Gå til innhold

Hvordan øve på å stå opp til vekkerklokken? Kan dette hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det finnes øvings metoder for å stå opp med en gang vekkerklokken ringer?

En ide jeg selv har, har ikke prøvd dette enda, men skal prøve i morgen ettermiddag.

Ta en hvil en gang til dagen, sette på vekkerklokken etter 5 eller 10 min (slik at jeg ikke rekker og sovne helt), skru av klokken og stå opp. Når jeg har prøvd 5 minutter noen ganger, øker jeg til 10, så til 15, 20, 25, 30 minutt o.s.v. Jeg tenker å gjøre ette en gang til dagen flere ganger i uken, for å se om dette kan hjelpe meg med å stå opp med en gangvekkerklokken ringer om morgenen.

Jeg håper dette kan hjelpe, grunnen til at jeg tror dette kanskje kan hjelpe er for å innstille hjernen på at når jeg hører vekkerklokken, så skal jeg stå opp med en gang, ikke skru den av og legge meg igjen eller ignorere vekkerklokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må huske på at vi menesker har en 90 minutters søvnsyklus. I den delen av syklusen vi er i dypsøvn er det veldig vanskelig å stå opp, og det er den dype søvnen som gjør oss uthvilt.

Om du har problemer med å stå opp kan det være fordi du har satt vekkeklokka di til den tiden du er i dyp søvn.

Frosøk å stille vekkeklokka ti minutter før og se om du føler deg mer utvhilt når du vokner fra det punktet i syklusen.

Det kan også hjelpe å bytte lyd på vekkeklokka fordi du blir jo vant til den etter hvert. Jeg hadde god effekt fra en wake-up light klokke så det anbefaler jeg på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at vi menesker har en 90 minutters søvnsyklus. I den delen av syklusen vi er i dypsøvn er det veldig vanskelig å stå opp, og det er den dype søvnen som gjør oss uthvilt.

Om du har problemer med å stå opp kan det være fordi du har satt vekkeklokka di til den tiden du er i dyp søvn.

Frosøk å stille vekkeklokka ti minutter før og se om du føler deg mer utvhilt når du vokner fra det punktet i syklusen.

Det kan også hjelpe å bytte lyd på vekkeklokka fordi du blir jo vant til den etter hvert. Jeg hadde god effekt fra en wake-up light klokke så det anbefaler jeg på det varmeste.

Jeg står aldri opp med en gang vekkerklokken ringer uansett om jeg har sovet for lite, passelig eller for mye, heller ikke de gangene jeg merker at jeg begynner og våkne rett før klokken ringer. Men om jeg blir vekket av andre, ja da står jeg opp med en gang, uansett om jeg har fått for lite, passelig eller for mye søvn.

Så det hjelper ikke uansett når jeg har klokken på.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har noe å svare? Vet noen om øvings/treningsmetoder, for å lære hjernen til at når vekkerkloken ringer skal man stå opp med en gang?

Tips som å sette klokka på 10 min tidligere hjelper som sagt ikke. Men det er også umulig for meg å sette klokken på 10 min tidligere, for jeg legger meg ikke til faste tider, og står ikke alltid opp til faste tider, og faste legge og stå opp tider har jeg aldri planer om å ha noen gang, uansett.

Så er det noen øvelser jeg kan gjøre på dagtid for å lære hjernen at med en gang klokken ringer skal man stå opp. Håper min ide viser seg til å fungere.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som hadde en annen tråd om det samme? Du har fått mange svar og mange råd, men har avvist dem alle sammen. Prøv ditt eget forslag, og se om det hjelper. Jeg kan ikke se at det er noen her som kan hjelpe deg, det er det bare du selv som kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har hjulpet meg er å bruke 2 alarmer. Den første kan gjerne være stilt for langt fram slik at man får seg et sjokk når man ser hva "klokka er" :P

Ellers så kan du jo teste den alarmen som ruller rundt på gulvet, hvor du er nødt til å fange den for å slå den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er lettere å stå opp med soloppgangsklokke. Den vekker deg ved å gi deg gradvis mer "dagslys", slik at kroppen våkner sakte og rolig istedenfor sjokkvekking når klokka ringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flere alarmer og så tenker jeg at jeg må klare å stå opp i morgen når en av klokkene ringer før jeg sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg bruker flere alarmer selv og alle må jeg opp av sengen for å skru av, men allikevel legger jeg meg igjen når de er skrudd av.

