Gå til innhold

Hvilken hunderase bør vi velge?


Dragonfly84

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker deg jeg Dragonfly84, du er en smart person:)

Enig!

Besøk på hundeutstillinger anbefales. Bruk tid, finn den rasen dere begge "faller" for, bruk mer tid på å finne oppdretter. Og så er jeg sikkert på at dette går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, takk! :sjenert: Så koselig sagt! Jeg vil bare det beste for vofsedofsen som blir familiemedlem neste år. :rodmer: Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Har forresten en dvergschnauser i hus nå. Hællemåne for en skjønn hund :rodmer: Tredje gang jeg har en liten schnauzer i hus for å passe på. Og for en behagelig hund. Klart de er tøffe og strie, men også skikkelig myke kosegriser :rodmer: faktisk mest kosegris. Og stødige og uredde. Ikke noe mas, bare lugn og cool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Ja, boxer har jeg også tenkt på, de er fine.

Jeg har en sånn - og jeg er veldig glad for at jeg bor i enebolig med egen hage. Rasen er herlig, men veldig aktiv og krevende. Mange timer mosjon og oppmerksomhet er nødvendig for at min skal finne roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten en dvergschnauser i hus nå. Hællemåne for en skjønn hund :rodmer: Tredje gang jeg har en liten schnauzer i hus for å passe på. Og for en behagelig hund. Klart de er tøffe og strie, men også skikkelig myke kosegriser :rodmer: faktisk mest kosegris. Og stødige og uredde. Ikke noe mas, bare lugn og cool.

Så koselig! :rodmer: I begynnelsen hadde jeg lyst på riesenschnauzer, helt til wikipedia fortalte meg at de "trenger en tydelig leder og rikelig med mosjon og utfordringer for å trives maksimalt og bli en harmonisk familiehund. Rasen har et naturlig vokterinstinktet og er ofte litt skeptisk til fremmede." Hørtes ikke ut som førstehund! Men dvergschanuzer står det jo ikke det om :) Men er de bjeffete? Vi bor jo i blokk...

Jeg har en sånn - og jeg er veldig glad for at jeg bor i enebolig med egen hage. Rasen er herlig, men veldig aktiv og krevende. Mange timer mosjon og oppmerksomhet er nødvendig for at min skal finne roen.

Å, okei... Da får det kanskje bli boxer når jeg er en mer erfaren hundeeier og har hage!

Nå har jeg fått gått gjennom forslagene deres litt mer, og hittil er det egentlig springer spaniel eller finsk lapphund som virker som kunne passe meg best... Portugisisk vannhund har jeg tenkt på før, men jeg kjenner en som virker litt krevende (jeg skjønner at ett individ ikke kan si så mye om rasen som helhet, da...), og wikipedia påstår at de kan være krevende og trenger en eier som har hatt hund før. Det kan jeg ikke påstå å ha hatt siden det var familiens hunder og jeg stort sett bare kosa og gikk tur.

Hadde vært supert med en tricolor colliegutt, da :rodmer: Men det spørs om han hadde fått det noe bra i blokk!

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil bare nevne at Boxer har utrolig mange helseproblemer. Artige hunder, og jeg skulle gjerne ha hatt en selv, men jeg velger ikke pga helsestatus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fr.buller. Aldri mer om jeg har to hunder på en gang. Uansett rase. Punktum. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Så koselig! :rodmer: I begynnelsen hadde jeg lyst på riesenschnauzer, helt til wikipedia fortalte meg at de "trenger en tydelig leder og rikelig med mosjon og utfordringer for å trives maksimalt og bli en harmonisk familiehund. Rasen har et naturlig vokterinstinktet og er ofte litt skeptisk til fremmede." Hørtes ikke ut som førstehund! Men dvergschanuzer står det jo ikke det om :) Men er de bjeffete? Vi bor jo i blokk...

Å, okei... Da får det kanskje bli boxer når jeg er en mer erfaren hundeeier og har hage!

Nå har jeg fått gått gjennom forslagene deres litt mer, og hittil er det egentlig springer spaniel eller finsk lapphund som virker som kunne passe meg best... Portugisisk vannhund har jeg tenkt på før, men jeg kjenner en som virker litt krevende (jeg skjønner at ett individ ikke kan si så mye om rasen som helhet, da...), og wikipedia påstår at de kan være krevende og trenger en eier som har hatt hund før. Det kan jeg ikke påstå å ha hatt siden det var familiens hunder og jeg stort sett bare kosa og gikk tur.

Hadde vært supert med en tricolor colliegutt, da :rodmer: Men det spørs om han hadde fått det noe bra i blokk!

Alle de jeg kjenner til har vært greie. Litt lyd men aldri bjeffete. Alle disse her har vært bygårdshunder også. De er reserverte ovenfor fremmede (som jeg anser som bra da ikke alle folk liker å bli rent ned av hunder), men når du har blitt kjent med de, så er de utrolig hengivende. Veldig kloke er de også. Ligger høyt på lista over de mest lett-trente hunderasene.

