Gå til innhold

Hvilken hunderase bør vi velge?


Dragonfly84

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd en del rasevelgere, men det kommer alltid opp så veldig mange raser, og det er ofte mer om utseendet enn om hundens mentalitet.

Jeg og samboeren vil kjøpe oss hunder neste sommer. Vi har lyst til å ha to, slik at de kan vokse opp sammen, leke sammen og slippe å være ensomme. Hun vil ha en golden retriever, mens jeg er usikker... Jeg ville egentlig ha en collie, men de kan jo ofte være nervøse. Da jeg var lita hadde vi en fantastisk collie som var en kjempefin, tålmodig familiehund og del av familien fra jeg var fem år, er vel derfor jeg vil ha det. Så hadde vi en belgisk fårehund som var utrolig nervøs og redd av seg. Fårehunder flest passer vel egentlig ikke de fleste menneskers levesett, de burde vel helst komme med egen saueflokk eller hvert fall en eier som er kjempeinteressert i agility osv. Uansett, familien min har hatt hunder, men nå er det tid for at jeg skal få min egen!

Jeg vil gjerne ha en hund i collie-størrelse, en bamsehund man kan kose med. Hunden kommer altså til å bo sammen med en golden retriever, og han må dessverre bo i blokkleilighet (ca. 70 kvm) de første åra, før vi kjøper hus med hage. Jeg leste en artikkel om at det går fint å ha store hunder i blokkleilighet, men stemmer dette? Bør vi heller vurdere å få oss to mindre hunder? Jeg vurderte Sheltie siden de er mindre, men de trenger jo også veldig mye mental trening.

Han kommer til å få til sammen ca. 1,5 til 2 timer mosjon om dagen. Hvert fall en time ettermiddagstur, en kortere morgentur og kveldstur, og så klart korte tisseturer. Jeg er ikke egentlig interessert i agility og sånt, og tror ikke det er realistisk at jeg kan gi en krevende rase nok mental trening. Men jeg har lyst til å gå lydighetskurs, og så klart gå valpekurs, siden det er min første hund.

Jeg vil ha en hund som kan følge med på joggeturer (og rideturer hvis det trengs), men som ikke blir deprimert av å ikke få løpe i timesvis. Så hvis dere foreslår mindre hunderaser, så må det være en som kan holde følge når jeg går en mil og kan være med meg og jogge noen kilometer.

Jeg vil også at det er en hund som er litt tøff, som ikke sitter og skjelver når han må være med på t-bana for eksempel (jeg skjønner akkurat det har med trening å gjøre, men dere skjønner hva jeg mener). Samtidig er jeg førstegangseier og vil ikke ha en hund som "prøver seg" og er dominerende, eller som er nervøs og angriper pga det. Gjerne også en hund som er lojal mot eieren og ikke stikker og gjemmer seg hvis jeg blir trua av noen.

Jeg skjønner at dette ble mange "krav", men det er et år til jeg skal bli hundeeier og vil bare ha litt råd om hva slags hund som kan passe meg. Er collie-drømmen håpløs når jeg ikke kan tilby verken agility eller sauer?

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vell, det er godt å se at du iallefall tar store hensyn til hundens eventuelle behover før du anskaffer en. Det er mange som ikke gjør dette, og ender opp med hunder som ikke passer for dem.

Men nå er det slik at ALLE hunderaser krever både fysisk mosjon og mental stimulering, men det regner jeg med at du vet siden dere har hatt hund i familien.

Men jeg tenker nå på Japansk Akita. Det er flotte hunder! De kan bli ganske store, med en fluffy pels i tillegg. De er utrolig allsidige, kjent for å være ganske gode familiehunder, og brukes i både jakt, søk, og som vakthunder. De finnes også i en amerikansk utgave, men jeg tror ikke det er noe annet enn fargen som er forskjellig. (men er ikke sikker) http://no.wikipedia.org/wiki/Akita_(hund)

Hvilke hunder fikk du i rasevelgeren da? Du kan jo også få deg en bastard. Bastarder er ofte fine, gode hunder, ofte er de veldig allround. Men noen mennesker kan jo ikke fordra tanken på "urent" blod..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt collie og lærte den grunnleggende dressur og litt til, men deltok ikke på kurs da vi bodde landlig og det ikke var noen tilbud. Jeg bodde fremdeles hjemme og familien hadde andre dyr, to katter blant annet og en nabohund. Dette preget hunden på en positiv måte og den gikk mye løs på turer, var med i stallen og var sjelden alene mer enn i 4-5 timer. Derfor vet jeg ikke om den ville mistrivdes om "flokken" var mindre og om den måtte være alene hjemme åtte timer hver dag. Jeg hadde god tid til å trene med hunden og syntes det var morsomt og motiverende til å ville trene nesten daglig, eller par ganger i uka etterhvert som den lærte seg ting. For den var lettlært. :)

Hvis den har selskap av en annen hund og du har tid til den, tror jeg ikke en vanlig collie vil mistrives, men border collie har jeg ikke erfaring med, men tror de er mer krevende.

En hund som får delta og blir aktivisert trenger ikke trenes i agylity.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Bastarder er ofte fine, gode hunder, ofte er de veldig allround. Men noen mennesker kan jo ikke fordra tanken på "urent" blod..

At noen ikke fordrar tanken på "urent" blod har jeg aldri noen sinne hørt som argument. Det negative med en blandingshund er at du aldri vet hva du får med tanke på sykdommer og temperament/mentalitet.

__

Ts: labradorer er jo fine aktive og gode hunder, som er sånn midt i mellom i størrelse.

Ellers er det jo mange fine terriere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen ikke fordrar tanken på "urent" blod har jeg aldri noen sinne hørt som argument. Det negative med en blandingshund er at du aldri vet hva du får med tanke på sykdommer og temperament/mentalitet.

__

Ts: labradorer er jo fine aktive og gode hunder, som er sånn midt i mellom i størrelse.

Ellers er det jo mange fine terriere

Har du aldri møtt slike mennesker? Jeg har møtt mange av de som mener at alle blandingsdyr med "urent blod" burde avlives :snurt: Har aldri forstått meg på dem.

Men blandinger kan være ganske fine hunder, selfølgelig, man vet jo aldri med sykdommer og slikt, men mange som selger blandingsvalper viser fram papirer på både mor og far hvis de har. Såklart er det vanskelig å forutsi om hvilke egenskaper eller temprament hunden vil ha, men igjenn hvis man får vite hva slags hunder foreldrene er så får man somregel en ok pekepinn, hvis foreldrene er rasehunder vell og merke. f.eks. Rottmann, eller labradoodler og slike hunder, det er jo blandinger som er blitt ganske populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Finsk Lapphund :rodmer: De er rolige hele tiden, men trenger seff en del trim. De elsker å være i skogen og kan fint bli med på rideturer.

Går fint an å ha hund i blokkleilighet. Det er nesten en fordel, for man må fysisk UT med hunden når den skal på tisseturer og man får da mer kvalitetstid med hunden (man kan fint trene litt lydighetsøveler ol selv om man er ute på en kort tissetur). Bor man med hage er det for lett å bare slippe den ut av døra uten å bli med den selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg leser deg som mennesketype, og utifra de opplysningene du gir ser jeg for meg at disse rasene fint ville kunne passé for deg:

Fox Terrier (artig hund, masse humor, flott turkompis og lett å trene)

Springer spaniel ( ikke utstillingstypen, men brukstypen. Mindre pelsstell og morsommere)

Kongepuddel

Toller

labrador

Portugisisk vannhund

Chesepeak Bay retriever

Curly coated Retriever

Flat coated Retriever

ellers er det MANGE blandingshunder som trenger et hjem ............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Border Collie vil jeg ikke anbefale til TS, agility og sauer er ikke et must, men ikke langt ifra. De trenger MYE mental stimuli, og MYE tur, om hunden skal få bruke sitt potensial. Å skaffe seg Border Collie, uten å kunne tilby det, synes jeg er fælt mot hunden. Velg heller da en annen rase som passer det nivået av trening og tur en har i sitt hverdagsliv.

Du sier du vil ha en litt tøff hund, men allikevel ikke en som prøver seg og er dominerende eller nervøs.

T-banen er trening, det må gjøres ofte fra du får hunden og gjennom hele oppveksten. En som er dominerende, vel da må du ikke velge blant de mest dominerende hundene, som f.ek en Akita. Nervøs / prøver seg - viktigste av alt, sosialiser hunden MYE med andre hunder gjennom hele oppveksten, slik at den blir trygg på seg selv i samhandling med deg. Tren og la hunden mestre oppgaver, så får den selvtillit.

Tror kkanskje en Rottweiler kunne vært noe for deg. De er hengivne, lojale, lekne, elsker mennesker, tur, og alt som er kjekt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Hva med whippet?

Den er litt liten kanskje, men.

Fikk anbefalt den av whippeteiere en gang.

Den kan visst gjerne være med på tur, men liker også å være litt sofagris innimellom.

Ellers tenkte jeg på labrador, men jeg vet ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for responsen! Trodde ikke noen ville gidde å svare i nok en "hvilken rase passer for meg"-tråd. Takk for alle tipsene!

Men nå er det slik at ALLE hunderaser krever både fysisk mosjon og mental stimulering, men det regner jeg med at du vet siden dere har hatt hund i familien.

Jepp, det vet jeg, jeg ville bare poengtere at jeg ikke er noen agility-person og ikke har jeg sauer heller, så f.eks. en sheltie ville kanskje mistrives hos meg. Jeg vil så klart trene lydighet og stimulere hunden mentalt, men jeg vil ikke få meg en border collie og tenke at jeg "sikkert får trent agility eller noe en gang", og så ender han opp som en ulykkelig hund... Jeg syns det er så trist når jeg ser fårehunder, huskyer og andre "jobbe-hunder" i nærmiljøet som bare får en bitteliten tur bort til parken...

Jeg tror jeg leser deg som mennesketype, og utifra de opplysningene du gir ser jeg for meg at disse rasene fint ville kunne passé for deg:

Fox Terrier (artig hund, masse humor, flott turkompis og lett å trene)

Springer spaniel ( ikke utstillingstypen, men brukstypen. Mindre pelsstell og morsommere)

Kongepuddel

Toller

labrador

Portugisisk vannhund

Chesepeak Bay retriever

Curly coated Retriever

Flat coated Retriever

ellers er det MANGE blandingshunder som trenger et hjem ............

Tusen takk for mange gode tips! Jeg skal gå igjennom lista :) Har tenkt på å få en blandingshund fra FOD-gården også, men det er litt skummelt når jeg aldri har hatt hund selv kanskje, man vet jo aldri hva de har gjennomgått... Og det er så utrolig mange blandingshunder med border collie i, og det ville ikke vært rettferdig mot hunden å skaffe meg.

Hehe.. Hva med whippet?

Jeg kjenner to, og de er litt for...urolige for meg. Kanskje er det bare disse to, men de spinner rundt og klarer ikke gjøre annet enn å LØPE når de er utendørs... Men takk for svaret :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Retrievere er flotte hunder, ser jeg nevnte labrador over her, men curly coaten er også stilig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du vurdert samojed?

er polarhund, så har sterkt jaktintinkt (mine 2 kan gå løse hvis vi ikke er i fjellet med godluktene) men jeg vet ikke om flottere hunder.

modige, stabile, vennlige og rolige som få. de krever litt av mosjon og mental trening, men om de får bruke kroppen sin på jevnlig basis, har de mer enn gjerne noen daffedager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en cocker spaniel, en rase jeg gjerne anbefaler !

Vi går mye i fjellet, han er med både på joggeturer og rideturer innimellom.

Jeg er så heldig at jeg får ta han med på jobb, å da ligger han stort sett å sover eller tusler seg en liten tur rundt å hilser på folk.

Cockerne kan ha en tendens til å være litt avhengige av eierne sine, men det det funker helt greit. Han har aldri stukket av, og er vel mest redd for at jeg skal stikke av fra han :fnise:

Lykke til i valget av hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så synd at den belgiske fårehunden du hadde som barn var så nervøs at du ikke vurderer en sånn igjen! Familien min hadde en fantastisk belger da jeg var liten. Den var litt nervøs i starten, men det var nok fordi den hadde skifta eier som voksen før den kom til oss. Har hørt at det kanskje er litt hypre hunder, men vår var veldig rolig, stille og kjærlig. Og kanskje litt smartere enn vi trodde der og da ;) Så jeg vil anbefale rasen!

Retrievere er fine familiehunder, da. Og settere, men de er egentlig ganske dumme hunder... Men veldig artige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoodle/golden doodle? Blanding av labrador/golden retriever og puddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for responsen! Trodde ikke noen ville gidde å svare i nok en "hvilken rase passer for meg"-tråd. Takk for alle tipsene!

Jepp, det vet jeg, jeg ville bare poengtere at jeg ikke er noen agility-person og ikke har jeg sauer heller, så f.eks. en sheltie ville kanskje mistrives hos meg. Jeg vil så klart trene lydighet og stimulere hunden mentalt, men jeg vil ikke få meg en border collie og tenke at jeg "sikkert får trent agility eller noe en gang", og så ender han opp som en ulykkelig hund... Jeg syns det er så trist når jeg ser fårehunder, huskyer og andre "jobbe-hunder" i nærmiljøet som bare får en bitteliten tur bort til parken...

Tusen takk for mange gode tips! Jeg skal gå igjennom lista :) Har tenkt på å få en blandingshund fra FOD-gården også, men det er litt skummelt når jeg aldri har hatt hund selv kanskje, man vet jo aldri hva de har gjennomgått... Og det er så utrolig mange blandingshunder med border collie i, og det ville ikke vært rettferdig mot hunden å skaffe meg.

Jeg kjenner to, og de er litt for...urolige for meg. Kanskje er det bare disse to, men de spinner rundt og klarer ikke gjøre annet enn å LØPE når de er utendørs... Men takk for svaret :)

Det virker som at du tenker nøye igjennom hva slags hund som passer best for deg. Og det liker jeg :D Det finnes aaalt for mange som kjøper seg hund uten å i det hele tatt tenke over hva den trenger og forskjellige rasers behov.

Du kan jo søke på f.eks. finn.no, der ligger alltid masse hunder til salgs, og du har muligheten til å se hvilke hunder som finnes i ditt nærområde. Kanskje du finner hunderaser du ikke har hørt om eller sett før? Du kan også spørre på Canis.no, det er et hundeforum, der det finnes mange som har gode kjennskaper med spesifikke raser som kan hjelpe deg å finne en perfekt hund for deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest uAnonymBruker
Det virker som at du tenker nøye igjennom hva slags hund som passer best for deg. Og det liker jeg :D Det finnes aaalt for mange som kjøper seg hund uten å i det hele tatt tenke over hva den trenger og forskjellige rasers behov.

Signerer denne!

Er så lei av folk som går etter rase utifra hva som er populært og hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hva med boxer?? Du får aldri en kjedelig dag med boxer i hus men for noen lykketroll de er :fnise:

Ellers gjør FOD en god jobb. Bare du er sterk og ikke prøver å redde noen av de mer "håpløse" tilfellene de har der. De har en del hunder, med for store arr på sjelen, til å fungere godt i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren vil kjøpe oss hunder neste sommer. Vi har lyst til å ha to, slik at de kan vokse opp sammen, leke sammen og slippe å være ensomme.

Jeg anbefaler ikke å ha to valper samtidig. Det krever mye og bevisst arbeid. Tanken om at de skal holde hverandre med selskap og ikke være ensomme, er noe eierne tror og håper, og noe som kan dempe dårlig samvittighet hvis man er borte fra dem.

To valper sammen kan trekke opp hverandre og gjøre valpene mer urolige enn om de er alene. Og hvis man ikke gjør det riktig, kan man få hunder som er så avhengige av hverandre at de faller litt sammen hvis de må gjøre noe alene.

Jeg anbefaler at dere får en hund først og så venter med neste til den første hunden er voksen og ferdig utviklet i både kropp og sinn.

Bli enige om en rase dere begge liker og så kan dere kjøpe samme rase eller en anne rase, som hund nummer to.

Og hvis du virkelig liker collie, gå på noen store utstillinger og se om du finner noen som har det gemyttet du liker!

Men jeg tenker nå på Japansk Akita. Det er flotte hunder! De kan bli ganske store, med en fluffy pels i tillegg. De er utrolig allsidige, kjent for å være ganske gode familiehunder, og brukes i både jakt, søk, og som vakthunder. De finnes også i en amerikansk utgave, men jeg tror ikke det er noe annet enn fargen som er forskjellig. (men er ikke sikker) http://no.wikipedia.org/wiki/Akita_(hund)

Akita er ikke en rase man skal velge hvis man ikke er spesielt interessert.

Akita skal ikke ha fluffy pels, de skal ha en funksjonell dobbelpels, der dekkhårene er ganske strie. Teddymyke akitaer har feil pels, men det finnes dessverre.

American akita er en egen rase og det er mer en fargene som skille den fra akitaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei :) Tusen takk for informasjonen! Føler meg helt dust som ikke vet sånt, men familien min har alltid bare hatt en hund. Jeg tenkte at hunder er jo flokkdyr, og når de er valper har de akkurat forlatt alt de kjenner for å få en menneskeflokk, og at det da kanskje kunne hjelpe å ha en hundevenn i flokken i tillegg. Men jeg ser det med at de kan trekke hverandre opp.

Ja, boxer har jeg også tenkt på, de er fine. Det er vanskelig å finne en rase som passer, for de som har rasen vet ofte ikke mye om den heller... Jeg kjenner en rhodiesian ridgeback for eksmepel, som bare får korte turer i parken. Jeg tenkte at kanskje det ville være en bra hund, helt til jeg så et program om den rasen og fant ut at det er en afrikansk løvehund som er bra turkamerat for folk som trener til maraton... Da er den rasen uaktuell for meg.

Jeg vil så gjerne forberede meg skikkelig og ikke bare få en hund fordi jeg kjenner noen som har et valpekull, som så mange gjør. Det er altfor mange ulykkelige hunder rundt omkring som ikke får det de trenger, og så får de skylda når det går ut over møbler eller folk. Sånn vil jeg ikke at det skal bli! Jeg vil få en koselig turkamerat jeg kan tilbringe mye tid sammen med i mange, mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...