Soloppgangsklokke kommer jeg nok ikke til å prøve, merker ikke om det blir lysere i rommet jeg. Merker det aldri at det blir lysere/lyst uansett om jeg sover i et rom, i telt eller under åpen himmel. Hender at jeg kan merke det om solen skinner rett på ansiktet, men da er det jo bare å snu seg lit så sover jeg jo like godt. Merker heller ikke om det blir plutselig lyst om jeg sover i et helt mørkt rom og noen skrur på lyset.

Jeg vurderer sterkt å prøve alarmen som ruller rundt på gulvet, men jeg er 90% sikker på at den heller ikke vil hjelpe pga så snart den er stoppet kommer jeg til å gå tilbake sengen. Og tabris, jeg ignorerte/aviste ingen råd og tips i den andre tråden min, og det finnes øvinger å gjøre om så mangt, så det må da finnes øvelser man kan gjøre for å lære seg tilø å stå opp med en gang vekkerklokken ringer også. Så man vet aldri plutselig er det noen her som kan hjelpe...

Min ide har ikke hjulpet noe særlig hvertfall, men jeg prøver en stund til. Når det har gått noen mnd'er er det vel egentlig bare til å gi opp om det ikke funker. Men å gi opp det vil jeg egentlig aldri, men det frister når det viser seg at ingenting hjelper.

Men jeg ser det ann noen mnd'er enda, så ser jeg om jeg sjekker søvnen på et søvnsenter eller noe slikt etterhvert, får bare håpe at jeg slipper å måtte bruke tabletter, litt derfor jeg ikke har så veldig lysst å sjekket ut søvnen slik. Siden jeg sover så godt som jeg gjør og aldri har problemer med å sovne uansett så har jeg ikke lysst å tukle med søvnen. Og leger har også sagt at når jeg sover så godt er det ikke vits å tukle med søvnen, for gjør jeg det kan jeg jo resikere å få dårligere søvn.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Hei TS :)

Kjøp en flygende klokke!

Det er en slags kule som er festet på en base, med noen helikopterlignende "vinger".

Den lager et helvetes bråk når den ringer og er umulig å ikke høre. Samtidig som klokka begynner å ule så letter den fra basen, flyr rundt i rommet og slutter ikke før du har fanget den og satt den på plass på basen sin igjen.

Da er du jo allerede oppe, og da fins det INGEN unnskyldning hvis du legger deg ned igjen og forsover deg =P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS :)

Kjøp en flygende klokke!

Det er en slags kule som er festet på en base, med noen helikopterlignende "vinger".

Den lager et helvetes bråk når den ringer og er umulig å ikke høre. Samtidig som klokka begynner å ule så letter den fra basen, flyr rundt i rommet og slutter ikke før du har fanget den og satt den på plass på basen sin igjen.

Da er du jo allerede oppe, og da fins det INGEN unnskyldning hvis du legger deg ned igjen og forsover deg =P

Det er jo sant, men får jeg ikke tak i den raskt, er det jo bare å ta ut batteriene...... Så er langt fra garantert at slike klokker vil gjøre at jeg står opp med en gang. Men skal absolutt vurdere den også.

Kjenner meg såpass godt at jo jeg kan finne på å legge meg igjen etter å fått den på plass igjen på trass mot den dumme klokken.

Men hvor får jeg kjøpt slike klokker billigst mulig?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Det er jo sant, men får jeg ikke tak i den raskt, er det jo bare å ta ut batteriene...... Så er langt fra garantert at slike klokker vil gjøre at jeg står opp med en gang. Men skal absolutt vurdere den også.

Kjenner meg såpass godt at jo jeg kan finne på å legge meg igjen etter å fått den på plass igjen på trass mot den dumme klokken.

