Gå til innhold

Vin flere ganger i uka - problematisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker et glass vin 3-4 ganger i uka - fredag og lørdag, og en eller to kvelder i helgen. Jeg drikker meg aldri full, og i ukedagene blir det bare et lite glass. Jeg drikker fordi jeg liker smaken, og fordi jeg koser meg med det. Har ingen problemer med å la være hvis jeg skal noe annet, og det går ikke utover livet mitt på noen måte.

Allikevel har jeg dårlig samvittighet - har liksom alltid lært at man er alkoholiker om man drikker i ukedagene...

Bør jeg la være, eller kan jeg unne meg et glass vin innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest

Så lenge du ikke drikker for å glemme eller for å takle vonde følelser eller fordi du føler deg avhengig skal du virkelig unne deg det. Det er hvis man drikker av de årsakene det er snakk om misbruk og de som har det drikker gjerne mye også. Så kos deg med de glassene. Forskning viser jo at ett glass rødvin hver dag er sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balle

Herregud for et tåpelig spørsmål. I mange andre land i europa er det vanlig å ta seg 1-2 glass til middag hver eneste dag, eller et til kvelds. Det har ikke noe å gjøre med at de har lyst til å bli fulle, det er bare en kos, noe ekstra mens man f.eks bare ser på favoritt tv-serien sin osv, eller en film.

Jeg har aldri lært at å ta seg et glass vin per dag tilsvarer alkoholiker. Alkoholiker vel jeg si er når man ikke klarer la være, og drikker for å oppnå den følelsen som gjør at man blir avhengig. Den følelsen som drar i deg slik at du bare MÅ drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker også på den måten, drikker meg aldri full. Selv på lørdagene når andre drikker seg fulle, er jeg en av dem som ikke drikker mer enn et par glass. Liker ikke å bli full/beruset, men liker å ta meg et glass. Merker at folk ikke er vant med den slags drikking her til lands, så det er ikke noe jeg har lyst til å si til noen. Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare det typiske norske synet på alkohol som slår inn når du får slike tanker. Jeg er som deg, koser meg med 1-3 glass vin til mat eller en god film flere ganger i uka. Men jeg må ikke ha vin, og jeg drikker meg aldri, aldri full, selv ikke i helgene når jeg er ute med venner.

Det som er problematisk er den norske helefylla, som er et sjokk for kroppen og både direkte og indirekte fysisk skadelig. Et-par glass vin om dagen er bare sunt. Jeg har forsåvidt alltid offentlige anbefalinger i bakhodet - mer enn 11 enheter for en kvinne på en uke er vurdert å være helseskadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ikke farlig ut.

Selv drikker jeg litt nesten hver dag, og har gjort det i mange år. Jeg skal slutte med det når jeg oppdager at jeg har lyst til å drikke med en gang jeg står opp, eller når det blir skremmende å ikke ha alkohol i huset.

Kos deg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke farlig ut.

Selv drikker jeg litt nesten hver dag, og har gjort det i mange år. Jeg skal slutte med det når jeg oppdager at jeg har lyst til å drikke med en gang jeg står opp, eller når det blir skremmende å ikke ha alkohol i huset.

Kos deg med god samvittighet.

Er det ikke litt i seneste laget da? Og folk er forskjellige. For noen kan dette være for mye. Jeg har bekjente som begynte som dette, et glass rødvin om kvelden for å kose seg, "mye bedre enn den norske helgefylla" (hvem sier at man må enten drikke ett glass hver kveld ELLER drikke seg kanokkas hver helg??). Nå er det oppe i en flaske rødvin hver kveld og, selv om de sikkert "klarer" en kveld uten, tror jeg de finner kvelder uten rødvin meningsløse og lite koselige. Men de har selvsagt full kontroll og er ikke avhengig. Det er bare så mye mer koselig med rødvinsglasset...

Så når en her sier "kos deg med god samvittighet" så sier jeg at for min del høres dette alt for mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det hørtes for mye ut, 1 glass vin er ikke stort. Blir det flere glass, opptil flere ganger i uka, da er det noe litt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt i seneste laget da? Og folk er forskjellige. For noen kan dette være for mye. Jeg har bekjente som begynte som dette, et glass rødvin om kvelden for å kose seg, "mye bedre enn den norske helgefylla" (hvem sier at man må enten drikke ett glass hver kveld ELLER drikke seg kanokkas hver helg??). Nå er det oppe i en flaske rødvin hver kveld og, selv om de sikkert "klarer" en kveld uten, tror jeg de finner kvelder uten rødvin meningsløse og lite koselige. Men de har selvsagt full kontroll og er ikke avhengig. Det er bare så mye mer koselig med rødvinsglasset...

Så når en her sier "kos deg med god samvittighet" så sier jeg at for min del høres dette alt for mye ut.

Selvsagt er det for sent. Man setter vel gjerne ting litt på spissen i slike fora.

Men jeg mener fortsatt at TS' forbruk ikke er bekymringsverdig. For å oppnå en klinisk tung avhengighet, må man vanligvis drikke tungt, daglig gjennom omtrent tre år. Et par glass noen ganger i uken er i utgangspunktet ikke et faresignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det for sent. Man setter vel gjerne ting litt på spissen i slike fora.

Men jeg mener fortsatt at TS' forbruk ikke er bekymringsverdig. For å oppnå en klinisk tung avhengighet, må man vanligvis drikke tungt, daglig gjennom omtrent tre år. Et par glass noen ganger i uken er i utgangspunktet ikke et faresignal.

Tre-fire vinglass hver kveld, tenker du at det er problematisk forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tre-fire vinglass hver kveld, tenker du at det er problematisk forbruk?

Det er jo usunt igjen.. Kvinner bør i alle fall ikke drikke mer enn to enheter på en dag, helst ikke mer enn en. En kan beskytte mot hjerte og karsykdommer, men fler vil øke muligheten for sykdom ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre-fire vinglass hver kveld, tenker du at det er problematisk forbruk?

I forhold til kliniske retningslinjer er det litt i overkant, men rent fysiologisk gir du leveren din "hvilepauser".

Ordet problematisk er vanskelig å bruke i denne sammenhengen, da det er store variasjoner i hva man tolererer. Dersom det aldri er en kveld uten, er det i hvert fall en viss risiko for at forbruket eskalerer, og da er det farlig.

Men her i landet er det mye pietisme ute og råder på feltet.

Jeg citerer en bekjent, som svarte på følgende måde:

"Spørger du mig som norsk læge, eller som dansk læge?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant spørsmål, og ikke i nærheten av tåpelig.:-) Jeg har spurt både en norsk og en spansk lege, bare for å høre om de gir samme svaret. Og det gjorde de. 1 glass vin om dagen, er bare sunt. MEN, flere glass hver dag er ikke fullt så sunt!

Selv er jeg veldig glad i rødvin, men passer på og har av og til hvite uker, dvs null alkohol.

Og alarmklokkene bør ringe når man begynner å blande den norske helgefylla med kontinentale vaner, som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er problematisk kommmer helt an på hvorfor du drikker. Drikker du for å kose deg null problem. Er det sånn at du forsøker å drikke borte vonde ting, så bør du finne andre sunnere måter å ordne opp i de vonde tingene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...