Gå til innhold

Søvnproblemer og stress


Karry

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt om søvnproblemer her før, men kanskje litt for bred tilnærming.

Jeg hadde aldri søvnforstyrrelser før, selv da jeg stod midt oppi en skilsmisse. Men de siste to årene har det begynt å bli et problem, og jeg vet nå at det er relatert til jobbmessige utfordringer eller bekymringer av ulike slag. Jeg er nå alene og har ingen rundt meg på fast basis som er der til å avlede eller utfordre tankene mine, så jeg blir nok mye baksende med ting alene inni hodet mitt. Selv om jeg er en utadvendt type, har masse venner og familie som jeg er flink til å kommunisere med, så holder det tydeligvis ikke.

Det kan både dreie seg om å ikke sovne, våkne opp om natten av ulike årsaker, og gjerne også våkne tidligere enn nødvendig. Det står feks i sterk kontrast til hvis jeg reiser på hytta en helg, da sover jeg som en stein.

Jeg vet jo at om jeg sitter foran PC eller TV for seint, så blir det problematisk å sovne, så det unngår jeg (eller i det minste vet jeg hvorfor hvis jeg ikke får sove når jeg har jobbet seint). Jeg drikker aldri kaffe seint osv. Jeg gjør egentlig alle de tingene jeg skal, men det er disse tankene som plager meg. Feks bekymringer over ting som ikke er helt i orden på jobb feks personalmessig, eller hvis det er mye som skal være ferdig som jeg ikke tror jeg vil rekke og derfor er stresset. Det faller gjerne i en av de to katergoriene. Og det er så slitsomt.

Hva kan jeg gjøre for å lære meg selv å legge ting fra meg? Hva kan jeg gjøre for å unngå at hjernen jobber om natten så jeg ikke får sovet skikkelig? Jeg vet jo at jeg ikke kan gjøre noe for å løse problemene om natten, og at jeg må ha søvn. Men dette er ikke noe morsomt, og det hjelper liksom ikke å finne en annen jobb. Jeg må endre meg på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Du finner mange gode tips ang søvnhygiene på nettet, blant annet her:

http://www.helse-bergen.no/pasient/behandlinger/Sider/sovnhygiene.aspx

Du må egentlig bare være ekstremt nøye på disse tingene, og lære deg til metoder for å koble ut. Veldig kjedelig å lære seg, men godt når det endelig begynner å virke.

Det finnes ulike måter å lære seg til det, selv bruker jeg pusteteknikker og meditasjon, men vi er forskjellige.

Slet med søvnparalyse, stress og soveangst i mange år, men er mye bedre nå.

Jeg har en stressende jobb med mye ansvar, og det hender også at jeg ikke får sove om kvelden eller våkner og føler jeg har glemt noe. Men å lese litt på sengen og å bruke pusteøvelser synes jeg i alle fall har hjulpet mye. Om du har veldig store problemer, kan du jo forsøke å kontakte et søvnsenter eller lignende. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Jeg sleit mye med søvnen før. Men så prøvde jeg akupunktur for å slappe av bedre i hode og kropp. Og nå sover jeg mye bedre enn noengang! :biggrin:

Vil anbefale deg å prøve det ut.

Og frisk luft på soverommet hjelper også en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...