Gå til innhold

Hvor farlig er hasj?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Cuntzilla

Det er et menneske som har dødd av hasj overdose, men dog var dette et barn (4-5år) som hadde fått i seg 8gram.

Oi, det har jeg aldri hørt om! Hvordan i huleste fikk det i seg 8 gram? :tristbla:

Det kan jo ikke akkurat skrives opp under at hasj er et dødelig stoff da, en kan jo overdose på alt fra vann til salt når det blir inntatt i enorme doser i forhold til kroppsvekt.

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanette

De som idag er narkomane startet gjerne med kaffe, sigaretter, alkohol.. korrelasjon medfører ikke kausalitet, at A kom før B betyr ikke at A medførte B. Grunnene og forløpet til at en person blir tung narkoman er litt mer sammensatte enn at hasj var den O Store Inngangsporten og at alt gikk til helvete etter det, dette er det også forsket mye på.

Et oppegående menneske som vurderer å røyke litt hasj en lørdagskveld trenger like lite å frykte å plutselig havne i en evig runddans og dø med heroinsprøyta i øyet som jeg trenger å frykte at jeg kommer til å kutte av meg hodet når jeg barberer leggene.

Ikke at jeg skal sitte og reklamere for hasj, jeg anbefaler som sagt TS først og fremst å sette seg inn i alt rundt stoffet før hun prøver det. Kunnskap er viktig, og det innebærer faktisk også at de som er mot hasj må slutte å spre de drøvtygde løgnene sine.

Et oppegående menneske velger å holde seg langt unna hasj og andre narkotiske stoffer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det har jeg aldri hørt om! Hvordan i huleste fikk det i seg 8 gram? :tristbla:

Det kan jo ikke akkurat skrives opp under at hasj er et dødelig stoff da, en kan jo overdose på alt fra vann til salt når det blir inntatt i enorme doser i forhold til kroppsvekt.

Hvordan det gikk seg til at barnet fikk i seg denne mengden vet jeg ikke. Mulig at barnet spiste denne mengden. Men det er jeg ikke helt sikker på. Leste om dette i et blad for en tid tilbake, barnet var altså et gatebarn i marokko (tror jeg det var). Så kan jo også være mulig at dette barnet var svært underernært. Men det vet jeg ikke helt sikkert.

Hasj regnes jo ikke som et dødelig stoff, og man skal få i seg MYE for at det skal kunne regnes som dødelig:

"Anslag fra forsøk med rotter indikerer at en dødelig dose for en voksen mann vil være mellom 50 og 86 g rein THC for en person på 68 kg. Dette tilsvarer 1-1.8 kg med marijuana med et 5% innhold av THC hvis det inntas oralt. Et innhold av 5% THC er normalt i marijuana og en normal brukerdose er på rundt 0,2 til 0,5 gram."

-Wikipedia/wiki/cannabis'

Så hvis noen dør som følge av overdose med hasj, så har de virkelig gått inn for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oppegående menneske velger å holde seg langt unna hasj og andre narkotiske stoffer.

Da kan jo du å alle andre lovlig oppegående mennesker dra på byen å drikke dere dritings.

Så kan vi som røyker hasj av og til som ikke er like oppegående sitte hjemme å gjøre det vi ønsker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo du å alle andre lovlig oppegående mennesker dra på byen å drikke dere dritings.

Så kan vi som røyker hasj av og til som ikke er like oppegående sitte hjemme å gjøre det vi ønsker å gjøre.

Må det bli denne tonen hver gang dette temaet diskuteres...? (Det var ikke bare rettet til deg, altså.)

Når det gjelder hasjrøyking, så skjønner jeg ikke helt hvorfor noen tør å bruke et stoff som roter såpass med kjemien i hjernen. Nå skjønner jeg heller ikke hva som er poenget med grøftefylla, så det er kanskje meg det er noe galt med. :ler:

Men altså, hva er det som gjør at f.eks. du tør å røyke hasj? Oppveier fordelene de mulige ulempene? Mener du at det ikke er noen ulemper? Eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

And here we go again....

Jeg er ingen moralist i dette henseende. Folk kan røyke til de ser julenissen ha seg med Justin Bieber for min del, men man skal vite hva man utsetter seg for fysiologisk, samt at man kan få en del ubehagelige juridiske konsekvenser. Jeg er glad i alkohol, men kan ikke under noen omstendigheter påstå at det er sunt, selv om Dr. August Thornman i 1884 skriver i et medisinsk leksikon at det er et av de mest fortreffelige legemidler som findes.

