Gå til innhold

Når man kritiserer andres skrivefeil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå snakker jeg om folk som har MYE skrivefeil. Alle, inkl. meg selv, skriver feil en gang i blant. Spesielt på pc og når det går fort i diskusjoner. Jeg regner meg selv som en som skriver korrekt norsk og har bestandig fått gode karakterer i norsk og alt annet skriftlig senere på Uni. I gruppearbeid er det jeg som leser korrektur før vi leverer.

Blir helt matt når jeg ser folk på min alder som ikke kan skrive norsk. Ser dette på Facebook og blogger bl.a. Noen har de mest horrible feilene du kan tenke deg, ordeling av ord som ikke skal deles, tegnsettingen stemmer ikke osv. Svir i øynene!

Var en gang jeg ble provosert nok til å legge igjen en liten kommentar om forslag til å få en annen til å lese korrektur, sette seg inn i reglene i norsk osv. Dette var en blogger med mange fans (topp 10). Det hørtes sikkert litt frekt ut, men uansett...

HVER GANG man gjør sånn skal noen forsvarere granske det JEG skriver, og finner de en feil, så blir jeg slaktet:p Samme som her, hvis en person kritiserer en annens horrible skrivefeil, får vedkommende høre "Lær deg å skrive rett selv da!". Altså, ser ikke folk at det er forskjell på å ha en skrivefeil i ny og ne (som ALLE har) og å skrive 5 feil i hver setning? Det slår aldri feil, kritiserer man noen, får man "Du er ikke bedre selv azza".

Det er så simpelt forsvar at jeg har ikke ord. Kan man ikke kritisere andres feil før man skriver 100% korrekt selv? Kan hende jeg har hatt et par skrivefeil i Facebookstatusene mine det siste året, gir det meg ikke lov til å irritere meg over de som skriver "I dag hva de sole vær, kjempe bra ."?

Jeg skriver bra norsk, men skal vedde på at noen her finner noen feil og skal rakke ned på meg, fordi jeg våger å kritisere de som har sovt seg gjennom norsktimene hele barneskolen. Nå legger jeg opp til det ved å starte denne tråden, men håper dere ser poenget;)

Det er forskjell på å ha 1-2 skrivefeil i et innlegg og å ha 20...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Småfeil i ny og ne er en stor forskjell mot masse feil. Skrive/lesevansker er en forklaring for noen, mens andre bare ikke har peiling. Og det er sistnevnte som irriterer meg like mye som deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Helt enig.

Jeg tar det ikke som kritikk når noen påpeker feil hos meg, bortsett fra når det bare er for å kverulere eller personen driver med personangrep.

Syns det er viktig at man har et noenlunde ok skriftspråk, og det er ikke bare ungdommer jeg ser som skriver på dialekter (grøss) eller har masse feil, men det er overraskende mange godt voksne mennesker som også har dette (ser det mye på et annet forum jeg er på)

Har spurt om de sliter med dysleksi, men det avviser dem tvert...så da er det nok bare slurving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Er utrolig enig. Har en venninne som skriver et ord helt feil hver gang det skrives. For dette innlegget skyld, la oss si hun skriver "aldrig". Alt annet er rett. Jeg ser meg sprø på det. Nevnte engang som svar i en SMS (ikke noe offentlig uthenging) at det heter "aldri" uten G! :-)

Fire uker senere gikk hun banans på veggen min på FB fordi jeg hadde skrevet "Jeg har ikek sett på maken."

HAHAH IKEK? Det heter IKKE! Herreguuuud ass!

Ja kjære. Jeg trodde faktisk det ble stavet I K E K.

Glipper er lov (og tidvis morsomme), men mye greier å forholde seg til enn voldtat gramatikk og manglende tegnsetting. Tegnsetting er nesten like plagsomt som mangelde rettskriving til tider.

En litt modifisert utgave av en voksen dames status på newsfeeden min i øyeblikket:

Åååh !!! Det er så fint å varmt her å Knut-Johan har fyrrt opp grillen !!!!! Dette skal bli utrolig koselig å ska smake godt i varmen Laila å Beate kommer også snart med lillegullet til mamma for og smake godis grillmat pølser å kanskje litt kaker senere i kveld etter at sola går ned hvem vet?!?! :-) <3<3<3

....Angst. *pitre*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine Marie (Paradise-jenta med han babyen med det ville navnet) sin blogg du mener? :fnise:

I så fall kan jeg si meg enig, har irritert meg over at det er mer feilskriving enn rettskriving der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅH, jeg er så enig! Jeg har vært en sånn irriterende person som sier ifra på melding hvis noen skriver det samme ordet feil hele tida. Først ved å svare og med vilje bruke ordet riktig, og til slutt blir det sånn "eh, ikke for å være vanskelig, men det skrives sånn...". Jeg skjønner jo at det sikkert er irriterende, men ofte blir det vanskelig å ta folk seriøst når det er MASSE feil, eller den ene feilen går igjen gang på gang. Eller når tegnsettinga er helt på trynet.

Har feks en venninne som alltid skrev "Jeg tørr ikke". Hun er en sånn jeg kan si ting direkte til, og det endte med at jeg sa "Når du er redd for noe er det med én R, er det regn ute er det ikke sikkert du er så tørr på beina" eller lignende HVER gang hun skrev det feil. Til slutt bare "TØR!!". Hun ble ikke irritert engang, merkelig nok, hehe!

At voksne folk skriver "att" de skal noe, eller ikke aner forskjellen på "og" og "å", eller skriver at ting er "kjempe fint" er også med på å få personen til å virke mer useriøs. Så en valpeannonse i dag der det var så mange skrivefeil, feks "viss du er intrisert", at man tenker seg om før man kontakter folka.

Jeg skjønner godt at det går an å ha dysleksi. Men mange bare slurver, og det er akkurat som du sier, da rakker de ned på den som retter hvis man har slurvefeil eller har misforstått hvordan noe skrives som et enkelttilfelle, i stedet for å ta det til seg og prøve.

Man kan få andre til å lese gjennom teksten, bruke ordbok eller lese seg opp på hvordan ting skrives.

Godt å se andre er enige!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig her også! Men jeg har kommet så langt at jeg innser at det ikke er noen vits, og prøver ikke å la meg irritere :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...