AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #1 Skrevet 30. juli 2011 Hei. Jeg er en ung kvinne som er singel som har veldig lyst til å dra ett sted. Jeg vurderer å reise på ferie alene.Har ikke bestemt meg for hvor jeg skal dra, men jeg vil gjerne til et sted der jeg kan shoppe litt. Er det noen som har tips å komme med? Føler ikke at jeg snakker så bra engelsk, men tror jeg vil klare meg Til dere som har vært på ferie alene i storbyer,hvordan er det å reise alene? Takk på forhånd
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #2 Skrevet 30. juli 2011 Oslo? Liksom vanskelig å gi noen forslag når du ikke deler en eneste tanke om hvor du kan tenke deg å reise. Shopping kan man gjøre så og si hvor som heøst forr du.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #3 Skrevet 30. juli 2011 Jeg reiser alltid alene (både jobbreiser og ferier). Det er ikke noe problem. Positivt med å reise alene er at du styrer alt selv. Du slipper krangler om hva dere skal gjøre på, hvor dere skal gå, osv. Du er fri som fuglen. Negativt er at du ikke har noen som kan passe på tingene dine når du skal på do, du må ta med deg alle tingene og risikerer at noen har stjålet plassen din når du kommer tilbake Bare pass på hvor du går etter mørkets frembrudd, gå bestemt som om du vet hvor du skal. Ikke vims usikkert omkring med kart i hånden mens du åpenlyst glaner hjelpeløst på gatenavn... Om du skulle være usikker på hvor du er, marsjer bestemt inn på en restaurant eller et annet sted hvor du kan kikke diskret på kartet ditt. Ikke fortell alle og enhver at du er alene. Da vet de at du skal gå alene hjem. Du bare finner på noe for deg selv akkurat nå mens reisefølget ditt gjør noe annet. Jeg har ikke noen tips til shoppingsteder, ettersom jeg skyr slikt som pesten
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 Takk for svar. Jeg bor i Oslo, jeg kan tenke meg å reise til en storby i Europa et sted. Jeg har spart penger til denne turen, så jeg har lyst til å shoppe en del.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #5 Skrevet 31. juli 2011 London! Jeg var alene der for en stund tilbake. Helt topp. Jeg følte meg ikke utrygg et sekund, og folk er hyggelige og åpne.
Cata Skrevet 31. juli 2011 #6 Skrevet 31. juli 2011 Til dere som har vært på ferie alene i storbyer,hvordan er det å reise alene? Det er dels veldig OK, og dels litt kjedelig. Den OK delen er at du selv kan bestemme hva du vil gjøre og når du vil gjøre det. Vil du shoppe, så gjør du det uten innblanding. Vil du på naturhistorisk museum, så gjør du det. Og vil du ta tidlig kveld så gjør du det. Selv synes jeg selve reisen er kjedelig, selv om jeg er veldig vant til å reise alene. 4 timers venting for flybytte på Schiphol er kjedelig uansett - og enda kjedeligere om man er alene. Synes også måltider er litt kjedelige. Frokost på hotellet går greit, og lunch kan man alltids ta på et sted som serverer sandwicher eller baguetter, eller man stikker innom et bakeri og kjøper rundstykker og mineralvann. Men middag alene på restaurant er ikke toppen av lykke akkurat. Man ser så veldig alene ut . Mitt triks der er å finne en halvstor bistro eller noe slikt i nærheten av hotellet og ta i allfall et par måltider der. Det er litt kjedelig versjon men dels så er det greiere å sitte alene på litt uformelle spisesteder og dels er kelnerne gode på å gjenkjenne en så man blir "bittelitt stamgjest" 2. gang man kommer . Siden jeg ikke er glad i å feste så velger jeg å tørne inn på hotellet ganske tidlig på kvelden. Synes også det er greit av "sikkerhetsmessige grunner". Jeg er litt pyse så jeg liker ikke å tusle rundt alene i fremmede byer etter mørkets frembrudd. Det er ikke noe stort offer, for som regel er jeg sliten i beina etter en lang dag med trasking så jeg synes bare det er godt å sitte ned og slappe av. Da er løsningen for meg å ha med meg en (tykk) bok og gjerne litt musikk på iPod/mobil. Synes forøvrig London er et godt forslag til førstegangsreising. Det er en by det er lett å ta seg fram i pga. det gode undergrunnssystemet og av naturlige årsaker så snakker folk godt engelsk . Dessuten er det mye å se og gode shoppingmuligheter. 1
