altflyter Skrevet 27. juli 2011 #41 Skrevet 27. juli 2011 Grov utnytting av en grusom situasjon. Folk vil vise solidaritet, og det utnytter blomsterhandelen. Måtte betale 50kr for EN rose i Bergen. Det er uetisk og dårlig gjort
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #42 Skrevet 27. juli 2011 Jeg tror folk trygt kan handle i blomsterbutikker.. Det fins da grenser for å bli sår og nærtagende?Skal det ikke være lov å selge blomster heller nå? Veldig usympatisk må jeg si å skaffe til veie blomster så folk kan kjøpe-. Dette er altså ikke kritikk til den jeg siterer men et svar til Anonym Bruker over her som dramatisk aldri skal handle blomster igjen (Bare sånn for å si det før vedkomemnde Gjest, som ble sitert siden hun kommer med opplysninger, kaster seg over meg og sier hun aldri har sagt noe sånt.)
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #43 Skrevet 27. juli 2011 Grov utnytting av en grusom situasjon. Folk vil vise solidaritet, og det utnytter blomsterhandelen. Måtte betale 50kr for EN rose i Bergen. Det er uetisk og dårlig gjort Det er det alldeles ikke. Har du noen alelse om hva det kostet dem i innkjøpskostnader å skafef deg den blomsten. Nøyatig hvorfor er det uetisk å dekke markedets skrikende øsnke om å få kjøpe blomster akkurat nå? Ingen butikk kan gi vekk blomster gratis hvis de skal unngå å gå konkurs.De må betale dem som dyrer blomstene og de som flyr dem hit. Folk er crazy i behov av å finne en syndebukk å henge ut i disse dager. 2
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #44 Skrevet 27. juli 2011 Ingen butikk kan gi vekk blomster gratis hvis de skal unngå å gå konkurs.De må betale dem som dyrer blomstene og de som flyr dem hit. Eller tror dere blomsterdyrkerne i Nederland og Afrika gir vekk plantene gratis? Skal de afrikanske blomsterklipperne sulte de da, uten å få lønn, siden butikken i Norge ikke vil betale, siden de har ikke penger da de ikke tok nok betaling for blomstene som afrikanske arbbeidere jobbet overtid med å klippe og få sendt på ekspresstid? Tror dere flyselskapene og logistikkarbeiderne ikke tar seg betalt for å sende ekstraordinært mye roser til Norge på kortest mulige tid? Hvor mye koster en pakke over natten innad i Norge må jeg spørre? Og dette er levende, friske vellagrede roser vi snakker om. Folk er sannerlig naive. 2
hulaboer Skrevet 28. juli 2011 #45 Skrevet 28. juli 2011 Utnytte sorgen kommersielt. Dette liker jeg dårlig Vel, når etterspørselen øker så kraftig så må de jo få tak i nok roser. De blir jo ikke til ved magi.
talin Skrevet 28. juli 2011 #46 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Poenget var at noen selger enkeltroser for kr 75 i Oslo kunn få dager etter angrepet. Det er neppe kun èn rose som har kostet 75 kr etter angrepet. Ta deg et kurs i mikroøkonomi. Endret 28. juli 2011 av talin
Rayanne Skrevet 28. juli 2011 #47 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Eller tror dere blomsterdyrkerne i Nederland og Afrika gir vekk plantene gratis? Skal de afrikanske blomsterklipperne sulte de da, uten å få lønn, siden butikken i Norge ikke vil betale, siden de har ikke penger da de ikke tok nok betaling for blomstene som afrikanske arbbeidere jobbet overtid med å klippe og få sendt på ekspresstid? Tror dere flyselskapene og logistikkarbeiderne ikke tar seg betalt for å sende ekstraordinært mye roser til Norge på kortest mulige tid? Klart det, Norge bør få uhjelp fra Afrika, i form av gratis roser, skjønner du, nå når det er vi som har det litt fælt. Markblomster er fortsatt gratis, for dere som synes det er så ille å bruke penger på dette. Endret 28. juli 2011 av Rayanne
NuckingFutz Skrevet 28. juli 2011 #48 Skrevet 28. juli 2011 Ta deg et kurs i mikroøkonomi. Neppe, har andre ting å studere. Du trenger derimot et påfyll av sunn fornuft. 2
talin Skrevet 28. juli 2011 #49 Skrevet 28. juli 2011 Neppe, har andre ting å studere. Slik som Troll og Avansert Trolling? 1
Gjest Summer Skrevet 28. juli 2011 #50 Skrevet 28. juli 2011 Eller tror dere blomsterdyrkerne i Nederland og Afrika gir vekk plantene gratis? Skal de afrikanske blomsterklipperne sulte de da, uten å få lønn, siden butikken i Norge ikke vil betale, siden de har ikke penger da de ikke tok nok betaling for blomstene som afrikanske arbbeidere jobbet overtid med å klippe og få sendt på ekspresstid? Tror dere flyselskapene og logistikkarbeiderne ikke tar seg betalt for å sende ekstraordinært mye roser til Norge på kortest mulige tid? Hvor mye koster en pakke over natten innad i Norge må jeg spørre? Og dette er levende, friske vellagrede roser vi snakker om. Folk er sannerlig naive. Det er neppe de afrikanske rosedyrkerne som tjener godt på dette. Det ville ikke falt meg inn å kjøpe én rose til 75 kroner uansett.
