Gå til innhold

Nyttårsraketter og hunder (og andre dyr)


Ugla

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Våre katter er liv redde. De gjemmer seg en plass hvor de ikke ser vinduer, for da slipper de å se at det lyser opp.

Jeg fant ut i fjor at en pappeske var en bra ting, der gjemte de seg og kom forsiktig fram når de merket at det ble roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at vi fikk pusset opp hytta, har vi brukt å feire nyttårskvelden der (og vi har det kjempekoselig!!).

Det er flere som feirer der i området, og de siste årene har også noen skutt opp raketter (desverre), men egentlig er det ganske stille og godt der.

Hittil har det gått greitt med hunden vår.

Men vi bør jo også tenke på de ville dyra!!

Og en annen ting er jo andre skader som kan oppstå p.g.a. raketter, både på mennesker og ting (brann o.l.).

Det er nok fint å se på, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jakthund, og hun tror natrulig nok at hun skal på jakt :ler: Blir helt spinnvill og hyler av entusiasme.. Litt slitsomt, men dog, er glad hun ikke reagerer med å bli redd som mange andre hunder gjør. Det hadde vært verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel hund som er skuddredd og han blir livredd på nyttårsaften.

Tispa på 2 år hadde sin første nyttårsaften på hytta men ingen raketter. I fjor kjøpe vi en del raketter, gikk langt inn i skogen og fyrte opp noen ( når hun drev med noe annet ) Hun lurte fælt på hva det var, men var ikke redd.

På selve nyttårsaften ble det for mye for henne, i tillegg til en annen hund som var litt redd. Vi satte oss på badet og prøvde å slappe av ....

I år tror jeg at det blir hytta igjen, er det beste for begge bikkjene og jeg får samtidig trent på fugl :D siden det blir en langhelg.

Er ikke selv så veldig begeistret for raketter så jeg klarer meg fint uten. Like koselig å ha masse venner på hytta og feire på sin egen måte :)

Har hørt av de som bruker dop, at hundene er "våkne" men klarer ikke å gjøre noe, man kan se redselen i øynene på dem ? Aner ikke om det stemmer.

Det aller verste er de som fyrer opp raketter før og etter. Mener helt bestemt at det KUN er lov å fyre opp raketter 31.12 og x antall timer. Med andre ord, det er IKKE lov å fyre opp raketter i boligstrøk før/etter denne dagen ! Men det betyr jo ikke at folk følger disse reglene ........

Er helt enig i at en del eiere skremmer opp dyrene sine ( uten å mene det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fuglehund, og hun finnes ikke redd raketter.

Det tror jeg er ene og alene utifra hva jeg gjorde hennes første nyttårsaften. Da var jeg hjemme med henne, og når det begynnte å smelle så begynnte jeg å leke med henne. Etter hvert gikk vi ut så hun fikk sett hva det var, fremdeles så lekte vi og hadde det gøy.

Etter en stund gikk vi inn, og sluttet å leke, men spiste litt og koste oss i steden.

Jeg var hele tiden vanlig, lekte normalt, snakket til henne normalt og oppførte meg rett og slett ikke som om dette var noe spesiellt å bry seg om.

I dag er hun voksen, og når rakettene begynner så titter hun opp når hun hører de første smellene, før hun legger seg ned og sover videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Det pleier å fungere bra å trene på det som er vanskelig.

Er et forslag om å gjøre hundene vant til lydene i vanlige og trygge omgivelser helt på trynet eller (har ikke greie på hund)?

Da jeg hadde hester, stod jeg i stallen og roet dem ned.

Det var ikke noe problem.

Her vet jeg i alle fall at det går fint å venne dem til lydene og bråket - til slutt bare humret de litt misfornøyd, og gadd ikke bry seg mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt av de som bruker dop' date=' at hundene er "våkne" men klarer ikke å gjøre noe, man kan se redselen i øynene på dem ? Aner ikke om det stemmer.[/quote']

Dette er bare tull. Se innlegget mitt over!

De er i full stand til å løpe å gjemme seg om de vil det, men de bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å fungere bra å trene på det som er vanskelig.

Er et forslag om å gjøre hundene vant til lydene i vanlige og trygge omgivelser helt på trynet eller (har ikke greie på hund)?

Skuddredsel kan ikke trenes bort, da det er en medfødt egenskap. Skuddberørthet er en mildere form og kan kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det ikke mere enn litt over en uke igjen, så braker det løs.... :-?

Ta godt vare på dyrene deres!

Husk også på småfuglene, de må få godt med mat nå om vinteren! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dyrene blir redde og de holdes inne så de ikke får vite HVA som smeller og bråker, enten vis dem hva det er og se hvordan de reagerer, eller prøv å lage hørselvern av bomull og tape som settes i/under ørene demmes og ha dem i det stilleste romet.

Venn dyret til å være i det rommet å føle seg trygg der FØR det smeller, så det ikke blir urolig og vil ut derfra. Hvis det gjelder bur dyr så sett buret der to tre dager før det smeller og gjelder det hund/katt så legg madrass eller noe som er godt å ligge på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å dope de ned : I bladet Hund& Fritid nummer 4. 2003 stod det om dette:

Det finnes middel som bare gjør hunden handlingslammet. Den kjenner redselen men greier ikke å gjøre noe med det. Det bedøver kroppen men ikke det mentale. For oss ser det ut som om den sover - men den hører alle de skremmende lydene uten å kunne komme seg unna. Derfor bør man bruke et medikament som sløver ned hele hunden. !!!

Husk også å være sammen med den, ikke trøste den, og sette på musikk eller noe i det rommet den er. Gi den et sted å søke tilflukt til. Under sofaen eller annet sted hvor den føler seg trygg og kan gjemme seg om den trenger det. Og pass på så den ikke kan rømme ut!

I blant er jeg glad jeg har en døv hund ....

Lykke til .

Stakkar alle dyrene som bor ute og må klare seg selv med skumle smell og lys på himmelen .... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig rytter og ridelærer for barn vet jeg hvor ille det er med 6-8 hester på en utendørsbane. PLutselig starter det å smelle.. midt i uka, og det starter 2 uker før jul omtrent...

Hestene blir livredde.. også de aller roligste blir redde og hopper til...

Nei.. disse rakettene kan skytes opp en kveld i året. Det får holde. Hestene er livrednok da.. ''

Er spent på hvordan lille pus kommer til å reagere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!!

Det er ikke nødvendig med et medikament som sløver ned "hele hunden". Et angstdempende preparat holder lenge! Det er ingen grunn til at hunden ikke skal kunne bevege seg. Poenget er at den skal slippe å bry seg om smellene.

Largactil er et utmerket preparat som virker angsthemmende, dersom det blir benyttet korrekt, samtidig som om hunden ikke har noe problem med å bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...