CalidumCor Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 London er son de andre har sagt en topp by for shopping. Veldig oversiktelig å ta seg frem i ved hjelp av undergrunn! ellers liker jeg også København. Koselig by med masse shoppingmuligheter God tur uansett hvor du drar
rigelgutten Skrevet 31. juli 2011 #8 Skrevet 31. juli 2011 København !! Ta båten,du blir garantert ikke alene :gjeiper:
Kosemose Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Jeg har aldri vært på ferie alene, men jeg har reist langt alene, med mange timers venting på Schipol, innstilt fly så vi måtte overnatte, kaos og forvirring (enda føler jeg at det bare var flaks at jeg faktisk kom meg på rett fly...), og jeg har dratt alene til ulike byer i jobbsammenheng. Jeg syns det er veldig greit å reise alene, (bortsett fra når det skjer noe "uforutsett" som innstilt fly og ekstra overnatting ol, men da hjelper det også å ha familie og venner man kan ringe til, syns jeg), man får gjort det man skal og det man selv har lyst til, så med mindre du er avhengig av å alltid ha noen å prate med, ser jeg ikke at det er noe problem, tvert i mot! Når det gjelder å være alene på et sted, så syns jeg det er ganske greit og, men så syns jeg det er ok å traske litt rundt alene. Hvis mitt valg sto mellom å dra alene eller ikke få reist, så ville helt klart reist alene! Og enig med de som foreslår London som ok by å reise alene, det tror jeg og! Sydentur alene ville jeg nok kvidd meg mer for, syns det virker mer stusselig av en eller annen grunn.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Tusen takk til dere alle sammen. Da blir det London eller København. Jeg har gruet meg litt for å reise alene, men nå gleder jeg meg faktisk Tusen takk igjen!
The Kitten Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ville valgt London fremfor København, men begge er flotte byer. Du må si hva du bestemte deg for. Når reiser du? Bare husk å ta normale forholdsregler, så går det fint å reise alene. En ting jeg alltid gjør når jeg reiser er å ha nummeret til den norske ambassaden, samt adressen til der jeg skal bo på meg.
Kristina Skrevet 1. august 2011 #12 Skrevet 1. august 2011 Jeg synes Italia er et flott reisemål hvis man reiser alene! Det er masse å gjore, folk er kjempehyggelige og det stort sett veldig lett å bli kjent med både lokale og andre turister. Roma kan jo vaere litt overveldende hvis du ikke har vaert der tidligere, men likevel et sted som er supert å reise alene til. Firenze, Siena, Bologna er andre. 1
Anglofil Skrevet 1. august 2011 #13 Skrevet 1. august 2011 Jeg reiser ofte alene, de siste fire gangene jeg har vært i London var da også alene. Personlig synes jeg det er veldig deilig, jeg kan gjøre alt i mitt eget tempo og jeg slipper å vente/være med på kompromisser. Det er for all del flott å reise sammen med noen, men når jeg f.eks skal på shoppingferie til London reiser jeg helst alene. Synes ikke det er noe problem, det er bare spennende og gøy. Mvh Yvonne
rigelgutten Skrevet 19. august 2011 #14 Skrevet 19. august 2011 Jeg reiste alene til italia i sommer med tog,til gardasjøen. Det var en organisert tur med star tour¨,så jeg var på en måte med en gruppe men kjente ingen fra før,og ingen havnet på mitt hotell da vi kom fram. Jeg hadde det fantastisk, gikk på stranda, shoppet, spiste is,gikk på restaurant alene og koste meg . Jeg var på bar og traff en nydelig franskmann (glemte alle forholdsregler den kvelden,kom ikke tilbake til hotellet før 2.30,gatene var tomme og jeg måtte småløpe litt mens jeg lo for meg selv ) Meldte meg på utfluter 2 dager,og traff andre norsker og svensker. Følte meg ikke ensom eller utrygg noen gang. FANTASTISK!!!Jeg reiser alene flere ganger, man blir så selvstendig
rigelgutten Skrevet 19. august 2011 #15 Skrevet 19. august 2011 Jeg ville følt meg tryggere på sydentur alene enn til en storby alene. København og london er stort..
