Gå til innhold

Aggressiv dachsetispe i møte med andre tisper


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Gjest lolle

Jeg har en strihåret dachetispe på 7 år, som i møtesituasjoner med spesielt andre tisper blir aggressiv og buser ut mot de. Hun har vært sånn siden 1-2 årsalderen, da atferden begynte gradvis. Har dessverre bare innfunnet meg med det etterhvert, men imellom blir jeg ganske sliten. Holder hun i kort bånd når vi treffer andre slik at hun ikke skal gå løs på de. Har hatt henne hele livet, hun har aldri hatt noen traumatiske opplevelser eller lignende, som kunne forklart denne atferden.

Er det noen her som kan hjelpe meg med dette, om problemet kan løses så sent...?

Trenger ikke være slik at vi nødvendigvis må hilse på alle hunder vi møter,

men hadde vært helt utrolig deilig dersom jeg kunne fått henne til å ignorere de på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med kontakt-trening. Få hundens oppmerksomhet (på en positiv måte) og hold oppmerksomheten mens andre hunder går forbi. Mange bruker snop for å belønne hunden i kontakt-trening, og jeg synes egentlig ikke det er noe feil med det, så lenge man ikke overdriver. Men uansett, mannse positiv oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Tviler sterkt på at jeg får hennes oppmerksomhet ved godbiter når vi er ute på tur.

Hun er helt i sin egen verden når hun får øye på andre hunder, og trekker da mot dem.

Men helt konkret hvordan går jeg frem da hvis vi skal begynne å trene dette? Det jeg vet hun liker er klikkertrening, testet det litt inne i leiligheten og det reagerer hun utrolig kjapt på. Men kan man bruke klikker metode til dette, tro...? Må sies at det eneste jeg har brukt klikker til er berøring av en penn (noe jeg lærte fra en hundebok). Dette syns hun er kjempegøy, og skulle gjerne utviklet dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du går tur med henne, er det hun som går tur med deg eller du som går tur med henne?

dachser er som du sikkert vet veldig stridige raser som ikke gir fra seg lederstillingen med en gang.

lar du henne gå foran deg i bånd eller går hun pent ved siden av/bak deg i bånd?

hvis du lar en dachs gå foran i bånd tror han eller hun at det er hun som leder denne turen og kan gjør det hun vil, da også å beskytte eieren sin når andre hunder går forbi (som blir kjefting og smelling).

hvis du får hunden til å gå pent bak deg/ved siden av deg etter din kommando på turen og du går med avslappet men bestemt holdning vil hun slappe mer av når hun ser du har kommandoen og er turlederen.

om hun fremdeles begynner å vise det minste tegn til å begynne å kjefte sier du "mmmmm!!!" eller "psssh!" slik at hun skjønner at det skal hun ikke gjøre. dette er viktig at du plukker opp på kroppsspråket hennes TIDLIG, det er vanskelig å snu om hun har komt høyt opp på "skalaen".

går hun fint uten å reagere kan du gi henne godbiter og rose henne hver gang det går fint de første 5 gangene, så annen hver gang etter det, så av og til etter det. (du kan også bruke klikker metoden her)

det er ikke skjeldent at jeg møter andre dachser i turløypen som er agressive, dette fordi at eieren ikke bruker en "fast hånd" på dem, noe dachser trenger.

jeg har hatt 4 dachser (har 2 nå) og VET at dette fungerer.

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Hun trekker ikke på tur, går enten ved siden av, foran eller bak.

Har aldri hatt noen kommando for at hun skal gå ved siden av meg.

Det er kun når vi treffer andre hunder at hun begynner å trekke mot dem, for liksom å ta de. Hun knurrer og glefser, advarer da de andre eierne om hvordan hun kan være overfor andre hunder. Det som er så rart er at hun aldri er sånn ellers, med mennesker er hun veldig snill og hun hører jo på meg ellers. Hvis jeg kjefter på henne på tur når hun får disse utbruddene, så virker hun ikke til å bry seg om det. Kunne nok sikkert vært strengere opp gjennom årene enn jeg har vært, hun er litt bortskjemt og får oppmerksomhet nesten hele tiden. Har sikkert også ikke vært konsekvent nok. Men hun er jo snill inne med meg og mot andre, så atferden henger liksom ikke helt sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lolle

Ja nå er hun jo snart 7 år og har holdt på så lenge med denne atferden, vil da tro at hun i så fall er "høyt oppe på skalaen" som du beskriver. Kan dessverre ikke tro på at hun vil bry seg om noen som helst lyd jeg ville laget for og få satt henne på plass når vi først er ute på tur og hun får øye på en annen hund. Virker som hun blokkerer alt ute i det øyeblikket, og fatter bare ikke hvordan jeg skal klare å skape kontakt der og da. Hun vil like herlig komme til å glefse mot hundene som kommer imot...

