Gjest Cuntzilla Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 Jeg skrev svar til en tråd her angående om noen slo politisk mynt på Utøya-tragedien, men når jeg var ferdig med innlegget så var tråden borte vekk. Og det er vel ikke første gang man ikke har hatt "lov" til å ytre noe etter denne massakren skjedde. Jeg skjønner at vi er i en tragisk tid hvor omtrent alt annet enn å gråte og tenne lys virker upassende, samtidig så synes jeg alt pratet om vårt herlige demokrati forvitres litt av at alle i denne tiden "må" være enige og stå sammen og de som har varierende meninger skal bare holde kjeft. Midt i alt det selvforherligende, nasjonalistiske pratet som riktignok har vært stor trøst for mange - meg inkludert - så er det fremdeles viktig med en åpen politisk debatt hvor alle har ytringsfrihet. Jeg noterer meg at KG er et nettsted som ikke deler det synet, både gjennom nevnte moderering og alle brukernes ubegrensede misnøye med når det åpnes for debatt rundt f. eks. AP-ledelsens offentlige utsagn. For ordens skyld stemmer jeg AP, men jeg trives ikke med et klima hvor noen skal være like untouchable som jødene etter holocaust imens Siv Jensen er fritt vilt. Heldigvis er jo faktisk Norge et demokratisk samfunn, så den åpne politiske debatten stables nok på beina etterhvert. 23
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #2 Skrevet 25. juli 2011 Sikter du til tråden hvor ts insinuerer at frp støtter massakren? En slik moderering ser jeg ihvertfall ikke problemet med..
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #3 Skrevet 25. juli 2011 En viktig debatt. Men det er en riktig tid og sted for alt. Og nå er ikke riktig tid! 8
Gjest Cuntzilla Skrevet 25. juli 2011 #4 Skrevet 25. juli 2011 En viktig debatt. Men det er en riktig tid og sted for alt. Og nå er ikke riktig tid! Det er fullt mulig. Men jeg håper ikke dette sitter i helt til valgkampen. På et tidspunkt må selv Jens Supermann Stoltenberg settes i kritisk søkelys igjen. Til brukeren over deg igjen så siktet jeg ikke til den tråden nei, men til en tråd om retorikken som har blitt brukt av AP i etterkant av massakren og om den har vært litt vel partipolitisk - og en viss AUF-leder hvis navn ikke må sies høyt på KG ble nevnt. Jeg synes det er et interessant tema, uten å være sterkt enig eller uenig så hadde jeg noen synspunkter på det og ville gjerne diskutert det med andre. Men det får vel vente da. 2
Gjest pastablasta Skrevet 25. juli 2011 #5 Skrevet 25. juli 2011 Du har noen poenger, samtidig tror jeg mange venter litt med å ta den debatten. Få litt avstand til galskapen først. Frykten min er stort sett den samme som din, at hendelsen vil bli brukt politisk, for å kvele en reell debatt. For de som allerede har "de rette synspunktene", er ABB saken en ren gavepakke. Lenker til en artikkel fra den konservative britiske jounalisten Melanie Phillips: http://docstalk.blogspot.com/2011/07/wider-pathology.html Hun var en av de mange som ble nevnt i manifestet til ABB. ..de to mailene hun nevner nedi der, sier noe om hvor totalt av hengslene enkelte går, når det gjelder denne saken. 1
Gjest Iah Skrevet 26. juli 2011 #6 Skrevet 26. juli 2011 Vi er i en helt spesiell situasjon akkurat nå. Et helt land er i sjokk og sorg, og vi ber om forståelse for at enkelte tema ikke er ønskelige å diskutere når dette er så ferskt. Dette gjelder spesielt kritikk rettet mot ofre og pårørende. Iah, mod 12
