Gå til innhold

Spørsmål om Antibiotika/pencillin


Næjøss

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt snakket til fornuft av noen brukere her på forumet, valgte jeg å ikke trekke tanna mi selv, men gikk til tannlegen. Der ble det konstatert at jeg har en alvorlig infeksjon i underkjeven, på grunn av en dårlig rotfylt 6-jeksel.

På grunn av infeksjonen så måtte jeg vente i to uker før tanna kan trekkes, og i mellomtiden går jeg på pencillinkur og smertestillende.

Dette er andre dagen jeg tar pencillin, men tannen virker verre. Da jeg våknet i dag var hele ansiktet mitt hovnet opp til det dobbelte av tidligere, og det er enda mer smertefullt!

I tillegg til dette opplever jeg andre ting som jeg er usikker på, da jeg aldri har brukt verken antibiotika eller pencillin før. JEg blir kvalm som fy, men det står det på pakken at er en kjent bivirkning. Jeg tar mage og tarm bakterier for å unngå diare.

Men jeg opplever skjelvinger i kroppen, svimmelhet, søvnløshet (men trett likevell), kaldsvetting og jeg fryser hele tiden. Er dette vanlig med pencillin? Det står ingenting om slike bivirkninger på pakken.

Kan det være allergisk reaksjon? (vi har mange i familien som er allergiske mot Antibiotika og pencillin)

Pencillin; Weifapenin 650mg

Smertestillende: 1g paracet + 400mg ibux

betennelsesdembende/smertestillende: 500mg Naproxen Actavis

Noen som har peiling på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, nei det har jeg ikke egentlig.. Men jeg mener Naproxen er søvndyssende. Så du får sikkert ikke nok til at du vil få sove, men nok til at du føler deg litt "ekkel-døsig". Siden du ikke skal gå sånn så lenge, så må du nok bare holde ut. Du blir kanskje vant til det etterhvert også. Men antibiotika trenger noen dager på å virke, så jeg tipper betennelsen vil reversere seg etterhvert. Men det skader ikke å ringe til tannlegekontoret i morgen og bare spørre hva de mener. Det koster ingenting. Om det ikke blir bedre til fredag bør du iallfall ringe, så du slipper å gå sånn hele helgen.

Har du fått snakket med noen om finansiering? Jeg har tenkt på deg, spurte faktisk hvordan det gikk i den andre tråden i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tør ikke å svare mtp allergi, for det er noe du bør ringe lege/tannlege om.

Men vil bare si at jeg måtte trekke fordi jeg hadde infeksjon, og at de da måtte skjære litt pga infeksjonen. Jeg mener jeg betalte rundt 1000 kr, og fikk de resterende 3000 dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått beskjed om å gå på både ibux og naproxen?

Man kan bli dårlig av infeksjonen også, i tillegg til medikamentene du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har du fått beskjed om å gå på både ibux og naproxen?

Man kan bli dårlig av infeksjonen også, i tillegg til medikamentene du tar.

Godt observert, det er legemidler man ikke burde mikse da de er sterke for mage/tarm-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre dagen jeg tar pencillin, men tannen virker verre. Da jeg våknet i dag var hele ansiktet mitt hovnet opp til det dobbelte av tidligere, og det er enda mer smertefullt!

I tillegg til dette opplever jeg andre ting som jeg er usikker på, da jeg aldri har brukt verken antibiotika eller pencillin før. JEg blir kvalm som fy, men det står det på pakken at er en kjent bivirkning. Jeg tar mage og tarm bakterier for å unngå diare.

Men jeg opplever skjelvinger i kroppen, svimmelhet, søvnløshet (men trett likevell), kaldsvetting og jeg fryser hele tiden. Er dette vanlig med pencillin? Det står ingenting om slike bivirkninger på pakken.

Kan det være allergisk reaksjon? (vi har mange i familien som er allergiske mot Antibiotika og pencillin)

Pencillin; Weifapenin 650mg

Smertestillende: 1g paracet + 400mg ibux

betennelsesdembende/smertestillende: 500mg Naproxen Actavis

Noen som har peiling på slikt?

Dette ville jeg tatt til legen med det samme.

Forøvrig er jeg enig i at ibux og naproxen ikke bør kombineres, men hvis det ligger en legevurdering bak, bør det være trygt.

Oppsøk lege/legevakt med en gang, hvis du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pantherinae

Jeg er allergisk mot penicillin, det sikreste tegnet er som regel massivt utslett, men det kan jo være dette som er problemet selv om du ikke har fått utslett. Dette kan være alvorlig, og må tas opp med lege!

Du skal ihvertfall ikke bli såpass mye verre rett etter påbegynt penicillinkur, så håper du allerede har tatt kontakt med tannlege og lege (tannlegen ber deg sikkert om å ta kontakt med legen for å få tatt blodprøver etc). Kan kanskje høres ut som at den lokale infeksjonen har spredd seg, så om du ikke har kontaktet lege, gjør det så raskt som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot penicillin, det sikreste tegnet er som regel massivt utslett, men det kan jo være dette som er problemet selv om du ikke har fått utslett. Dette kan være alvorlig, og må tas opp med lege!

Du skal ihvertfall ikke bli såpass mye verre rett etter påbegynt penicillinkur, så håper du allerede har tatt kontakt med tannlege og lege (tannlegen ber deg sikkert om å ta kontakt med legen for å få tatt blodprøver etc). Kan kanskje høres ut som at den lokale infeksjonen har spredd seg, så om du ikke har kontaktet lege, gjør det så raskt som mulig!

Godt skrevet!

Jeg er ikke så opptatt av det diagnostiske som at TS bør komme seg fort til lege. Da blir vurderingen bedre enn hva vi kan tenke og synse her.

Ellers er jeg enig i at dette ikke ligner allergi, men at infeksjonen er blitt systemisk, eller holder på å bli det. Da skal man ha hjelp. Helst ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...