Gå til innhold

Lavkarbo er utilgjengelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne å gå over til en lavkarbo-livsstil - men synes det er litt vanskelig å gjennomføre. Her om dagen skulle jeg handle lunsj på butikken. Her er pastasalat, brød og rundstykker etc. Kostholdet med brød, poteter, ris, pasta, frukt og magerost er så innarbeidet i Norge at det er vanskelig å finne annet, synes jeg.

Hvorfor selges ikke ferdig lavkarbo-brød eller brødmix i de fleste butikker? Hva med salat, wraps og andre ferdiglagde lunsjretter? Hvorfor tar ikke Fjordland og andre matprodusenter ansvar? hehe.

I en stresset hverdag synes jeg det er litt vanskelig og tidkrevende å legge om livsstilen, selv om jeg gjerne vil gjøre det.

Eller kanskje jeg tar feil, finnes det gode og lettvinte alternativer i butikkene? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lag brød/rundstykker osv selv! Da vet du hva som er i maten du faktisk spiser.

Det finnes mange flotte og gode oppskrifter på lavkarbo.no eller i bøkene som er gitt ut,oppskrifter for folk på lavkarbo. Salat kan du fint spise ,bare sjekk hva som er i salaten

Lag frokost/lunsj dagen før ,så slipper du maset og ikke minst du spare penger.

Omelett med ost,løk,paprika,skinke eller sopp kan du jo alltids lage og spise kald dagen etterpå.

Stek/grill ekstra koteletter/svinekjøtt o.l. og spis som lunsj neste dag?

Du må planlegge mer enn i starten,til slutt blir alt en vane ;)

Skrevet

Skal man først spise etter lavkarbo-prinsipper, så synes jeg man skal spise skikkelig mat. Ikke lavkarbo-pasta, lavkarbo-sjokolade og gudene vet hva industrien skal prøve å prakke på oss.

• Liker 11
Skrevet

Utvalget i butikkene kan jo bli bedre på tilrettelagte ferdigprodukter, men disse inneholder jo en hel haug av tilsetningsstoffer og kunstig fremstilte varer. Så hvis du skal over på en lavkarbolivsstil, men fortsatt vil ha det lettvint blir det fort litt vanskelig.

Jeg sverger til å bake store lass med brød,rundstykker,pletter og slikt, sånn at jeg har til jobb/aktiviteter..:) Lager jeg omelett lager jeg dobbel porsjon og har med meg som lunsj! Er jeg veldig ille ute en dag og uforutsette ting skjer, sverger jeg til en skyr på butikken og eventuellt en liten neve nøtter (macadamia, valnøtter)

De fleste cafeer har jo omelett,salat og lignende! :)

Dessuten tar det jo ikke kritisk lang tid å mikse sammen en salat selv..:P

Nå som lavkarbo blir mere og mere populært vil det nok komme flere slike produkter som du er ute etter på markedet!

Velkommen i lavkarboklubben! :)

• Liker 2
Skrevet

Innkjøpt lunsj på butikken kan være ost og tomater f.eks. eller kjøttpålegg av noe slag, evt. en salat + kjøttpålegg + majones som du så lager wraps av.

i går besto min lunsj av 150 g camembert + en korg m bringebær.

Mange butikker etc. har caesarsalat - ta vekk brødkrutongene så funker det supert. Går også an å ta vekk pastaen fra andre salater (men kan bli litt lite da, de bruker det gjerne for ekstrafyll. I velassorterte butikker kan man og ofte blande sin egen salat - og da går det jo greit.

Det enkleste er ellers det Kårky sier: ta med middagsrester. Det gjør stort sett jeg, og det funker helt fint.

Planlegging er ellers viktig - i allfall i startetn, nettopp fordi det er uvant å ikke bare kunne "grabbe" en brødskive/baguette etc.

• Liker 3
Skrevet

Gå til en butikk som har salatbar. Alle Menybutikkene jeg har vært i har ingredienser som du mikser sammen selv tilgjengelig, og det samme gjelder vel også i stor grad på ICA her. Men hvordan det er andre steder har jeg ingen garanti for, men helt umulig kan det da ikke være.

Eller gjør som noen andre her sier. Lag din egen lunch!

Skrevet

Tusen takk for supre svar! Nå ble jeg plutselig mer motivert :klemmer:

Middagsrester til lunsj er en god ide, men dere tenker vel ikke da at det blir litt mye kalorier? Men i lavkarbo teller man vel ikke kalorier, såvidt jeg har skjønt...?

