AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #1 Del Skrevet 28. juli 2011 Nettopp fått svar fra MR undersøkelsen og det er påvist prolaps. Er dette farlige greier? Legen er på ferie og jeg får ikke time der på en stund. Pluss at jeg begynner i ny jobb nå til mandag. Ville vært kjipt om jeg allerede måtte ta meg en tur til legen. Her er svaret fra Unilabs Røntgen: MR LS-columna: Normal spinalkanal. Det er høydereduksjon av L5 skiven og redusert væske, og et mellomstort, bredbasert prolaps. Ingen sikker sideforskjell. Det er ikke trangt i de andre nivåene. Normalt skjelett. R: Mellomstort, bredbasert og midstillet L5-prolaps. Noen som aner hva dette betyr for noe? Bør jeg bevege meg minst mulig? Er det farlig? Ble en smule bekymret nå.. Er bare 30... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #2 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Hei! det er IKKE farlig. Det betyr at litt av den skiven som ligger mellom ryggvirvlene "tyter ut". Dette finner man også hos personer helt uten symptomer, men siden du har tatt en MR regner jeg med du har ihvertfall noen symptomer. Du bør IKKE holde deg i ro. Det begynner å bli mange år siden dette var rådet til ryggpasienter. Det kan imidlertid være lurt å tenke gjennom hvilke aktiviteter man bedriver. Dersom aktiviteten ikke fremprovoserer smerter og/eller andre symptomer, så gjør du ingenting verre. Men det kan være godt å unngå for mange brå bevegelser og bevegelser som stiller ekstreme krav til ryggen. Det å gå tur, og særlig i ulendt terreng, blir ofte anbefalt for ryggpasienter. Dersom du legger deg ned, eller slutter å bevege ryggen naturlig, er sannsynligheten stor for at smertene blir verre, fordi muskulaturen vil bli stiv. Det du imidlertid skal være oppmerksom på, er om symptomene plutselig blir mye verre. Dersom du ikke klarer å gå på toalettet på naturlig måte, føler at beina "sovner" og ikke våkner, du får vansker med å gjøre noe du vanligvis klarer helt greit eller får svært store smerter, så bør du umiddelbart ta kontakt med fastlege/legevakt. For øvrig skal det være noen som er vikar for fastlegen din som du kan gå til istedenfor når denne har ferie. Ring og forklar situasjonen, så kan det også være du kan få en telefontime hos denne, og slippe å møte opp personlig. Håper dette var til hjelp! Endret 28. juli 2011 av Kosemose 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #3 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Støtter meg til svaret over her, prolaps er ikke farlig, men ofte gjør det vondt! Den beste behandlingen er faktisk å være i aktivitet og bevegelse. I følge MR-beskrivelsen har ikke ditt prolaps noen rotaffeksjon, dvs at det ikke trykker på nerverøttene på L5-nivået. I praksis vil det bety at du kan ha (mye) smerter, som behandles med nok smertestillende til at du kan være i bevegelse/aktivitet. Jeg er forøvrig sikker på at det finnes råd på nettet for aktiviteter for pasienter med prolaps, hvilke bevegelser og hva slags aktivitet er lurt å "bedrive"? Flesteparten av disse prolapsene trekker seg tilbake uten annen behandling enn smertestillende/fysioterapi. Endret 28. juli 2011 av Kosemose 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #4 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Hei! det er IKKE farlig. Det betyr at litt av den skiven som ligger mellom ryggvirvlene "tyter ut". Dette finner man også hos personer helt uten symptomer, men siden du har tatt en MR regner jeg med du har ihvertfall noen symptomer. Du bør IKKE holde deg i ro. Det begynner å bli mange år siden dette var rådet til ryggpasienter. Det kan imidlertid være lurt å tenke gjennom hvilke aktiviteter man bedriver. Dersom aktiviteten ikke fremprovoserer smerter og/eller andre symptomer, så gjør du ingenting verre. Men det kan være godt å unngå for mange brå bevegelser og bevegelser som stiller ekstreme krav til ryggen. Det å gå tur, og særlig i ulendt terreng, blir ofte anbefalt for ryggpasienter. Dersom du legger deg ned, eller slutter å bevege ryggen naturlig, er sannsynligheten stor for at smertene blir verre, fordi muskulaturen vil bli stiv. Det du imidlertid skal være oppmerksom på, er om symptomene plutselig blir mye