Gå til innhold

Hvordan øve på å stå opp til vekkerklokken? Kan dette hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan øve deg på den måten du selv foreslår i første innlegg. Vaner kan øves inn.

Legg deg i senga midt på dagen, og sett alarmen på 5-10 min senere. La det være så likt som mulig som når du sover om natten, skru av lyset, kle av deg og slapp av så godt du kan. Med en gang klokken ringer så går du ut av senga og gjør det første du vanligvis vil gjøre når du står opp om morgenen. (Går på do? på badet? kler på deg?)

Dette kan du gjenta flere ganger samme dag. Gjør det for eksempel 3-4-5 ganger en ettermiddag.

Før var jeg selv en som aaaltid snoozet på vekkerklokken, kunne ligge og slumre i en time før jeg sto opp. Men nå står jeg alltid opp i det vekkerklokka ringer. Jeg brukte selv denne metoden for å øve meg på å stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen som har sagt du gjør det med vilje. Det er ikke det som betyr viljestyrke. Slå opp i ordboka om du er i tvil.

Det er ikke verre enn hva man gjør det til selv. Jeg liker ikke å stå opp tidlig selv, holder på å sovne igjen ganske ofte, men jeg vet jeg MÅ opp, og derfor står jeg opp. Selvdisiplin kalles det!

Du har fått ganske mange tips om vekkerklokker og måter, men det er visst ingenting som hjelper. Hvis du i tillegg ikke har selvdisiplin til å faktisk stå opp, så får du bare fortsette å sove, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Viss du må stå opp for å slå av vekkerklokken -du er ute av sengen ogvåken!!- for så å legge deg igjen??? Du er et svaaaaakt menneske og utrolig teit. Er du oppe av sengen går du på badet med det samme, er ikke verre. Hørt sånt? Eier jo ikke selvkontroll i det hele tatt. Da kan du bare ha det så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger vekkeklokka rett utenfor soveromsdøra, da må jeg opp av senga og ut døra. Da er det lettere å gå rett på badet enn å stikke inn igjen i senga. Selvfølgelig er det fristende noen ganger, men man må jo opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar :)

HerbGirl: Skal gjøre som du sier. Jeg har bare kledd av meg, lagt meg under dyna og slapt helt av, og bare stått opp når klokken ringer, kledd på meg og fortsatt med det jeg holdt på med før jeg "la meg". Men skal heretter gjøre nøyaktig slik jeg vil gjøre det hver morgen.

I en travel hverdag har jeg ikke tid til å gjøre dette hver dag, og hvertfall ikke flere ganger daglig, men skal heretter være strengere med meg selv og få det gjort minimun 2 ganger hver dag.

God og høre at du har brukt denne metoden selv og at det fungerte på deg.

Jeg merker at bare etter de 5 minuttene vil jeg heller ikke stå opp med en gang klokken ringer, vil heller slappe av mye lenger og sovne skikkelig. Jo trettere jeg er på dagen jo mer vil jeg mye heller slappe av.

Er slik som du sier at vaner kan øves inn, og da har jeg alltid tenkt at det må da finnes øvelser man kan gjøre for å stå opp med en gang til vekkerklokken også. Og jeg fant på denne øvelsen helt av meg selv, så er godt å høre at noen andre har brukt metoden, og at det fungerte.

gin:

Jeg vet at det ikke er verre enn hva man gjør det til selv, jeg også vet at jeg MÅ opp, så jeg irriterer meg at jeg aldri står opp med en gang, jeg vil, men får det ikke av en merkelig grunn til. Bare sove slik at jeg aldri får brukt dagene? Nei takk! Jeg vil aldri legge meg uansett om jeg er trett eller ikke, kjedelig å legge seg og jeg gleder meg alltid til neste dag. Ja, det er liksom ingenting som hjelper, så derfor er jeg ute etter tips og råd for hvordan man kan øve inn vanen med å stå opp med en gang vekkerklokken ringer. Om jeg har selvdisiplin eller ikke vet ikke du/dere noe om, for det har jeg. Og jeg kan ikke noe for det at jeg ikke står opp med en gang, og jeg gjør det ikke med vilje.

