker at jeg har gått ned i vekt og jeg LIKER det. Skrudd, ja jeg vet. Samtidig er jeg redd for å falle om. Kjenner jeg er sliten. Det er veldig varmt her jeg bor og med lite væske blir man jo fort utslitt. I tillegg er det veldig mye som skal skje fremover nå. Jeg har for øyeblikket besøk, om noen dager skal jeg reise bort noen dager i begravelse, noen dager etter at jeg kommer hjem skal jeg flytte samtidig som jeg har overnattingsbesøk, og helgen etter skal jeg igjen bort i dåp. Jeg kjenner jeg blir stresset og spiser enda mindre når jeg er stresset.

Jeg føler meg fanget mellom å like vekttapet og å være fortvilet over å være og bli mer sliten fremover dersom jeg ikke får i meg noe snart.

Hva kan jeg gjøre? Hva bør jeg spise og drikke?

Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hear you, sister... Har hatt det sånn selv en periode. Vil ikke gi råd om hva spise/ikke spise av ulike grunner du sikkert forstår, men vil virkelig anbefale deg å kontakte legen din, som kan henvise deg til en ernæringsfysiolog. Et annet tips (evt i mellomtiden..?) er å spise/drikke relativt næringstette matvarer, så slipper man følelsen av å være veldig mett, men samtidig få i seg en del. F.eks. næringsdrikkene man får kjøpt på apoteket, eller lage egne smoothies og bland i litt is og diverse nam. Flytende næring er ofte også lettere enn fast, synes jeg.

Men som sagt, synes det høres lurt ut med en tur til legen, jeg...

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hear you, sister... Har hatt det sånn selv en periode. Vil ikke gi råd om hva spise/ikke spise av ulike grunner du sikkert forstår, men vil virkelig anbefale deg å kontakte legen din, som kan henvise deg til en ernæringsfysiolog. Et annet tips (evt i mellomtiden..?) er å spise/drikke relativt næringstette matvarer, så slipper man følelsen av å være veldig mett, men samtidig få i seg en del. F.eks. næringsdrikkene man får kjøpt på apoteket, eller lage egne smoothies og bland i litt is og diverse nam. Flytende næring er ofte også lettere enn fast, synes jeg.

Men som sagt, synes det høres lurt ut med en tur til legen, jeg...

:jepp:

Tusen takk for svar, og det er deilig med noen som forstår. Prøvde nettopp å forklare og fortelle samboeren min dette, men tror han falt av lasset... Skal se på næringsdrikker på apoteket. Er ikke så veldig rik for tiden så spørs om jeg har råd, det kommer for meg at de er litt dyre... Ja, juice går greiere enn annen mat, men samtidig så føler jeg at jeg drikker sukker og da kommer motparten frem i meg og roper stopp. Har veldig lyst til ernæringsfysiolog, men er redd legen kommer til å avvise meg siden jeg er ganske normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonymbruker!

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen Kråkesaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...