Ellers, som jeg skrev i mitt første innlegg, Finsk Lapphund :rodmer: For en fantastisk hunderase. Milde og rolige i gemyttet men atletiske og kan være med på lange turer i høyt tempo. Smarte og aktive uten å være masete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de jeg kjenner til har vært greie. Litt lyd men aldri bjeffete. Alle disse her har vært bygårdshunder også. De er reserverte ovenfor fremmede (som jeg anser som bra da ikke alle folk liker å bli rent ned av hunder), men når du har blitt kjent med de, så er de utrolig hengivende. Veldig kloke er de også. Ligger høyt på lista over de mest lett-trente hunderasene.

Ellers, som jeg skrev i mitt første innlegg, Finsk Lapphund :rodmer: For en fantastisk hunderase. Milde og rolige i gemyttet men atletiske og kan være med på lange turer i høyt tempo. Smarte og aktive uten å være masete.

Ja, de to rasene høres jo veldig passende ut for meg! :) Siden dvergschnauzeren opprinnelig ble brukt til rottejakt er de sikkert ganske utholdende på tur også (syns fortsatt de er litt små, men de virker jo som en stor hund i liten innpakning).

Ja, jo mer jeg leser om finsk lapphund, jo mer faller jeg for dem... :rodmer: Jeg har sett en i området, kanskje jeg skulle snakke med hund og eier for å se en "live" :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

hehe jeg stopper alle jeg møter med Finsk Lapphund :fnise: Og alle skryter hundene sine opp i skyene (så klart... hehe). De sier alle det samme; det er en perfekt familiehund med sitt milde gemytt.

Jeg ønsker meg selv en Finsk Lapphund :rodmer: (og en schnauzer og en Dansk/Svensk Gårdshund :fnise: ) Men med rotter i hus så blir nok det litt for kaotisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også finsk lapphund. Islandsk fårehund er også et alternativ, men siden vi er i Norge vil jeg også foreslå lundehund og buhund. Aktive hunder som er sosiale.

Vil man ha en hund som aldri bjeffer og som slår seg ned når man har late dager, ville jeg gått for en samojed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange gode forslag her, men jeg vil også tro at to hunder på likt kan by på STORE utfordringer, og jeg ville personlig aldri gjort det. Det krever enormt mye arbeid siden du også må legge vekt på individuell trening, både hjemmealene (helt alene) trening, tur alene trening og lydighet/hjernetrening.

Jeg ville satset på en golden og så når den er voksen nok 2-4 år da ville jeg sett meg etter hund nummer to.

Lykke til:)

Endret av Wesla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært supert med en tricolor colliegutt, da :rodmer: Men det spørs om han hadde fått det noe bra i blokk!

Hvis det er en collie du har lyst på, så går du for den. Collien er en allsidig hund som passer veldig godt for en førstegangseier. Det er null problem å ha en collie i en blokkleilighet, så lenge den får det den trenger av tur og mental stimuli. En collie vil være din trofaste venn, og en rolig og fin familiehund. Den lar seg heller ikke true av å ha andre hunder i flokken. Noe som er viktig, siden dere skal ha flere hunder.

Det eneste negative jeg kan trekke fram om rasen, er pelsstellet. Den krever iallefall en god gjennombørsting minst en gang i uken. I røytesesongen er det hår overalt, men det er nå en gang noe av sjarmen med rasen. Tricoloren har en noe striere pels, enn sobelen. Noe som gjør pelsstellet litt enklere.

Som du sikkert forstår har jeg selv en tricolor collie hannhund. Han er nå 10.5 år, og snill som dagen er lang mot både folk og fe. Men jeg har også erfaring med flere andre raser, som sheltie og irsk ulvehund. Ulvehunden er ikke et alternativ for dere, etter min mening, og sheltien krever mye mental stimuli, som du ganske riktig påpeker.

Min mor drev oppdrett av collie i mange år, og det var uten unntak flotte, hyggelige hunder med lite helseproblemer.

At collien er nervøs, er ikke riktig rasen sett under ett. Men det finnes selvfølgelig enkeltindivider som ikke har sterk psyke, på samme måte som det finnes rottisser med det samme problem.

Skal jeg trekke fram en rase som er lite kjøpt i Norge, er det norsk buhund. En flott hund som kan brukes til mye. Deilig stri pels, og nydelige mørke uttrykksfulle øyne. Dette er også en forholdsvis frisk rase, noe som bør inngå i vurderingen. Collien som rase er også uten store helseproblemer, og blir gjerne over 12 år gamle.

Lykke til i jakten på rase :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja enig - tenk på både Buhund og Lundehund. Jeg er en stor fan av disse to rasene og møtt mange fine eksemplarer. Og de bør bevares også da det er rene norske raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert staffordshire bullterrier?

Dette er fantastiske hunder, og kan bli både sofa griser og trenings narkomaner.

Min bror har to av disse, å de blir trent og er med i konkurranser. De er også veldig kosete, og veldig villige til å lære :)

De er ikke små pinglete hunder og de tåler en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar til alle :)

Ja, er jo en del pelsstell med collie, det husker jeg fra jeg var barn, men de må i hvert fall ikke klippes, som mange andre raser. Takk for collie-reklamen, nå ser det ikke så umulig ut å ha collie lenger... :)

Hm, jeg vet ikke om jeg klarer en staffordshire, for den skal visst være ganske dominant med andre dyr? Jeg vil helst ha en hund som jeg kan gå sammen med i en park full av andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...