Gå til innhold

Jeg trodde dette var et debattforum

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge deltatt i diverse nettdebatter der ute, men "meldte meg opp" her, fordi jeg stadig ramlet innom og fant masse interessant. KG virket som et utmerket - ja kanskje det beste stedet for oss kvinner å diskutere små og store ting.

En ting som slår meg er likevel den ufattelige modereringen som er her inne! Det er ikke grenser for hva som slettes og endres.

Foreløpig har ingen av mine innlegg blitt fjernet, men tråder og innlegg fra andre jeg hadde lyst til å følge med på er plutselig borte, med IDIOTISKE meldinger fra den som modererer. Her om dagen dukket det opp følgende:

"Innlegg slettet, skrevet på dialekt".

Personlig mener jeg at et debattforum bør være så åpent som mulig, selvsagt innen visse grenser. Å slette innlegg fordi de er skrevet på dialekt blir litt for drøyt.

Er det bare jeg som syntes det er litt for mye moderering her inne?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En av reglene er at det ikke er lov å skrive på dialekt. Ganske naturlig, da ikke alle forstår det.

Endret av mirandaa
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye moderering her, men jaggu my BS som er skrevet på rent kødd også. Og det må gjerne redigeres bort.

Men å skrive på uforståelig dialekt, kan i mine øyne gjerne redigeres bort. Det har ingen ting med norsk skriftspråk å gjøre.

• Liker 7
Gjest Fable
Skrevet

Foretrekker å lese bokmål, selv om jeg faktisk forstår dialekter =p

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også irritert når jeg ser andre skriver på dialekt, det virker barnslig og lite seriøst og tar tid å lese.

Jeg har selv en vanskelig dialekt, men ville ikke funnet på å skrive slik på et debattforum.

Men jeg er enig i at det er altfor mye moderering her inne. Utrolig irriterende.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg forstår dialekt, men det er utrolig vanskelig å lese dialekter. Dersom noe skrives på dialekt bruker jeg 3 ganger så lang tid på å lese det, så da hopper jeg over.

Edit: du er såppas ny her (ser ikke ut som jeg har vært her så lenge heller igrunn, men det er pga en liten feil i mai som gjorde at jeg måtte registrere meg på nytt), så du har muligens ikke sett all den dritten som blir skrevet her og som trenger moderering. Det har vært en hel del tråder fullt av troll og generelt pisspreik, noe som ødelegger et forum.

Jeg har selv vurdert å gå ut av dette forumet pga dette. Vurderer fortsatt, så jeg setter pris på modereringen.

Endret av Mynona-83
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel nettopp det som er problemet. hvis man ikke klarer å forstå enkle variasjoner av det norske språk burte man komme seg mer ut av sitt eget hjemsted...

Festlig. Grunnen til at vi har en skriftnorm er for å gjøre tekst lett å lese. Når noen avviker fra denne med å skrive dialekt blir det tungt å lese, selv om man skjønner dialekten fint når noen prater den. Jeg dropper faktisk å lese min egen dialekt også, når barndomsvenner skriver den på FB, fordi det er unødvendig tungt å lese. Hva er problemet med å skrive på bokmål/nynorsk?

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg har ikke vært her lenge, så jeg kan ikke si jeg helt ser bakgrunnen for all modereringen.

Når det gjelder ift. dialekt var det kun et eksempel, jeg forstår at ikke alle leser dialekt like enkelt.

Samtidig ser jeg stadig at helt greie innlegg blir fjernet, og generelt at det er mye moderering. Jeg sammenlikner da med andre debattforum jeg har vært innom, og jeg syntes det var veldig mye mer her enn noe annet sted.

Ikke kritikk, mer en undring.

Selvsagt skal trolleinnlegg eller drøye uttalelser fjernes...

Skrevet

Morsomt!

Jeg har nettopp erfart akkurat det samme.

Jeg har ikke vært her inne lenge. Lette på google etter "fjerne silikoninnlegg" men fant lite, men i alle fall dette forumet. Det viste seg å ha mange silikontråder.

Siden de ikke hadde det jeg lette etter, laget jeg en tråd om det. Fortalte at jeg skulle fjerne plast-puppene og la ut før/etter bilder og oppdaterte flere ganger daglig.

Den tråden tok helt av. Jeg fikk så mye ros fra folk OG moderatorer om at jeg var et forbilde blabla så sterk og flink og flott blabla.

Slike lovord gjelder selvsagt bare til den gangen du sier noe som er veldig skummelt/direkte/ærlig/sterkt, eller som en moderator rett og slett ikke forstår. DA skriker de opp og fjerner beviset på deres egen frykt/fordommer/ignoranse/PMS og de er helt ute!

En god moderator skal kjenne vibbene i tråden. Om det er en hyggelig stemning kan mere passere. Ja, når folk lærer av hverandre - og seg selv - da må man virkelig ikke gå inn å ødelegge. Nå skal det sies at jeg har lengst erfaring fra mannsdominerte forum (musikk/data teknisk)

Alvorlig talt!

Er ikke dette et seriøst forum da? Kanskje jeg har tatt feil?

Kanskje kvinner ER bitches? :popcorn:

• Liker 3
Skrevet

Det er vel nettopp det som er problemet. hvis man ikke klarer å forstå enkle variasjoner av det norske språk burte man komme seg mer ut av sitt eget hjemsted...Selv er jeg fra Trondheim og har aldri hørt ungdom eller andre fra denne byen si at de ikke forstår noen form for annen dialekt, er kun noe jeg hører fra østlandfolk. (og trøndersk er vel den dialekten som er nærmest østlands og nøytralt bokmål) Og btw så snakker alle dialekter, ingen snakker nøyralt bokmål. Blir provosert hver gang noen hevder at det er vanskelig å forstå forskjellige dialekter når det er potte enkelt.

Nå blander du skriftspråk og muntlig. At du hakker på bokmål, når man ikke klarer å forstå alt skrevet på dialekt, blir lattelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes moderatorene her er utrolig flinke, og det er nok mye av grunden til at disse fora fungerer så godt som de gjør.

Forøvrig er det bedre at man fjerner et innlegg for mye, enn et for lite.

Ingen behøver å være enige med meg i dette, men grunden til at jeg trives her, er at det blir "støvsugd" så ofte, slik at debattklimaet blir godt, tråder ikke sporer for langt av, og de som ikke bør være her ofte forsvinner (med enkelte (u)hederlige unntak).

• Liker 3
Skrevet

Det er vel nettopp det som er problemet. hvis man ikke klarer å forstå enkle variasjoner av det norske språk burte man komme seg mer ut av sitt eget hjemsted...Selv er jeg fra Trondheim og har aldri hørt ungdom eller andre fra denne byen si at de ikke forstår noen form for annen dialekt, er kun noe jeg hører fra østlandfolk. (og trøndersk er vel den dialekten som er nærmest østlands og nøytralt bokmål) Og btw så snakker alle dialekter, ingen snakker nøyralt bokmål. Blir provosert hver gang noen hevder at det er vanskelig å forstå forskjellige dialekter når det er potte enkelt.

Jeg har overhodet ingen problemer med å forstå dialekter, muntelig. Men skriftelig er det kun to målformer i Norge, det å "skrive dialekt" er bare tull. Det er fryktelig irriterende og vanskelig å få flyten i teksten. Jeg synes det er lettere å lese svensk eller dansk, enn de som har sitt eget oppdiktede skriftspråk. Så jeg er veldig glad for at moderatorene har tatt grep og sletter slike innlegg direkte.

• Liker 4
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg ser jeg har fått en flott moderering på denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=577222.

Opprettet en tråd på "Aktuelle saker" hvor jeg tok et aktuelt tema opp til debatt.

Den ble så flyttet til dette ris&ros-forumet av moderatorene, hvorpå den etter litt mer debatt ble stengt med kommentaren:

Tråden stenges. Ris og ros er ikke rommet for debatt.

Så hvorfor i huleste flytte DEBATTEN fra aktuelle saker til dette rommet da? :skratte:

• Liker 1
Skrevet

Tråden som det er linket til, er åpnet og flyttet til generell.

Skrevet

Tråden som det er linket til, er åpnet og flyttet til generell.

Skrevet

Denne tråden vil ogå bli flyttet til generell, da det har blitt en fin diskusjon mellom brukerne, men den har fått svar av oss. Vi følger med i begge trådene, men siden de er flyttet, anser vi det ikke som en tråd direkte rettet til moderatorene lenger, men som en debatt mellom brukerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...