Så er det en ting til som jeg lenge har lurt på. Må man kjøre helt fanatisk for å oppnå de gode effektene som LCHF visstnok skal ha? Eller kan man kjøre en mellomlinje? Det jeg ønsker å oppnå er: gå ned 4-5 kilo (veier i dag 63 og vil ned til trivselsvekta), men enda viktigere: mer energi og bedre helse. jeg har slitt litt med at jeg er mye forkjølet og har lite energi, kan virke som om jeg har dårlig immunforsvar.

Men jeg tror det vil bli vanskelig for meg å bli fanatisk, enten det er lavkarbo eller LCHF.... er altfor glad i sjokolade og kaker, og synes det er vanskelig å si nei til ting som blir tilbudt meg på besøk etc. Til nå har jeg vel egentlig kjørt et høykarbo-kosthold (ubevisst) med et høyt inntak av både pasta, brød og ris, samt kaker, chips osv. Var omtrent det jeg har levd på til nå :sjenert:

Men det jeg tenker på, er målet mitt å kutte ned på karboen ihvertfall, og kjøre en middelvei. Hva tror dere om det?

• Liker 1
Skrevet

Ved LCHF treng du ikkje tenkje på kaloriar. Det vil stoppe seg sjølv, for ein blir veldig mett av feitt og proteinar. Ved ein mer Fedon-tilnærming, må ein ha kontroll på kaloriinntaket, då det er lettare å overete ved ein moderat lavkarbo-kur.

NB: LCHF er særs effektivt for å gå ned i vekt, men du må uansett endre kosthaldet når du er ferdig med ein slik diett, ellers legg du på deg alt du gjekk ned veldig fort. (Som med alle diettar)

Skrevet

Ved LCHF treng du ikkje tenkje på kaloriar. Det vil stoppe seg sjølv, for ein blir veldig mett av feitt og proteinar. Ved ein mer Fedon-tilnærming, må ein ha kontroll på kaloriinntaket, då det er lettare å overete ved ein moderat lavkarbo-kur.

NB: LCHF er særs effektivt for å gå ned i vekt, men du må uansett endre kosthaldet når du er ferdig med ein slik diett, ellers legg du på deg alt du gjekk ned veldig fort. (Som med alle diettar)

takk. Dere er supre!

I helga begynte jeg litt, og lagde meg en LCHF-middag (oppskrift fra en kokebok innen dette temaet): pannekaker med masse smør, egg og bacon. Jeg ble rett og slett litt kvalm, altfor mye fett etter hvajeg er vant med...

Ellers tror jeg nok at LCHF kanskje er best for å få de effektene jeg ønsker, etter hva jeg har lest.. Men det virker litt vanskelig å gjennomføre.

Også må man jo ha viljestyrke til å fortsette med det også. Jeg er ikke den som er så flink på det området, må jeg innrømme...

Skrevet

Jeg ville ikke kjørt lchf for de få kiloene dine, spesielt ikke hvis du skeier ut.. Jeg ville heller kjørt en mere fedontilnærming, med mere proteiner og rene grønnsaker og meieriprodukter..

Litt lchf-oppskrifter er grei, men å kjøre på med fett hele tiden kan ha motsatt effekt! :)

Skrevet

Hugs at på LCHF er det ikkje rom for utskeiing.

Skrevet

Jeg vil gjerne å gå over til en lavkarbo-livsstil - men synes det er litt vanskelig å gjennomføre. Her om dagen skulle jeg handle lunsj på butikken. Her er pastasalat, brød og rundstykker etc. Kostholdet med brød, poteter, ris, pasta, frukt og magerost er så innarbeidet i Norge at det er vanskelig å finne annet, synes jeg.

Hvorfor selges ikke ferdig lavkarbo-brød eller brødmix i de fleste butikker? Hva med salat, wraps og andre ferdiglagde lunsjretter? Hvorfor tar ikke Fjordland og andre matprodusenter ansvar? hehe.

I en stresset hverdag synes jeg det er litt vanskelig og tidkrevende å legge om livsstilen, selv om jeg gjerne vil gjøre det.

Eller kanskje jeg tar feil, finnes det gode og lettvinte alternativer i butikkene? Hva synes dere?

Kan du ikke bare kjøpe en ferdiggrillet kylling og noen tomater og litt salat da? Eller plukke ut brødet/pastaen? det er vel strengt tatt du som må ta ansvar for ditt kostholdsvalg, Fjordland kan da ikke ha et bredt utvalg ferdigretter for enhver kostholdsretning? (Ser for meg en vegetar, en for de som kun spiser ting som har falt ned fra treet på egenhånd, en for Fedon-folk, en for koshere, en for lavkarbo, en for Atkins, en for Grethe Roede-folk, osv).

