Gå til innhold

En ny type hersketeknikk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest margrit

Herregud, alle som ikke støtter ham vil vel syte om noen trekker paralleller mellom dem og ham? Det er vel heller mer hersketeknikk å antyde at noen deler hans syn? Og skal de som får slike antydninger mot seg bare tie stille da, mener du? For å ikke bruke det du kaller "ny herkseteknikk"? Jeg vil si at det er du som bedriver hersketeknikk langt under beltestedet nå. Og nei, jeg stemmer ikke FRP. Men jeg trenger ikke være smålig og drive med skitne triks rettet mot FRP for det.

Det er da nok av folk som deler hans syn på vesentlige deler av det han står for, selvom de ikke blir voldelige av den grunn! Av en eller annen grunn ble hva som var helt legitimt å mene ikke lenger tillatt å mene etter den 22 juli fordi denne manenn tilfeldigvis mener det samme, og de som har ment de nekter nå for å gjøre det. På mange måter har han drept deler av demokratiet hvis vi lar dette fortsette. Hurra til alle som lar han lykkes.

Endret av margrit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da nok av folk som deler hans syn på vesentlige deler av det han står for, selvom de ikke blir voldelige av den grunn! Av en eller annen grunn ble hva som var helt legitimt å mene ikke lenger tillatt å mene etter den 22 juli fordi denne manenn tilfeldigvis mener det samme, og de som har ment de nekter nå for å gjøre det. På mange måter har han drept deler av demokratiet hvis vi lar dette fortsette. Hurra til alle som lar han lykkes.

Det er mange, og tallet var voksende, på personer som deler hans syn på en rekke punkter. Det er ikke dermed sagt at veldig mange av oss er så ekstreme som ham.

Dette burde heller ikke være spikeren i kista på videre diskusjoner rundt innvandringspolitikken her i landet og et mulig, kanskje skremmende fremtidscenario. Å forsøke og kneble debatten ved å trekke paralleller til ABB og hans ekstreme holdninger og uhyrlige aksjoner, er hersketeknikk så det holder.

Man syter ikke fordi om man vil ha seg frabedt å bli sammenlignet med en terrorist, og man bedriver ikke hersketeknikk heller. Hva i all verden er du tenker TS? Er det hersketeknikk fordi man fremdeles ikke er enig i dine synspunkter, eller hva dreier dette seg om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Jeg prøver å se for meg hvordan denne nye hersketeknikken skal brukes i praksis:

- Kari: Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands.

- Ola: De fleste muslimer har et ganske liberalt kvinnesyn, og med godt integreringsarbeid, vil ikke de konservative muslimene få noen stor innflytelse.

- Kari: Jeg synes det er dårlig gjort av deg å sammenligne meg med ABB.

Er det noe sånt du tenker på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere som befinner dere på ytterste høyre rent politisk sett, og som føler dere så kneblet om dagen, mener om måten deres politisk likesinnede deltar i debatten etter denne tragedien på, jeg?

En hel kommune er blitt tagget ned med hakekors.

Muslimer (og ikke-muslimer som bare tilfeldigvis er mørkhudede)over hele Norge blir utsatt for vold og hevnaksjoner. Dette gjelder også BARN.

Tilfeldige folk på gata blir ropt Stalin, Pol Pot, muslimfitte og araberelsker etter, uten foranledning.

Facebook er stappfullt med islamhets og brune slagord i et omfang som aldri før har eksistert. Det gjelder forøvrig også resten av internett.

Likevel hyles det opp om at enhver person som forsøker å antyde at Breivik ikke var alene om sine holdninger her i landet forsøker å kneble sine meningsmotstandere... Forstå det den som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du linker til disse handlingene du beskriver her? Avisartikler og sånt? jeg har tydeligvis gått glipp av det hele da alle nyheter er fulle av rosehav og tente lys.

Og hva synes for eksempel jeg, som er skeptisk til innvandring om dette du beskriver? Det er helt forferdelig. Hvor vil du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS:

Jeg prøver å se for meg hvordan denne nye hersketeknikken skal brukes i praksis:

- Kari: Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands.

- Ola: De fleste muslimer har et ganske liberalt kvinnesyn, og med godt integreringsarbeid, vil ikke de konservative muslimene få noen stor innflytelse.

- Kari: Jeg synes det er dårlig gjort av deg å sammenligne meg med ABB.

Er det noe sånt du tenker på?

Det blir heller litt slik:

Kari: Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands.

- Ola: Det er akkuratt dette ABB sto for, og det skremmer meg at slike som deg i dete hele tatt for lov til å ytre seg. Skam deg Kari. Her trekkes dine meninger på lik linje med ABB sine, og han lemlestet ungdommer fordi han mente dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir heller litt slik:

Kari: Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands.

- Ola: Det er akkuratt dette ABB sto for, og det skremmer meg at slike som deg i dete hele tatt for lov til å ytre seg. Skam deg Kari. Her trekkes dine meninger på lik linje med ABB sine, og han lemlestet ungdommer fordi han mente dette.

Er ikke sikker på det, jf denne utdypende forklaringen fra TS:

Men mitt poeng var vel at mennesker nettopp forsøker å pådytte andre at de sammenlignes med ABB, i et forsøk på å manipulere den de snakker med til å bli stille.

Jeg antar derfor at det er min variant som ligger nærmest det TS siktet til. Og forutsatt at dette er en vanlig diskusjonsteknikk i omgangskretsen til TS, kan jeg jo være enig i at den er litt usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det så rart om man misliker sammenligning med ABB? Det er jo en ganske stygg hersketeknikk, men likevel så gjennomsiktig at de som bruker det bare fremstår som useriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs

Det er hersketeknikk å sammenligne noen med ABB, desuten har Europol gått ut og sagt at Islamistiske terrorgrupper fortsatt er en større trussel en høyreekstremister. I 2010 ble det også utført flere terroraksjoner av venstreekstremister enn av høyreekstremister. Når det er sagt bør man kunne holde ekstremistene utenfor tema i en seriøs debatt om politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du jeg tolket TS, og hva mener du er den riktige tolkningen?

Det du skriver gir ingen mening. Det var TS som tok opp ABB først, ikke jeg.

Jeg må bare få forklare at den gjesten du siterer, er meg som var TS. Så da blir det kanskje klarere.

Merker meg også at det var mange her som tydeligvis ikke forstod innholdet i hovedinnlegget. Da kan de lese min tydeliggjøring i innleggene 8, 10 og 11 som også er postet av meg, som er TS.

Innlegg #2 ser jeg på som en som ikke har forstått hva jeg ville fram til i utgangspunktet.

Ellers har jeg sagt det jeg ville si, i de nevnte innleggene 1, 8, 10 og 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså prøver de å manipulere oss andre til å skamme oss over å ta avstand fra deres verdigrunnlag, siden de selv tydeligvis føler seg ille til mote ved tanken på Breiviks politiske orientering.

Det har vel ingenting med å få folk til å skamme seg over at de ikke deler deres synspunkter å gjøre, men heller det at en person som ABB ikke har noe som helst til felles med de politiske partiene vi har i Norge. Du finner ikke et eneste parti som deler hans grunnholdninger i Norge. Han er jo fiendtlig innstilt til hele det demokratiske samfunn og politiske system.

Jeg har ikke oppfattet noe slikt som syting. En må da kunne ta avstand fra alt han står for uten at det skal måtte oppfattes slik?

Jeg tar ihvertfall avstand fra alt han står for. Er det det samme som å syte og klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenger er altså at folk nå slenger til deg at "Du sammenligner meg med ABB, din dritt!", for å få deg til å bli stille, uten at du i det hele tatt har hevdet noe sånt i utgangspunktet.

Man tillegger altså folk å ha den hensikt å sammenligne dem med en massemorder, siden de tydeligvis selv sitter og føler det brenner under bena på dem, og vil avvise det.

Men da var mitt poeng at man kan fortelle om sitt standpunkt og forsvare dette , i den konteksten vi nå står i, uten å manipulativt innta en offerrolle og syte om at man sammenlignes med et udyr.

Det å syte og manipulere for å stoppe den andre og kvele enhver kritikk, er hersketeknikk, slik jeg ser det.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel ingenting med å få folk til å skamme seg over at de ikke deler deres synspunkter å gjøre, men heller det at en person som ABB ikke har noe som helst til felles med de politiske partiene vi har i Norge. Du finner ikke et eneste parti som deler hans grunnholdninger i Norge. Han er jo fiendtlig innstilt til hele det demokratiske samfunn og politiske system.

