Gå til innhold

Overvektig kjærste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig bekymret for kjærsten min. Han er såpass overvektig at fastlegen har sendt ham til fettklinikken og legen prøver gang på gang å forklare for kjærsten min hvor viktig det er at han endrer livsstil.

Jeg gjør det jeg kan, prater med ham om det, laver god og sunn mat. Men han virker så lite interessert! Hans foreldre er ganske overvektige selv... og når de da sier "det er jo lov å kose seg litt" og da mener at pizza, pølser og kebab er lov hver dag, så gjør det jo ikke noe særlig lett..... jeg pleier å lage nok mat til oss begge til middag, men han spiser sjeldent dette. han lager seg gjerne pølser eller annet usunt. eventuelt spiser han to munnfuller og går å mumser noe annet senere på kvelden. at han skal lage sunn middag selv kommer han aldri til å gjøre ("det er for mye styr"), og siden jeg vil hjelpe han så blir det til at det er jeg som gjør det. Jeg føler nå at jeg nærmer meg et punkt der jeg snart ikke gidder mer..... Håper noen her inne har gode tips til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tro på årenhet. Har du prøvd å fortelle ham at du er glad i ham og derfor vil at han skal lytte til legen sin? At du ønsker å hjelpe ham til en bedre helse, og alt annet du måtte ønske å si?

Når det er sagt så er dette sikkert et vanskelig emne for ham. Kanskje han ikke er klar til å innse at han er såpass overvektig at det kan bli et helseproblem? Eller kanskje han rett og slett er veldig glad i mat, og ikke ønsker å gi slipp på de matvanene han har fordi det gjør ham glad?

Jeg har ikke så veldig mange tips å gi, men jeg ønsker deg masse lykke til og håper alt ordner seg :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig har jeg prøvd å snakke med ham om alt det du nevner....

Dessverre ER det et problem, det er derfor legen hans maser på ham...

Han er veldig glad i kebab og pølser, men jeg skjønner ikke hvorfor han ikke er villig til å gjøre en innsats og prøve litt sunnere mat?

Jeg har forsøkt med "hvis du spiser en salat til forett så får du pølse til hovedrett", men dette har ikke hjulpet noe særlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Det er helt umulig å skulle slanke en person som ikke vil slankes. Han har nødt til å ha et ønske om dette selv. Du kan lage så mye sunn mat du vil, men vil han spise junk så kommer han til å gjøre det. Jeg vet selv hvordan det er å lage en sunn middag til kjæresten, og så spiser han kun litt og varmer seg en big one en time senere. Min kjæreste var ikke overvektig, men det er frustrerende likevel. Jeg synes egentlig det er ganske respektløst når en man er glad i bruker tid på å lage mat til en og så gidder en nesten ikke smake, men lager seg noe annet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en voksen mann det er snakk om. Sorry. Det eneste du kan gjøre for å påvirke situasjonen er å øke livsforsikringsbeløpet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke hvorfor folk som er overvektige som overhode ikke vil endre seg? De bare spiser pizza og masse annet junk. Som en sa her, så er det helt umulig å slanke en som ikke gidder å slanke seg. Det nytter ikke.

Men det som irriterer meg litt er dem som hele tiden har en unnskyldning for å ikke spise sunt og ikke komme seg opp av sofan. Også de sier at "men man å da få lov til å kose seg" Det er ikke noe galt i å være litt usunn en gang i blandt, men ikke hver dag! Å si at å lage sunn mat er for mye styr, er bullshit! Det er bare en unnskyldning han bruker.

Du burde prøve så gosdt du kan å få han til å innse at han faktisk gjøre noe snart. Han kommer ikke akkurat til å bli tynnere hvis han fortsetter å være så usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp denne boka til ham, kanskje? Den er skrevet av en mann, så kanskje det er lettere for kjæresten din å identifisere seg med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karamell

Vet hvordan du har det, min eks mann var også veldig stor og jeg prøvde alt jeg kunne for å prøve å slanke men ingenting funket, jeg prøvde i ca 3 år.

Han drakk store mengder brus, spiste stor pizza alene, spiste godteri og is når det passet seg.

Til slutt fikk han lyst selv og kvittet seg med 30 kg på 3-4 mnd. Han sprakk litt noen ganger men det det gikk bra for han var ellers veldig sunn i matveien og trente ofte. Resultatet ble overraskende bra.

Det finnes håp om at han får lyst selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gutt92

Henvend han til treningsforum.no for inspirasjon, tips, kosthold, trening og alt mulig!

Be han lese treningslogger og sånt... Morsomt med resultater, så kanskje han kunne gjort trening til en konkurranse mot seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av egen erfaring - det er stort sett umulig å få noen til å gjøre en så stor endring, når de ikke er motiverte selv.

Det kan sammenlignes med noen som skal slutte med rusmidler, det går som regel ikke i lengden om de ikke selv er ekstremt innstilt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar:) At det er umulig å kreve at han skal gjøre noe har jeg skjønt... hehe men jeg føler at jeg har gått tom for ideer for å inspirere... å oppmuntre ham til å søke inspirasjon selv har jeg prøvd uten hell. Den boken var en god ide, takk.

Gjest_karamell: hvordan/hva var det som fikk din eksmann til å endre seg?

Min kjærste har en onkel som dessverre spiste seg selv til døde. så jeg har prøvd å si at det kan skje med deg og, med mindre du begynner å ta vare på degselv. det virker ikke som om jeg når frem med dette heller.... Jeg har prøvd å foreslå at han kan ta en time eller to med en psykolog/personlig coach (har tenkt at det kansje er noe helt annet som ligger under her og som hindrer ham i å ville endre seg), men dette er han veldig negativ til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de andre her har sagt, så ville jeg faktisk tatt det opp med foreldrene hans også. Det er jo tydelig at deres holdninger virker inn på tankegangen hans, så du må nesten gjøre det klart for dem at den innstillingen de har er med på å (i verste fall) ta livet av ham (og dem selv, for den del!). Uansett hvor brutalt det høres ut, så er det jo faktisk det som foregår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at når "alle" maser, så er det enkelte som reagerer med å sette piggene ut og late som de ikke bryr seg. Dette er en måte å forsvare seg på. Dette er nok et sårt tema for ham.

Kanskje du bare skal la være å inspirere og "mase" på en stund? Spis din egen, sunne mat og fortsett med din egen livsstil, men uten å mase. Tilby din sunne middag, men ikke kommenter hvis han ikke vil ha/ varmer seg noe annet. Det er lov å si at du synes det er trist at han ikke vil ha maten du har laget, hvordan det får deg til å føle deg, men ikke anklag ham for noe eller mas om vekta.

Legg til rette for sunn mat og hyppige gåturer slik at han kan bli med hvis han vil, men ikke mas.

Jeg tror kjæresten din trenger å få fred til tenke og ta en beslutning som bare er hans. Det handler litt om stolthet og selvtillit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest karamell

Takk for mange svar:) At det er umulig å kreve at han skal gjøre noe har jeg skjønt... hehe men jeg føler at jeg har gått tom for ideer for å inspirere... å oppmuntre ham til å søke inspirasjon selv har jeg prøvd uten hell. Den boken var en god ide, takk.

Gjest_karamell: hvordan/hva var det som fikk din eksmann til å endre seg?

Han innså at han var for stor og han var ikke bekvem med seg selv. Jeg må innrømme at jeg ikke fant han seksuelt tiltrekkende når han var på sitt største, jeg sa det aldri til han men han merket det selv.

Men er kjæresten din komfortabel med å være stor? var han det da dere traff hverandre?

Håper dette ordner seg for dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke hvorfor folk som er overvektige som overhode ikke vil endre seg? De bare spiser pizza og masse annet junk. Som en sa her, så er det helt umulig å slanke en som ikke gidder å slanke seg. Det nytter ikke.

Men det som irriterer meg litt er dem som hele tiden har en unnskyldning for å ikke spise sunt og ikke komme seg opp av sofan. Også de sier at "men man å da få lov til å kose seg" Det er ikke noe galt i å være litt usunn en gang i blandt, men ikke hver dag! Å si at å lage sunn mat er for mye styr, er bullshit! Det er bare en unnskyldning han bruker.

Du burde prøve så gosdt du kan å få han til å innse at han faktisk gjøre noe snart. Han kommer ikke akkurat til å bli tynnere hvis han fortsetter å være så usunn.

Jeg forstår ikke hvorfor andre mennesker henge seg opp i andres vekt.Det er da ikke DU som bærer vekta er det vel? La folk få være tykke,tynne ,blonde ,grønne om det er hva de ønsker.

Det irriterer meg at folk legger nesa si i andres liv og bruker andres vekt/utseende til å kritisere andre.Det er ikke galt å la folk selv få velge hva de ønsker å gjøre med sitt liv.Så lenge personen er voksen.Hvorfor skal du sette dom over andre?

Hvem har sagt at du bestemmer over andre og MÅ dytte dine meninger ned i halsen på andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje LCHF hadde vært noe for ham? Med en type lavkarbo livsstil vil det kanskje være lettere for ham, iom at mye av maten ikke er så veldig forskjellig fra den han liker? Det er kanskje lttere å bytte pølsa med en løvstek enn en salat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for godt råd om LCF, dette skal jeg lufte for ham. Ellers tror jeg nok at jeg gjør som Tullepia sier, lar han være i fred en stund. Både for hans del, men også for min egen.

Kjærsten min har alltid vært litt stor, men etter en kneskade hvor han ikke kunne trene på lang, lang tid gikk han kraftig opp i vekt. Sex er vel et litt betent tema, fordi han ikke orker for det meste, og hvis han skulle orke så må jeg alltid være på topp fordi han er for tung til å legge vekten sin på meg. Dette blir jo kjedelig etterhvert og da blir det for det meste ikke noe av......

Han sier selv at han hater kroppen sin, og jeg tror han innerst inne veldig gjerne vil ned i vekt. Tror det handler mest om at han må spise sunnere, han beveger seg en del i hverdagen allerede. Men når man spiser nok mat for 3 personer er det ikke rart at han går opp i vekt.....

Til AB #15: Dette handler ikke om at min mening er at han burde slanke seg noen få kilo. Dette handler om at legen hans sier at det er livsnødvendig for ham å slanke seg mange kilo. Altså er ikke dette noe JEG tvinger ham til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere sammen?

Handler han in mye mat selv? Hos oss er det stort sett jeg som handler, ikke mannen, så om dette er tilfelle hos så kan det hjelpe om du ikke kjøper "dritt-mat".

(Men virker som at du allerede gjør dette å at han handler selv det han vil ha.)

Ellers har jeg ikke mye tips desverre.. Håper alt ordner seg for begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M0ntriark

Få han innpå lavkarbotanken. Det er fett, dressinger, kjøtt og masse "godsaker" for den som liker junk food.

Jeg har en kompis som gikk 45 kg på lavkarbo. Etterhvert som vekta gikk ned, klarte han og å trene, noe som gjorde ikke bare noe med selvtillit, men livssituasjonen sin.

Han fikk plutselig kjøpt seg leilighet, fast jobb, fikk seg sin første kjæreste og et fysisk aktivt liv. Alt på grunn av bedre selvtillit!

Så lavkarbo er ikke løsningen for alle, absolutt ikke, men kanskje et alternativ for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...