Gå til innhold

Blir valp på oss alikevell... :)


Redbull

Anbefalte innlegg

Blir til at vi skaffer oss en valp om to uker! :) vi har nok tatt oss vann over hodet, siden vi har en 5 mnd gammel baby også. Men det får bare så være :) jeg har mannen hjemme til begynnelsen av oktober og en uke i mnd frem til februar etter det, så vi skal klare det på ett vis. Noen som har tanker og erfaringer de vil dele med meg? :)

Og, er det "best" med jente eller gutte valp? Vi vil gjerne ha en rolig og lettdresert hund (lov å drømme!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tisper er absolutt enklest å starte med hvis man ikke har mye erfaring med hund. De binder seg tett til eieren og man slipper det stresset som hannhunder kan være plaget med.

Jeg har selv hannhunder i hus, og foretrekker disse, men jeg ser godt at min datter har det enklere i hverdagen med sine tisper, enn jeg med mine hanner. Har også hatt tisper, og de var alle rolige fine hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper er absolutt enklest å starte med hvis man ikke har mye erfaring med hund. De binder seg tett til eieren og man slipper det stresset som hannhunder kan være plaget med.

Jeg har selv hannhunder i hus, og foretrekker disse, men jeg ser godt at min datter har det enklere i hverdagen med sine tisper, enn jeg med mine hanner. Har også hatt tisper, og de var alle rolige fine hunder.

Er dette "alle" sier, så tror vi går for en jente :) takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund. Du bryr deg tydeligvis ikke om hva erfarene mennesker sier til deg. Ikke kom på KG og klag hvis hunden oppfører seg dårlig eller lignende pga lite trening(når du har vært opptatt med å dulle med ungen)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Først av alt; gratulerer :)

Angående tispe eller hanne. Jeg har hatt flere tisper og hanner opp gjennom årene, og kan ikke fortelle deg hva som er best.

Min erfaring er at begge har sine negative og positive sider.

Tisper: Har en tendens til å være litt mer bitchy, ikke fullt så kosete, litt striere gjennom hele livet - ikke bare i tenårene.

Hanner: Litt mer omgjengelige, men kan ha problemer med enkelte andre hannhunder, mye mer kosete, kan være skikkelig tøffe i tenårene.

Det er min erfaring. Jeg ser ikke så mye på om det er en hanne eller en tispe når jeg skal velge hund. Jeg ser etter hvordan valpen er, personligheten. MEN, jeg har hatt det enklest med hanner sånn i det store og hele. Hannene har vært, etter en trassig tenårsperiode, vært mye mer behagelig å ha med å gjøre.

Alle hunder må uansett jobbes med, de har som regel en trassig periode i tenårene, de må stimuleres mentalt og få en del turer - kunne bruke kroppen litt.

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund. Du bryr deg tydeligvis ikke om hva erfarene mennesker sier til deg. Ikke kom på KG og klag hvis hunden oppfører seg dårlig eller lignende pga lite trening(når du har vært opptatt med å dulle med ungen)

Jeg kommer på KG og klager akkurat når jeg vil jeg, ellers takk! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Åh så glad jeg ikke er i dine sko, det høres slitsomt ut å skulle vise maks oppmerksomhet til to 24 timer i døgnet:D

Jeg er mest glad i hannhunder egentlig, jeg synes de er lettere å få kontakt med og trene. Tisper er så sære syns jeg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så glad jeg ikke er i dine sko, det høres slitsomt ut å skulle vise maks oppmerksomhet til to 24 timer i døgnet:D

Jeg er mest glad i hannhunder egentlig, jeg synes de er lettere å få kontakt med og trene. Tisper er så sære syns jeg:)

Hehe, ja det kommer jeg til å si også, men vi får heller ha ett tøft år :) nå er dagene litt for rolige igrunn, vi sover til 12 og sløver, så skal bli stas med en liten leken kompis :) ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir til at vi skaffer oss en valp om to uker! :) vi har nok tatt oss vann over hodet, siden vi har en 5 mnd gammel baby også. Men det får bare så være :) jeg har mannen hjemme til begynnelsen av oktober og en uke i mnd frem til februar etter det, så vi skal klare det på ett vis. Noen som har tanker og erfaringer de vil dele med meg? :)

Og, er det "best" med jente eller gutte valp? Vi vil gjerne ha en rolig og lettdresert hund (lov å drømme!) :)

Hei.