Jeg har ikke oppfattet noe slikt som syting. En må da kunne ta avstand fra alt han står for uten at det skal måtte oppfattes slik?

Jeg tar ihvertfall avstand fra alt han står for. Er det det samme som å syte og klage?

Les over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir heller litt slik:

Kari: Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands.

- Ola: Det er akkuratt dette ABB sto for, og det skremmer meg at slike som deg i dete hele tatt for lov til å ytre seg. Skam deg Kari. Her trekkes dine meninger på lik linje med ABB sine, og han lemlestet ungdommer fordi han mente dette.

Nei, jeg tenkte mer på et forløp av nevnte samtale som foregår på denne måten her.

Kari. "Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands. Men du mener at jeg er som ABB du da,når jeg sier dette!"

Ola: " Jeg deler ikke ditt syn på dette, og er bekymret for den økende andelen høyreekstreme i Europa som jeg tror deler ditt syn."

Kari: "Et argumet er like gyldig selv om det ble brukt av en terrorist og nå sammenligner du meg med ABB, noe som er helt uhyrlig! Jeg finne rmeg ikke i det!"

Hvis det kunne være til oppklaring for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere som befinner dere på ytterste høyre rent politisk sett, og som føler dere så kneblet om dagen, mener om måten deres politisk likesinnede deltar i debatten etter denne tragedien på, jeg?

En hel kommune er blitt tagget ned med hakekors.

Nå er du bare ufyselig som vanlig. Hvor har du det fra at de som "befinner seg på ytterste høyre" nødvendigvis er nazister?

(Nazisme er egentlig på venstresiden - sosialisme og kollektivisme, men den diskusjonen får vi ta en annen gang.)

Facebook er stappfullt med islamhets og brune slagord i et omfang som aldri før har eksistert. Det gjelder forøvrig også resten av internett.

Ja, og det er stappfult av slike som deg, som kaller alle som ikke bøyer seg og slikker støvlene til det flerkulturelle samfunnet og ønsker vidåpne grenser for rasister og nazister og gudene vet hva.

Likevel hyles det opp om at enhver person som forsøker å antyde at Breivik ikke var alene om sine holdninger her i landet forsøker å kneble sine meningsmotstandere... Forstå det den som kan.

Det er ganske patetisk av deg å rettferdiggjøre det å trekke inn Breivik i en vanlig diskusjon med andre som driver med ting og ikke engang deltar i diskusjonene der.

Skam deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da kan de lese min tydeliggjøring i innleggene 8, 10 og 11 som også er postet av meg, som er TS.

De er like fulle av sinnsforvirret babbel, og gir fortsatt ingen mening. Det er en grunn til at mange her klør seg i hodet og lurer på hva du prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenger er altså at folk nå slenger til deg at "Du sammenligner meg med ABB, din dritt!", for å få deg til å bli stille, uten at du i det hele tatt har hevdet noe sånt i utgangspunktet.

Hvem gjør det? Jeg har ikke sett en eneste en.

Jeg blir bare mer og mer overbevist at du enten er ruset, eller eventuelt at du troller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer ikke lenger på om det forsøkes å herske, selv om noen forsøker å spille den ballen tilbake til meg...

Bruk av ord som ruset, troll og babbel... Jeg sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte mer på et forløp av nevnte samtale som foregår på denne måten her.

Kari. "Jeg deler ikke islams verdisyn, særlig ikke kvinnesynet, og er engstelig for at likestillingen i Norge vil bli satt kraftig tilbake hvis vi får mange flere muslimer med stemmerett her til lands. Men du mener at jeg er som ABB du da,når jeg sier dette!"

Ola: " Jeg deler ikke ditt syn på dette, og er bekymret for den økende andelen høyreekstreme i Europa som jeg tror deler ditt syn."

Kari: "Et argumet er like gyldig selv om det ble brukt av en terrorist og nå sammenligner du meg med ABB, noe som er helt uhyrlig! Jeg finne rmeg ikke i det!"

Hvis det kunne være til oppklaring for noen.

Har igrunn ikke sett noen som passer på hverken Ola eller Kari her inne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...