Gå til innhold

Karantene

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest fast bruker, gjest nå

Jobber som selger i et software firma, og har fått tilbud om jobb i en annen software firma. I kontrakten min står det at det er karantene på 6 mnd fra jeg slutter til jeg kan begynne i et annet software firma.

(firmaene er ikke konkurrenter, men nåværende arbeidsgiver kan påstå det)

Lurer på om det er noen har vært bort i lignende situasjon og om jeg kan gjøre noe ang karantenetiden.

Hørte med noen at det er ikke lov å ha karantenetid i kontrakten. Noen som vet?

kjempetakknemlig for svar....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Trodde det bare gjaldt konkurrerende firmaer jeg !

Min man jobber også innen databransjen, de har ikke lov å bli ansatt i et firma der de har jobbet som konsulent eller ta med seg firma dersom de starter for seg selv.

Ganske håpløs regel den du har. Hvordan skal du da kunne få ny jobb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjelder direkte konkurrerende software.

Jeg selv vil ikke si at det nye firmaet er direkte konkurrende og jeg vil få litt andre arbeidsoppgaver, men jeg er redd min nåværende arbeidsgiver vil si at de er konkurrerende selskaper.... for å gjøre lang historie kort så hater mine sjefer meg og vil gjøre alt for å gjøre livet mitt surt.... så det hadde ikke forundret meg hvis de satte seg helt på bakbena...

Men har hørt at karantener i arbeidskontrakter er ulovlige i utg pkt. Stemmer det? og ev hvilken lovgivning gjelder....?

skal sjekke litt rundt på nettet men kjekt å høre om andre som har vært/er i min situasjon.

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Har spurt min mann, han mener at det ikke er lov. Eller rett sitat ; "Det kan da umulig være lov".

Men siden sjefene dine ikke liker deg, er de kanskje glad for at du slutter. På den andre side kan du vel være "utro" mot ditt gamle firma og overgi hemmelige nyskapninger og slikt til din nye arbeidsplass.

Det finnes det regler mot, noe om erstatning. Men milde midas, hvem gidder å gjøre slikt da ? Det er jo bare å skaffe ris til egen bak - ikke mange som liker det....

Begynn i ny jobb du ! :D

( Og skriv inn her om du finner noe svar på spørsmålet ditt, syntes problemstillingen var interessant )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Hilde K S!

Jeg mener også at det umulig kan være lov, men må sjekke mer. Lese gjennom kontrakten min etc..

Hadde aldri falt meg inn å være "utro" mot den gamle jobben , uansett hvor dårlig de behandler meg. Vil jo ikke ødelegge troverdigheten min på den d***jobben....

skal oppdatere hvis jeg vet noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike "berufsverbot" eller karantener, er ikke verdt papiret de er skrevet på. Mange arbeidsgivere bruker slike, men de er ikke lovlige.

Det er en sak(husker ikke hvor det var)som er kjørt i retten, og arbeidsgiver tapte så det suste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike "berufsverbot" eller karantener' date=' er ikke verdt papiret de er skrevet på. Mange arbeidsgivere bruker slike, men de er ikke lovlige..[/quote']

Har du henvisning til lov?

Hadde vært kjempetakknemlig hvis du hadde mulighet til å finne mer ut av det :)

Tuuusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har hørt av jurister uttale seg om dette, så er slike avtaler gyldige.

Dersom du har fått noe i din stilling som din bedrift ikke ønsker at du skal få dra med deg til en konkurrerende bedrift er deres krav legitimt nok. Jeg mener imidlertid at de har liten mulighet til å kontrollere hva du gjør etter at du har hatt din siste arbeidsdag i din nåværende bedrift. Men signerer du arbeidskontrakt med konkurrerende bedrift mens du jobber i din nåværende bedrift, vil du kunne få problemer. Løsninger som da kan brukes er at din nåværende bedrift avskjediger deg (det vil si at du må gå på dagen), de kan være snille med deg og si "takk, du får ikke komme hit lenger, men du skal få lønn i oppsigelsestiden" eller de kan rett og slett ta fra deg alle rettigheter og sette deg til postsortering eller liknende.

Hør med din forening - om du er organisert ... Ellers kan muligens Arbeidstilsynet hjelpe deg.

AML ligger her - men jeg kan ikke se noe relevant der sånn i forbifarten.

En på min tidligere arbeidsplass ble kastet på dør på dagen av Securitas. H*n hadde signert kontrakt for en bedrift som ble regnet som konkurrerende. H*n fikk ikke gå på jobb, men h*n fikk lønn ut oppsigelsestiden. På min kjæres arbeidsplass var det en som ble satt til postsortering (og denne personen hadde typ 6 års høgskole og 10 års erfaring).

PS: Jeg er ingen jurist, har bare dessverre måttet granske AML et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er organisert, sjekk fagforbundet ditt.

Hvis du ikke er organisert, hør med f.eks. IT-forbundet eller JussBuss om de kan hjelpe deg. Da har du noen som kan backe deg hvis arbeidsgiveren er vanskelig. Ellers har du vel krav på lønn fra arbeidsgiver i den karantenetiden, så det kan jo hende de gir seg likevel.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært på kurs om lover og regler i fagforeningsarbeid og lært at det finnes lover og regler, og det finnes dommer.

Det er ikke barre arbeidsmiljøloven som gjelder. En rettskraftig dom viser hva som blir det sannsynlige utfallet av en arbeidsrettssak, og dermed setter det presedens (stemmer ikke det Poirot)

Om du finner dommer som viser at slike klausuler ikke er gyldige så ta dem med i møte med ledelsen.

De kan skrive mye rart i kontrakter, men om det ikke er korrekt så kan man faktisk bare se bort fra det.

Fagforeningen vet mer om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...