Gå til innhold

Hoggormbitt? Uten at det gjør vondt? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget i dag at min datter på seks hadde en skikkelig hoven fot. Den er rød, og etterhvert blitt lilla. Ellers i fin form.

Ser ikke noe stikk på foten, men på ankelen ser det ut som to prikker med skorpe på med litt mellomrom. Først tenkte jeg at det bare var et par småsår. Men, nå er det litt lilla rundt disse prikkene, og etter å ha lest litt er jeg redd for at det er hoggormbitt.

Snakka med legevakten, fikk beskjed om å ta antihistamin, gjorde dette, men synes ikke det har hjulpet noe særlig, nå etter flere timer.

Det jeg synes er rarest er at hun sier at det ikke er vondt, heller ikke når vi tar der, og hun har heller ikke kjent noe vondt. Hun har også løpt rundt som vanlig i dag. Dermed synes jeg det er merkelig om dette virkelig er hoggormbitt.

Vil også legge til at vi har vært på hytte i skogområde og at hun gikk rundt i området i sandaler. Har fått mange andre stikk av mygg uten reaksjon.

Jeg vil ikke være hysterisk, er jo unødvendig å dra på legevakten nå midt på natta dersom det er helt usansynlig at det er hoggormbitt. Men, kjenner også for at jeg er litt redd for å legge meg å sove i tifelle hun får noen reaksjoner.

Noen med erfaringer eller råd? Blir takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, hvis det er hoggorm bitt så kan det jo være alvorlig... Barn, eldre og gravide bør alltid bli undersøkt av lege hvis de er blitt bitt av huggorm, og jeg synes det er rart at legevakten bare ber deg om å gi antihistamin når du mistenker hoggormbitt!! Jeg ville absloutt reist og fått en lege til å se på det - synes det er alvorlig nok at beinet har blitt lilla!!

Nå vet jeg imidlertid om en to-åring som også ble bitt av hoggorm, og foreldrene merket ikke noe til det før de tilfeldivis så en lilla og veldig hoven fot på jenta etter at hun hadde sovnet for kvelden (hun hadde vært veldig sutrete i forkant)

Man råder jo alle som blir bitt om å holde seg i ro for at den eventuelle giften ikke skal pumpes så fort rundt i kroppen og inn til organene, men jenta hadde jo vært høyt og lavt hele kvelden.

Foreldrene tok henne til legen og fikk der vite at ikke alle oggormer har gift, og at de aller verste å bli bitt av er hoggormunger fordi de ofte sprøyter inn all giften de har og ikke bare en liten porsjon slik som eldre ormer. Jenta hadde heldigvis blitt bitt av en voksen orm (det kunne de konstantere ut ifra mellomrommet på avtrykket) Det gikk helt fint med henne, og det gjør det for de aller fleste, men jeg ville nå som sagt absolutt fått det sjekket ut selv om det er midt på natten..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Ringte likesågodt legevakten igjen, istedet for å gå å bekymre meg sånn. Denne gangen sa jeg tydelig at jeg mistenkte hoggormbitt.

De ville gjerne at jeg skulle se det an, hadde det vært alvorlig ville vel hevelsen vokst raskere og det evt. ville blitt andre reaksjoner. Hadde det vært akutt alvorlig måtte vi vel merka noe mer? (Synes fortsatt det er rart om hun er bitt uten at hun merket det)

Følger med henne gjennom natten tenker jeg, har henne ved siden av meg i senga.

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt mulig være hoggormbitt selv om det ikke gjør vondt. Jeg ble bitt av hoggorm for noen år siden, merket ingenting før jeg ca. 1 time etter at jeg hadde blitt bitt fikk ekstremt vondt i magen, ble veldig svimmel og det stakk også grusomt i foten min - dette vare da bare ca. 1-1,5 min.

Hadde det vært veldig alvorlig så hadde hun nok blitt dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...