Gå til innhold

Nyttårsraketter og hunder (og andre dyr)


Ugla

Anbefalte innlegg

Om vel en måned så er helvetet løs igjen... :evil:

Skulle ønske det ble forbud mot nyttårsraketter og annet spetakkel denne kvelden!! :fy:

Noen starter også i romjula... :evil:

Det er jo mange hunder som blir livredde!

Og hva med de ville dyra ute i naturen / skogen... De løper sikkert for livet, kanskje i meterdyp snø...

Dette er jo dyremisshandling :kjempesinna:

Det er jo så mange organisasjoner som jobber for "dyrenes vel..."

Burde ikke snart noen gripe fatt i dette...

BLIR SÅÅÅÅ SINNA... :kjempesinna:

Hva mener dere?

Hvordan løser dere problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er jo mange hunder som blir livredde!

BLIR SÅÅÅÅ SINNA... :kjempesinna:

Mange hunder blir livredde, og alt for mange av dem blir livredde fordi mer eller mindre berusa eiere lager et helsikes leven og forventer at kosebisken skal trenger trøst...

Ja, jeg vet at dette er et problem.

Jeg vet også at alt for mange av de livredde dyra blir oppskaket av hysteriske eiere. Mer enn en gang har jeg opplevd at dyr som i utgangspunktet ikke reagerte på fyrverkeriet ble skudd- og pip-redde for livet etter ovverreaksjon fra velmenende eiere med marinert vurderingsevne.

Pass på og ta vare på dyra deres, folkens, men gjør nå for guds skyld ikke problemet større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig!

Greit med fyrverkeri en time på nyttårsaften, men her smeller det i en uke tror jeg. Personlig liker jeg ikke fyrverkeri i det hele tatt og kunne helt klart overlevd uten raketter.

Den beste løsningen ville kanskje vært om man bare fikk skyte opp raketter på bestemte steder til bestemte tider. Men dette hadde selvsagt vært vanskelig å kontrollere.

Hunden vår takler fyrverkeri veldig bra heldigvis. Vi gjorde alt for å gjøre henne mer nyskjerrig enn redd det første året. Heldigvis virket dette helt fint og hun er ikke skuddredd i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan hunden vil reagere, men ilderene klarte det veldig bra forrige året. De merket ingenting, faktisk. Sov gjennom hele greia.

Katta var det litt verre med, men hun fikk søkt dekning i et skap, der hun også sov gjennom hele døllet.

Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med hunden. Kan kanskje få plassert han i kjelleren, er ikke så mye lyd man hører der. Får bare se hvordan det går først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har problemer med at hunden er veldig redd på nyttårsaften, så gå og få partydop hos veterinæren. Dere sparer hunden for masse lidelser.

smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden din er redd nyttårsrakettene vil jeg nok anbefale for det første at du holder han inne på nyttårsaften, gjerne i et rom som er delvis lydisolert. I tillegg kan du som smilla1 sier gå til dyrlegen og få avslappende midler til hunden.

Tror dessverre ikke at det vil være mulig å få slutt på rakettoppskytingen i forbindelse med nyttårsaften...dessverre er det jo enkelte som tror at nyttårsaften varer i to uker :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyttårsaften spilte jeg klassisk musikk til katten, men har i ettertid oppdaget at de ikke er så redde, men det er et must å ha dem inne. :wink:

:fy: Men partydop :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del eiere har en tendens til å gire opp dyrene sine, ja.

Hvis hunden merker at eieren er redd eller bekymret, så vil den ganske fort tenke at det er farlig.

Vi tok med hunden bort til de store vinduene i stua og sto der sammen med henne. Flere timer etterpå hørte hun en rakett og løp logrende bort til vinduet for å se.

Men det er forskjell på hunderaser og hunder generelt. Har opplevd at fuglehunder har blitt livredde, selv om de jakter masse og er hører skudd til stadighet. At hunden blir redd/nervøs trenger ikke å ha noe med eieren å gjøre.

Om hunden blir redd, så hjelper det med dop. Eller så var det vel en eller annen smart person som ordnet det slik at man kunne kjøre bil og hund inn i parkeringshus på nyttårsaften. Dette krever jo en edru person og mulighet for å reise til disse perkeringshusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min bjeffer litt med en gang det starter. Gjerne i dagene før nyttårsaften, og på nyttårsaften bør det braker løs på ordentlig. Men når det først har startet, står hun gjerne i vinduet sammen med oss og ser på. Og sovner etter hvert...

Jeg er veldig spent på hvordan katten vil reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har opplevd at fuglehunder har blitt livredde' date=' selv om de jakter masse og er hører skudd til stadighet. At hunden blir redd/nervøs trenger ikke å ha noe med eieren å gjøre. [/quote']

Når det gjelder fyrverkeri er det ikke smell/ skudd som er problemet, men høyfrekvent piping. Disse høyfrekvente lydene er atskillig mer plagsomme for hunder og katter enn for oss mennesker.

Og bare så det er sagt:

Jeg mener ikke at det er eierne som skaper problemer mht dyr og fyrverkeri. Problemet er reellt nok, det. Det jeg vil fram til er kort og godt at mange, velmenende eiere/passere er så opptatt av å beskytte dyret at resultatet blir det motsatte av hva en egentlig ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Jeg gruer meg til nyttårsaften egentlig for å se hvordan valpen min reagerer!

Han er en tøff liten krabat som ikke er redd for noe, så jeg håper det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er helt gal!!

Han satt klort fast i soveromsveggen, og fikk skikkelig diare.

I år skal han dopes ned og holdes inne på badet, som er det mest lydisolerte rommet i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammas og pappas hund får beroligende på nyttårsaften. Men et like stort problem, som er nevnt lenger opp her, er at raketter blir skutt opp minst en uke før selve nyttårsaften. Dette irriterer meg grådig! Fuglen min er også små-redd, og sitter tynn som en strek i buret sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent foran nyttårsaften i år.

Overtok en voksen hund (nå 6 år) i januar i år, så aner ikke hvordan han reagerer på rakettene. Hadde tidligere ei tispe som var livredd, og håper jeg slipper å gå igjennom det igjen.

Enig med de som mener at det skulle vært strengt forbudt å sende opp raketter før nyttårsaften :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dolphina

Lurer på om jeg ikke skal sende opp en rakett en dag i jula for å sjekke hvordan valpen min reagerer...

Men bor jo langt unna folk og skog så ingen som blir plaget med det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at beroligende ikke anbefales - hunden vil føle seg lammet og ute av stand til å f.eks. gjemme seg, men være like redd, bare mer bevegelseshemmet...

Vær som vanlig, og noenlunde edru, og ikke haus opp hunden med å trøste den "ihjel". Tror ikke jeg ville hatt høy partyfaktor hjemme, i alle fall bare noen nære bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som mener fyrverkeri er vakkert å se på - men at de kunne spart seg lyden !

Huff - det smeller og hyler forferdelig jo ! Jeg tenker på fuglene og dyrene ute. kaniner i bur og dyr i fjøs. De må jo bli redde av den smellingen. For to år siden så observerte jeg to svaner mot svart himmel som prøvde å unslippe rakettene. De fløy rundt og rundt i et stort område- frem og tilbake og på tvers - men hver gang de øynet en sjanse - så smalt det og de måtte snu. Stakkarene kom seg ikke unna - og må ha vært aldeles vettskremde. Huff det var fælt å se på ! :(

hunden min reagerer ikke for han hører ikke så godt. Men mamma og de sin får panikk og tørr ikke ut på do. Prøver å klarte opp i armene våre.

Det er ille også dagene før og etter når det plutselig smeller og man aner fred og ingen fare. Det takler han dårlig - og vi passer på å ha begge i band i denne perioden - så det ikke skal ende med at vi mister de.

Det beste om man har valp er å oppføre seg som vanlig. late som om man ikke bryr seg med smellene -og for all del ikke gi oppmerksomhet når den viser engstelse. Da forsterker man de følelsene den har og den tror virkelig det er grunn til å være redd.

Man bør også passe på å ikke la den være alene i smellingen. Og man bør passe på å ikke ha den løs ute. OM den plutselig skulle bli redd så kan den da stikke av og kan ha en traumatisk opplevelse på egenhånd - og komme til skade. Så ha hunden i band - og ikke ha den med ut for å se på fyrverkeriene. Jeg tror ikke det er bra for hundeører - for de hører mye bedre enn oss. Musikk på inne - og gardinene forrtrukket er også vanlige råd. Om den ikke er vant med å være alene så ikke legg den i kjelleren - da vil dette være fælt for den samtidig så det smeller og gjør den redd og usikker.

Lat som ingenting ...........

har man en hund som ER redd .......så bør man altså prøve å skjerme den ved å hindre den i å se - og ved å ha på musikk eller noe. Ikke la den være alene - ikke trøste - og om det er for ille - dope den.

jeg er glad jeg har sluppet dette .....Det har holdt å ha lys på inne og radio på ...

MEN jeg er såååå sinna på de som driver og smeller raketter i tide og utide .....man burde ha organisert slik - faste tider og steder ....ikke litt over alt.

:x

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at beroligende ikke anbefales - hunden vil føle seg lammet og ute av stand til å f.eks. gjemme seg' date=' men være like redd, bare mer bevegelseshemmet...[/quote']

Hos dyrlegen din kan du få et preparat som heter Largactil. Dette er et antipsykotikum, dvs hunden eller katten får dempet sin redsel. Den har en avslappende virkning på dyret, men på ingen måte slik at dyret ikke kan bevege seg. De kan fint gå om ikke de lange turene. Hovedpoenget er å gjøre hunden likeglad. I utgangspunktet er dette et humanpreparat og blir brukt for å dempe angst hos mennesker, men har vært suksessfullt brukt på hund og katt i mange år.

Dette fungerer helt supert på hund og katt bare man gir det på riktig måte. Det innebærer at man begynner å gi medikamentet i mange timer før rakettoppskytingen starter (helst allerede om morgenen eller kvelden før) og at hunden får ro når den har fått det. Medikamentet fungerer altså ikke hvis hunden har blitt redd før du gir det.

Jeg anbefaler dette på det varmeste til dere som har hund eller katt som er redde på nyttårsaften. Det er ingen grunn til å la dem gjennomgå nok en nyttårsaften hvor de er livredde. Dere bør likevel ikke la dem være alene, selv om de får Largactil (eller liknende preparater).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...