verre. Dersom du ikke klarer å gå på toalettet på naturlig måte, føler at beina "sovner" og ikke våkner, du får vansker med å gjøre noe du vanligvis klarer helt greit eller får svært store smerter, så bør du umiddelbart ta kontakt med fastlege/legevakt. For øvrig skal det være noen som er vikar for fastlegen din som du kan gå til istedenfor når denne har ferie. Ring og forklar situasjonen, så kan det også være du kan få en telefontime hos denne, og slippe å møte opp personlig. Håper dette var til hjelp! Tusen takk for svar dere to. Må si jeg ble litt beroliget nå som dere har svart meg. Jeg pleier å trene styrketrening, og da også ryggøvelser som nedtrekk. Burde jeg være forsiktig med dette, eller kan jeg trene dette? Må si at jeg enda ikke har merket smerter når jeg trener styrketrening. Jeg pleier også å gå på tredemølla uten store smerter. Endret 28. juli 2011 av Kosemose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #5 Del Skrevet 28. juli 2011 Er ikke helt enig i de svarene du har fått her. Jo, prolaps kan være farlig. Jeg har hatt to, og begge endte i operasjon. Jeg ble sendt til fyseoterapeut. Med beskjed om at det absolutt ikke var farlig. Det hele endte i et smertehelvete som jeg ikke unner min verste fiende, prolapset lå sånn at den trykket på nerven som går helt ned i foten. Jeg gikk altfor lenge med den før jeg ble sendt til en ryggspesialist som har operert rygger i alle år. Jeg hadde ikke mistet følelsen i beinet, men hadde voldsomme smerter, og spiste farlig mye piller. Da jeg kom til han, ble jeg operert innen få dager, og han sa at å gå så lenge med smertefulle prolapser faktisk ikke er ufarlig, fordi de kan trykke såpass mye på nervene at de kan få permanente skader. Det er det som har blitt resultatet her. Jeg er heldigvis kvitt smertene, men hele beinet mitt er blitt kronisk bedøvet, helt ut i foten. Det er påvist arr på nervene ved MR. Neste prolaps trykket på nervene ut i det andre beinet mitt, men denne gangen fikk jeg operasjon raskere. Har fremdeles noe smerter i beinet, men det er til å tåle. SOM REGEL er ikke prolapser farlige. Men man skal være på vakt. Ikke bare om man kjenner nummenhet, som fysioterapeut over skriver, men også dersom smertene blir veldig store. Da affiserer de også nervene, og nerver er fine, små sårbare ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 28. juli 2011 #6 Del Skrevet 28. juli 2011 Tråden er ryddet. Minner om at det ikke er lov å svare som helsepersonell i dette forumet, siden vi ikke har noen mulighet til å sjekke at opplysningene som blir gitt faktisk stemmer, eller at de som svarer faktisk har den kompetansen de hevder å ha. Jeg håper du tar kontakt med legen din og får svar på det du lurer på, TS. Kosemose, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #7 Del Skrevet 29. juli 2011 Om du ønsker å oppsøke helespersonell for å få svar på spørsmålene din, ville jeg kanskje kontaktet en fysioterapeut. Det er ikke mye legen din kan gjøre på dette stadiet, utenom rådgivning om smertestillende. Det er skjeldent man for operasjon så tidlig i forløpet, med mindre man, som en skriver over her, mister følelse i det som kalles "ridebukseomerådet" eller har problemer med avføring/vannlatning. Hos en fysioterapeut kan du få problemet forklart for deg (på lik linje som hos legen vil jeg si), og de har mer erfaring i å finne øvelser som kan passe for deg. Om du finner en fysioterapeut, som er videreutdannet/tatt kurs som mackenzie-terapeut ville jeg valgt denne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilten Skrevet 29. juli 2011 #8 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg er i midten av 20-årene og fikk konstatert prolaps nederst i korsryggen for snart to år siden etter en lang og stillesittende eksamensperiode. I starten holdt jeg meg helt i ro når jeg fikk vondt, noe som etter et par uker resulterte i sterke strålesmerter nedover i bena, intense smerter i ryggen og jeg klarte til slutt ikke å bevege meg. Det resulterte i en tur på legevakten og en ukes sykemelding. Etter det har jeg lært at det eneste som fungerer for meg er å være i aktivitet hver eneste dag. Har jeg sittet i ro mer enn to dager i strekk kjenner jeg at det kommer snikende tilbake. Min løsning er å gå en tur de dagene jeg ikke får tid til annen aktivitet. Jeg gikk en periode til kiropraktor, men min erfaring er at det kun hjalp litt på kort sikt, men ikke hadde noen annen virkning enn dette (og i tillegg er det jo svindyrt å betale 350 kr for 10 min for noe som ikke fungerer). Har også benyttet meg av slyngetrening etter instruksjoner fra fysioterapeut, men jeg er usikker på om dette har hjulpet noe utover å sette kroppen i bevegelse. God bedring! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #9 Del Skrevet 29. juli 2011 Takker for svar dere to. Hvor mye koster en time med fysioterapeut/ kiropraktor, med henvisning fra legen? Finnes det egne øvelser jeg kan foreta hjemme i stua? Jeg skal bli flinkere til å gå i skogen, men ikke så lett når jeg bor på Grønland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilten Skrevet 29. juli 2011 #10 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg tror det er slik at for kiropraktor får man ikke henvisning, men man må gå til en kiropraktor som har avtale med staten slik at behandlingene er noe subsidiert. Tror jeg betalte 500-600 kr for første timen der de kanskje brukte rundt 30 min, men de oppfølgende timene kostet 320 for kanskje 5-10 minutters behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordbæra Skrevet 29. juli 2011 #11 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg tror det er slik at for kiropraktor får man ikke henvisning, men man må gå til en kiropraktor som har avtale med staten slik at behandlingene er noe subsidiert. Tror jeg betalte 500-600 kr for første timen der de kanskje brukte rundt 30 min, men de oppfølgende timene kostet 320 for kanskje 5-10 minutters behandling. Jeg var til kiropraktor idag og fikk på plass ei skive mellom skulderbladene. I hele dag har jeg vært tom for energi og fått mer og mer vondt utover kvelden. Nå er det slik at jeg har slitt med ryggen i 6år før jeg skjønte at jeg måtte til kiropraktor. Normalt at det er så sårt/vondt etter første time? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
izzy_l Skrevet 30. juli 2011 #12 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg var til kiropraktor idag og fikk på plass ei skive mellom skulderbladene. I hele dag har jeg vært tom for energi og fått mer og mer vondt utover kvelden. Nå er det slik at jeg har slitt med ryggen i 6år før jeg skjønte at jeg måtte til kiropraktor. Normalt at det er så sårt/vondt etter første time? Jepp! når man justerer leddene er det godt mulig at man setter i gang en liten (og ufarlig) betennelsesreaksjon. Er et bedre tegn at det blir verre de første gangene enn at man ikke merker noen forskjell! Gjelder også ved fysioterapi for øvrig... Men beskriv det for behandleren, for denne er mer kvalifisert enn oss her til å "forutse" behandlingsforløpet ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #13 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg tror det er slik at for kiropraktor får man ikke henvisning, men man må gå til en kiropraktor som har avtale med staten slik at behandlingene er noe subsidiert. Tror jeg betalte 500-600 kr for første timen der de kanskje brukte rundt 30 min, men de oppfølgende timene kostet 320 for kanskje 5-10 minutters behandling. Vet ikke helt om jeg har råd til slikt.. Finnes det noen øvelser jeg kan foreta hjemme i stua? Det var noen som postet en del links til youtube.. Men finner ikke den siden igjen. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 30. juli 2011 #14 Del Skrevet 30. juli 2011 ville prøvd manuellterapi istedenfor kiropraktor. Helst en som er utdannet både fysio og manuellterapeut Har selv slitt med prolapser som har gitt nerveskade i ryggen.Kiropraktoren hjalp ikke mye, men manuellt.har fått meg på beina igjen og hjulpet med whiplash og andre ting. En prolaps er ikke nødvendigvis farlig,men om du har veldig sterke smerter,strålesmerter i bein eller doproblemer= oppsøk lege! Og ikke kiropraktor/manuellt./fysio. Trene forsiktig er ok så lenge du ikke merker økte smerter eller strålesmerter. Fleste prolapser tørker inn fort og mange kan ha prolaps uten å kjenne noe ubehag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #15 