Utrolig trist at det er sånn altså, for er kjempe glad i henne, men er bare så slitsomt noen ganger. Skulle gjerne ha lært å ta kontrollen på tur slik at hun begynte å høre på meg. Jeg vet at hun har respekt for meg (hvertfall når vi er inne), for er jeg streng så hører hun. Bare virker som alt det der er glemt på tur, og hun er bare skikkelig villstyring. Uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre er dette en ganske vanlig oppførsel blant dachser som ikke har hatt en fast nok hånd i oppveksten.

du sier at du kjefter på henne når dette skjer, gjør du dette etter dette har skjedd?

prøv slik jeg sa over her med å ta tak i det FØR dette begynner, se på hale, øre evt bust.

det er for sent etterpå dessverre. hvis du fremdeles ikke får oppmerksomheten fra henne kan du gi henne en liten FORSIKTIG bump med foten i låret hennes. dette gjør at hjernen hennes kobler av tanken hun hadde og tenker "HÆ?hva var det for noe??".

SLAPP AV når dere møter folk, vankelig når du er vant med at dette skjer hver gang ja, men senk skuldrene, ikke stram båndet hennes og oppfør deg så avslappet og bestemt som over hode mulig :)

det er ikke for sent å øve på kommando selv om hun er 7 år, dette er gøy for både deg og henne og vil bare gjør dere bedre sammen. øv på gå pent (ved siden av deg), fri (gå foran) og stopp.

vær fast bestemt og ikke kjeft på henne ellelr si nei om hun gjør noe galt eller at hun ikke forstår det, bare bruk masse godbiter/klikker og ros henne hver gang hun gjør noe rett, dette lærer de fort av :)

det står i lærebøkene at dachser er vanskelige å lære, ja absolutt men det er IKKE umulig!de trenger bare mer tid og tolmodighet fra eieren enn det feks en mer lettlært hund trenger.

dachsene er ikke bare stridige men også veldig flinke når de vil :) det er ikke for ingenting de er GENIALE jakthunder!

kos dere med treningen og lykke til!

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med høyt oppe på "skalaen" mente jeg aggresjons skalaen. 1 for helt avslappet og 10 for fullstendig fri utagering med kjefting, reist bust og glefsing. ta tak i det så lavt på skalaen du bare kan for å korrigere en evt utagering, dette viser de tidlige tegn på på skalaen ved å dra ørene opp, halen stivt opp i været og reising av bust med et blikk som sier "im going to kill yah!".

grunnen til at du ikke har fått noe reaksjon fra hennne før er at du har tatt dette når hun har vært høyt oppe på skalaen, jo tidligere på skalaen du klarer å ta tak i det, jo lettere er det å avbryte en slik atferd.

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Ja det er vel kanskje der problemet ligger, at jeg ikke har vært steng nok fra starten av. er faktisk lurt å bruke klikkeren ute, siden hun har vist så stor interesse for den tidligere. Hun lærer triks og sånt utrolig kjapt hvis vi trener inne så det er ingen tvil om at hun er smart. Er sikkert vanskeligere ute siden det er mye forstyrrelser rundt omkring. Men jeg må jo bare forsøke. Dette er standard når vi er ute på tur:

Vi går på tur og hun er i løst bånd(går både foran, ved siden av og bak). Jeg ser en annen møtende hund og strammer båndet når vi er ganske nærme den andre hunden, siden jeg VET at hun kommer til å buse ut mot dem. Når hun ser en hund komme mot henne kan hun både stivne til og med halen rett ut eller opp, men hun kan også legge hodet litt lavt og gå sakte bortover mot den andre. Som du skjønner er det ulikt hvordan hun reagerer i starten før de faktisk går forbi hverandre. Hun virker med andre ord aldri redd eller nervøs for den andre hunden. Hun skal bare ta de liksom... Så er det neste som skjer at jeg unnskylder hunden min overfor den andre hundeeieren, med at hun er litt sint på andre hunder og at det nok ikke er lurt at de hilser. Hunden min er verst med bjeffingen og knurringen akkurat idet vi går forbi de andre. Når vi har gått forbi så er hun først litt stresset og snuser masse i bakken etter den andre hunden, også blir hun vanlig igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg lurer på om du kanskje misforstår den skalen litt?

skalaen varer fra hun har oppfattet en hund til hun er i full atagering med knurring, bjeffing og glefsing, ikke fra hun er liten valp til hun er voksen.