AB#23:

Du kan ikke si at jeg er et svakt menneske, utrolig teit og ikke eier selvkontroll, for det vet du ingenting om, du kjenner meg jo ikke engang. Dessuten er jeg hverken svak, teit eller uten selvkontroll, så du tar helt feil.

Jeg er ikke lys våken når jeg har komt meg ut av sengen og skrudd av vekkerklokkene, ikke alltid jeg ser på klokken når jeg skrur den av en gang. Det å skru av klokken og legge meg igjen er en vane jeg har, og det skjer på en måte helt automatisk, og det kan jeg ikke noe for.

Sofie1:

Skulle så ønske at jeg også kunne hatt vekkerklokken utenfor soveromsdøren, men det kan jeg desverre ikke, pga enten så hører jeg den ikke da, hvisa jeg hører den ignorerer jeg den bare og lar den ringe og ringe vel og lenge og står ikke opp før lenge etter at den begynte.

Nå må jeg legge meg i 5 minutt :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter som deg med å stå opp om morgenen. Løsningen min ble en klokkeradio først. Lyden av radioen får hjernen min til å reagere selv om jeg sover. Når klokka ringer 15 min etterpå så har hjernen min allerede begynt å forberede seg på å stå opp så da går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si du har en merkelig innstilling TS. Jeg ser faktisk ikke helt problemet. Dette har alt med viljestyrke og selvdisiplin å gjøre! Ta deg selv i nakkeskinnet og kom deg opp når klokka ringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB#26:

Uansett hvilken klokke jeg har først så står jeg ikke opp med en gang, er like treg uansett hvilken klokke jeg har først :( Å våkne til musikk er ikke noe for meg for da ligger jeg jo bare og hører på musikken og sovner igjen ganske raskt.

Iah: Innstillingen min er at jeg SKAL stå opp med en gang vekkerklokken ringer, hva er merkelig med den innstillingen? Og jeg lover deg at jeg tar meg selv i nakkeskinnet rett som det er pga dette problemet, men allikevel står jeg ikke opp med en gang.

Så dette med å stå opp med en gang vekkerklokken må øves inn på dagtid.

Når klokkene ringer om morgenen står jeg opp å skrur dem av og legger meg igjen, dette skjer helt automatisk, ikke ofte jeg tenker noe som helst når jeg gjør det. Er fast bestemt hver kveld at i morgen skal jeg si strengt til meg at jeg ikke skal legge meg igjen når klokkene er skrudd av, men allikevel kommer ingen tanker. En sjelden gang klarer jeg å presse frem tankene, men da også legger jeg meg igjen :( Skal jo bare hvile øynene litt til.

Jeg har så og si aldri øynene helt åpne når jeg står opp for å skru av klokkene.

Jeg kan ikke noe for at det er slik. Er absolutt ikke slik jeg vil ha det. Jeg vil stå opp med en gang vekkerklokken ringer første gang!

Tror ikke det har noe med selvdisiplin og viljestyrke å gjøre i det hele tatt. Det er jo noe som gjør at jeg har problemet, men hva? det skjønner jeg ikke. Men å skylde på selvdisiplin og viljestyrke er feil, for da hadde jeg jo ikke hatt problemet hele livet frem til nå.

Jeg kan ikke noe for at jeg har problemet og jeg har prøvd ut så mye råd og tips gjennom årene, ingenting har hjulpet enda, så jeg får håpe det etterhvert hjelper å sove 5 minutter på dagtid. Ellers er jeg villig til å prøve andre øvelser også, for det må da finnes øvelser man kan gjøre for å bli kvitt problemet?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ille og du tenker det er noe galt med deg, bør du kanskje ta det opp med legen din? Vi her på KG får strengt tatt ikke gjort så mye annet enn å komme med "lure tips" og råd om å "ta seg sammen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen mye i beskrivelsen til trådstarter. Jeg har ikke problemer med å komme meg opp, men hjelpes som jeg sleit før.

Med meg kom endringen i

Kosthold - Skygge unna sukker og kunstige søtstoffer. Spise mer ordentlig mat som fisk og kylling. Grønnsaker til alle måltider, om så fryste. Unngå snop, snacks og godis, og hive innpå dagsbehovs vitamin/mineral for sikkerhets skyld.

Mosjon - Ut av den føkkings sofaen, og lee på vrakgodset. Minst mulig rutine, og gidder ikke sette urealistiske mål. Delta gjerne i fysisk arbeid. Hjelp kjente med hagestell og flyttings osv... Eller skaff deg en jobb du får rørt litt på deg i, så får du betalt for det andre betaler for. :nigo:

Legg deg - Natta er søt, morgenen en råtass. Men det nytter ikke å presse seg opp lenger enn du bør.

Stress ned - Ting og gjøremål er sjelden så viktige som du vil ha det til. Det er bedre å ha det bra med seg selv, enn å ha hvilepuls oppimot trehundre...

Noe å stå opp til - Jobb, bikkjelufting, etc... Har du ikke rutine på noe, lag det. Gå i butikken til fast tid, eller noe.

Greia er at en legger seg lett fysisk sliten, og våkner utsovet. Nå er det ikke vekkerklokka som vekker meg. >Jeg våkner av meg selv, og ligger i halvsvime i en verden av deilige nakne kvinner. Så røsker vekkerklokkas skingring dem bort fra min favn, og en ny dag er i havn. Vekkerklokka forteller meg bare at nå er det dags, og da er det bare å sikte etter dasset og tannbørsta.

Et triks kan være å drikke mye vann før leggetid. Er blæra di normal, våkner du at du må pisse. Men det er selvsagt enklere for mannfolk å bråvåkne av at en morragruggen smårusten gubbe står med snabelen i neven og myser skeptisk på deg gjennom to sammenknepne smale sprekker - inni speilet.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

OK! Viss du må stå opp for å slå av vekkerklokken -du er ute av sengen ogvåken!!- for så å legge deg igjen??? Du er et svaaaaakt menneske og utrolig teit. Er du oppe av sengen går du på badet med det samme, er ikke verre. Hørt sånt? Eier jo ikke selvkontroll i det hele tatt. Da kan du bare ha det så godt!

Nei. Man er ikke svak - problemet er at man sover fremdeles. Dvs. den delen av hjernen som trekker logiske slutninger. Jeg har det samme problemet.

Jeg våkner ikke av at solen står opp eller lignende. Men jeg har fått veldig god hjelp av en sånn WakeUpLight klokke - fordi at når den vekker meg trenger jeg ikke lure på hva klokken er - det er lyst i rommet - altså er klokken passert tidspunktet jeg skal stå opp. Det er rett og slett et kraftig signal som når inn til min sovende hjerne.

Det er slumre knapp på denne klokken også, men for meg er det vanskeligere å sovne i et flombelyst rom (100 w er veldig mye lys).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern ordet ikke når du sier noe til deg selv. Jeg skal stå opp når klokka ringer, istedet for jeg skal ikke sove lenger når klokka ringer.

Ikke er et ord hjernen kan misforstå.

Når hunden har vært syk har jeg sagt til meg selv at jeg skal våkne hvis den er urolig. Og jeg våkner selv om jeg sover godt. Underbevisstheten vet at jeg må våkne hvis hunden er urolig

Det er bare ett eksempel.

Du kan si til deg selv at du skal stå opp selv om du er trett. Si til deg selv at trettheten vil forsvinne når du har gått på badet og kledt på deg.

Jeg tror ikke du er lat. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med vekkerutinene ts?

Jeg hadde det samme problemet, men vokste det av meg. Jeg bestemte meg for å stå opp selv om jeg var trett, og sa til meg selv at jeg I ALLE FALL skulle stå opp og gå på badet og kle på meg, hvis jeg var for trett til å dra på skolen, kunne jeg legge meg igjen. Da hadde jeg liksom et valg og ikke et press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for flere svar.

AB#29:

Nei, jeg tror ikke det er noe galt med meg. Mulig jeg tar det opp med legen en gang, men har gjort det en gang før og da var jo svaret at jeg kommer meg jo opp etter hvert, og at det går bare på viljen om jeg vil stå opp med en gang eller om jeg slumrer. Men det er feil, for jeg står jo ikke opp med en gang uansett om jeg vil eller ikke.

Kamikatze:

Uansett hva jeg gjør/ikke gjør i løpet av dagen, står jeg ikke opp med en gang. Uansett om jeg spiser usunt eller sunt står jeg ikke opp med en gang.

Uansett hvor mye eller lite jeg er i bevegelse står jeg ikke opp med en gang, uansett om jeg har vært ute eller inne hele dagen, uansett om jeg har gjort mye eller lite gjennom dagen så står jeg ikke opp med en gang.

Uansett om jeg sover nok, for mange eller for få timer står jeg ikke opp med en gang, om jeg føler jeg våkner til, og er liksom våken uten at jeg åpner øynene og hører klokken helt tydelig så står jeg ikke opp med en gang. Det er irriterende. Har jeg ikke vekkerklokke på og jeg kjenner at jeg våkner, så har jeg bare øynene igjen og kan ligge lenge før jeg åpner dem. Sjelden at jeg står opp med en gang jeg våkner uten vekkerklokke også.

Jeg stresser ikke noe særlig, og jeg har alltid noe å stå opp til, hobbyer, jobb og eller bare for å nyte å kunne stå opp tidlig, men allikevel står jeg ikke opp med en gang.

Så uansett hva, så står jeg ikke opp med en gang vekkerklokken ringer, er akkurat som at jeg har noe veldig i mot vekkerklokken. At den ikke skal få bestemme over meg.

Å stå opp på natta når jeg må tisse gjør jeg jo uten problem.

Blondie65:

Jeg har ikke særlig tro på WakeUpLight klokke, for jeg merker ikke om det blir lysere i rommet, merker heller ikke at solen skinner rett på meg. Og jeg har null problem å sovne igjen uansett hvor mørkt eller lyst det er i rommet. Men selvfølgelig kan jeg ta feil, om jeg noen gang prøver den klokken kan den jo fungere på meg også, selv om jeg tviler veldig.

Og jeg kommer aldri til å legge meg og stå opp til faste tider, uansett. Jeg vil heller ha det slik at jeg skal sove 8 timer hver natt, absolutt minimum 7 timer, men ikke alltid jeg klarer det når jeg skal på jobb dagen etter. Ikke særlig gøy å legge seg kl 21 fordi at jeg føler jeg må ha vekkerklokken på 05.00 for å være sikker på at jeg kan klare å komme meg opp i tide til jeg må dra på jobb.

AB#33:

Takk for ditt svar. Skal følge rådet ditt om å ikke bruke ordet ikke. Er jeg alene med barn så hører jeg dem med en gang det er noe om de gråter eller vekker meg pga noe på natten. Da er det jo ikke problem å åpne øynene.

AB#34:

Foreløpig står jeg fortsatt aldri opp med en gang. Det blir en hard kamp for å snu vanen jeg har. Jeg sover 5 minutter på dagen altfor sjelden, hvertfall 2-3 ganger i uken. Ikke lett å få det til i en travel hverdag, så jeg må bare klare å finne tidspunkt der jeg kan gjøre det. Etter hvert skal jeg sove 5 minutter minst en gang daglig hver dag, men er ikke alle dager jeg tør, for er det en dag jeg er skikkelig trøtt pga alt for lite søvn på natten, så skrur jeg den av etter 5 minutt og finner da bare ut at nei, jeg sover en stund, for jeg er så utrolig trøtt.

Men kan prøve å tvinge frem tanken om at jeg i alle fall skal stå opp å gå på badet, kle på meg og så kan jeg legge meg igjen hvis jeg vil i stedetfor å gå på jobb. Klarer jeg det er jo problemet løst. For jeg tenker aldri på å legge meg igjen når jeg til slutt har komt meg opp, uansett om jeg føler meg litt trett eller ikke.

Og en ting til, jeg står aldri opp med en gang vekkerklokken ringer uansett om jeg er trett eller ikke trett i det hele tatt.

Skulle bare ønske at jeg klarte å finne ut hvorfor jeg har denne uvanen. Noe må jo ligge bak. Er jo som sagt ikke slik jeg vil ha det. Så noe må det jo være som gjør at jeg har uvanen. Men som sagt, jeg tror ikke det er noe galt med meg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...