Gå til innhold

kinkig situasjon-..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei! sitter i en litt kinkig jobbsituasjon! har fått arbeidsliste svart på hvitt med avtale om jobbing ganske masse frem til nyttår! men så har vi fått en ny medarb som skal starte nå, og dermed har jeg hørt at det skal bli mindre vakter på meg.. men så kom jeg til å tenke, de har vel ikke rett til å ta fra meg vaktene for så å gi det til en annen sånn uten videre? det er jo en avtale jeg har hatt med 2 mnd varighet? om de tar fra meg vaktene skal jeg jo ha lønn? tenk om jeg hadde tatt meg opp et lån ol og hadde regnet ut å få det nedbetalt med des lønninga mi, også skjer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så lenge du har fått en arbeidstid skriftlig kan jeg ikke skjønne at de har lov til å frata deg disse, så lenge de ikke har en gyldig grunn.

Du jo evt. spørre Poirot!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner faktisk ikke.

Men der jeg jobbet hadde vi turnuslister. Var man satt opp og fått godkjent vakten, måtte de spørre deg om å bytte. Var det ikke behov kunne du avlyses.

Kommer ann på hva som står om arbeidstid i kontrakten din tror jeg. For du har vel kontrakt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke lov å ansette nye før det er hørt med alle som ikke går i full stilling om de er intressert i fler timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert? I tilfelle ta en telefon til fagforeninga di og sjekk.

Arbeidsmiljøloven gjelder i alle bedrifter uansett. Og det høres ut som om dette kan være et brudd på arbeidsmiljøloven i tillegg til et brudd på en avtale som en skriflig arbeidsliste jo må sies å være.

Tror ikke det er lov å ta fra deg vakter du allerede er tildelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv erfart dette med skift og arbeidslister. La oss ta de to punktene hver for seg.

1) Skiftplaner

Disse skal godkjennes og offentliggjøres minimum 8 uker (2 mnd) før den trer i kraft. Jeg mener det er verneombudet som skal godkjenne skiftplanen. Små endringer er lovlig etter disse 8 ukene, men ikke større endringer.

Vi hadde en issue med dette på jobben, da skiftplanen var satt opp feil. Noen jobbet litt for mye (alle skulle jobbe likt mtp. lik lønn). En liten endring for noen og helt greit. En gang i ny og ne ville noen imidlertid få mindre enn 11 timer mellom to skift. Dette ble tatt opp med alle ansatte og måtte godkjennes 8 uker før skiftplanen trådte i kraft

2) Avlysning av vakter

Bedriften kan avlyse så mange vakter de ønsker, men de er pliktige til å betale de som får vakt avlyst full lønn som om de hadde jobbet.

Vi hadde denne situasjonen der jeg jobbet ved årtusenskiftet. Da gikk alle ansatte i min avdeling på skift og bakvakt. 2 var alltid på jobb, 3 alltid på bakvakt. Ganske fett betalt! Men så ble det ingen datakrise og alle vaktene ble avblåst rimelig kjapt. Først ville ikke bedriften betale noe som helst, så ville bedriften betale som om alle de oppsatte gikk bakvakt (typ 10% lønn), men de måtte til slutt gi seg for fagforeninga og betale alt - som om alle hadde jobbet (bakvakt regnes her også da som det å jobbe).

Konklusjonen er at ikke du skal bli skadelidene for at bedriften legger om sine planer, ikke uten at det blir gitt 8 ukers varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
det er ikke lov å ansette nye før det er hørt med alle som ikke går i full stilling om de er intressert i fler timer.

Det er det da vel?

Det hender en bedrift/virksomhet har behov for å utvide staben med flere mennesketyper, annen kompetanse, folk som kan steppe inn på kort varsel osv.

Ganske ofte faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
1) Skiftplaner

Disse skal godkjennes og offentliggjøres minimum 8 uker (2 mnd) før den trer i kraft. Jeg mener det er verneombudet som skal godkjenne skiftplanen. Små endringer er lovlig etter disse 8 ukene, men ikke større endringer.

Kravet i følge arbeidsmiljøloven er 2 uker/fjorten dager.

Verneombudet har i utgangspunktet ikke noe med godkjenning av skiftplaner å gjøre. Dette er ledelsens ansvar alene.

Dersom verneombudet / virksomheten / de ansatte ber om det kan imidlertid verneombudet gi uttalelser til skiftplanen.

Dersom ledelsen er sitt ansvar bevisst og gjør jobben skikkelig skal det være unødvendig for verneombudet å bruke tid på dette.

Hilsen Revetispa

blant så mangt annet: Skiftplanlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror enkelte fagforeninger har det i tariffavtalen at tillitsvalgte skal godkjenne vaktplanen. De skal forsåvidt ikke kontrollere om den enkelte medarbeider er fornøyd, men etterse at reglene om hviletid osv. mellom hver vakt er overholdt.

Men som sagt gjelder dette kun noen tariffområder og slett ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

så med andre ord; om de tar fra meg vaktene skal jeg ha lønn for samtlige... de har ikke lov å ta fra meg vaktene den dag idag når den nye skal ansettes på mandaG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det kan hende at fristen var 2 uker og ikke 8 uker, ja.

Beklager, men det er mulig det var tillitsvalgte og ikke verneombudet som så på skiftplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så med andre ord; om de tar fra meg vaktene skal jeg ha lønn for samtlige... de har ikke lov å ta fra meg vaktene den dag idag når den nye skal ansettes på mandaG?

I min jobb (i kommunen) er det slik at man får betalt for 4 timer om man blir avlyst et par timer i forveien. Man får ingenting om det er mer enn 1 døgn til.

Dette gjelder ikke faste ansatte, kun ekstravakter det ikke er behov for allikevel.

Men dette er jo ikke det samme som at en annen får den jobben en selv var satt opp på, hvilket er mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg fast ansatt' date=' og det er en annen som kommer til å ta over vaktene mine.. slik at han også skal få noen arb timer[/quote']

Men hva står det om arbeidstid i din kontrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker som om det er to viktige spørsmål her

-Er en skriftlig arbeidsliste å anse som en "kontrakt" om hvordan man skal jobbe fremover.

Jeg mener ja! Et eventuelt vaktbytte begge veier må avtales spesielt. Man kan ikke bare bli fjernet fra en vakt fordi ledelsen mener noen andre skal jobbe den. Jeg går i turnus, og om ledelsen flytter meg fra vakten jeg egentlig står på for å fylle et hull, så må de betale et endringstillegg.

- Hvor sent kan en arbeidsgiver avlyse en vakt.

Dette mener jeg det står noe om i arbeidsmiljøloven.

I en arbeidskontrakt står det gjerne hvor mye du skal jobbe... og full stilling erfor de fleste 37,5 timers arbeidsuke. Om arbeidstiden din blir redusert er jo det på en måte et kontraktsbrudd.

Ta kontakt med en arbeidsrettsekspert (jurist) om du er i tvil. Fagforeningen din (eller den som en naturlig i din yrkesgruppe) kan sette deg i kontakt med en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...