Del Skrevet 31. juli 2011 ville prøvd manuellterapi istedenfor kiropraktor. Helst en som er utdannet både fysio og manuellterapeut Har selv slitt med prolapser som har gitt nerveskade i ryggen.Kiropraktoren hjalp ikke mye, men manuellt.har fått meg på beina igjen og hjulpet med whiplash og andre ting. En prolaps er ikke nødvendigvis farlig,men om du har veldig sterke smerter,strålesmerter i bein eller doproblemer= oppsøk lege! Og ikke kiropraktor/manuellt./fysio. Trene forsiktig er ok så lenge du ikke merker økte smerter eller strålesmerter. Fleste prolapser tørker inn fort og mange kan ha prolaps uten å kjenne noe ubehag. Jeg skal bestille time hos legen og høre hva hun sier for noe. Takk for gode råd. Noen som vet hvordan det er med jobb og slikt? Jeg jobber i barnehagen og der er det jo løft, gåing osv. Vil helst ikke omskoleres heller. Hvilke muligheter har jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 31. juli 2011 #16 Del Skrevet 31. juli 2011 som jeg nevnte,tørker de fleste prolapser inn og problemet blir borte. (hos noen kan det oppstå annet) I tiden fremover kan du vel gjøre andre ting og sitte ned når du event.skal kle på barn? Snakk litt med sjefen og se om dere ikke finner andre ting du kan gjøre enn å løfte,bære osv. til ryggen får en sjangs til å bli bedre.Normalt blir de fleste helt fine igjen i løpet av noen uker. Det å gå/bevege seg er bare fint så lenge du ikke får ekstra smerter av slikt .Litt vondt må du regne med men det skal ikke ta i slik at "du nesten besvimer" Variasjon er nok ordet. Go' bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #17 Del Skrevet 1. august 2011 Gåing er bra, løft er ikke bra, men skal du løfte, bruk beina og løft så nærme deg du bare kan. Bruk lårmuskulaturen din i bevegelsesmønstrene dine, og avlast ryggen mest mulig. Vær bevisst på å ikke løfte og vri. Ved påkledning feks, ikke sett deg på benken med bøyd rygg og kle på, sett barnet på benken og deg selv på huk foran slik at du bruker lårene til å henge på i stedet for ryggen. Ryggen har et vanvittig trykk på seg i helt daglige situasjoner og vi tenker vel ikke særlig på det før vi har vondt i den. Men du lærer deg å leve med det. Og om det er farlig, tja, det kommer an på hva en definerer som farlig det. Jeg er delvis lam i det ene benet etter prolapser i samme området som du har. Var helt lam en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #18 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har akkurat fått prolaps. har hatt litt vondt i ryggen siste par månedene, men for to uker siden sa det pang og jeg har vært sengeliggende siden da. Har prøvd å gå og bevege meg litt, men det er altfor vondt. har bare fått smertestillende av legen, men disse hjelper ikke! jeg har trodd at dette kom til å gå over av seg selv etterhvert men etter å ha lest over her ble jeg bekymret. Hvordan går man frem for å få MR og henvisninger?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 21. august 2011 #19 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har akkurat fått prolaps. har hatt litt vondt i ryggen siste par månedene, men for to uker siden sa det pang og jeg har vært sengeliggende siden da. Har prøvd å gå og bevege meg litt, men det er altfor vondt. har bare fått smertestillende av legen, men disse hjelper ikke! jeg har trodd at dette kom til å gå over av seg selv etterhvert men etter å ha lest over her ble jeg bekymret. Hvordan går man frem for å få MR og henvisninger?? Hvordan vet du at du har prolaps? Har det blitt tatt bilder? Mr får du ved å snakke med legen.KOM deg OPP av senga.Uansett hvor vondt det gjør.Jeg har selv hatt 3 prolapser hvor en har gitt permanent skade.Du må få snakket med lege og ikke minst få medisiner som tar i alle fall toppen av smertene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #20 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har vært hos legen to ganger og han sa bare ved å se på ryggen min at der prolaps. har fått morfinpiller men de hjelper ikke på smertene, jeg blir bare trett.... Men hver gang jeg prøver å gå litt blir smertene mye verre, både med engang men også etter at jeg har lagt meg ned igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå