Gå til innhold

lever/galle "skylling


Lille_Persille_

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har fått noen tabeletter som heter OMXtra - Fermented Food

Det er gode bakterier som kroppen trenger som jeg skulle ta etter jeg har begynt på diett. Disse skal jeg ta sammen med måltider.

Om jeg får grønner klumper i avføringer (unnskyld språket da) så skal jeg ta 3 kurer med Lever/galleskylling.

Da skal jeg starte dagen med og spise "vanlig" frokost som er fri for fett. Etter dette skal jeg spise epler og gulerot. og drikke eplejuic (2liter). frem til klokken 14. etter kl 14 skal jeg bare drikke vann fram til "kurblandingen" er intatt. den skal tas kl 22.00.

kl.22.00 skal jeg blande 1.2-1,25dl olivenolje i 2dl grapefrukt juice. drikk raskt, også skal jeg legge med ned og gå til sengs. jeg skal ligge på venstre side i 20 min for og hjeloe steinene ut.

Samboeren min og meg bestemte oss for noen måneder siden for og prøve og få barn så har vi vært prøvere siden. Men er redd for at denne kuren ikke er bra om jeg skulle bli gravid? noen som vet?? trenger råd!

Endret av Lille_Persille_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem har du fått disse tablettene av? Helsepersonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det er i beste fall oppsiktsvekkande. Kva helseproblem har du som har fått sjukepleiaren til å gje deg desse tablettane? Er dei importert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kva type diett går du på då, som skulle gjere desse tablettane nødvendige? Viss det kjem "grøne klumpar" (eg går ut frå at du då meiner gallestein) så er jo problemet løyst? Gallestein i ei slik mengde at det er plagsomt/smertefullt er ikkje veldig vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette hørtes veldig rart ut.

Er det en lege som mente du trengte dette? Eller bare en sykepleier som har gitt deg dette som privatperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg bare har generell informasjon, skal jeg bare svare generelt.

Det er mange sykepleiere som (mot bedre vitende) har latt seg blende av alternativ medisin. Produktet det er snakk om her er ikke et legemiddel. Bare navnet (fermented food) forteller meg at det er snusk. Fermentering er én av mange prosesser som foregár intracellulært i kroppen, og det er ingen grund til at kroppen normalt skulle trenge hjelp til dette. Gode bakterier er et merkelig begreb. Ikke alle bakterier er sykdomsfremkallende, noen er også nødvendige. Men selv de som er "gode" kan skabe problemer hvis de får for fritt spillerom. Som oftest regulerer kroppen dette selv.

Om det dukker opp grønne klumper i avføringen, er dette mere sannsynlig en konsekvens av disse pillene, enn noen indikasjon på gallesten. Dette er uansett en forferdelig smertefull tilstand, så jeg synes grundlaget for dietten virker temmelig spinkelt. Har man mistanke om gallesten (i de fleste tilfeller betyr det meget kraftige, ofte invalidiserende smerter), bør man på ultralydundersøkelse.

Generelt synes jeg det virker forferdelig dumt for en som er gravid, eller prøver å bli det, å holde seg til en slik diett. I denne situasjonen trenger du en ernæringsmessig balansert diett, og å kutte ned på fett, samt knapt nok å spise noe substansielt i løbet av dagen, høres temmelig risikofylt ut.

Sykepleiere har ikke lov til å stille diagnoser eller drive egenbestemt behandling, og det er fordi de ikke har kompetanse til det. Rent juridisk tror jeg man kan få trøbbel med autorisasjonen sin også når alternativ medisin har skabt problemer for en pasient, nettopp fordi en sykepleier vil ha større overbevisningskraft overfor folk.

Hvorfor går du på denne kuren i utgangspunktet? Har du noen problemer eller symptomer?

Jeg har sett mye kynisk manipulasjon fra alternativmedisinere. Jeg vil ikke fornærme deg, for dette er ditt valg. Men for meg lukter dette veldig vondt. Jeg tor rett og slett du blir lurt.

Som sagt, har jeg veldig lite informasjon, så jeg uttaler meg generelt. Men jeg er skeptisk. Dybt skeptisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, så store mengder olje høres ikke bra ut for tarmfloraen din, og bør inntaes med forsiktighet. Hvordan dette skulle hjelpe gallestener ut rent fysiologisk, har jeg også problemer med å forstå. Hvis du har gallesten som ikke har klinisk betydning, vil du heller ikke ha behov for en slik "kur".