Alkohol er helseskadelig og hasj er helseskadelig, og man kan bli avhengig av begge. Jeg henviser til tråden "sunne rusmidler" for en nærmere utdybning av skadevirkningene, og håber at jeg slipper å måtte gjentage dem her.

Det er mange myter rundt hasj. Noen påstår at det er helt uskadelig, og at det kurerer en masse sykdom og smerter. Det samme kan man si om morfin. Det blir ikke sannere av den grund. Bruker man det som rusmiddel, er det helt uinteressant hva helsevesenet måtte bruke samme substans til. Terapeutisk bruk er ikke det samme som misbruk.

Røyk i vei, så lenge dere vet hva dere driver med. Men ikke kom og fortell at det er helt ufarlig. Det er helt umulig på forhånd å vite om man kommer til å oppleve de negative konsekvensene eller ikke, men røyker man mye og ofte, kommer de uvegerlig, og man merker det ofte ikke selv før man har et alvorlig problem. Akkurat som med alkohol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Men altså, hva er det som gjør at f.eks. du tør å røyke hasj? Oppveier fordelene de mulige ulempene? Mener du at det ikke er noen ulemper? Eller?

Hvorfor tør du drikke alkohol?

For mange fremstår ikke hasj som farligere, snarere tvert imot.

Jeg tror folk leser info om hasj med forskjellige briller. De som er sterkt imot fra før fester seg ved de konsekvensene som kan komme ved veldig tungt inntak og kjenner seg skremt eller står uten forståelse for at det går an å tørre dette, imens andre leser det med nøytrale og vurderer det ikke som spesielt skadelig. Og en siste gruppe med overdrevent positive briller, som en viss bruker i en annen tråd her.

De potensielle farene for å bli en paranoid, asosial freak som sitter i kjelleren og røyker hver dag fremstår ikke som umiddelbart store. Jeg kjenner alkoholikere, jeg kjenner helsefarlig overvektige, det betyr ikke at jeg selv frykter å ta et glass vin og spise konfekt på lørdagskvelden.

Det har jo også med miljø å gjøre, de av oss som har mange oppegående venner som er førsteamanuensiser, ingeniører, biologer, geologer, forskere, politikere, entrepenører og forfattere som har røykt eller røyker ganske tett får fort et litt annet syn på det enn de som f. eks. jobber i rusmiddelomsorg og bare ser samfunnets skyggesider. Det er også forskjell på de som er fra en liten kristen bygd hvor de to sorte fårene Ronny og Johnny er symbolene på hasjrøyking og de av oss som har bodd i større byer og studert og kjenner en hel del svært intelligente, ressursterke og voksne mennesker som ikke er fremmed for en pipe.

Og så er det jo forskjell på folks innstilling til hva livet har å by på da, noen er mer hedonister og søkende enn andre. Uten at jeg skal romantisere rusbruk, men jeg synes heller ikke noe om den frykten som blir innprentet som religion fra barnsben av. Det går jo voksne mennesker rundt og ikke vet at foreldrene røykte hasj på 70tallet engang, det er så stigamtisert at man ikke tør fortelle det. Eller så tror de ungen er så skjør at den må ha et klart fiendebilde av hasj og ikke klarer å prosessere at også helt fullstendig normale mennesker kan ta seg en joint. Og slik fortsetter stigmatiseringen.

Oppegående mennesker røyker de, Nanette. Men siden stoffet er stigmatisert og verden som kjent er full av idioter så kan de bare røyke når det er andre oppegående, avslappede og åpne og fordomsfrie mennesker til stede, så da går man fort glipp av at det skjer rundt seg hver dag når man er en fanatisk motstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som sagt ingen moralist når det kommer til dette, men vil at man skal vite hva man utsetter seg for.

Og så lenge hasj er ulovlig, ser jeg ingen grund til at bruken skal "normaliseres". Det har vært en masse dum skremselspropaganda opp gjennom årene, det skal jeg være enig i. Men man må ha et edruelig forhold til at det heller ikke er sukkertøy, og definitivt ikke sundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

Jeg røykte hasj da jeg for noen dager siden... Jeg ble helt sinnsyk i huet og trodde jeg kunne fly. Hoppe fra balkongen i tiende etasje.

Fly? Da var det nok ikke bare hasj i det du røykte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

I begynnelsen når dette fortsatt er litt uskyldig er det bare gøy!

Du blir avslappet i både hode og kropp. Tankene dine bare flyter i en deilig bølge. Du vil føle at livet ditt er herlig. Er det skikkelig bra bønne du røyker vil rommet gå rundt. Om det er noen form for mønstre i veggene, vil du føle at de går opp og ned. Når veggen "går nedover" følger hele kroppen din med den veien. Altså at hodet ditt nesten er på brystet. Når vegger går "oppover" Løfter hele kroppen din seg og det skiller i magen.

Alt blir mye gøyere og du ler av den minste ting.

Du kommer til å bli veldig tørst, nesten som at det er en ørken i munnen din.

Du kommer sannsynligvis til å bli sulten på alt.

Om du fortsetter med dette blir det en ond sirkel.

Du blir deprimert, paranoid. Når du ikke får røykt blir du sint og det ender med at du svetter. Du svetter så mye at det nesten renner. Om natten får du ikke sove (om du ikke har røykt), du ligger bare å vrir deg.

Det kommer til å gå mye penger på å skaffe seg bønne og da vil du sitte igjen med ingen penger. Du blir usosial. De gangene du går ut er det for å skaffe seg mer brunt...

Og jeg vet at dette er fakta det jeg skriver. Jeg har vært der selv...

Endret av Seniorita
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Jeg er som sagt ingen moralist når det kommer til dette, men vil at man skal vite hva man utsetter seg for.

Og så lenge hasj er ulovlig, ser jeg ingen grund til at bruken skal "normaliseres". Det har vært en masse dum skremselspropaganda opp gjennom årene, det skal jeg være enig i. Men man må ha et edruelig forhold til at det heller ikke er sukkertøy, og definitivt ikke sundt.

Jeg er enig i at man bør vite alle konsekvenser av hasj, ha et bevisst forhold til om man skulle merke noen endringer ved seg selv og ikke vært altfor fryktløs, man må ha litt respekt for det.

Jeg ønsker en normalisering av hasj fordi jeg er for legalisering. Dette er ikke fordi jeg mener hasj er så sunt, men for å få det inn i kontrollerte former, dvs stoppe kriminalitet rundt ulovlig salg, skattlegge det, frigi politiressurser, spore hvor pengene for det går til (svarte narkotikapenger nå finansierer f eks mye kriger) skape bedre kår for de virkelige taperne for dopen - det er hasjbøndene, smuglerne og alle de andre som er på bunnen i mafiasystemet.

Men det er svært vanskelig å diskutere dette med fanatiske motstandere, og har også vært vanskelig for et parti å sette opp som fanesak da det er for mange som har et skrudd syn på det og ikke klarer å diskutere det ordentlig engang. De er bare mot, og ergo må det være ulovlig. Det folk ikke evner å skjønne er at man ser fra andre land at bruken ikke går opp ved legalisering, så selv de som synes hasj er verdens farligste stoff burde ta innover seg at legaliserng kanskje er bedre enn forbud. Norge har hatt en rævkjørt narkotikapolitikk i flere år og er altfor høyt oppe på listene over overdosedødsfall, og det er mye pga trangsynte tullinger og stigmatisering rundt narkotikabruk og -brukere.

På en litt mindre politisk side så vil jeg det skal bli mer normalisert bare fordi det irriterer meg på helt generelt grunnlag når folk er unyanserte og fordomsfulle.

Og alt dette henger jo selvsagt også sammen med at jeg ikke synes det er spesielt farlig. Altså frykter jeg ikke like mye for at legalisering eller normalisering ville medført eventuell stigning i brukere. Jeg tror tvert imot samfunnet hadde spart en hel del med penger og vold og død om flere hadde røykt hasj en lørdagskveld i stedet for å drikke seg dritings. Jeg hadde mye heller ønsket at mitt barn røykte hasj fremfor drakk hjemmebrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla:

Jeg er enig med deg i at vi bør ha en nuancert debatt uten føleri og fordommer. Utover det, er jeg nok ikke så enig med deg, selv om det ser ut til at du har tenkt mere gjennom dette enn de fleste.

Jeg tror ikke egentlig vi trenger flere legale rusmidler, men det er for så vidt ikke det denne debatten handler om. Derimot, er jeg usikker på hva en legalisering av hasj vil føre til. Vi kan jo ikke regne med at det kan kjøbes fritt for 250 kroner kiloen på rema, uten aldersgrense.

Det vil minst være 18-årsgrense, om ikke høyere, og det vil nok bli egne utsalg. Med andre ord, vil ikke ungdommer som har lyst på dette, kunde kjøbe det legalt. Det findes dessverre allerede et stort undergundsmarked, som nok gjerne vil beholde sine markedsandeler, og mer enn gjerne sekger til mindreårige. Da er vi på status quo.