NuckingFutz Skrevet 28. juli 2011 #51 Skrevet 28. juli 2011 Slik som Troll og Avansert Trolling? Trolling, dog ikke spesielt avansert, skal du få lov til å fortsette å studere uten min deltakelse. 2
Fluffe Skrevet 28. juli 2011 #52 Skrevet 28. juli 2011 Betalte 20kr for en enkelt rose på torget i Drammen.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #53 Skrevet 28. juli 2011 Det er neppe de afrikanske rosedyrkerne som tjener godt på dette. Det ville ikke falt meg inn å kjøpe én rose til 75 kroner uansett. Jeg merker meg at du ikke har forstått hva jeg sa i innlegget. Beklager. En butikk/importør som ringer til en av Kenyas roseplantasjer og sier "Vi trenger blomster kvikt her i landet, siden folk her sørger og kommer til å spørre etter enorme mengder av dem" setter da ekstra folk inn på overtid til å klippe blomster på de nevnte plantasjene, få dem pakket og shippet i en fei, slik de avtalte å levere. Da må butikken betale for leveransen, som blir dyrere enn normalt. Dertil kommer kostnadene med ekstraorinært rask frakt. Dette betyr ikke at de som jobbet på plantasjen i Kenya fikk mer betalt, men at hele forsendelsen kostet ekstraordinært mye siden det krevdes mer å få blomsten til Norge i alle ledd av prosessen... Og butikkene må betale sin spesialbestilling, og derfor koster hver enkelt av de rosene mer penger, siden de var dyrere i innkjøp. Ellers ville butikken gått konk, eller de nevnte arbeiderne ikke fått sin lønn hvis betaling uteble av å ikke få betaling for leveransen, dersom man skulle å unngå at butikken gikk konk. Nå er det ordinært klippet og forsendte blomster i handelen.Til ordinær pris. Ikke noe mystisk med det. Og om folk vil at butikker ikke skal få fortjeneste av at hele Norge plutselig kjøper ekstraordinære mengder av en bestemt vare , så må de nesten skaffe blomster fra sine egne hager gratis, da. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #54 Skrevet 28. juli 2011 Mange som er blottet for økonomikunnskaper her, gitt..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #55 Skrevet 28. juli 2011 Flere blomsterhandlerkjeder har uttalt at de vil gi overskuddet fra det ekstraordinære blomstersalget til veldedige formål. Om det gjelder alle uorganiserte bodselgere er vel et annet spørsmål, men jeg synes ikke dette er noen veldig stor sak... Om man mistenker at blomsterhandleren profiterer usmakelig på dette, bør man planlegge kjøpet sitt (lete etter noen som tar mindre betalt) eller som andre nevner plukke markblomster. Hilsen ei som ikke har kjøpt roser eller tent lys offentlig, men som tenner lys hjemme og også er dypt rystet av hendelsene.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #56 Skrevet 29. juli 2011 Importerte roser er svindyrt. Tollen på importerte roser er normalt på 249 prosent av en roses verdi. Tollsatsen er satt for å beskytte norskproduserte roser. Her er det gledelige nyheter for de som trenger roser: http://www.abcnyheter.no/ABC%20Penger/%C3%98konomi/110729/toll-pa-roser-fjernes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå