Gå til innhold

P-pillen Diane


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei jente på 27år, som har gått på p-piller siden jeg var ca 14. Jeg har brukt p-pillen Diane så lenge jeg kan huske, men gikk først et par år på Trionetta.

Jeg har i de siste årene fått veldig tynt hår, og har begynt å lure på om dette kan skyldes Diane. Jeg har prøvd å google meg frem til et svar, men finner veldig mostridende informasjon. På et nettsted kan det stå at Diane kan føre til hårtap, mens på et annet nettsted kan det stå det motsatte - at Diane kan gi kraftigere hårvekst!

Er det noen her som kan gi meg et grundigere svar på dette?

En annen ting jeg lurer på er hva som vil skje når/hvis jeg slutter med pilla. Jeg har lurt litt på å slutte... Ikke fordi jeg vil bli gravid, men fordi jeg har hørt det ikke er bra å gå så lenge på pilla som jeg har gjort.

Det jeg da er redd for er at jeg plutselig skal få skikkelig uren hud, og evt gå opp i vekt. Eller er det slik at man går ned i vekt når man slutter med dette?

Setter stor pris på svar!

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diane brukes av kvinner som er plaget med hårvekst, det kan redusere hårvekst,ikke gi kraftigere. Om du ikke har problemer med hårvekst eller kviser så burde du kanskje bytte pille? Det er pillen med mest hormoner i, så vidt jeg vet.

Jeg ville fortsatt på p-piller, det første året man går på de er man mest utsatt for blodpropp. Ikke så bra å slutte og starte på dem igjen da?

Håper du ble litt klokere :)

Endret av LilleCa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diane brukes av kvinner som er plaget med hårvekst, det kan redusere hårvekst,ikke gi kraftigere. Om du ikke har problemer med hårvekst eller kviser så burde du kanskje bytte pille? Det er pillen med mest hormoner i, så vidt jeg vet.

Jeg ville fortsatt på p-piller, det første året man går på de er man mest utsatt for blodpropp. Ikke så bra å slutte og starte på dem igjen da?

Håper du ble litt klokere :)

TS her. Takk for svar!

Jeg merker at håret på hodet har blitt mye tynnere... jeg hadde tykkere hår før, men tenkte at det hadde tatt skade av all hårfargingen og stylinge, før jeg kom til å tenke på at det kanskje kunne være p-pillene.

Jeg har ikke problemer med kviser, men det kan jo være kun fordi jeg går på Diane (som er et kvisemiddel også).

Så det er bedre at jeg fortsetter på de? Tror du det hadde hjelpet noe mtp håret å byttet til et annet merke eller kuttet ut p-piller helt?

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet pille, om kvisene kommer tilbake så er det jo bare å bytte tilbake igjen.

Jeg tror ikke Diane påvirker hårvekst på hodet..det beste er vel å spørre legen din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet pille, om kvisene kommer tilbake så er det jo bare å bytte tilbake igjen.

Jeg tror ikke Diane påvirker hårvekst på hodet..det beste er vel å spørre legen din? :)

Men hvorfor ville du byttet pille da, hvis Diane ikke påvirker hårvekst på hodet?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ville du byttet pille da, hvis Diane ikke påvirker hårvekst på hodet?

:)

Diane er en gammel pille med masse hormoner, jeg ville byttet til en "mildere" pille om jeg ikke hadde kviseproblemer :)

Jeg mistet endel hår før jeg begynte å ta jerntilskudd, kanskje du skulle tatt en blodprøve for å se om det er grunnen? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart at kvinner vet mer om Diane p-pillen enn det legen min gjorde. For nesten et halvt år siden gikk jeg til legen for å få p-piller fordi jeg var i et fast forhold og trengte det. Jeg hadde ikke problemer med hverken ekstrem hårvekst eller ekstremt tilfelle av kviseanfall.

Han skrev den ut til meg allikevel uten å si noe speseielt.. Han spurte vel bare om det var noen tilfeller med blodpropp i familien. That's it. Syns dere jeg burde gå å få byttet merke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at kvinner vet mer om Diane p-pillen enn det legen min gjorde. For nesten et halvt år siden gikk jeg til legen for å få p-piller fordi jeg var i et fast forhold og trengte det. Jeg hadde ikke problemer med hverken ekstrem hårvekst eller ekstremt tilfelle av kviseanfall.

Han skrev den ut til meg allikevel uten å si noe speseielt.. Han spurte vel bare om det var noen tilfeller med blodpropp i familien. That's it. Syns dere jeg burde gå å få byttet merke da?

Jeg må ta blodtrykk jevnlig, men det er kanskje pga alder? Det virker ikke som Diane er førstevalg når det gjelder p-piller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diane er en gammel pille med masse hormoner, jeg ville byttet til en "mildere" pille om jeg ikke hadde kviseproblemer :)

Jeg mistet endel hår før jeg begynte å ta jerntilskudd, kanskje du skulle tatt en blodprøve for å se om det er grunnen? Lykke til!

Hva gjør egentlig alle disse hormonene med kroppen? Både i positiv forstand, og negativ...

Og hvilken pille anbefales istedet?

Jeg blir alltid tilbudt en billigere p-pille når jeg skal hente Diane.. de sier den inneholder det samme, men at den er billigere. Husker ikke hva den heter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Går på Diane pga huden. Og jeg er nesten sikker på at det er slik at om en ikke har hud og behåringsproblemer bør en gå på en annen p-pille med mindre hormoner. Min lege sa en gang at Diane egentlig ikke brukes som p-pille lenger men bare skal brukes av folk med hormonforstyrreler.

:opplyser:

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/D/Diane...Bayer_Schering_Pharma_AG_547929/547927.html%26printable%3D0%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

edit :sukk:

Endret av fjærestein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Går på Diane pga huden. Og jeg er nesten sikker på at det er slik at om en ikke har hud og behåringsproblemer bør en gå på en annen p-pille med mindre hormoner. Min lege sa en gang at Diane egentlig ikke brukes som p-pille lenger men bare skal brukes av folk med hormonforstyrreler.

:opplyser:

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/D/Diane...Bayer_Schering_Pharma_AG_547929/547927.html%26printable%3D0%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

edit :sukk:

YEY! Det står:

" Diane brukes mot hormonforstyrrelser forårsaket av for mye eller overfølsomhet for mannlige kjønnshormoner hos kvinner. Symptomene kan være:

uren hud, fet hud, håravfall på hodet, økt hårvekst i ansiktet (leppe, hake) og på kroppen (mave, lår).

"

Her står det jo at det brukes mot hormonforstyrrelser, feks de som har håravfall på hodet. Så da er vel ikke Diane årsaken til at håret mitt har blitt merkbart tynnere de siste årene?

Heller det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...