Gå til innhold

P-piller


annand9

Anbefalte innlegg

Hei. Her kommer det nok noen dumme spørsmål, men jeg vil gjerne ha svar på de uansett. Og ja, jeg er ung, så ikke gidd å kommenter noe slikt, takk :)

hvem kan jeg kontakte for å skaffe p-piller`? jeg vet jeg kan gå til legen min, men jeg liker ikke han, så føler ikke for å gå til han for å få resept.

Og er det ikke slik at man kan få p-piller gratis? mener jeg har hørt/lest at en får de to første pakkene, og den tredje skal man egentlig betale for, men om den er under 100 kroner får man den gratis også?

Og jeg lurer på hvor mange brett det er i en pakke?

Kjæresten min kommer på besøk i julen, han bor i et annet land.

Jeg har ikke gått på p-piller før, men vil starte på de nå før han kommer. Vi har hatt sex før, men det var ubeskyttet og i fylla, så jeg fikk skaffet meg en angrepille. Men jeg lurer på hvortid jeg bør starte på p-pillene? han kommer nok i romjulen og skal vere en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan dra til en helsestasjon for ungdom og få en helsesøster til å skrive ut en resept til deg. Denne er gyldig i ett år.

Staten dekker 100 kr, så om p-pillene koster 100 kr eller mindre - får du dem gratis. Koster dem f,eks 120 kr, må du betale 20 kr for dem.

Det er tre brett i en pakke.

Du rekker fint å starte på p-piller nå til han kommer.

Det er anbefalt at du tar første pillen første dag i menstruasjonen.

Kan du ikke det, starter du mitt i syklusen, men da er du ikke helt beskyttet før det har gått syv dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pepsimaxpower

Hei. Her kommer det nok noen dumme spørsmål, men jeg vil gjerne ha svar på de uansett. Og ja, jeg er ung, så ikke gidd å kommenter noe slikt, takk :)

hvem kan jeg kontakte for å skaffe p-piller`? jeg vet jeg kan gå til legen min, men jeg liker ikke han, så føler ikke for å gå til han for å få resept.

Og er det ikke slik at man kan få p-piller gratis? mener jeg har hørt/lest at en får de to første pakkene, og den tredje skal man egentlig betale for, men om den er under 100 kroner får man den gratis også?

Og jeg lurer på hvor mange brett det er i en pakke?

Kjæresten min kommer på besøk i julen, han bor i et annet land.

Jeg har ikke gått på p-piller før, men vil starte på de nå før han kommer. Vi har hatt sex før, men det var ubeskyttet og i fylla, så jeg fikk skaffet meg en angrepille. Men jeg lurer på hvortid jeg bør starte på p-pillene? han kommer nok i romjulen og skal vere en uke.

Du kan få p pille resept fra helsestasjonen, og de har taushetsplikt. I de p pille jeg har tatt: Loette, Cerazette og merciolon tre pille brett hvor pr brett har 28 piller, de 7 siste per brett er de man får mensen på. Har ikke så veldig peiling egentlig, men tror de er sukker piller. Man skal helst begynne på første dag i mensen, og de beskytter etter en uke mot gravidiet men ikke sykdommer. I hver pakke du kjøper er det for tre måneder om gangen. SÅ lenge du er 16 år og til å med måneden før du fyller 20 år får du sponset 100 kr. Dvs koster p pille pakken 100 kr får du den gratis, koster den 220 kr får du den for 120 kr. Håper det gav deg noen svar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...