Har dere valgt oppdretter?

Hvis jeg hadde visst at jeg skulle ha valp om 2 uker (regner med at du mener at den er hjemme hos dere om 2 uker, ikke at dere har reservert en bare :P?), hadde jeg visst hvilken oppdretter, hvilken valp (hadde reservert) og hvilket kjønn allerede.

Så jeg er spent på hva dere har tenkt til? Eller har dere allerede valgt oppdretter og kjønn, men bare lurer på hva andre mener om kjønn?

Jeg var i kontakt med endel oppdrettere for en stund siden siden jeg trodde at jeg hadde muligheten til å skaffe meg hund. Jeg fikk anbefalt hannhund med mindre jeg skulle avle (noe jeg ikke skulle), siden de generelt sett er mer kosete og ikke så selvstendige som tispene. Og jeg er glad i å kooose med hunder, så det hadde passet for meg.

De sa også at tisper kan være litt mer territorielle (?) og varslende.

Men en god vakthund er jo bare bra det?

Kommer nok an på hvilken rase dere velger og.

Jeg har bare hatt hannhund, og det eneste som har vært slitsomt er at han har vært gal på tur hvis det har vært tisper med løpetid i nærheten.

Lykke til med valp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heloise

Så gøy. Gratulerer! Jeg var nesten 2 år da min mor skaffet seg valp, og det var sikkert ikke mindre stri :) Så det går nok bra! Lykke til! Hva slags rase? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy. Gratulerer! Jeg var nesten 2 år da min mor skaffet seg valp, og det var sikkert ikke mindre stri :) Så det går nok bra! Lykke til! Hva slags rase? :)

Tusen takk, vi gleder oss :) golden retriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, så bitchy folk er på KG... Regner med du ikke har tenkt å sette hunden din i bur hele dagen for å bare bry deg om ungen din, siden du faktisk er glad i hunder og skal ha hund. Men i den tråden om hu som skreiv opp hva hu gjorde hele dagen fordi hu var så sur på mannen som ikke gadd å skjenke seg opp kaffe selv, fikk hu bare høre at å ha en baby var da ingen stor jobb i tillegg til å ha to-tre andre barn i bhg/skolealder, lage mat, vaske hus og klær for alle. Men i denne tråden er det plutselig ikke mulig å gjøre noe som helst annet når man har barn.

Det spiller vel ingen rolle for folk hva du bruker tida di på, så lenge du klarer å ta godt vare på både baby og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så glad jeg ikke er i dine sko, det høres slitsomt ut å skulle vise maks oppmerksomhet til to 24 timer i døgnet:D

Jeg er mest glad i hannhunder egentlig, jeg synes de er lettere å få kontakt med og trene. Tisper er så sære syns jeg:)

Hihi prøv å kom å få kontakt med min og trene HAN du :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :D Gled deg til valpetiden :rodmer: og golden retrievere er jo enkle å ha med å gjøre også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så bitchy folk er på KG... Regner med du ikke har tenkt å sette hunden din i bur hele dagen for å bare bry deg om ungen din, siden du faktisk er glad i hunder og skal ha hund. Men i den tråden om hu som skreiv opp hva hu gjorde hele dagen fordi hu var så sur på mannen som ikke gadd å skjenke seg opp kaffe selv, fikk hu bare høre at å ha en baby var da ingen stor jobb i tillegg til å ha to-tre andre barn i bhg/skolealder, lage mat, vaske hus og klær for alle. Men i denne tråden er det plutselig ikke mulig å gjøre noe som helst annet når man har barn.

Det spiller vel ingen rolle for folk hva du bruker tida di på, så lenge du klarer å ta godt vare på både baby og hund.

Bitchy ja, skal jeg love deg ;)

Helt enig, det blir jo som å ha to babyer der den ene bæsjer og tisser over alt, og vi har mer en nok kjærlighet, tid og tålmodighet til å ha to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...