Gå til innhold

Verdensrommet - bare jeg som blir uvel?

Nuttery

Anbefalte innlegg

Verdensrommet er i hvertfall så stort at en slipper å innrede med speil, for å få det til å virke større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MorAase

Er det bare jeg som blir uvel av å tenke på verdensrommet? Altså, verdensrommet er jo uendelig, men det må jo stoppe et sted, men noe må jo være bak den stoppen også? Blir så kvalm av å tenke på det :sjenert:

Det er ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensrommet er i hvertfall så stort at en slipper å innrede med speil, for å få det til å virke større.

Kanskje det er det som er ved enden av universet? Digre speil? Whoooaaaaaa....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Det er teorier som går ut på at rommet er krummet, omtrent som den 2-dimensjonale overflaten på en kule er krummet i 3-dimensjoner, er også rommet (3-dimensjoner) krummet i en fjerde dimensjon. Det er selvsagt vanskelig, om ikke umulig å forestille seg fysisk. :)

En slik virkelighet ville isåfall innebære at man aldri kommer til en 'ende'.

Ok, så når vi spekulerer om "kanten på universet", er det litt som når vikingene spekulerte om kanten på jorda, bare med en ekstra dimensjon? (Vikingene: 2D > 3D, nåtiden: 3D > 4D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så når vi spekulerer om "kanten på universet", er det litt som når vikingene spekulerte om kanten på jorda, bare med en ekstra dimensjon? (Vikingene: 2D > 3D, nåtiden: 3D > 4D)

Kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke å innføre ekstra romlige dimensjoner for å kunne snakke om et endelig univers uten rand. Det er en vanlig feiloppfatning å tro at et krumt rom impliserer krumt rom i en høyeredimensjonal bakgrunn. Men fra et matematisk ståsted så kan et N-dimensjonalt rom like gjerne krumme i de samme N dimensjonene det utspenner. Det er denne formen for krumning (kjent som Gausskrumning eller intrinsikk krumning) det er snakk om i den generelle relativitetsteorien. Grunnen til at vi automatisk tenker på objekter i høyere dimensjoner når vi hører om krumning er rett og slett fordi det er vanskelig å visualisere slik intrinsikk krumning i 3D.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

At vårt Univers har eksistert i endelig tid innebærer ikke nødvendigvis at det må være endelig i utstrekning. Grunnen til at alle objekter på kosmologiske skalaer beveger seg bort fra hverandre er at det kontinuerlig skapes nytt rom mellom disse. Hvor langt et gitt objekt har beveget seg i forhold til et hvilket som helst annet objekt i løpet av Universets alder har derfor ikke noe å si for hvor stort Universet som helhet er.

Se forøvrig innleggene jeg linket til over.

Så det er ikke noe senter i universet heller? Slik som planeten Oa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Oa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet mitt er at INGENTING KAN IKKE VÆRE INGENTING FOR INGENTING ER JO INGENTING OG DA KAN DET IKKE VÆRE INGENTING OG HVORDAN BLIR INGENTING TIL MASSE PLANETER HVIS DET ER INGENTING OG HVORDAN BLIR PLANETER INGENTING NÅR DET IKKE KAN VÆRE INGENTING!!!!!! Nei. Dette tenker vi ikke på. Det kan få alvorlige konsekvenser :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet mitt er at INGENTING KAN IKKE VÆRE INGENTING FOR INGENTING ER JO INGENTING OG DA KAN DET IKKE VÆRE INGENTING OG HVORDAN BLIR INGENTING TIL MASSE PLANETER HVIS DET ER INGENTING OG HVORDAN BLIR PLANETER INGENTING NÅR DET IKKE KAN VÆRE INGENTING!!!!!! Nei. Dette tenker vi ikke på. Det kan få alvorlige konsekvenser :snurt:

Absolutt vakuum inneholder visstnok energi (den oppstår spontant, og forsvinner like fort igjen). Så det tomme rommet er ikke helt tomt.

Forresten så blir ikke ingenting større om man skriver det med blokkbokstaver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vil bare anbefale Carl Sagan's "Pale Blue Dot" - den får virkelig hverdagens problemer til å virke forsvinnende små og ubetydelige...

"Pale Blue Dot" er jordkloden slik den kan sees på et bilde tatt 6 mrd km fra jorda av Voyager 1 i 1990 etter en forespørsel fra Carl Sagan, astronom.

Du kan lese mer om bildet på Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gahh blir uvel av å tenke på det jeg også. Vi hadde om det på skolen her om dagen. Vi så en video med en fyr som lufter teoriene sine. Mange trekker in religion i disse spørsmålene. Jeg selv har null tro på at det er en person som har skapt alt, og kommer aldri til å skifte mening.

En av teoriene hans var at det fantes flere dimensjoner osv. Det ble også diskutert om verdenrommet var lukket eller om det kanskje var en vei ut, gjennom et svart hull f eks, og hvis det er tilfelle hva er utenfor der igjen.

Tror vi aldri kommer til å få noe klart svar på det. Om det finnes annet intelligent liv der ute, kanskje de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er bare negative til materien, helt til de finner ut at anti-materie kan brukes som et vidunderslankemiddel. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også litt uvel, eller sliten av å tenke på det. Men jeg kan bli vel så dårlig av å tenke på at jeg kan ha 60-70 år igjen å leve, hvis alt går bra. Syns det er så ufattelig lenge, at jeg blir dårlig bare av tanken. :fnise:

(Misforstå meg rett, er ikke sånn at jeg ikke vil leve de årene altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for hvis ikke er det jo bare å begynne med alkohol, narko og risikosport - samtidig. Problem løst, liksom. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Wow, sært! Tenkte akkurat på dette i dag. Undret over det med broren min da vi så Star Wars, og han sa seg enig i at det var et litt for dypt spørsmål til at han kunne sitte og tenke over det hele tiden.

Blir så forvirret og får en følelse av at jeg overstimulerer hjernen hver gang jeg tenker på det. Blir så stort og så mye på en gang :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lesing av tråd: :biggrin:

Nå: :bond::overrasket:

Blir forvirret og litt irritert av å tenke på det, derfor gjør jeg det sjelden.

Universet kan jo ikke være uendelig stort, hva er etter uendeligheten? Hvor stort er i så tilfelle uendelig? :scorpis:

Endret av Tropic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...