Det som er et enda verre problem, vil være prisfastsettelsen. Sammenligner vi med alkohol og tobakk, må vi regne med at dette blir skyhøyt avgiftsbelagt. Skal vi da regne med at folk kjøber hasj til 700 kroner grammet lovlig, eller vil de heller betale 150 på gaten?

Jeg tror det blir nesten umulig å få bukt med den illegale handelen. Hvordan stiller du deg til dette? Vi vet jo at ungdom får tak i sprit, både polvarer og hjemmebrent, og mange voksne kjøber heller illegale varer enn å gå på polet, rett og slett for å spare penger.

Jeg er oppriktig interessert i hva du tenker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Hasj vil selvsagt selges med aldersgrenser og på få utvalgte steder. Og kjenner jeg den norske stat så blir det sikkert så beskattet at prisene dobler seg - men studier viser at økt markedspris minsker konsum da. Selv hasj kan plasseres inn i en samfunnsøkonomisk modell og følger de samme økonomiske dynamikkene som alt annet.

En legalisering vil forøvrig egentlig medføre at prisen vil droppe, så man må beskatte det nok til at det blir dyrere men ikke så mye at man gjør det for attraktivt å selge det svart.

Som med alkohol vil det eksistere et undergrunnsmiljø, men det blir ingen Al Capones ut av det. Det vil være et mye mindre miljø, og sannsynligvis også mindre organisert kriminalitet. Den hjemmebrenten som sirkulerer nå er ikke en del av store kriminelle karteller, det er vel mer en enslig entrepenør aka en trygdemottaker med lite å gjøre og stor garasje. Smugling vil alltid være et problem enten det er alkohol, sigaretter eller narkotika, men det vil minskes kraftig når det gjelder hasj om det blir legalisert da markedet blir betraktelig mindre.

Folk flest er også interesserte i å være lovlydige borgere, selv hasjrøykere. Eller kanskje særlig hasjrøykere, som sagt så er jo mange av dem (ellers) lovlydige skatteytere og helt vanlige folk, som pga denne ene tingen faktisk går under betegnelsen kriminelle. Kan de kjøpe en pakke joints på en butikk som et vanlig menneske som handler polvarer så vil de heller det enn å stå nederst i Akerselva. Her vet du heller ikke alltid hva du får (mange har selvsagt gode dealere, men selv her er det jo varierende hvilket produkt de har fått av sin mellomann), men i en butikk vil de ha et stort og godt utvalg. Folk flest foretrekker jo faktisk å gå på polet og kjøpe en god flaske Amarone enn å sitte og drikke på hjemmelaga vin til biffen, selv om sistnevnte løsning er helt ekstremt mye billigere.

Ungdommer har lett for å få tak i det som det er, når jeg gikk på ungdomsskolen så slet vi som bare det med å få tak i øl men hasj var en enkel sak for det gikk jo minst en dealer i hver klasse. En legalisering fjerner fort disse smådealerne, så jeg tror ikke det vil bli lettere for ungdom å få tak i om det blir "polvare". Jeg vil tippe det vil bli litt av det samme som nå, de som vil ha får tak i. Ser man til Portugal og Nederland så har det vært på det jevne, noen rapporterer om økt marijuanabruk blant unge (Portugal). Men da jeg som sagt ser på hasj som "bedre" enn alkohol, særlig med tanke på ungdom og alle skriveriene som har vært nå om voldtekter av unge jenter i fylla (og ikke minst de som sloss og skader seg og drikker seg ihjel), så kan man jo spørre seg om dette er ungdom som ville søkt en rus uansett og om det faktisk er så ille at de velger hasjen? Norge og Portugal skiller seg også i kultur, og ikke minst i pris. De unges største begrensning når det gjelder konsum av alkohol, sigaretter og annet er at ukelønna ikke strekker til. Forøvrig er de under 18 en liten kundegruppe som ikke vil være nok til å "drive" et stort undergrunnsmiljø.

En annen ting er at dealere ofte sitter på andre spennende ting i tillegg til hasj. Og man er allerede i miljøet, allerede over terskelen for å være kriminell og narkotikabruker. Veien til å kjøpe litt kokain eller amfetamin er kortere enn om det var en polvare, døra er allerede åpen. Å fjerne hasj fra narkotikalisten og lage en sterkere og mer naturlig avgrensing til harde stoffer kan tjene den større saken. For kampen mot narkotika handler virkelig ikke om hasj, det er ikke noe stort samfunnsproblem med unntak av alle bortkastede politiressurser og kriminell aktivitet som kommer av forbudet. Alkohol er i så måte et MYE større problem, men det nyter likevel en mer utbredt aksept. Jeg tror aldri hasj vil komme på det nivået, men at det iallefall vil bli slutt på stigmatiseringen og fordommene.

