Gå til innhold

Reagerer jeg på noen slags matvarer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste 3 årene har jeg hatt mageproblemer (diare) 4 ganger. Første gangen det skjedde gikk jeg gjennom det jeg hadde spist, men ble ikke noe klokere så tenkte at jeg mest sannsynliog hadde fått i meg en bakterie eller noe.

Andre gangen kom jeg frem til at det måtte være pizzaen jeg hadde spist som forårsaket det. Pizzaen var det eneste jeg hadde spist som jeg ikke normalt spiser. Pizzaen var "hjemmelaget" med toro pizzabunn og fyll. Jeg reagerer ikke på kjøpepizza eller helt hjemmelaget pizza. Jeg hadde også spist sånn "hjemmelaget" pizza den første gangen jeg ble dårlig..

Tredje gangen glemte jeg helt av at det muligens var pizzabunn eller fyll av toro jeg reagerte på og spiste noen stykker av en sånn pizza. Fikk da mageproblemer igjen, som for meg ble en bekreftelse på at jeg virkelig burde holde meg unna disse produktene.

Men fjerde gangen (i går) så spiste jeg ikke pizza. Jeg var hos foreldrene mine og fikk servert laks med krydder, salat, ris, kikerter og rømme til middag og riskrem til dessert. 1-2 timer etter dette måltidet ble jeg dårlig.

Jeg blir ikke dårlig i magen ellers. Spiser ikke mye brød (det blir så tørt), men spiser rundstykker og knekkebrød. Jeg bruker å bli litt uggen i magen av bakervarer (særlig de som er varme), men jeg får ikke diare. Kan det være gjær jeg reagerer på? Men jeg spiste jo ikke det i går.. Kan det være et slags krydder? Jeg er helt blank her. Men jeg tror jo ikke det med pizzaen er tilfeldig i alle fall. Jeg har jo blitt dårlig alle 3 gangene jeg har spist den.

Noen med peiling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WendyClear

Spiser du hvitløk ellers? Torosausen inneholder hvertfall det og mulig laksen var krydret med en hvitløkblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg spiser ikke mye hvitløk, men tror ikke jeg reagerer på det. Jeg kan spise hvitløksbaguetter uten problemer, og tror eksen min brukte å stappe hvitløk i en del retter han laget, og jeg ble aldri dårlig av det han laget.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vere ganske mye engentlig.

Jeg er en del plaget med magen. Luft og diare.

Har merket at det fort kommer om jeg spiser :

Paprika, erter, kål, salat og sterke krydder som kili, piripiri, takokrydder osv.

Ferske bakevarer gir også luft i magen. (Men det tror jeg kommer av det ikke er færdig gjæret)

Løk i alle former er værstingen, da må jeg helst være helt for meg selv etterpå (pga. råtten oppblåst mage, diare og svært illeluktende luft :sjenert: )

Har også reagert på pizza, selv om jeg plukker ut paprikan.

Tako, pølse, ørret og makrell i tomat gir sure oppstøt og diare både samme dag og dagen etter.

Hva det er i disse matvarene jeg reagerer på aner jeg ikke.

Men greit å hvite vilke matvarer en bør holde seg unna om en ikke ønsker slike etterreaksjoner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler fint løk og paprika og sånt. Tacokrydder blir jeg ikke dårlig av..

Men glemte noe.. Når jeg har spist en sånn "toropizza" så kommer det mye luft oppover, og det smaker gjær. Dette kommer før jeg merker at jeg blir dårlig i magen. Men det er jo ikke sikkert det har en sammenheng.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...