Gå til innhold

Vondt i magen over lengre tid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere uker nå hatt litt småvondt i magen, litt sånn nå og da. Hva kan dette komme av? Er ikke gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan ingen svare på før du er mere spesifikk. Jeg skal stille deg noen spørsmål for å hjelpe deg litt på vei.

Hvor ofte kommer smertene?

Hvor sitter de ("navigér" efter omkringliggende strukturer, f. eks. høyre side av navlen, litt under brystbenet, etc)?

Hva slags smerte? Stikkende, brennende, bankende, trykkende etc.

Er smertene sterke, moderate eller svake, og hvor lenge varer de når de opptrer?

Er maven normalt myk, og har normal, regelmessig form?

Har du andre symptomer eller diagnoser?

Allergier eller intoleranse?

Mere stress enn vanlig?

Er urin og avføring som normalt (hyppighet, lukt, farve, konsistens?)

Har du spist noe du ikke pleier å spise?

Hvor lenge har det vart?

Har du reist i det siste?

Det er aldri dumt å oppsøke lege. Hvis du svarer på spørsmålene mine, kan vi komme litt nærmere et svar, men dette erstatter ikke et legebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene kommer og går. Det er ikke akkurat sterke smerter, men jeg kjenner det liksom. Er helt helt nederst på magen, der man har menssmerter, men det er ikke det.

De kommer og går, noen ganger kan jeg kjenne det en time, noen ganger i noen minutter.

Er stikkende/trykkende smerte. Eller vil ikke kalle det smerte, for er ikke så vondt som smerte.

Av og til trykker/stikker det på høyre side av magen, øverst der livmora ligger kanskje. Her kjenner jeg det sterkere under sex og når musklene trekker seg sammen før orgasme.

Megen er normalt myk med normal form.

Ingen andre symptomer, diagnoswer, allergier, medisiner eller lignende.

Er litt mer stress i hverdagen for tiden.

Urin og avføring er som normal. Litt ekstra luft i magen av og til.

Spist som vanlig.

Ikke reist noe.

Har vart i kanskje en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å si så mye om dette uten nærmere undersøkelse. Det kan godt være relatert til livmor/ eggstokker, men behøver ikke være det. En måned er ikke så fryktelig lang tid, men du burde vel vurdere om et legebesøk er aktuelt hvis det ikke gir seg snart.

Kommer disse smertene ofte? Hver dag, mange ganger om dagen, eller hver mnd.? Hvis det er veldig plagsomt burde du jo uansett få utredet det. Jeg regner med at du har normal menstruasjon, siden du ikke nevner noe om det.

Det er vanskelig å gi deg noe konkret råd med såpass diffuse symptomer, så jeg tror du bør få noen til å se på det, men det virker ikke så veldig akutt.

Hvis det passer dårlig med et legebesøk, kan du jo ta en telefon til legen og spørre om han synes du burde komme. Jeg har noen små teorier i hodet, men synes ikke det blir så relevant å komme med dem i en slik situasjon over nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ille at jeg mener det er verdt å gå til legen for det. Det er jo ikke akkurat smerter, men jeg kjenner det er noe av og til. Men ikke direkte vondt. Spør heller her bare for å få en liten pekepinn på hva det kan være. Kan også nevnes jeg av og til/sjelden kan kjenne et stikk under der hjertet er. Hatt litt vondt i ryggen nå og da, men kun de siste dagene.

Det kommer og går. Tror vel jeg legger merke til det hver dag. Akkurat nå kjenner jeg det bare så vidt helt nedert i magen. Menstruasjonen er normal, eller jeg har alltid hatt uregelmessig mens, så den kommer alltid etter 28-35 dager.

Gjerne kom med de teoriene du har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt skummelt å si "bare se det an en stund" når man kommuniserer over nett, for da får man ofte ikke hele billedet. Men hvis du ellers er frisk, som jeg forstår, er det det jeg først og fremst tenker.

Jeg skal tenke litt, og kommer evnt. tilbake til deg. Det var interessant at du nevnte dette med ryggen, for det gir litt mere mening. Er disse ryggsmertene koblet til øvrige smerter i tid? Omtrent hvor i ryggen? Nå har jeg min første frinatt på lenge, så jeg planlegger å sove veldig snart, hvis det går.

Skal prøve å si litt mere i morgen. Evt. senere inatt hvis jeg ikke sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tenker selv jeg skal se det an en stund. Dette er jo ikke akkurat plagsomt.

Det med ryggen er på venstre siden som en slags strek nedover. Noen ganger litt lengre nede (litt under midten av ryggen, på venstre side). Har bare kjent det litt i de siste dagene, og ikke hver dag engang. Kanskje kjent det i noen minutter tilsammen.

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe, setter stor pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar på hva dette er, men skal kommentere litt.

Det at du har uregelmessig mens, kan indikere at du kan være i en mindre hormonell ubalanse, og dette kan lett påvirkes av stress. Du sier jo at du er litt mere stresset enn vanlig. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men regner med at du har hatt såpass mange cykler at du kjenner til hvordan kroppen din reagerer på de forskjellige fasene, at det noen ganger kan gjøre litt vondt her og der, og du kan jo prøve å sammenligne litt.

Det at du kjenner litt mere av dette under samleie, handler nok om at alle dine indre kjønnsorganer sitter fast i kroppen med bindevev, og som sådan lett kan "manipuleres" rundt i bukhulen. Alle jenter som har opplevd en litt stor penis støte hardt i bunden vet at dette kan gjøre vondt. Det er fordi man også dytter på hele livmoren og eggstokkene. Under litt voldsom sex, kan nok dette faktisk føre til litt ømhet innvendig.

Det kan selvfølgelig også tenkes at dette kommer av polypper (utvekster) eller fibromyomer (muskelknuter) i livmoren, men det synes jeg virker temmelig usannsynlig, og da ville du nok merket noen blødningsforstyrrelser. Dessuten kan det virke som om det er ovariene dette kommer fra, og da er hormonteorien mere plausibel.

Det virker ikke som om dette er noe alvorlig, men man skal selvsagt alltid være på vakt. Hvis du får feber eller føler deg dårlig, bør du oppsøke lege, selv om du ikke føler deg så veldig syk. Dette sier jeg som en forsiktighetsregel. Man har jo ikke noe lyst til at det skal bli noe tull der nede.

Jeg vil ikke gi deg noe konkret råd, for det ansvaret kan jeg ikke ta over nettet, men hvis det ikke gir seg, kan det være greit å få undersøkt det. Hvis du er hos legen for noe annet, kan du jo nevne det.

Og så er det lurt å ikke sette seg ned med et medisinsk leksikon og bli redd for alle de skumle diagnosene man lett kan tro man har.

Hvis du er i tvil, går du til legen.

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe mere konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS :)

Jeg har av erfaring lært at man skal ikke ta magesmerter for gitt! Selvom det ikke er veldig vondt og du ikke plages såå mye av problemet med magen, synes jeg likevel at du skal ta en sjekk hos legen!

Venninnen min gikk lenge med vondt i magen, og hun ble haste operert for brokk. (Ikke for å skremme, men for å vise hvordan det kan gå i enkelte tilfeller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS :)

Jeg har av erfaring lært at man skal ikke ta magesmerter for gitt! Selvom det ikke er veldig vondt og du ikke plages såå mye av problemet med magen, synes jeg likevel at du skal ta en sjekk hos legen!

Venninnen min gikk lenge med vondt i magen, og hun ble haste operert for brokk. (Ikke for å skremme, men for å vise hvordan det kan gå i enkelte tilfeller.)

Fornuftige ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lange fine svar. Litt greit å se hva det kan være, selv om det kanskje ikke er noen ting.

Det med uregelmessig mens har jeg hatt hele livet, så er ikke noe som kommer kun nå av stress. Er 23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lange fine svar. Litt greit å se hva det kan være, selv om det kanskje ikke er noen ting.

Det med uregelmessig mens har jeg hatt hele livet, så er ikke noe som kommer kun nå av stress. Er 23 år.

Selv om det kanskje ikke er noen ting ville jeg likevel sjekket det ut :) Er ikke normat å ha vondt i magen over lengre tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...