Gå til innhold

Han får blackout


MiniMuffin

Anbefalte innlegg

Har nylig blitt sammen med verdens herligste gutt. Han er virkelig alt jeg noensinne har ønsket. Det er bare et lite skår i gleden. Hver gang han drikker får han blackout. Han merker ikke selv når han begynner å bli full og bare fortsetter å drikke. Vi har snakket en del om saken for dette er noe som bekymrer meg veldig. Faren hans er alkoholiker og han mener selv at han muligens har "arvet" denne egenskapen av sin far.

Han gjør som regel ikke noe dumt når han drikker, han skal som reglel diskutere med kompiser og vise seg fram litt. Helt uskyldig. Hans største frykt er om han er utro nder at blackout, noe jeg og så klart bekymerer meg for. Men han har aldri vært det tidligere og han har hatt blackouts i 8år.

Jeg blir så bekymret for fremtiden, om det skal fortsette sånn ser jeg bare for meg masse fyllakrangler og unødvendige diskusjoner. Det er så ubehagelig å ha en samtale med han og det virker virkelig som om det er noen hjemme, men når han våkner opp dagen etter husker han ikke et kvekk av samtalen. Dette kan skje selv om han kunn drikker et par pils...

Noen som har vært i samme situasjon som har noen råd? Problemet er jo at han ikke skjønner selv når han er full og må slutte å drikke... Vil så gjerne løse dette problemet før det blir for stort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv plaget med blackouts, men har ikke vært utro av den grunn. Jeg har heller ikke havnet på ville veier som fyllaaressten eller slosskamper.

Men jeg har derimot våknet opp i badetøy og cowboyhatt og ikke skjønt noenting..

Jeg prøver å drikke med måte, og resultatet varierer. Men jeg tror også han skal klare det visst han virkelig går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart at han fortsatt velger å drikke når han tydeligvis tåler alkohol svært dårlig. Det er ekstra skjerpende at han har en alkoholiker i så nær familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er det bare en løsning: han må slutte å drikke.

Det at han får blackout selv om han ikke drikker mye er nettopp et tegn på at han ikke tåler alkohol.

Jeg foreslår følgende for deg: si til han at du ønsker at han tar seg en hvit måned - dvs. en måned uten alkohol. Hvis reaksjonen blir helt hysterisk og han begynner å bagatellisere problemet vet du at du har med en alkoholiker å gjøre. Da bør du utfordre han og si at hvis han ikke klarer en hvit måned har han et problem.

En annen løsning er å drikke minst like mye vann som alkohol. Det har en "stor ulempe": man blir ikke like full. Hvis dette er et alvorlig problem - foreslå hvit måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan VET han at han ikke har vært utro, når han har blackouts... ;)

Jeg svarte som AB#1

JA det kan du si ;) HEldigvis er jeg med venner hele kvelden som får med seg hva jeg holder på med visst jeg skulle få blackout.

Det er forressten øl jeg drikker og ikke sprit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiller det vel liten rolle hva du eller andre mener, dersom han selv ønsker å fortsette å drikke som han gjør. Han må rett og slett veie det positive ved drikkingen opp mot det negative, og bestemme seg for om det er verdt det. Kommer han fram til at det ikke er verdt det å ha så lite kontroll, bør han bestemme seg for en fast grense, at han f.eks. aldri drikker mer enn to øl. Går ikke det (altså får han allerede da problemer eller klarer ikke å stoppe ved to stk), bør han vurdere å la være å drikke alkohol i sin helhet.

Det høres lurt ut at dere snakker om dette, men det er virkelig lite å gjøre med det dersom han etter mange runder virkelig ikke innser hva dette gjør med ham (hvis han er redd for utroskap, tenker jeg jo på alle mulige andre og verre ting han kan finne på). Står han på bakbeina er det ikke nødvendigvis slik at dette blir bedre av andres mas.

Men jeg syns det høres litt vel enkelt ut også, hvis han sier at alt dette skjer helt utenfor hans kontroll. Litt tilbake til det jeg skrev over, så velger alle om de vil starte å drikke og om de vil stoppe etter et par øl. Det er ikke sånn at dette "bare skjer". Det blir litt rart om han faktisk bekymrer seg for dette og har tenkt på de evt. alvorlige konsekvensene det kan få, uten å prøve å gjøre noe med det. Med mindre han har et betydelig alkoholproblem, og da bør han jo oppfordres til å søke hjelp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å nekte han å drikke alkohol. Om han hadde bedt meg om å han en hvit mnd hadde jeg satt meg på bakbeina selv. Og det man ikke får lov til gjør man da bare heller i skjul og ting blir værre.

Men er det noen mulighet for at han klar lære seg å slutte å drikke når han blir for full? han har jo tydeligvis ikke den sperra som oss normale mennesker... Er det ok å skylde på at man har en far som er alkoholiker, eller er det et problem han selv har skapt?