Er det noen som helst indikasjon på at du har gallesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bare har generell informasjon, skal jeg bare svare generelt.

Det er mange sykepleiere som (mot bedre vitende) har latt seg blende av alternativ medisin. Produktet det er snakk om her er ikke et legemiddel. Bare navnet (fermented food) forteller meg at det er snusk. Fermentering er én av mange prosesser som foregár intracellulært i kroppen, og det er ingen grund til at kroppen normalt skulle trenge hjelp til dette. Gode bakterier er et merkelig begreb. Ikke alle bakterier er sykdomsfremkallende, noen er også nødvendige. Men selv de som er "gode" kan skabe problemer hvis de får for fritt spillerom. Som oftest regulerer kroppen dette selv.

Om det dukker opp grønne klumper i avføringen, er dette mere sannsynlig en konsekvens av disse pillene, enn noen indikasjon på gallesten. Dette er uansett en forferdelig smertefull tilstand, så jeg synes grundlaget for dietten virker temmelig spinkelt. Har man mistanke om gallesten (i de fleste tilfeller betyr det meget kraftige, ofte invalidiserende smerter), bør man på ultralydundersøkelse.

Generelt synes jeg det virker forferdelig dumt for en som er gravid, eller prøver å bli det, å holde seg til en slik diett. I denne situasjonen trenger du en ernæringsmessig balansert diett, og å kutte ned på fett, samt knapt nok å spise noe substansielt i løbet av dagen, høres temmelig risikofylt ut.

Sykepleiere har ikke lov til å stille diagnoser eller drive egenbestemt behandling, og det er fordi de ikke har kompetanse til det. Rent juridisk tror jeg man kan få trøbbel med autorisasjonen sin også når alternativ medisin har skabt problemer for en pasient, nettopp fordi en sykepleier vil ha større overbevisningskraft overfor folk.

Hvorfor går du på denne kuren i utgangspunktet? Har du noen problemer eller symptomer?

Jeg har sett mye kynisk manipulasjon fra alternativmedisinere. Jeg vil ikke fornærme deg, for dette er ditt valg. Men for meg lukter dette veldig vondt. Jeg tor rett og slett du blir lurt.

Som sagt, har jeg veldig lite informasjon, så jeg uttaler meg generelt. Men jeg er skeptisk. Dybt skeptisk.

Jeg har ikke begynt på denne kuren i det hele tatt. Men hun sa at jeg skulle gjøre det. Jeg er usikker selv om jeg tror på dette. hun så at jeg hadde en bruk prikk på øyet noe som hun mente var noe me gallene og gjøre men det høres rart ut da..

symptomer jeg har er ekstremt mye luft i magen som jeg ikke får ut og som fører til smerter i magen, diare og ofte urinering. (føler blære får liten plass av en eller annen grunn)

For endel år siden hadde jeg matforgiftning og etter dette har magen min ikke vært bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt på denne kuren i det hele tatt. Men hun sa at jeg skulle gjøre det. Jeg er usikker selv om jeg tror på dette. hun så at jeg hadde en bruk prikk på øyet noe som hun mente var noe me gallene og gjøre men det høres rart ut da..

symptomer jeg har er ekstremt mye luft i magen som jeg ikke får ut og som fører til smerter i magen, diare og ofte urinering. (føler blære får liten plass av en eller annen grunn)

For endel år siden hadde jeg matforgiftning og etter dette har magen min ikke vært bra .

Hvis du ber om mitt råd, vil jeg be deg ligge langt unna dette. Det har ingen ting med fysiologiske realiteter å gjøre. Oppsøk fastlegen din. Kommer det ikke noe ut av det, kan jeg gjerne komme tilbake til saken.

Lettvinte kurer er sjelden noe som hjelper. Brune prikker i øyet er som oftest en helt ufarlig tilstand vi kaller melanose, og har ingen klinisk betydning. Og det er helt urelatert til galleveisproblemer.

Men viktigst av alt: Husk at råd du får her inne ikke er gyldige kliniske vurderinger. Det er det BARE bekreftet helsepersonell (les: leger med autorisasjon) som kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Fiberrik mat, jamne og ikkje så store måltid og regelmessig mosjon er dei beste tiltaka mot den typen magetrøbbel du har. Neste steg er eit besøk hos legen, som Giacomo foreslår. Ein sjukepleiar som diagnostiserer basert på irisfarge og medisinerer på frihand ville eg ha holdt meg langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar! jeg tror jeg holder meg unna gallskyllingen og forholder meg til maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...