Athene Skrevet 19. august 2011 #16 Skrevet 19. august 2011 Jeg har vært både i London og København alene mange ganger. Ikke på ferie, men jeg legger gjerne inn en overnatting ekstra da jeg er på forretningsreise. Begge byer er supre for alene-besøk. Man føler seg helt trygg, bare bo sentralt i et av de bedre områdene. Taxi fra dør til dør er også rimelig, ellers er det masse folk på tuben (London). Virkelig elsker london, det er et shoppingparadis. Og det er mange steder det er helt naturlig å sette seg ned og ta en matbit alene.
rigelgutten Skrevet 19. august 2011 #17 Skrevet 19. august 2011 Finn et sentralt hotell om du reiser til syden, jeg orket iallefall ikke sitte inne på hotellrommet på kvelden. Gikk på puber, ute og såg på livet osv Ikke farlig da det var turister overalt.
Lumos Skrevet 19. august 2011 #18 Skrevet 19. august 2011 Stemmer for London jeg også Føler meg trygg der. Utrolige shoppingmuligheter er det også, bare fantasien setter en stopper her. Bo sentralt og ta undergrunn/buss om kveldene, evt taxi om det passer seg bedre. Som folket sier, ta dine forhåndsregler og bruk fornuften, ikke drikk deg overstadig beruset så går nok dette supert skal du se
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #19 Skrevet 19. august 2011 Mener ikke å kuppe tråden din TS, men jeg har også vurdert å reise alene på storbyferie. Mitt spørsmål er rent praktisk, slike standard billigturer til f.eks t/r London fly + hotel til ca kr 1500 til 2200. Er ikke det pr.pers og beregnet for 2 personer, alså at det er et dobbeltrom i den pakken man kjøper? Hvordan gjør dere dette rent praksisk? Bestiller dere kun fly, og bestiller selv et enkeltrom på et selvvalgt hotel? Blir ikke det mye dyrere å reise enn om man var 2 da ogsåog kunne tatt en slik billigpakke.
-Fisken- Skrevet 20. august 2011 #20 Skrevet 20. august 2011 Mener ikke å kuppe tråden din TS, men jeg har også vurdert å reise alene på storbyferie. Mitt spørsmål er rent praktisk, slike standard billigturer til f.eks t/r London fly + hotel til ca kr 1500 til 2200. Er ikke det pr.pers og beregnet for 2 personer, alså at det er et dobbeltrom i den pakken man kjøper? Hvordan gjør dere dette rent praksisk? Bestiller dere kun fly, og bestiller selv et enkeltrom på et selvvalgt hotel? Blir ikke det mye dyrere å reise enn om man var 2 da ogsåog kunne tatt en slik billigpakke. Jeg var nettopp i Amsterdam alene. Jeg bestilte kun fly, og booket hostel på hostelworld.com. Nå bodde jeg på rom med 11 andre da. Når det gjelder Amsterdam, ville jeg ikke dratt dit alene hvis jeg kunne valgt om igjen. Det var mye høyere partyfaktor enn jeg var klar over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå