Gå til innhold

Skal jeg betale husleie når jeg flytter ut?


girlygirl92

Anbefalte innlegg

har flyttet ut i dag jeg. klarer ikke være der lengre. bringer frem minner.

Da er det jo ditt eget valg å flytte ut før oppsigelsestida er ute. Så da er det jo ikke han som kaster deg ut.

Dersom dere har felles kontrakt, hvor begges navn står, vil dere ovenfor utleier være solidarisk ansvarlige for hele leia, så da må dere ordne noe dere i mellom. Men dersom han finner en ny medleier før oppsigelsen går ut kan de ikke kreve dobbelt leie, så dersom du virkelig ikke vil bo der er det den beste muligheten din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper virkelig ikke at du hører på de som mener du skal betale. Oppsigelsestiden på tre måneder som står i kontrakten gjelder leietaker og utleiger. Når du nå flytter ut, er det ikke oppsigelseskriteriene mellom leietake og utleiger som gjelder, da utleiger strengt tatt ikke har noe med dette å gjøre. Han trenger ikke å finne nye til å flytte inn.

Du må IKKE gi deg. Meld deg inn i leieboerforeningen og få hjelp. Du må først betale meldlemskontigenten (på et par hundre kroner) og deretter kan du få gratis advoktahjelp.

IKKE GI HAN PENGER!!! Dette er utnytting!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett bør du betale 3 mnd, men om han ikkje lar deg ha tilgong til å bu der skal du ikkje betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. litt grundigere:

Vi flyttet inn sammen i en leilighet på HANS hjemsted. jeg fikset meg jobb og sånn her oppe. også ble det brått slutt mellom oss. jeg sa opp jobben. (skal bare jobbe ut sommeren, 2-3 uker). bor hos noen kompiser her oppe så lenge. for må jo ha et sted å bo når jeg jobber.

Jeg sa jeg hadde krav på å komme og gå så mye jeg bare vil i den leiligheten frem til oppsigelsen går ut om 3mnd. og det sa han seg enig i.

Men jeg har planer om å flytte etter disse 3 ukene. da jeg ikke har noen interesse av å være her oppe på hans hjemsted lengre. med hans familie og venner som jeg møter på støtt og stadig, da dette er et forholdsvis lite sted.

MEN forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må betale så lenge det ikke er noen oppsigelse jeg foretar meg. bare melder meg ut av kontrakten. på begges vilje. så skjønner ingenting........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseigeren sier hun ikke har noe med dette å gjøre. så lenge hun får pengene sine til avtalt tid. men så kom jeg på:

hva om jeg sier opp min del av leien fra 1.aug.

da kan jo hun skrive ny kontrakt med eksen. fra 1.aug. så taper hun ingenting. og dermed slipper jeg oppsigelsestiden min. ikkesant??? eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseigeren sier hun ikke har noe med dette å gjøre. så lenge hun får pengene sine til avtalt tid. men så kom jeg på:

hva om jeg sier opp min del av leien fra 1.aug.

da kan jo hun skrive ny kontrakt med eksen. fra 1.aug. så taper hun ingenting. og dermed slipper jeg oppsigelsestiden min. ikkesant??? eller tar jeg helt feil nå?

Nei det må du ikke gjøre!! For oppsigelsestid er oppsigelsestid uansett. Om du flytter ut før oppsigelsestiden din er over kan hun ta inn ny leigetager og få betalt av dere begge.

Har dere hver deres kontrakt med huseiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MEN forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må betale så lenge det ikke er noen oppsigelse jeg foretar meg. bare melder meg ut av kontrakten. på begges vilje. så skjønner ingenting........

En utmelding og en oppsigelse går for det samme. Utleier skal ha betalt i oppsigelsestiden, det blir jo ikke riktig om han skal betale dobbelt fordi du velger å flytte ut heller. Og om dere skriver ny kontrakt endrer ikke det på at noen må betale leia i denne perioden, skjønner ikke helt åssen du tenker der? Beste muligheten din er å få inn en ny leietaker, men det fordrer jo at leiligheten passe å dele for noen som ikke er et par.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. litt grundigere:

Vi flyttet inn sammen i en leilighet på HANS hjemsted. jeg fikset meg jobb og sånn her oppe. også ble det brått slutt mellom oss. jeg sa opp jobben. (skal bare jobbe ut sommeren, 2-3 uker). bor hos noen kompiser her oppe så lenge. for må jo ha et sted å bo når jeg jobber.

Jeg sa jeg hadde krav på å komme og gå så mye jeg bare vil i den leiligheten frem til oppsigelsen går ut om 3mnd. og det sa han seg enig i.

Men jeg har planer om å flytte etter disse 3 ukene. da jeg ikke har noen interesse av å være her oppe på hans hjemsted lengre. med hans familie og venner som jeg møter på støtt og stadig, da dette er et forholdsvis lite sted.

MEN forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må betale så lenge det ikke er noen oppsigelse jeg foretar meg. bare melder meg ut av kontrakten. på begges vilje. så skjønner ingenting........

Men du skal ikke det. Du må ikke la deg lure nå. Han utnytter deg. Om jeg var deg så hadde jeg bare reist og gitt faen i heile greia. Gi beskjed til huseiger om at du flytter ut fordi det er slutt. Så drar du. Evt kan du foreslå at de setter opp en ny kontrakt med ditt navn.

Men ja.. Du vil tjene på å ta kontakt med en advokat og betale 1000kr for å få hjelp til å finne utav det, enn å la deg utnytte og betale halvparten av hans husleige i 3 mnd.

Meld deg inn i leieboerforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du flytter ut før oppsigelsestiden din er over kan hun ta inn ny leigetager og få betalt av dere begge.

Nei, det står i husleieloven at det ikke er lov å ta dobbel leie for samme objekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utmelding og en oppsigelse går for det samme. Utleier skal ha betalt i oppsigelsestiden, det blir jo ikke riktig om han skal betale dobbelt fordi du velger å flytte ut heller. Og om dere skriver ny kontrakt endrer ikke det på at noen må betale leia i denne perioden, skjønner ikke helt åssen du tenker der? Beste muligheten din er å få inn en ny leietaker, men det fordrer jo at leiligheten passe å dele for noen som ikke er et par.

Men når eksen skal fortsette å bo der utover de 3 månedene som er oppsigelsestiden, så er det helt urimelig at hun skal sponse han i tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står i husleieloven at det ikke er lov å ta dobbel leie for samme objekt.

I denne tråden står det iallfall det motsatte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal ikke det. Du må ikke la deg lure nå. Han utnytter deg. Om jeg var deg så hadde jeg bare reist og gitt faen i heile greia. Gi beskjed til huseiger om at du flytter ut fordi det er slutt. Så drar du. Evt kan du foreslå at de setter opp en ny kontrakt med ditt navn.

Men ja.. Du vil tjene på å ta kontakt med en advokat og betale 1000kr for å få hjelp til å finne utav det, enn å la deg utnytte og betale halvparten av hans husleige i 3 mnd.

Meld deg inn i leieboerforeningen.

UTEN ditt navn mente jeg såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når eksen skal fortsette å bo der utover de 3 månedene som er oppsigelsestiden, så er det helt urimelig at hun skal sponse han i tre måneder.

Det er ikke mer urimelig enn at han plutselig må betale dobbel leie, fordi TS plutselig vil flytte. Det rimelige er at begge bor ut oppsigelsestiden, og betaler for seg, som de har forpliktet seg i etter kontrakten. Når TS vil ut av boligen før koster det penger. Sorry, men sånn er det, samlivsbrudd suger, men utleier driter i dette, hun skal ha pengene sine, og dersom TS bare flytter kan utleier ta henne inn for foliksrådet, så blir det plutselig veldig dyrt, og man får en betalingsanmerkning på toppen av det hele.

Endret av Rayanne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror han prøver å lure deg her. Jeg hadde nektet.

Han kaster deg ut. Han skal bo der videre. Nei, ikke f*** om jeg hadde betalt han ei krone. Hadde det dermed vært du som hadde gjort det slutt og at dere måtte si opp leiligheten fordi han ikke hadde råd til å bo der alene så hadde det vært noe annet, da syns jeg du burde vært med på å betale.

Kanskje jeg ikke har fått det med meg, men hvor fikk du det fra at du måtte gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer urimelig enn at han plutselig må betale dobbel leie, fordi TS plutselig vil flytte. Det rimelige er at begge bor ut oppsigelsestiden, og betaler for seg, som de har forpliktet seg i etter kontrakten. Når TS vil ut av boligen før koster det penger. Sorry, men sånn er det, samlivsbrudd suger, men utleier driter i dette, hun skal ha pengene sine, og dersom TS bare flytter kan utleier ta henne inn for foliksrådet, så blir det plutselig veldig dyrt, og man får en betalingsanmerkning på toppen av det hele.

Eh, han kaster henne ut, det er ikke hun som plutselig vil flytte. I tillegg skal jo han fortsette å bo der, ikke si opp leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden står det iallfall det motsatte..

I samme tråd str det også at studensamskipnaden har utvidete rettigheter fremfor standard husleielov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eh, han kaster henne ut, det er ikke hun som plutselig vil flytte. I tillegg skal jo han fortsette å bo der, ikke si opp leiligheten.

I første innlegg skulle han kaste henne ut, senere i tråden er det TS som vil flytte, fordi hun ikke orker å bo der lengre. Men enig i at det er en avgjørende detalj sånn moralsk forpliktende sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer urimelig enn at han plutselig må betale dobbel leie, fordi TS plutselig vil flytte. Det rimelige er at begge bor ut oppsigelsestiden, og betaler for seg, som de har forpliktet seg i etter kontrakten. Når TS vil ut av boligen før koster det penger. Sorry, men sånn er det, samlivsbrudd suger, men utleier driter i dette, hun skal ha pengene sine, og dersom TS bare flytter kan utleier ta henne inn for foliksrådet, så blir det plutselig veldig dyrt, og man får en betalingsanmerkning på toppen av det hele.

Men når han skal fortsette å bo der videre så er det noe helt annet. Som ts selv skriver, huseiger har ikke noe med det å gjøre. Nettopp fordi kontrakten blir ikke sagt opp, dermed er det heller ingen oppsigelsestid som trer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme tråd str det også at studensamskipnaden har utvidete rettigheter fremfor standard husleielov.

Beklager, da må det ha kommet etter at jeg sluttet å følge med i tråden. Veldig bra at du følger med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...