Dette er jo en lang prosess, blir det legalisering i dag så har folk fremdeles dealerne sine og er vant med at det er stigmatisert og skal skje i mørke kroker. Samfunnet og kulturen må vennes til det, jeg tipper salgene nesten måtte vært litt anonyme i starten, over disken på apotek eller noe i en diskret pakning. Men over tid vil man bli vant med å benytte pol/apotek/coffee shops i stedet for dealere.

Man trenger egentlig ikke tro og mene og gjette så mye om hva som vil skje, dette har blitt gjort før og det finnes uhorvelig mye dokumentasjon på konsekvensene både fra Portugal og Nederland. Alt kan ikke overføres direkte til norske forhold, men det gir en rimelig god pekepinn. Nå ser det ut som California også vil åpne for legalisering, siden forbudet der bare er en vits pga medicinal marihuana-smutthullet. Det er spennende debatter som foregår der nå.

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tør du drikke alkohol?

Nå drikker ikke jeg alkohol, men jeg hadde ikke vært redd for å bruke det med moderasjon. Dette fordi vi vet at absolutt alle, med unntak av folk som har helt spesielle sykdommer eller allergier, kunne drukket f.eks. to glass rødvin hver lørdag hele livet uten at det ville påført dem noen skade overhodet.

Alkohol er forutsigbart. Drikk lite, og du blir lett beruset. Drikk mye, og du blir dårlig. Drikk mye og lenge, og du blir alvorlig syk. Det er det samme for alle.

For mange fremstår ikke hasj som farligere, snarere tvert imot.

Det stemmer, og det er det jeg mener er helt feil. Det finnes en objektiv sannhet om dette, og det er den vi alle må forholde oss til.

Om vi går rundt og tror og mener det ene eller det andre, forandrer ikke det realitetene. Det finnes jo folk som mener at bilbelter ikke gir økt sikkerhet, men statistikken er ikke helt enig med dem. Hva bør vi da forholde oss til?

De potensielle farene for å bli en paranoid, asosial freak som sitter i kjelleren og røyker hver dag fremstår ikke som umiddelbart store.

Helt enig, men er ikke det er en vesentlig del av problemet?

Vi ser akkurat det samme med røyking og høyt alkoholinntak: Skadevirkningene er alt annet enn umiddelbare. Dermed opplever vi at folk som ellers fremstår som intelligente og fornuftige, kommer med de mest besynderlige argumenter for å rasjonalisere sin egen oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Nå drikker ikke jeg alkohol, men jeg hadde ikke vært redd for å bruke det med moderasjon. Dette fordi vi vet at absolutt alle, med unntak av folk som har helt spesielle sykdommer eller allergier, kunne drukket f.eks. to glass rødvin hver lørdag hele livet uten at det ville påført dem noen skade overhodet.

Alkohol er forutsigbart. Drikk lite, og du blir lett beruset. Drikk mye, og du blir dårlig. Drikk mye og lenge, og du blir alvorlig syk. Det er det samme for alle.

Cannabis er også forutsigbart, det er ikke som om psykoser slår ned som lyn fra klar himmel og treffer tilfeldige som tar et trekk fra en joint. Det er heller ikke spesielt avhengighetsskapende, i motsetning til alkohol har det ingen fysiske abstinenser.

Dessuten er alkohol beviselig farligere enn cannabis, at du føler selv at det ikke er det fordi det er så forutsigbart og gir deg bakrus endrer jo ikke akkurat på realitetene. Dette kunne jeg gitt deg milevis med dokumentasjon på, men tar bare litt klipp og lim jeg fant i farten:

Professor Willy Pedersen og Sveinung Sandberg skriver i sin bok Cannabiskultur at “forskning viser at cannabis farmakologisk sett er mindre farlig enn både alkohol og

sigaretter, men advarer mot skadene som kan følge av å bli dratt inn i et kriminelt miljø.”

Sirus-forsker Kari Pape sa for flere år siden “Etter alt å dømme er cannabis mindre farlig enn alkohol. Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning. Både når det går på helseskader, avhengighetspotensial og psykososiale problemer kommer alkohol ut som klart farligere enn cannabis.”

Så som du sier - du hadde ikke vært redd for å bruke alkohol i moderate mengder, og jeg hadde på samme måte ikke vært redd for å bruke hasj i moderate mengder. Og her er det faktisk du som er den dristigste av oss to og tar størst risiko.

Det stemmer, og det er det jeg mener er helt feil. Det finnes en objektiv sannhet om dette, og det er den vi alle må forholde oss til.

Om vi går rundt og tror og mener det ene eller det andre, forandrer ikke det realitetene. Det finnes jo folk som mener at bilbelter ikke gir økt sikkerhet, men statistikken er ikke helt enig med dem. Hva bør vi da forholde oss til?

Vi skal forholde oss til de objektive realitetene og det er også det jeg gjør når jeg sier at hasj ikke fremstår som spesielt mye mer farlig enn koffein og sukker. Hva gjør at din tolkning mer riktig enn min, hvorfor konkluderer du automatisk med at det er de som ikke er livredde for hasj som tar feil og ikke de som er det?

Du har jo allerede forvrengt sannheten over her tidligere ved å mene at alkohol er mindre farlig og det virker som du går ut fra den sedvanlige greia med å sammenligne et glass vin på lørdagen med tung hasjrøyking. Du må enten sammenligne moderat bruk av begge eller misbruk av begge. Eller se på hvilken av de som har størst fare for å gå fra bruk til misbruk. Hint: Det er ikke cannabis.

Les gjennom en nøytral artikkel om hasj, f eks Wikipedia sin eller noe og kom tilbake og fortell meg hvilken del av den informasjonen som sier deg at det å røyke litt tjall på lørdagskvelden er farligere enn å ta et par glass vin. Eller finn en annen nøytral kilde på det.

Helt enig, men er ikke det er en vesentlig del av problemet?

Selvsagt, samtidig så er det igjen ikke noe som slår ned som lyn fra klar himmel og treffer tilfeldige. Å røyke hasj eller ta en drink er ikke å spille russisk rullett, man er en person med åpne øyne. Du sier jo selv at alle vet man kan ta noen glass vin hver lørdag uten å dø av den grunn. Vel, man kan gjøre det samme med hasj også - men nei, DA kommer plutselig argumentet at det kan skeie ut og bli misbruk. Det er litt inkosekvent.

Det er forøvrig ca 1 million nordmenn som har prøvd cannabis. Det er jammen rart landet går rundt med alle disse svekkede narkisene.

Det er rundt 200 000 brukere. Hvor mange av disse som har opplevd noen former for sosiale, psykiske eller andre problemer vet jeg ikke.

Til gjengjeld er det 2-300 000 som har alkoholproblemer. Det meste av vold skjer også i fylla, og i tillegg tar det mange liv.

At alkohol er farligere er slett ikke et argument for at hasj er topp, men kanskje det kan sette ting litt i perspektiv for deg som lurer på hvorfor folk "tør" røyke hasj.

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis er også forutsigbart, det er ikke som om psykoser slår ned som lyn fra klar himmel og treffer tilfeldige som tar et trekk fra en joint.

Nei, de siste, store undersøkelsene viser akkurat det motsatte: At det ikke er noen åpenbar sammenheng mellom mengde og skadevirkning, og at det heller ikke er mulig å forutsi hvem som vil oppleve dem.

Altså: Det ser ikke ut til å eksistere et "forsvarlig" bruksnivå for hasj, og det ser ikke ut til å være mulig å forutse hvilke personer som vil oppleve skadevirkninger, eller når. I tillegg er noen av skadevirkningene ikke-reversible og bare i begrenset grad mulig å behandle.

Det er veldig forskjellig fra de skadene man ser ifm. alkoholbruk.

Professor Willy Pedersen og Sveinung Sandberg skriver i sin bok Cannabiskultur at “forskning viser at cannabis farmakologisk sett er mindre farlig enn både alkohol og

sigaretter, men advarer mot skadene som kan følge av å bli dratt inn i et kriminelt miljø.”

Men forskningen viser jo ikke det. Jeg vil gjerne høre disse forfatterne og forskerne fortelle hva som da er feil med f.eks. de siste svenske og britiske undersøkelsene. Dersom de ikke har dokumentasjon, blir påstandene deres bare tomme arguments from authority igjen.

Det er jo også mulig at uttalelsene deres er tatt ut av sin sammenheng. forårsaker alkohol større skader i befolkningen (dyrere, flere berørte) enn cannabis? Ja, helt klart. Men det er en helt annen diskusjon, for da sammenligner man et helt samfunns uansvarlige alkoholkultur med hasjbruk i en begrenset del av befolkningen. Det samme kan sies om LSD, GHB/GBL, sniffing av lightergass og egentlig det aller meste, uten at disse tingene kan anbefales av den grunn.

Så som du sier - du hadde ikke vært redd for å bruke alkohol i moderate mengder, og jeg hadde på samme måte ikke vært redd for å bruke hasj i moderate mengder. Og her er det faktisk du som er den dristigste av oss to og tar størst risiko.

For å komme til den konklusjonen, må man ignorere tydelige forskningsresultater. De sier:

Hvis jeg, som en person uten helseproblemer, drikker to glass vin hver lørdag, vil jeg etter 10 år ikke ha økt risikoen for skader eller sykdommer overhodet. Hvis jeg derimot røyker én joint hver lørdag, har jeg betydelig økt risikoen for et jeg skal rammes av en alvorlig psykisk lidelse.

Her er en link som samler referansene til de relevante undersøkelsene. Jeg ser at jeg tidligere har beskrevet den svenske undersøkelsen litt feil; det er noe misvisende å snakke om "over 10000 rekrutter i en periode på over 10 år", når det korrekte tallet er 45000 rekrutter over 20 år.

Det samlede tallmaterialet er så overveldende og entydig at man ikke seriøst kan diskutere hvorvidt konklusjonene er riktige, med mindre man faktisk skulle finne feil i metodene. Det er det ingen som har gjort foreløpig.

Men du har rett i at cannabis, for folk flest, fremstår som et harmløst rusmiddel. Hvordan dette han ha seg når jeg kunne finne siden jeg linket til med ETT søk på Google (på norsk attpåtil, og det var første treff), er et interessant spørsmål.

Endret av Heart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanette

Da kan jo du å alle andre lovlig oppegående mennesker dra på byen å drikke dere dritings.

Så kan vi som røyker hasj av og til som ikke er like oppegående sitte hjemme å gjøre det vi ønsker å gjøre.

Det finnes mellomting. Jeg går aldri ut på byen og drikker meg dritings. Kanskje en drink eller to når jeg en sjelden gang er ute på byen, men vet når nok er nok. Så ikke ta den til meg.

Endret av Nanette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Nei, de siste, store undersøkelsene viser akkurat det motsatte: At det ikke er noen åpenbar sammenheng mellom mengde og skadevirkning, og at det heller ikke er mulig å forutsi hvem som vil oppleve dem.

Altså: Det ser ikke ut til å eksistere et "forsvarlig" bruksnivå for hasj, og det ser ikke ut til å være mulig å forutse hvilke personer som vil oppleve skadevirkninger, eller når. I tillegg er noen av skadevirkningene ikke-reversible og bare i begrenset grad mulig å behandle.

Det er veldig forskjellig fra de skadene man ser ifm. alkoholbruk.

Men forskningen viser jo ikke det. Jeg vil gjerne høre disse forfatterne og forskerne fortelle hva som da er feil med f.eks. de siste svenske og britiske undersøkelsene. Dersom de ikke har dokumentasjon, blir påstandene deres bare tomme arguments from authority igjen.

Det er jo også mulig at uttalelsene deres er tatt ut av sin sammenheng. forårsaker alkohol større skader i befolkningen (dyrere, flere berørte) enn cannabis? Ja, helt klart. Men det er en helt annen diskusjon, for da sammenligner man et helt samfunns uansvarlige alkoholkultur med hasjbruk i en begrenset del av befolkningen. Det samme kan sies om LSD, GHB/GBL, sniffing av lightergass og egentlig det aller meste, uten at disse tingene kan anbefales av den grunn.

For å komme til den konklusjonen, må man ignorere tydelige forskningsresultater. De sier:

Hvis jeg, som en person uten helseproblemer, drikker to glass vin hver lørdag, vil jeg etter 10 år ikke ha økt risikoen for skader eller sykdommer overhodet. Hvis jeg derimot røyker én joint hver lørdag, har jeg betydelig økt risikoen for et jeg skal rammes av en alvorlig psykisk lidelse.

Her er en link som samler referansene til de relevante undersøkelsene. Jeg ser at jeg tidligere har beskrevet den svenske undersøkelsen litt feil; det er noe misvisende å snakke om "over 10000 rekrutter i en periode på over 10 år", når det korrekte tallet er 45000 rekrutter over 20 år.

Det samlede tallmaterialet er så overveldende og entydig at man ikke seriøst kan diskutere hvorvidt konklusjonene er riktige, med mindre man faktisk skulle finne feil i metodene. Det er det ingen som har gjort foreløpig.

Men du har rett i at cannabis, for folk flest, fremstår som et harmløst rusmiddel. Hvordan dette han ha seg når jeg kunne finne siden jeg linket til med ETT søk på Google (på norsk attpåtil, og det var første treff), er et interessant spørsmål.

Ja, veldig rart at du kom deg inn på Forbundet mot rusgifts sider når du søkte på cannabis og mental helse og klikket på den første linken som sa det du ville den skulle si;)

Du fremstår også som utrolig useriøs når du sier at ingen har foreløpig funnet feil i de metodene når jeg ikke trengte å gjøre mer enn ETT søk på Google - eller å faktisk lese den artikkelen du linket til ordentlig - for å finne metodekritikk. Man trenger jo ikke ha hatt ex.phil engang for å skjønne en stor del av de helt klassiske problemene som følger med et slikt kvalitativt studie.

Og nøyaktig de studiene som blir henvist til i den artikkelen din sier både at det har med mengde å gjøre og at f. eks. schizofreni ikke utløses tilfeldig men hos de som har det latent.

Når du i tillegg betviler et utsagn hvor det står sort på hvitt at de snakker om farmakologien og begynner å trekke inn at de liksom skal ha ment andre ting enn dette så fremstår du bare som utrolig useriøs debattant.

Det er ikke så rart du sitter og lurer på hva andre forskere har å si mot det når du ikke vil lese dem engang, og som når du blir bedt om en nøytral link klarer å linke til en biolog som sammenfatter sine favorittforskningsresultater for FORBUNDET MOT RUSGIFT - ingenting i det navnet som ga deg et hint?

Da er vi jo inne på det jeg sa i begynnelsen, noen er nok litt redde for hasj og alt de leser bare bekrefter hvor fælt det er imens andre leser med mer nøytrale briller. Du spurte tross alt bare hvorfor folk turte, som om dette var noe du genuint ikke forsto. Og jeg prøvde å forklare at for noen fremstår det ikke så ille, noe du selvsagt tolket med at det fremstår feil for dem! Er det faktisk helt umulig at det er du som er overdrevent redd for dette stoffet? At du ikke har vokst opp med det i miljøet, ikke har så mange venner som gjør det, ikke er vant med det? At det derfor er lettere for deg å lese at det som kjent er mange studier som påpeker en sammenheng mellom depresjon og hasj og dermed bli enda reddere. Her følger jo også den fullstendig normale selvherligende kognitive funksjonen at man har så uendelig rett i alt og man elsker å lese hvor rett man har og overser dermed alt annet. Som den linken du sendte meg hvor du bare har trukket ut dine egne ting uten å faktisk lese studiene.

Om du ikke skjønner det så skjønner du det ikke, men jeg lover deg at det har med din oppvekst/miljø å gjøre og jeg dro inn alkohol for å prøve å få deg til å forstå at det går an å lese at noe er helsefarlig og faktisk ganske så risikabelt uten at man driter på seg av den grunn og sverger å aldri ta en pils igjen. De eneste som gjør det er de som har vokst opp uten alkohol og allerede bestemt seg for å ikke drikke. Du er en av dem når det gjelder hasj.

Og en annen ting er jo dette med at folk er forskjellige, noen bruker hele livet på å trene til birken, sparer alle pengene sine på en bufferkonto og holde seg unna alkohol, sigaretter, ateister, kummelokk, Afrika, berg-og-dalbaner og flere sexpartnere enn en - imens andre tar ikke livet så jævla seriøst. Livet er farlig, det hindrer meg ikke å leve det!

Du får unnskylde meg, men nå skal jeg ut og drikke alkohol og nyte sigaretter og kanskje til og med en joint. Kos deg med Dan Børge Akerø eller hva det nå er dere trygge, fornuftige mennesker sitter inne og ser på på lørdagskvelden. Pass deg så du ikke kutter deg på isboksen, det tar sikkert flere liv enn hasj.

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

Det finnes mellomting. Jeg går aldri ut på byen og drikker meg dritings. Kanskje en drink eller to når jeg en sjelden gang er ute på byen, men vet når nok er nok. Så ikke ta den til meg.

Det fins en mellomting når det kommer til røyking og.

Nei, folk som ikke har peilig på dette burde ikke si så mye.

Oppegående mennesker vil heller røyke seg en pipe enn å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

Et oppegående menneske velger å holde seg langt unna hasj og andre narkotiske stoffer.

Et oppegående menneske vil velge cannabis framfor alkohol.

Et smart menneske vil holde seg borte fra begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...