Men hvor får jeg kjøpt slike klokker billigst mulig?

ts

ja men da setter du bare den basen på andre siden av rommet, oppå et skap eller et sted som du må knote litt for å komme til.

det brukte jeg gjøre før, jeg satte vekkeklokken på andre siden av rommet en periode jeg sleit med å komme meg opp om morran. Da måtte jeg opp av sengen i bare undiken og skru den av, og da var jeg så og si voknet.

(Men skal være ærlig og si at det hendte titt og ofte at jeg la meg ned igjen likevel....skulle jo bare hvile øynene "litt til" =p)

jeg kjøpte den klokken på coolstuff.no, for litt under 300,-

de har dem sikkert andre steder også, bare å søke litt på google :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men da setter du bare den basen på andre siden av rommet, oppå et skap eller et sted som du må knote litt for å komme til.

det brukte jeg gjøre før, jeg satte vekkeklokken på andre siden av rommet en periode jeg sleit med å komme meg opp om morran. Da måtte jeg opp av sengen i bare undiken og skru den av, og da var jeg så og si voknet.

(Men skal være ærlig og si at det hendte titt og ofte at jeg la meg ned igjen likevel....skulle jo bare hvile øynene "litt til" =p)

jeg kjøpte den klokken på coolstuff.no, for litt under 300,-

de har dem sikkert andre steder også, bare å søke litt på google :)

Har alltid hatt vekkerklokkene slik at jeg må opp av sengen for å skru dem av. Men tør ikke sette dem altfor langt vekk for er redd jeg ikke hører dem da og jeg kan ikke sette dem altfor knotete til heller, for må det mye knoting til for å få den av lar jeg den enten bare ringe og ringe i lang tid til jeg selv finner ut at ok nå skal jeg stå opp, eller står opp for å ta den av, men strever jeg for å få den av går jeg heller å legger meg igjen og sover videre mens den durer i veg. Som du sier skal jo bare hvile øynene litt til.

Mobilen bruker jeg som en vekkerklokke, den ringer da med jevne mellomrom i 1,5 - 2 timer, men den hører jeg ikke om jeg har den i nattbordskuffen, litt knotete til, ikke alltid jeg hører den om den ligger langt fra sengen heller, men hører den nesten alltid om den ligger på nattbordet. Så den er den eneste jeg ikke må ut av sengen for å skru av.

For meg er det akkurat som at jeg protestrerer mot vekkerklokker, siden jeg aldri står opp med en gang uansett, til og med de gangene jeg halvsover og er liksom er litt med og kan høre litt lyder rundt, så står jeg ikke opp med en gang den ringer :(

Skal google etter slike klokker, og vurdere.

Får man kjøpt slike klokker i butikker også, hvilke?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høne Pøne

hvis du MÅ slumre så kan du jo stille mobil-klokken på en halvtimes tid før du egentlig må stå opp. I tillegg stiller du en klokke med et helvetes bråk en halvtimes tid etter mobil-alarmen.

Samboeren min har en sånn, lyden er helt grusom. Men jeg stiller den sånn at den ringer en liten stund etter mobil-alarmen, litt som en 'straff' for at jeg ikke har kommet meg opp før =p

Har vel heller mer med selvdisiplin å gjøre tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta av seg dynen, sette beina på gulvet og reise seg før man skrur av vekkerklokka. Det eneste som hjelper, med andre ord er viljestyrke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om du vil stå opp av noe. Hva med å skaffe deg litt viljestyrke??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AB#15:

Jeg vet at det er bare å ta av seg dynen, sette beina på gulvet og reise seg før man skrur av vekkerklokka. Og dette blir selvfølgelig også gjort, jeg må jo opp av sengen og helt utav sengen for å skru av vekkerklokkene for hver gang de ringer, men allikevel går jeg tilbake under dyna, skal jo bare hvile øynene "litt til"....

Sier til meg selv støtt og stadig at når jeg har komt meg utav sengen for å skru av vekkerklokkewn går man ikke tilbake til sengen. Men jeg gjør det allikevel :(

Det er så enkelt som du sier, men samtidig så vanskelig :(

Og uansett hva folk tror eller sier så gjør jeg ikke dette med vilje, hva skulle jeg liksom tjent på det? Og det er ikke min feil at jeg har denne uvanen, ingen andre sin heller.

