Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Hei! Jeg har et lite problem jeg går å grubler på.... Jeg kommer fra en familie med ganske lav inntekt. Foreldrene mine tjener lite og har aldri tjent noe særlig mye. Derfor bor vi i et hus som ikke er pusset opp på en ganske lang stund. Det ser ganske gammeldags ut og dette er noe jeg er litt flau over. Jeg synes det er ubehagelig å ha kjæresten min på besøk der. Han, derimot, har velstående foreldre, og penger har aldri vært noe problem for ham. Jeg er i begynnelsen av tjueårene og skammer meg voldsomt over at jeg i det hele tatt kan være flau over min egen familie. Jeg vet at jeg sårer dem og meg selv ved å tenke slike tanker. Kunne ønske jeg bare kunne fjernet stoltheten min og være litt mer positiv. Noen andre som har opplevd dette? Noen tanker? 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Hvis han er sammen med deg er det jo tydelig at han driter i "klasseforskjeller"? 7
Moscato Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Så lenge kjæresten din ikke er en stokk dum idiot, så skjønner han vel at folk har forskjellig inntekt, og at det dermed ikke er alle som prioriterer å pusse opp når ting i og for seg fungerer. Det er gjerne viktigere å kjøpe skikkelig mat, ha rene og ordentlige klær og mulighet til å betale litt ekstra i strøm om vinteren. Skjønner han ikke det, så forstår jeg ikke at du gidder å være sammen med ham engang, for når man bor i Norge skal man ha forståelse for noe så grunnleggende, og man skal klare å se at økonomien ikke styrer verdien av et menneske. 12
Stefan Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 Så lenge kjæresten din ikke er en stokk dum idiot, så skjønner han vel at folk har forskjellig inntekt, og at det dermed ikke er alle som prioriterer å pusse opp når ting i og for seg fungerer. Det er gjerne viktigere å kjøpe skikkelig mat, ha rene og ordentlige klær og mulighet til å betale litt ekstra i strøm om vinteren. Skjønner han ikke det, så forstår jeg ikke at du gidder å være sammen med ham engang, for når man bor i Norge skal man ha forståelse for noe så grunnleggende, og man skal klare å se at økonomien ikke styrer verdien av et menneske. Amen.
Gjest Lille-pus Skrevet 31. juli 2011 #5 Skrevet 31. juli 2011 Dette er ikke et problem overhodet, med mindre noen lager et problem utav det. Folk kommer fra familier med ulike yrker og inntekter, og de aller fleste av oss trives betraktelig mye bedre hos en potensiell svigerfamilie hvor vi har god dialog, kan le av de samme tingene, gjøre hyggelige ting sammen, og kose oss som en utvidet gruppe. Denne føelsen av "skam" du sliter med., hva i alle dager skyldes den ? Er det ikke normalt rent hjemme hos dine foreldre ? Henger alle dørene på skapene "på halv åtte" ? Har ikke dine foreldre gjort en strålende jobb når de oppdro deg ? Har du mange minner om store "forsakelser" fra du var liten ? Eller er dette noe som bygger på din egen usikkerhet ?
Gjest ida88 Skrevet 31. juli 2011 #6 Skrevet 31. juli 2011 Vi har et ganske stort med OK innredning og interiør, men foreldrene mine har det ikke så travelt med å pusse opp huset og kjøpe nye møbler hvert år. Vi har med andre ord ikke toppmoderne hus, men det spiller ingen rolle for meg, så lenge jeg vet at foreldrene mine trives og ikke hadde likt å forandre interiør konstant. Nå bruker de gjerne penger på helt andre ting som bil, klær, mat og reiser. Så jeg syns ikke du har noe å være flau over. Folk er forskjellige.
Cathrine88 Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 Jeg synes du skal sette deg ned og tenke over hvor mye annet du har å være stolt av, både når det gjelder foreldrene dine og deg selv. Det handler nok ikke om å fjerne stoltheten din, men å finne den. 2
Gjest gjest Skrevet 31. juli 2011 #8 Skrevet 31. juli 2011 Dette er ikke et problem overhodet, med mindre noen lager et problem utav det. Folk kommer fra familier med ulike yrker og inntekter, og de aller fleste av oss trives betraktelig mye bedre hos en potensiell svigerfamilie hvor vi har god dialog, kan le av de samme tingene, gjøre hyggelige ting sammen, og kose oss som en utvidet gruppe. Denne føelsen av "skam" du sliter med., hva i alle dager skyldes den ? Er det ikke normalt rent hjemme hos dine foreldre ? Henger alle dørene på skapene "på halv åtte" ? Har ikke dine foreldre gjort en strålende jobb når de oppdro deg ? Har du mange minner om store "forsakelser" fra du var liten ? Eller er dette noe som bygger på din egen usikkerhet ? Tror nok det er min egen usikkerhet. Jeg innser jo at tankene mine er helt idiotiske og at det er meg han liker og at han da ikke bryr seg om alt det andre 1
Glynis Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Jeg har en familie med høy inntekt og formue, men med et stort gammelt hus som ikke er spesielt rent heller. Skal jeg være flau eller stolt da? Vanskelig, det her. 1
katinkatinka Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Jeg kommer fra en velstående familie hvor huset på 480 kvm ser ut som tatt ut i fra en "Vi i villa" katalog. Overdrevent rent takket være en hushjelp som gnikker hver krok to ganger i uken. Når jeg flyttet ut syntes jeg det var helt fantastisk og senke standaren, ha det litt rotete innimellom og kunne føle meg HJEMME. Det har jeg aldri gjort der jeg vokste opp. En gutt jeg traff var bekymret for det samme som TS, mens i realiteten syntes jeg det var en enorm lettelse å treffe hans familie hvor det var masse omsorg og hjemmebakte boller fremfor polerte dørhåndtak. Ingenting å tenke på TS 6
Kråkesaks Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. Kråkesaks.
Gjest Lille-pus Skrevet 31. juli 2011 #12 Skrevet 31. juli 2011 En gutt jeg traff var bekymret for det samme som TS, mens i realiteten syntes jeg det var en enorm lettelse å treffe hans familie hvor det var masse omsorg og hjemmebakte boller fremfor polerte dørhåndtak. Ingenting å tenke på TS Amen !
Gjest mitt navn Skrevet 1. august 2011 #14 Skrevet 1. august 2011 Jeg kommer fra en velstående familie med polerte dørhåndtak og vaskedame, og kunne ikke brydd meg mindre om at gulvet hos foreldrene til kjæresten min er skeivt og at det ikke har blitt pussa opp siden lenge før jeg i det hele tatt var en tanke i mine foreldres hode. Jeg vil anta at hvis kjæresten din har en eneste liten lilletåa planta på jorda, så tenker han det samme som meg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #15 Skrevet 1. august 2011 som barn var jeg alltid missunnelig på de som var "fattigere"(var ikke så stor forskjellen på familiene fant jeg ut som voksen, mine foreldre brukte bare mer penger på opppussing så vi fremsto som rikere) enn oss når det kom til hvordan det så ut hjemme hos dem. de hadde det alltid så hjemmekoselig, det så ut som det bodde mennesker der, ikke roboter. med andre ord, jeg var veldig flau over å ha et "plettfritt" hjem. så jeg skjønner bittelitt hvordan du har det,selv om det var veldig andre vei for min del.. uannsett det er personene som skaper et hjem
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #16 Skrevet 1. august 2011 Jeg/familien bor i et svært, 4 etg hus i byens dyreste bydel. Kjæresten sin familie leier 1/4 hus... Mange tror sikkert vi er rike og overlegne, men inne ser det ikke særlig bra ut. Jeg er ikke særlig opptatt av interiør og sånn, vi pusser ikke opp i ett kjør for å si det sånn. Ganske gammelt og upraktisk innredet, huset er tross alt over 100 år gammelt. Misunner de med nye, praktiske og moderne hus/leiligheter selv om de er mindre. Har også mange dyr som røykter som h*******, så reint er det sjeldent. Føler det er rot og dyr overalt:p Så, jeg føler meg ikke som en overlegen klassemessig, selv om vi er rike og har stort hus. Jeg bryr meg ikke om hvordan kjæresten har det hjemme (med mindre det er ekstremt i en retning) og håper ikke han klikker fordi det er kattehår i sofaen heller. Avslappet er mange ganger bedre enn gullreint:) 2
I Grosny Skrevet 1. august 2011 #17 Skrevet 1. august 2011 Bare se på prinsen og mette marit Ett romantisk eksempel. Det ser ut som de er glade i hverandre! Gutten din liker deg! Og du kan vite med sikkerhet at det er deg han vil ha, og ikke bankkontoen din. Slapp av og kos dere! 2
Kosemose Skrevet 1. august 2011 #18 Skrevet 1. august 2011 Det er vel ikke alltid sammenheng mellom "god råd" og "fin bolig"? Mine foreldre har alltid hatt god råd, men har aldri prioritert interiør og det å fornye møbler og følge moten. De mener at det er tull å bytte ut ting som fungerer. Samtidig kjenner jeg flere som har ganske så anstrengt økonomi men som likevel har det veldig fint og moderne og som åpenbart prioriterer interiør framfor veldig mye annet. En helt annen ting er at du bør ha tiltro til at kjæresten din klarer å skille deg fra foreldrene dine, og at han er mer opptatt av om foreldrene dine er hyggelig mennesker enn om de har et fint hjem. 3
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #19 Skrevet 1. august 2011 Heeeelt off topic; hvem er den utestengte brukeren de renner rundt og sletter hele tida?? 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #20 Skrevet 1. august 2011 Bare se på prinsen og mette marit Må si meg enig. Hadde tenkt å dra frem samme eksempel. Hun kom fra Baneheia øst utenfor Kristiansand med en alkoholisert far og et turbulent hjem, og hun eide ingen verdier eller eiendom (bolig etc.) da hun møtte kronprinsen. Hun fikk NAV/AETAT-støtte og livnærte seg som servitør, mens sønnen ble plassert hos moren. Snakk om kontrast til kronprinsen! Men de forelsket seg og ble akseptert av hverandre familier. Stebarnet fra utelivets Morten Borg ble også inkludert. Kongefamiliene i Europa er et bra eksempel: Sophie som er gift med Edward er fra skikkelig arbeiderklasse - men de har vært gift i mange år og har 2 barn sammen. Norske Benedicte Ferner i kongefamilien er gift med en rørlegger. Tobakks-Andresener gidt med en flyvertinne. Osv., osv. Kjærlighet. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå