Gå til innhold

20 og 24, flytte sammen for første gang. Leie, eie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 20, han er 24. Vi har vært sammen i 4 år, aldri bodd sammen fast men sovet hos hverandre i ukesvis og tilbringer hver dag sammen. Jeg bor hos pappa (pga dårlig råd, er lærling), og han bor i en hybelleilighet. Er uaktuelt å flytte inn til hybelen hans (ekstremt liten, og jeg har hund og katt). Vi vipper mellom å kjøpe leilighet og å leie. Dvs han vil kjøpe, jeg er usikker, jeg vil helst leie først. Skjønner hva han mener med å kjøpe, da kjøper du eget. Leier du, så betaler du ned på noen andre sitt, og "kaster penger ut av vinduet". MEN vi er jo veldig unge, og har ikke bodd sammen. Det er vel mye stress dersom det blir slutt, og vi eier leilighet med lån. I tillegg har vi ikke egenkapital (20k kanskje), ergo får vi vel ikke noe lån? Han snakker om husbanken, men er ikke det veldig risky? Det virker sånn på siden, pluss høy rente?

Han tjener godt, jeg tjener lite godt. Kommer ikke til å dele husleie evt lån likt.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Leonidene

Eg hadde ihvertfall foretrukket å leie i ein periode først for å sjekke hvordan det gikk å bu sammen fulltid og heller kjøpt leilighet/hus om 6-12-18-24 mnd - alt ettersom.

Då hadde dere nok i tillegg fått spart litt meir penger som egenkapital og dermed fått kjøpt noe litt større. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mest fornuftig å eie sånn økonomisk sett, men det er jo som du sier litt problematisk om det blir slutt. Kanskje han kan kjøpe leiligheten, og du betaler leie til han? Da er det viktig å tenke på at han skal kunne betjene lånet alene om det skjærer seg mellom dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20, han er 24. Vi har vært sammen i 4 år, aldri bodd sammen fast men sovet hos hverandre i ukesvis og tilbringer hver dag sammen. Jeg bor hos pappa (pga dårlig råd, er lærling), og han bor i en hybelleilighet. Er uaktuelt å flytte inn til hybelen hans (ekstremt liten, og jeg har hund og katt). Vi vipper mellom å kjøpe leilighet og å leie. Dvs han vil kjøpe, jeg er usikker, jeg vil helst leie først. Skjønner hva han mener med å kjøpe, da kjøper du eget. Leier du, så betaler du ned på noen andre sitt, og "kaster penger ut av vinduet". MEN vi er jo veldig unge, og har ikke bodd sammen. Det er vel mye stress dersom det blir slutt, og vi eier leilighet med lån. I tillegg har vi ikke egenkapital (20k kanskje), ergo får vi vel ikke noe lån? Han snakker om husbanken, men er ikke det veldig risky? Det virker sånn på siden, pluss høy rente?

Han tjener godt, jeg tjener lite godt. Kommer ikke til å dele husleie evt lån likt.

Noen tanker?

I og med at dere ikke har bodd sammen før, og at dere ikke har noe egenkapital i tillegg til at du tjener lite - ville jeg si at det å kjøpe er ikke noe bra ide.

Har man ikke passe nok egenkapital og låner man 100%, kaster man egentlig også penger ut av vindu (har dere egentlig beregnet hva dere betaler tilbake i renter?). HVIS det skulle være at dere finner ut at ting absolutt ikke fungerer når dere bor sammen - hva da? Da har dere plutselig kastet veldig mye penger ut av vindu.

Heller bo litt sammen og se hvordan det fungerer, spar penger til, og da eventuelt kjøpe etter hvert. :)

Den tankemåten at man bare eie er ganske feilaktig mange ganger. Det finnes mange flere måter å kaste penger ut av vindu enn det å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 og sambo 24 når vi flyttet sammen.

Vi så først på leie, men fant ut at det var lik så greit å kjøpe, da går pengene til seg selv istedenfor andre. Det koster jo så og si like mye her i Oslo uansett! Dermed kjøpte vi, og angrer ikke på det. :)

I med at dere ikke har en egenkapital og du er litt usikker på hva du foretrekker å gjøre, så kan det kanskje være lurt med å starte å leie.

Lykke til da :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...