Høne Pøne:

Jeg kan ikke ha klokken på når jeg må stå opp, for da kommer jeg meg hvertfall ikke opp i tide, ja jeg har prøvd noen ganger, og prøver aldri igjen når jeg MÅ opp for å rekke noe.

Første vekkerklokken som er mobilen har jeg på 1,5 time før jeg MÅ gå, så ringer de i tur og orden de andre hvert 20 minutt, tør ikke ha lengre pause mellom alarmene, aot har jeg 15 minutter mellom alarmene. Mobilen ringer også med jevne mellomrom helt til jeg endelig står opp.

Så gleder meg i hel til den dagen jeg endelig står opp med en gang vekkerklokken ringer, for da kan klare meg me en vekkerklokke og ha klokken på 30-45 minutt før jeg må gå. Skal bli deilig om den drømmen en gang går i oppfyllelse.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om du vil stå opp av noe. Hva med å skaffe deg litt viljestyrke??

Selvfølgelig vil jeg stå opp, jeg elsker å være våken, å få gjort mest mulig utav dagene. Jeg gjør det ikke med vilje, uansett hva du sier, tror eller mener. Se svaret mitt over.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB#15:

Jeg vet at det er bare å ta av seg dynen, sette beina på gulvet og reise seg før man skrur av vekkerklokka. Og dette blir selvfølgelig også gjort, jeg må jo opp av sengen og helt utav sengen for å skru av vekkerklokkene for hver gang de ringer, men allikevel går jeg tilbake under dyna, skal jo bare hvile øynene "litt til"....

Sier til meg selv støtt og stadig at når jeg har komt meg utav sengen for å skru av vekkerklokkewn går man ikke tilbake til sengen. Men jeg gjør det allikevel :(

Det er så enkelt som du sier, men samtidig så vanskelig :(

Og uansett hva folk tror eller sier så gjør jeg ikke dette med vilje, hva skulle jeg liksom tjent på det? Og det er ikke min feil at jeg har denne uvanen, ingen andre sin heller.

Høne Pøne:

Jeg kan ikke ha klokken på når jeg må stå opp, for da kommer jeg meg hvertfall ikke opp i tide, ja jeg har prøvd noen ganger, og prøver aldri igjen når jeg MÅ opp for å rekke noe.

Første vekkerklokken som er mobilen har jeg på 1,5 time før jeg MÅ gå, så ringer de i tur og orden de andre hvert 20 minutt, tør ikke ha lengre pause mellom alarmene, aot har jeg 15 minutter mellom alarmene. Mobilen ringer også med jevne mellomrom helt til jeg endelig står opp.

Så gleder meg i hel til den dagen jeg endelig står opp med en gang vekkerklokken ringer, for da kan klare meg me en vekkerklokke og ha klokken på 30-45 minutt før jeg må gå. Skal bli deilig om den drømmen en gang går i oppfyllelse.

ts

Skaff deg litt selvdisiplin og viljestyrke, så går det nok bra, skal du se. For det er faktisk det eneste som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg litt selvdisiplin og viljestyrke, så går det nok bra, skal du se. For det er faktisk det eneste som hjelper!

Hvordan skaffe mer av det da?

Jeg har ikke lysst å slumre, jeg vil stå opp når vekkerklokken ringer første gang. Så innstillingen er der.

De finnes noen få tilfeller der jeg står opp med en gang, men da føles det både ekkelt og feil å gjøre. Det å legge seg igjen og bli vekt utallige ganger før jeg til slutt står opp føles "rett", selv om jeg er fullstendig klar over at det er det som er feil. Jeg er rett og slett ukomfortabel med å stå opp med en gang. Og det irriterer meg så veldig, har kjeftet på meg selv mange ganger pga det og lovet meg utallige ganger i morgen SKAL jeg stå opp med en gang og IKKE legge meg igjen, men jeg gjør det allikevel :-( Er ikke slik jeg vil ha det. Jeg vil stå opp første gang vekkerklokken ringer.

Skal bli så deilig om jeg en dag på mirakuløst vis klarer å snu vanen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...