Han sier at første gang han hadde blackout var når han gjorde det slutt med sin første kjæreste i fylla. Ettter dette har han stortsett alltid hatt blackouts. Han gjør ikke noe dumt når han er drita, som sagt han liker bare å diskutere og blir utrolig påståelig. Men jeg er alikevel redd for at han kan skade seg. Misliker denne situasjonen så sterkt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du ser altså frem til et liv med en alkoholiker. Og jo lenger han drikker før han tørrlegges, jo verre blir tørrlegginga og jo flere blir sprekkene. Og sannsynligheten for at han skal gjøre dumme ting blir større for hver blackout. Plutselig krangler han med feil folk og ender opp med kraniebrudd og hjerneskade eller småprater med ei dame som lurer han med i seng, og plutselig er han far, har herpes eller det som verre er. En person som har null kontroll over alkoholinntaket sitt skal ikke drikke alkohol. Men det er de nærmeste som må ta det opp med de, at nå er det på tide å ha en lengre periode på vannvogna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei undskyldning "blackout" Da kan en på en måte gjøre alle dumme, idiotiske ting, si, mene og gjøre ting uten at det blir noe konsekvens ut av det... for.. en husker jo ikke noe av det :gjeiper:

Sier en det ofte nok til de som er rundt en TROR de på det også. Da er på en måte ALT lov.

Enda bedre er det jo i tillegg å ha en far som er alkoholiker, sterkere unskylding at det kanskje kan være arvelig.. Da er det på en måte lov også :gjeiper:

Er det virkelig så ille som han påstår og bekymringen hans er EKTE. Får han ta konsekvensen av det å holde seg unna alkoholen, verre er det ikke.

Eller så får han "trene" hjemme sammen med deg hvor mye han KAN dirikke uten å miste kontrollen.

Sjekk neste dag. Har han "glemt" alt, blir det mindre neste gang :jepp:

(Pass på å ha lite alkohol i huset. Er det tomt er det stopp :lur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, snakk om forhåndsdømming! Du kjenner da ikke fyren engang...

Så alle som sliter med blackouts blir alkoholikere da?? Jeg har en venninne som også har en far som er alkoholiker, hun sliter litt med de samme tingene, men har aldri driti seg ut på fylla selv om "det ikke er noen hjemme der oppe." Jeg stoler på han 100% for jeg vet hvordan han oppfører seg når han er dritings. Men er bekymret for at dette kan ødelegge for oss på lang sikt. Må da være noen som har kommet seg gjennom en sånn situasjon tidligere.

Men hvorfor tåler han ikke alkohol? Det kan da umulig være medfødt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg kommer nok ikke til å nekte han å drikke alkohol. Om han hadde bedt meg om å han en hvit mnd hadde jeg satt meg på bakbeina selv. Og det man ikke får lov til gjør man da bare heller i skjul og ting blir værre.

Mener du for ramme alvor at hvis noen mente at du drakk deg helseløs og foreslo en hvit måned så ville du protestert? Jeg tror dere begge hadde hatt godt av en hvit måned!

Men er det noen mulighet for at han klar lære seg å slutte å drikke når han blir for full? han har jo tydeligvis ikke den sperra som oss normale mennesker... Er det ok å skylde på at man har en far som er alkoholiker, eller er det et problem han selv har skapt?

Det er bevist at avhengighet er genetisk betinget. Det betyr i dette tilfellet at man ikke bør drikke siden faren har hatt et alkoholproblem. Og det har han også - men verken du eller han vil innse det.

Han sier at første gang han hadde blackout var når han gjorde det slutt med sin første kjæreste i fylla. Ettter dette har han stortsett alltid hatt blackouts. Han gjør ikke noe dumt når han er drita, som sagt han liker bare å diskutere og blir utrolig påståelig. Men jeg er alikevel redd for at han kan skade seg. Misliker denne situasjonen så sterkt!!!

Blackoutene er et tegn på at han drikker over kroppens tåleevner for alkohol. Det spiller ingen rolle om denne tåleevnen er lav eller høy - han er alkoholforgiftet. Du har hengt deg opp i at han ikke er farlig - bare dum - når han drikker. Hvorfor unnskylder du han? Han er mest sannsynlig allerede alkoholiker eller på god vei dit.

Et av rådene du vil få hvis du søker på alkohol + blackout er å drikke vann samtidig som man drikker alkohol og i samme mengde. Siden du ikke tør foreslå hvit måned kan du jo foreslå det?

Merk at målet er å ikke bli for full - hvis din kjære (og du) drikker for rusens skyld vil selvsagt vann ødelegge dette.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jøss, snakk om forhåndsdømming! Du kjenner da ikke fyren engang...