bare for å avklare en evt misforståelse :)

btw har du latt henne utagere fritt til hun er på 10 på skalaen med knurring, bjeffing, glefsing og draing i bånd er det no way back,da hører hun ikke etter pga at hun er i "redzone" som ceasar millan kaller det, derfor er det viktig at du tar tak i det med EN gang hun viser tegn til aggresjon for da er det mulig å avbryte eskaleringen til nivå 10 (redzone) på skalaen.

altså: med en gang du ser en annen hund, se etter tegn hos henne som viser at hun begynner å bli aggressiv (eskalere) og korriger MED EN GANG.

neste gang, ikke stram båndet hennes når du ser en hund, dette forbinder hun nå med "åh det kommer en hund!sist gang ble jeg agressiv når hun gjorde det, ok!da gjør jeg det nå også!"

du må også endre mønsteret ditt :)

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Ok da skjønner jeg hva du mener :) Men kan likevel ikke skjønne hvordan hun skulle brydd seg om det når hun sekunder senere reagerer som vanlig...Glemte å svare på det isted, jeg kjefter først etter vi har møtt den andre hunden (og underveis mens det står på).

Da må jeg aller først lære henne til å gå ved siden av, foran og bak (med kommando), deretter prøve å få oppmerksomheten når vi treffer på andre hunder. Men hva hvis hun ikke gidder å høre på meg og jeg har sagt ifra med både "mmmmmm" og "psssshhh", og kanskje til og med rørt henne lett på benet for å distrahere...? Og hun buser ut like herlig? Skal jeg da ikke si eller gjøre noe som helst? kanskje mye rare spørsmål her altså, men trenger bare en konkret fremgangsmåte for det her slik at jeg forstår det riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan likevel ikke skjønne hvordan hun skulle brydd seg om det når hun sekunder senere reagerer som vanlig...Glemte å svare på det isted, jeg kjefter først etter vi har møtt den andre hunden (og underveis mens det står på).

korriger FØR du møter hunden :)Prøv å lær deg tegnene hun gjør på at hun er på vei til å bli agressiv.

Da må jeg aller først lære henne til å gå ved siden av, foran og bak (med kommando).

nettopp! hunden skal alltid gå bak deg, lederen til hundene går ALLTID først.

deretter prøve å få oppmerksomheten når vi treffer på andre hunder

hvis hun ikke viser tegn til å bli agressiv trenger du ikke å få oppmerksomheten hennes og dere glir forbi de borbipasserende hundene uten noenting sagt eller gjort :)

Jeg får ikke sagt det nok, pass på holdnigen din hver gang det kommer en hund tenk "slapper jeg av?hva sier kroppsspråket mitt?hva føler jeg?er jeg usikker?"

Men hva hvis hun ikke gidder å høre på meg og jeg har sagt ifra med både "mmmmmm" og "psssshhh", og kanskje til og med rørt henne lett på benet for å distrahere...? Og hun buser ut like herlig? Skal jeg da ikke si eller gjøre noe som helst?

da står du stille med hunden rett ved foten din, kjefter, går videre og da prøver du å gjøre det bedre neste gang det kommer en hund forbi :) øvelse gjør mester.

HUSK!slapp av, senk skuldrene, tenk at "jeg leder denne turen" og ikke stram båndet. hunder er flinke til å plukke opp engstlighet og tvil hos mennesket, hvem vil vel ha en engstelig tvilende leder?hadde ikke du også prøvt å ta kontroll da?

kanskje mye rare spørsmål her altså, men trenger bare en konkret fremgangsmåte for det her slik at jeg forstår det riktig!

det er ikke lett, dessverre, men øvelse gjør mester :)

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lolle

Tusen takk for tips, skal absolutt prøves! Men spørs om jeg i starten tør å ha heeelt løst bånd da, i tilfelle hun løper mot den andre hunden og i starten ikke hører ordentlig etter. Det må vel komme litt etterhvert når hun begynner å høre på kommandoene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn med kort lærbånd eller lignende, ikke flexibånd :) flexibånd er fint på lange avslappende turer men er dessverre ikke lagt til dressurtrening :)

når du har fått kontroll på turene i kort bånd kan du ta frem flexibåndet og trene fri og gå pent/fot også på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun aggresiv, slik at hun faktisk går til angrep på den andre hunden? Eller er hun bare sint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil si, som dachseier og med kjennskap til mange andres dachser, at dachser er og blir sære hunder. Jeg tror ikke helt at folk skjønner HVOR sære de er, med mindre de har hatt en del med rasen å gjøre. Selv har jeg en annen rase utenom dachsene, og den rasen er mye mer hund enn dachsene mine. Dachsene "låser" seg gjerne totalt i enkelte situasjoner og kan være så og si umulig å få kontakt med (som ts beskriver), og dette skiller dem fra en del andre raser. At noen utagerer mot andre hunder er heller ikke ett ukjent problem i miljøet, men etter min erfaring er de fleste usikre. For øvrig har nok de fleste tilfellene neppe så mye med at de ikke har hatt en ”fast nok hånd” i oppveksten. Det blir det samme som om jeg skulle tenkt at alle som har en drittbikkje av en toller ikke har gitt den rett oppdragelse. Det er mange ting som er genetisk betinget, og ”litt” utagering mot andre hunder er det mange oppdrettere som ikke bryr seg særlig om, når resten av bikkja er så å si perfekt.

Så over til Ts opprinnelige spørsmål. Det du må gjøre er å finne en metode som funker for dere.

Ting du kan prøve er kontakttrening og den metoden ^me^ foreslår. Selv har jeg ikke hatt noen suksess med disse metodene og tviler på at det vil fungere på de dachsene som er like tette i pappen som de utagerende dachsene jeg kjenner. Men det skader så absolutt ikke å prøve.

Om disse ikke fungerer vil jeg anbefale deg å delta på ett kurs eller en hundetrening av noe slag. Min ble betraktelig bedre etter å ha vært en dag på ett kurs med minst ti hunder. Han gjødde riktignok gjennom hele timen og nektet å gjøre noe som helst (noe som var flaut for meg og irriterende for de andre), men etter den første treningen var han betraktelig bedre i møte med andre hunder. Dessverre bor jeg på en så pass liten plass at treningene ble avviklet bare en liten stund etterpå, så han begynte med utageringen sin igjen etter noen måneder. Nå har jeg løst problemet med å skvette vann på ham når han hisser seg opp på andre hunder. Dachser flest hater vann så det er som regel effektivt mot det meste. Problemet med denne metoden er dog at de kan begynne å forbinde andre hunder med ubehag, så man må se an den enkelte hunden.

Men som sakt må du bare prøvde deg frem å finne noe som funker for din hund. At hun har fått holdt på med denne atferden i så pass mange år og at hun er en dachs, kommer ikke til å gjøre dette til noen lett jobb. Men jeg tror ikke det er umulig å få bukt med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet du at hunden er aggressiv og ikke redd? Straffer du en redd hund får du bare et større problem. Straffer du en engstelig hund, får du bare et større problem.Samme for fryktaggresjon.

Har hunden bitt andre hunder? Hvordan oppfører hunden som kommer MOT dere? Kansje den sender signaler din plukker opp og svarer på

Kontakt en som kan mer om hund en folk her inne, gjerne manimal.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at jeg får hennes oppmerksomhet ved godbiter når vi er ute på tur.

Hun er helt i sin egen verden når hun får øye på andre hunder, og trekker da mot dem.

Men helt konkret hvordan går jeg frem da hvis vi skal begynne å trene dette? Det jeg vet hun liker er klikkertrening, testet det litt inne i leiligheten og det reagerer hun utrolig kjapt på. Men kan man bruke klikker metode til dette, tro...? Må sies at det eneste jeg har brukt klikker til er berøring av en penn (noe jeg lærte fra en hundebok). Dette syns hun er kjempegøy, og skulle gjerne utviklet dette videre.

Hvis hunden responderer godt på klikkertrening, så bruk det! Utforsk og videreutvikle det. Goggle både klikkertrening og kontakt trening og jobb med det. Jeg tror du vil bli positivt overrasket om du leser deg opp litt på emnene, setter det i praksis og er konsekvent på det. Men husk hele tiden positiv tilbakemelding når hunden responderer og er flink. Hver gang. Belønn god oppførsel.

Ta med deg klikkeren ut du, og øv/tren ute, og ta den med på tur. Bruk det som virker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet du at hunden er aggressiv og ikke redd? Straffer du en redd hund får du bare et større problem. Straffer du en engstelig hund, får du bare et større problem.Samme for fryktaggresjon.

Har hunden bitt andre hunder? Hvordan oppfører hunden som kommer MOT dere? Kansje den sender signaler din plukker opp og svarer på

Kontakt en som kan mer om hund en folk her inne, gjerne manimal.no

mine hunder har vært engstelige og usikre og blitt aggressiv for andre hunder for å maskere det, derfor er det viktig at du leder turen slik at hunden ikke blir engstelig. hunder trenger en sterk leder for å kunne trives og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...