Det er faktisk ikke så vanskelig å handle sunn mat som inneholder lite karbohydrater i en hvilken som helst butikk.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke kjørt lchf for de få kiloene dine, spesielt ikke hvis du skeier ut.. Jeg ville heller kjørt en mere fedontilnærming, med mere proteiner og rene grønnsaker og meieriprodukter..

Litt lchf-oppskrifter er grei, men å kjøre på med fett hele tiden kan ha motsatt effekt! :)

Helt enig med dette.

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe en ferdiggrillet kylling og noen tomater og litt salat da? Eller plukke ut brødet/pastaen? det er vel strengt tatt du som må ta ansvar for ditt kostholdsvalg, Fjordland kan da ikke ha et bredt utvalg ferdigretter for enhver kostholdsretning? (Ser for meg en vegetar, en for de som kun spiser ting som har falt ned fra treet på egenhånd, en for Fedon-folk, en for koshere, en for lavkarbo, en for Atkins, en for Grethe Roede-folk, osv).

Det er faktisk ikke så vanskelig å handle sunn mat som inneholder lite karbohydrater i en hvilken som helst butikk.

Det med Fjordland var egentlig litt ironisk ment, altså ;)

men siden lavkarbo er så populært, trodde jeg det ville vært et stort marked for tilpassede ferdigretter. Ellers helt enig i det du skriver.

Skrevet

takk for gode råd! Ser den - for hvis jeg både spiser mye fett + skeier ut med karbohydrater iblant, så blir kanskje ikke resultatet så bra nei.. Da skal jeg prøve å ta en mellomting med Fedon-inspirasjon :)

For øvrig synes jeg at havregrøt (til nå) er en god og enkel middag som sannsynligvis inneholder lite kalorier. Og til frokost spiser jeg ofte Weetabix. Men regner med at disse tingene er Nei-mat i forhold til lavkarbo?

Skrevet

Et spørsmål til: hva mener dere om lavkarbobrød? Nå prøver jeg dette som heter Ingers Superrug-brød, som har 29,7 karbohydrater per 100 gram. Er det akseptabelt når jeg vil gå på lavkarbo?

Og hva synes dere om havregrøt?

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til: hva mener dere om lavkarbobrød? Nå prøver jeg dette som heter Ingers Superrug-brød, som har 29,7 karbohydrater per 100 gram. Er det akseptabelt når jeg vil gå på lavkarbo?

Og hva synes dere om havregrøt?

Det kommer jo helt an på hvor du legger lista. "Lavkarbo" favner alt fra omtrent 0 til 150 gram karbohydrater daglig. Hvis ligger opp mot øvre grense så er det ingen ting i veien for å spise både rugbrød og havregrøt. Og så må du som nevnt bestemme deg, du kan f.eks. ikke kombinere LCHF med havregrøt.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor du legger lista. "Lavkarbo" favner alt fra omtrent 0 til 150 gram karbohydrater daglig. Hvis ligger opp mot øvre grense så er det ingen ting i veien for å spise både rugbrød og havregrøt. Og så må du som nevnt bestemme deg, du kan f.eks. ikke kombinere LCHF med havregrøt.

Takk skal du ha :)

Jeg har bestemt meg og tenkte å kjøre en "mellomvariant". Dvs. kutte ned på karbohydratene i forhold til slik det har vært til nå, men ikke LCHF (jeg tror det vil bli vanskelig for meg å legge om livsstilen helt.)

Skrevet

Hva med å bake egne brød med mindre karber? Eller knekkebrød.?

Her baker jeg alt selv og det er faktisk ikke vanskelig.Annen ting er at du kan justere oppskriften litt etter egen smak,legge til eller trekke ifra nøtter osv om en ikke liker det som er i brødet fra før.

Skrevet

Det viktigste er at du har et sunt kosthold. Havregrøt til middag er ikke et godt alternativ. Havregrøt er frokost eller lunsj, men middag (uansett når på døgnet du inntar middagen) skal bestå av proteiner (kjøtt), grønnsaker og sakte karbohydrater (med mindre man går på lavkarbo).

Poenget ved å leve sunt (og ta av noen få kilo hvis det er målet) er ikke å feilernære seg ned i vekt, men å spise sunt og variert slik at kroppen får nok byggestener og energi, men samtidig ikke får for mye - særlig sukker.

For å miste de få kiloene du ønsker trenger du å kutte ut sjokolade, brus, chips, øl og kaker. Dette kan du unne deg på lørdagen. I tillegg bør du trene mer intensivt enn nå og bevege deg mer i hverdagen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...