Så alle som sliter med blackouts blir alkoholikere da?? Jeg har en venninne som også har en far som er alkoholiker, hun sliter litt med de samme tingene, men har aldri driti seg ut på fylla selv om "det ikke er noen hjemme der oppe." Jeg stoler på han 100% for jeg vet hvordan han oppfører seg når han er dritings. Men er bekymret for at dette kan ødelegge for oss på lang sikt. Må da være noen som har kommet seg gjennom en sånn situasjon tidligere.

Men hvorfor tåler han ikke alkohol? Det kan da umulig være medfødt...

Han tåler ikke alkohol - av en eller annen grunn. Han har mest sannsynlig drukket seg ruset for mange ganger.

Hvis man har blackouts ofte betyr det at man sjonglerer på kroppens tålegrense for alkohol ofte. Hvis du - og han - synes det er verdt å leke med så er det jo bare å fortsette for å finne ut om han blir alkoholiker av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du ser altså frem til et liv med en alkoholiker. Og jo lenger han drikker før han tørrlegges, jo verre blir tørrlegginga og jo flere blir sprekkene. Og sannsynligheten for at han skal gjøre dumme ting blir større for hver blackout. Plutselig krangler han med feil folk og ender opp med kraniebrudd og hjerneskade eller småprater med ei dame som lurer han med i seng, og plutselig er han far, har herpes eller det som verre er. En person som har null kontroll over alkoholinntaket sitt skal ikke drikke alkohol. Men det er de nærmeste som må ta det opp med de, at nå er det på tide å ha en lengre periode på vannvogna.

HAHAHAHA! Søt du :)

Uansett: Jeg får selv ofte blackouts, på den måten at jeg våkner opp dagen etterpå og det er mye jeg ikke husker. Det kan like gjerne komme etter at jeg kun har drukket to øl, som når jeg drikker en halv flaske sprit. Likevel skal det være sagt at blackoutsene blir verre dess mer jeg drikker.

Det er forskjell på å blacke ut og være alkoholiker. Selv om han reagerer dårlig på alkohol på den måten, betyr det ikke at han ikke klarer å kontrollere drikkingen eller har et enormt drikkeproblem. Ja, mange mangler evnen til å sen år nok er nok når de først er i gang, men det betyr ikke at de ønsker å drikke seg fulle 7 ganger i uka.

Dersom kjæresten din ønsker å unngå disse ekle blackoutsene er nok det beste å enten slutte og drikke, eller lage en avtale med seg selv om hvor mye som skal drikkes, feks. "i dag skal jeg kun drikke denne sixpacken". Dersom han syns blackoutsene er et veldig stort problem, vil en slik avtale være overkommelig å holde.

En annen løsning kan være å drikke alkohol med mindre prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Det er forskjell på å blacke ut og være alkoholiker. Selv om han reagerer dårlig på alkohol på den måten, betyr det ikke at han ikke klarer å kontrollere drikkingen eller har et enormt drikkeproblem. Ja, mange mangler evnen til å sen år nok er nok når de først er i gang, men det betyr ikke at de ønsker å drikke seg fulle 7 ganger i uka.

Må man drikke seg full for å være alkoholiker? Må man drikke 7 dager i uken for å være alkoholiker? Må man drikke seg full 7 dager i uken for å være alkoholiker?

Har du noen gang hørt uttrykket periodedranker

Dersom kjæresten din ønsker å unngå disse ekle blackoutsene er nok det beste å enten slutte og drikke, eller lage en avtale med seg selv om hvor mye som skal drikkes, feks. "i dag skal jeg kun drikke denne sixpacken". Dersom han syns blackoutsene er et veldig stort problem, vil en slik avtale være overkommelig å holde.

Nå har trådstarter forklart at han faktisk ikke klarer å stoppe å drikke når han har begynt. Siden du selv fortsetter å drikke på tross av regelmessige blackouts så er vel dine råd ikke så voldsomt mye verdt.

Jeg kan også opplyse om at jeg har opplevd 3 blackouts i alkoholrus selv. Disse opplevelsene var så j... at jeg siden har gitt meg med "flatfyll". Ved den minste antydning til rus, slutter jeg å drikke.

En annen løsning kan være å drikke alkohol med mindre prosent.

For en som ikke kan kontrollere sitt alkoholinntak er første bud å finne ut hvor alvorlig dette problemet er. Ergo bør man gå bort fra alkoholholdig drikke i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, får du blackouts av å bare drikke øl? Damn! haha

Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på øl å sprit i blackout-sammenheng, det handler jo bare om hvor mange prosent man tåler, og den prosenten kan man komme opp i både med sprit og øl i og med at det er alkohol i begge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vært sammen med noen som drikker så mye at de får blackout

Nei, det er vel ditt valg det... Jeg har tatt mitt, jeg er oppriktig glad i kjæresten min og vil hjelpe han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...