Gå til innhold

Aggressiv dachsetispe i møte med andre tisper


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Gjest lolle

Nei hun har ikke bitt andre enda, men nå er det jo slik at jeg heller ikke har latt hun få sjansen siden jeg konsekvent holder henne unna stort sett alle andre hunder på tur. Det er noen få andre hun kommer overens med, og det er de som er underdanig henne fra starten av. Høres kanskje rart ut, men det virker som hun av en eller annen grunn også liker andre jakthunder(dersom det er hanner!), hvis de da ikke er hissige som henne da...

Kan bare ikke skjønne at det kan være hun er redd og usikker på de andre, men kanskje jeg ikke vet nok om dette..? Jeg syns hun er rimelig selvsikker i de fleste situasjoner.

Var ute isted en tur for å se om jeg helt i starten kunne lære henne å "gå fot" (ved siden av). Men hvordan begynner man, hvis dere skjønner hva jeg mener..?

Hun er jo vant til å tusle overalt både foran og bak og snuser i bakken hele tiden. Er ikke akkurat sånn at hun følger med på hva jeg driver med når vi er på tur. Kan ikke dra henne på plass ved siden av føttene mine heller og si"fot"? Det blir vel litt rart eller..?

Skjønte fort at jeg trenger hjelp til det også. Og hvor lenge kan jeg i starten forvente at hun vil gå ved siden av meg på denne kommandoen? Skal man si noe for å "fri" henne fra kommandoen, eller hva?

Vil også gjerne bruke klikker her.

Ja det er nok lurt å bruke kort bånd på henne under innlæringen av kommandoer, så får vi se hvordan det uvikler seg etterhvert :) Hun er en sta og til tider rampetete hund som de fleste dachser, men hun er veldig snill og hører alltid på meg ellers (bortsett fra akkurat dette problemet her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så bra at dere har begynt treningen! :)

det med å lære å gå pent i bånd er litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve så godt jeg kan :)

du begynner med å ta på båndet inne i huset, DU går ut døra før henne, dette viser at du er lederen. ta på deg din beste avslappede lederrolle og begynn:

bruk kort bånd til dette:

du holder henne bak deg så godt du kan, dette er enklest hvis dere kan gå langs et gjærde, veikant e.l. hvis hun til stadighet drar og SKAL foran deg snur du deg mot henne og tramper hardt i bakken slik at hun må rygge bakover (dette for å vise hvem som eier "veien"). snu deg fremover igjen og prøv å få henne til å gå pent bak deg eller rett ved siden av deg uten å dra, DU skal alltid være i ledelsen.

korriger henne med "mmmmm" eller "pssssh" om hun begynner å dra foran deg igjen, hvis det ikke hjelper snur du deg mot henne igjen og tramper mot henne, og fortsett på den måten til hun skjønner det.

ros henne med klikker når hun går pent på siden av deg i over 10 sek.

når hun begynner å skjønne gamet kan du øke denne 10 sekundsrosen til gjerne 30 sek ros og så videre.

dere kan i begynnelsen bare trene på gå fot i kort bånd, når hun har skjønt hva du mener med gå fot kan dere ta på flexibånd en annen gang og også øve på fri og gå fot sammen.

skjønte du det? :sjenert:

min dachstispe skjønte dette gamet bare på noen minutter (hun er 2 år vel og merke da..men..) men det fungerer. jeg har lært denne teknikken av min lokale hundetrener.

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min dachstispe skjønte dette gamet bare på noen minutter (hun er 2 år vel og merke da..men..) men det fungerer. jeg har lært denne teknikken av min lokale hundetrener.

Din lokale hundetrener burde blitt sperret inne for å lære bort ubrukelig dritt som han har sett på tv.

Du kommer med ekstremt mye pisspreik, og det er synd TS hører på deg. Trampe i bakken for å vise at du eier veien? Det viser ikke annet enn at bikkja bør være redd for deg, og det er en truende oppførsel.

Du har sett for mye på hundehviskeren. Ikke bo i en boks og tro at alle hunder som trekker i båndet er "øverst på rangstigen" og at dersom hunden er agressiv så eier den veien.

Blir helt satt ut over din uvitenhet og lave kunnskap om hund og hundehold. Hold deg til det du kan du, det er IKKE hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din lokale hundetrener burde blitt sperret inne for å lære bort ubrukelig dritt som han har sett på tv.

Du kommer med ekstremt mye pisspreik, og det er synd TS hører på deg. Trampe i bakken for å vise at du eier veien? Det viser ikke annet enn at bikkja bør være redd for deg, og det er en truende oppførsel.

Du har sett for mye på hundehviskeren. Ikke bo i en boks og tro at alle hunder som trekker i båndet er "øverst på rangstigen" og at dersom hunden er agressiv så eier den veien.

Blir helt satt ut over din uvitenhet og lave kunnskap om hund og hundehold. Hold deg til det du kan du, det er IKKE hund.

siden du vet så mye om dette, kan ikke du hjelpe TS med en bedre måte da?

men hva med å fortelle HVORDAN jeg kunne ha gjort det på en bedre måte? jeg tar kritikk, men konstruktiv kritikk vel og merke..hva med å google det?

det er greit at du sier at jeg gjør ting feil, jeg gjør bare det jeg har lært av min hundetrener, og det fungerte fint. hvis du vet hvordan jeg kunne ha gjort ting bedre, kom med det!jeg er langt i fra perfekt og har vel kanskje vært litt blåøyd med hva hundetreneren min lærte meg, men jeg tenkte at det fungerte med mine hunder og de koser seg fremdeles på tur og er ikke engstlige lengre :)vis meg bedre teknikker slik at jeg også kan lære å bli bedre :)

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du vet så mye om dette, kan ikke du hjelpe TS med en bedre måte da?

men hva med å fortelle HVORDAN jeg kunne ha gjort det på en bedre måte? jeg tar kritikk, men konstruktiv kritikk vel og merke..hva med å google det?

det er greit at du sier at jeg gjør ting feil, jeg gjør bare det jeg har lært av min hundetrener, og det fungerte fint. hvis du vet hvordan jeg kunne ha gjort ting bedre, kom med det!jeg er langt i fra perfekt og har vel kanskje vært litt blåøyd med hva hundetreneren min lærte meg, men jeg tenkte at det fungerte med mine hunder og de koser seg fremdeles på tur og er ikke engstlige lengre :)vis meg bedre teknikker slik at jeg også kan lære å bli bedre :)

Kinderegg metoden er en fin løsning for TS. Å ta det skritt for skritt. Ikke korrigere eller tvinge hunden til å gå bak. Slutte å tenke dominans og lederskap over alt, og kanskje lære litt kroppspråk og signaler fra hunden. Selvfølgelig fungerer metodene dine, de blir jo passive. En hund som går foran er IKKE dominant eller "forran" på rangstigen. Hva er trekkhunder da? En haug med hunder som tror de er best? Å trampe mot hunden oppføres som truende for hundens del. Det er en voldsom unødvendig handling, som kan gjøre agressjonen værre enn det er.

I situasjonen til TS må man trå varsomt og ikke oppføre seg truende og voldsom. Du har rett i at hunden bør ha en trygg leder, men å trampe i bakken og "tsssje" på den er ikke måten. Gjensidig respekt, felleskap og trygghet er nøkkelord. Ikke trusler, vold og dominans-tull.

Anbefaler deg å lese " Dominans og lederskap, fakta eller overtro?" der lærer man en del. det virker som om hundetreneren din har sett for mye på tv og i tillegg henger igjen fra gamle metoder. Dachs er en stri rase ja, den trenger faste rammer og en trygg leder. Men den er hverken dominant eller agressiv. En hund blir hva eieren gjør den til. En hund er ikke født agressiv. Og dersom den blir det, er det eier som har feilet, ikke hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...