Gå til innhold

Skal jeg betale husleie når jeg flytter ut?


girlygirl92

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

jeg foreslo at hun kunne skrive ny kontrakt med han 1.aug for da ble det ingen oppsigelsestid på meg. men neeeida. hun skal jo ha parti med han, fordi det er han som er hennes fremtidige leieboer.

Eh nei. Hun tar ikke parti med andre enn seg selv. Hun HAR kontrakt med dere begge ut oppsigelsestiden. Hva som skjer etter denne vet ingen.

Du bør egentlig ikke kalle noen andre dum som ikke sjekker hvem du flytter sammen med og hva slags kontrakt som gjelder før du flytter.

Husverten din er i sin fulle rett. Din samboer er også i sin fulle rett. Den eneste som er dum her er du som ikke vil oppfylle din del av kontrakten og flytter før du har sjekket hva slags forpliktelser dere har.

Og hvis du pr dagens dato ikke enda har sagt opp - ja da er det et under at du ikke får en oppsigelse løpende fra 1. september i stedet.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh nei. Hun tar ikke parti med andre enn seg selv. Hun HAR kontrakt med dere begge ut oppsigelsestiden. Hva som skjer etter denne vet ingen.

Du bør egentlig ikke kalle noen andre dum som ikke sjekker hvem du flytter sammen med og hva slags kontrakt som gjelder før du flytter.

Husverten din er i sin fulle rett. Din samboer er også i sin fulle rett. Den eneste som er dum her er du som ikke vil oppfylle din del av kontrakten og flytter før du har sjekket hva slags forpliktelser dere har.

Og hvis du pr dagens dato ikke enda har sagt opp - ja da er det et under at du ikke får en oppsigelse løpende fra 1. september i stedet.

Slapp heelt av! jeg visste hva som sto i kontrakten. visste det godt! men trodde ikke det samme gjalt når han skulle FORTSETTE Å BLI BOENDE. og sjekket hvem jeg flyttet inn sammen med? folk kan forandre seg. (i dette tilfellet til det negative) and so he did! BEKLAGER at jeg ikke gledelig punger ut 15000,- på de 3 mnd jeg ikke skal bo der. hadde begge sagt opp hadde det vært en annen ting. håper du sparer deg for frekkhetene dine neste gang. og heller (ja, jeg siterer) SJEKKER OPP FAKTA før du uttaler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han skal fortsette å bo der, synes jeg ikke du skal betale. En annen ting hadde vært om han også valgte å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Slapp heelt av! jeg visste hva som sto i kontrakten. visste det godt! men trodde ikke det samme gjalt når han skulle FORTSETTE Å BLI BOENDE. og sjekket hvem jeg flyttet inn sammen med? folk kan forandre seg. (i dette tilfellet til det negative) and so he did! BEKLAGER at jeg ikke gledelig punger ut 15000,- på de 3 mnd jeg ikke skal bo der. hadde begge sagt opp hadde det vært en annen ting. håper du sparer deg for frekkhetene dine neste gang. og heller (ja, jeg siterer) SJEKKER OPP FAKTA før du uttaler deg.

Så du vet hva kontrakten inneholder og likevel mener du at det er dårlig gjort? Jeg forstår ikke logikken din i det hele tatt. Du trodde en hel masse og håpte enda mer og hvis det du håpte og trodde ikke går i orden så er alle andre dum og gjør dumme ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Hvis det hadde vært motsatt? Om du skulle bli boende og kjæresten din plutselig ville komme seg ut så fort som mulig, ville du ta sagt at det var greit at du plutselig betalte dobbelt så mye i leie, eller ville du at kjæresten din også skulle betale i 3 måneder slik at du fikk litt tid på deg til å finne ut hva du skulle gjøre videre?

(hvis jeg har forstått situasjonen riktig da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS.

Om jeg hadde bodd med en venninne, og hun plutselig ville flytte ut før oppsigelsestiden, så måtte hun ha betalt ut oppsigelsestiden..

Så du må nok betale ut oppsigelsestiden.

Hadde kjærsten din kastet deg ut, hadde saken vært en annen. Da måtte han betalt alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde en gang i en leilighet som stod i mitt navn, og to venninner leide den sammen med meg.

Det var slik at jeg hadde kontrakten i mitt navn, og at jeg kunne ha to stykker til boende der.

Vi leide den sammen, men skrev kontrakten i mitt navn. Oppsigelsestiden var 2 mnd.

Jeg hadde ikke hatt råd til å betale leiligheten alene, men siden vi var 3 personer gikk det bra.

Hadde en elle begge venninnene mine ville flytte ut på dagen, hadde det vært dårlig gjort overfor meg. Selv om kontrakten stod i mitt navn, leide vi den jo sammen...

Da venninnene mine skulle flytte, sa vi alle opp kontrakten sammen, og bodde der i 2 mnd før vi flyttet for godt.

Det er rett og rimelig at du også betaler ut oppsigelsestiden, slik at eksen din kan få inn en ny eller eventuelt flytte.

Men vet ikke helt om jeg har forstått. Har du og kjæresten sagt opp leilightene sammen, eller bare du, eller bare han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det mildt: han er så dum at han klarer ikke forstå det selv. er også en av grunnene til at det ble slutt. han klarer IKKE se realiteten i ting.

men hvertfall. fikk en melding av huseiger i dag.

hun skrev at vi begge skal si opp leiligheten 1. aug (i dag)

og at vi derfor må betale ut oppsigelsestiden begge to. (make sense)

MEN så skrev hun at lasse og hun skulle tegne ny kontrakt etter de 3 mnd var oppsagt. ER DET DÅRLIG GJORT ELLER?

jeg foreslo at hun kunne skrive ny kontrakt med han 1.aug for da ble det ingen oppsigelsestid på meg. men neeeida. hun skal jo ha parti med han, fordi det er han som er hennes fremtidige leieboer.

Men er kjæresten din enig i at han skal betale hele husleien fra 1. august? I så fall burde det jo ikke være noe problem uansett. Han betaler selv om ditt navn står på kontrakten i 3 måneder til - og alle er fornøyde. Eventuelt kan det selvsagt skrives ny kontrakt fra 1. august med kun ham og at man ser bort fra deres oppsigelsestid, men det krever da at alle tre parter er enige.

Dersom ingenting av dette slår til, er du uansett forpliktet etter kontrakten til å betale i oppsigelsestiden - samme hvor urettferdig det måtte føles. En avtale er en avtale, selv om du skulle ønske at ting så annerledes ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vell ikke huseieren gjøre? Har nettopp vært i samme situasjon selv, eksen min flyttet ut for en uke siden. vi har jo også oppsigelses tid på 3 mnd men han skal ikke betale husleie selv om han har flyttet ut. det blir helt feil! å huseieren her brydde seg ikke, så lenge han fikk husleien til riktig tid. du er dum om du betaler for noe du ikke skal iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har jo dere to en avtale dere imellom om at du betaler hele husleien, ikke sant? Om du nå sa nei og bare betalte din halvdel, ville huseieren kunne gå på eksen din fordi han også er ansvarlig for at husleien blir betalt, så lenge dere begge to har signert kontrakten. Spiller ingen trille om man bor der eller ikke når man har en juridisk forpliktelse.

TS har signert en kontrakt, hun har altså en forpliktelse til å betale husleie inntil kontrakten har utløpt, uansett om hun bor der eller ikke. Hadde hun og eksen hennes blitt enige om at han betalte alt, hadde det vært greit, men det har de ikke. Derfor må hun betale for leiligheten til kontrakten hennes har løpt ut. Ellers vil jo ikke husieer få husleien til riktig tid, ikke sant? Og huseier har faktisk en kontrakt, og har full rett til å kreve at husleien blir betalt av dem som har signert kontrakten. Er ikke huseiers problem at de ikke klarer å bo sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må nok betale. Dersom du vil prøve deg, er nok det letteste å si til eksen din at du også vil bo der under hele oppsigelsestiden. Det kan jo være at han ikke ønsker det og dermed lar deg slippe betalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale for så lenge som du har rett til å bo der. Nekter han deg å bo der i oppsigelsestiden så kan du også nekte å betale for oppsigelsestiden.

Bor ikke du der så skal ikke du betale strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har innbetalingsdatoen vår passert. (15) og jeg sto på mitt, og betalte IKKE. dette fordi jeg var innom leiligheten den 14. og han hadde låst ytterdøren mens han var hjemme. jeg låste meg inn, for har fortsatt nøkkel. MEN han hadde i tillegg låst gangdøren inn til stuen. da ble jeg forbanna ass. tok søren meg over 10 min før jeg fikk overtalt han til å låse opp. skulle bare hente det siste som var mitt der inne. OMG! derfor betaler jeg ikke min del. basta.

MEN hva kan skje meg nå som jeg ikke betaler? jeg mener, hva er det værste som kan skje?

Endret av girlygirl92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har innbetalingsdatoen vår passert. (15) og jeg sto på mitt, og betalte IKKE. dette fordi jeg var innom leiligheten den 14. og han hadde låst ytterdøren mens han var hjemme. jeg låste meg inn, for har fortsatt nøkkel. MEN han hadde i tillegg låst gangdøren inn til stuen. da ble jeg forbanna ass. tok søren meg over 10 min før jeg fikk overtalt han til å låse opp. skulle bare hente det siste som var mitt der inne. OMG! derfor betaler jeg ikke min del. basta.

MEN hva kan skje meg nå som jeg ikke betaler? jeg mener, hva er det værste som kan skje?

Da får du håpe at din ekssamboer også betalte din del, hvis ikke kan huseier juridisk sett gå videre med saken. Du oppga at det er en kontrakt som står i begges navn, og da er dere også begge ansvarlig for at husleie betales innen forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN hva kan skje meg nå som jeg ikke betaler? jeg mener, hva er det værste som kan skje?

Inkasso, forliksråd, ekstra kostnader, betalingsanmerkning og evt tvangstrekk i inntekten din.

Når begges navn står i kontrakten er dere begge solidarisk ansvarlig, og begge kan stilles til ansvar for hele beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du betaler husleie skal du ha fri tilgang til leiligheten, han har ikke rett til å stenge deg ute.

Forklar dette til eksen din og si til han at det ikke er noen grunn til at du skal betale så lenge han stenger deg ute. Huseier har ikke noe med en krangel mellom dere å gjøre men gi alikevel beskjed til henne om at du ikke får disponere leiligheten og derfor ikke har betalt.

Og, siden eksen din virker fryktelig kjip, hvis han gir seg og lar deg komme å gå som du vil for å få deg til å betale, så kommer du og går som du vil! Ha gjerne masse besøk der og! Hvis du er heldig vil han gi seg og betale selv og hvis ikke får han ihvertfall ikke nyte leiligheten alene til halv pris i 3 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er jo bundet av kontrakten, men skal da ha fri tilgang til leiligheten. Jeg hadde hatt vors og nach stadig vekk der. Jeg hadde vært innom hver dag bare for å markere. Be med deg folk. Så lenge du ikke bruker dusj, kjøleskap mm så forbruker du ikke strøm. Dette må eksen godta siden du er leietaker på lik linje som ham. J

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...