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. juli 2011 #7 Skrevet 26. juli 2011 Hvilken kritikk? Jeg var på vei til å poste noe retorisk analyse. Alt som er ute i media og blir sagt i offentlighet er meningsbærende, og for oss som er interessert i slikt så kan vi ikke slå av hjernen bare fordi vi ikke "bør" tenke sånn og sånn. Det å ta for seg alle sider av situasjonen er også en måte å bearbeide på, jeg regner med flere enn meg har sittet dobbelt så mye på PC som vanlig med nyhetskanal på i bakgrunnen og lest alle sider og vinklinger av saken som man kommer over på nettet. Hvis dere tolker det at noen kan tillegge en tale andre meninger enn den ensrettede som dere mener er riktig som kritikk så er dere ille ute, men jeg håper bare det er et engangstilfelle - og ekstremtilfelle av kosekulturen på KG. Heldigvis er nok dette forumet av marginal politisk betydning, hvis ikke hadde jeg reagert sterkere på det at dere møter et angrep på demokratiet med å snevre det inn. Dette er helt klart en tid for sorg og sjokk, men samtidig ikke tiden for å kneble meninger, ta på skyggelappene og leke hjernedøde. Da har Breivik vunnet. Heldigvis finnes det andre åpne fora, hvor åpen politisk debatt er viktigere enn politisk korrekthet. PS: De enkeltinnlegg i slike tråder som spekulerer i hvem som stakk i hvilken båt først kan jo slettes, selv om dette er en debatt som lever der ute og dere mister den spontane starten på den. At dere vil ha KG som en sensurert minnetavle og være sist ute med alt skal jeg respektere, dog så er det mer interessant å lese f eks VGD hvor alle reaksjoner er samlet etterhvert som ting utvikler seg og hele forumet er et testament på hvordan ting ble oppfattet og mottatt av det norske folk minutt for minutt. Og folk reagerer ikke bare politisk korrekt på alt, selv om noen liker å tro det så liker noen av oss bedre å se sannheten og realismen i øynene. Jeg hørte f eks noe om opptøyer utenfor tinghuset i går og noe om en bil som veltet, men da jeg kom hjem og slo på nyhetene gikk alle andre bilder enn akkurat det på rundgang. Det kræsjet kanskje med de reaksjonene som folk vil se og late som at alle i Norge har? Jeg håper ikke dette var altfor sydende kritikk for dere porselensjeler på KG, det er vel mer ment som en kommentar til alt som skjer rundt oss nå og som jeg synes hører hjemme med alle andre reaksjoner. 5
bergans Skrevet 26. juli 2011 #8 Skrevet 26. juli 2011 Hvilken kritikk? Jeg håper ikke dette var altfor sydende kritikk for dere porselensjeler på KG, det er vel mer ment som en kommentar til alt som skjer rundt oss nå og som jeg synes hører hjemme med alle andre reaksjoner. Som moderatorene, og alle med en viss empati og respekt for ofrene og deres etterlatte, har nevnt, dette er ikke tid eller sted for din personlige fronting av dine politiske meninger. Klarer du ikke å forstå det, så er det ditt problem, ikke KG sitt. Hadde jeg vært den som hadde mistet min bror oppi dette, så hadde jeg blitt rasende forbandikum over at du bruker dette som en plattform for å framheve deg selv og dine antagelser basert på ymse kilder. Kritikken over hva som skjedde på Utøya skal de som var der få lov til å ta seg, ikke du og jeg som så bildene på skjermen. Det er ikke barn og ungdom sin feil at de var er, og ei heller skal vi utenforstående være de som kaster dom over deres håndtering av marerittet. Det finnes flere hundre som vil for alltid vil slite mellom det å være takknemlig for å være i live, men samtidig føle enorm skyldfølelse over at de klarte seg, mens kompisen hakk i hæl ble skutt. Med mindre du har var ved Virginia Tech/Columbine/Bird i Cumbria/Utøya/lignende hendelser, så vet du ikke hvordan du ville ha reagert i en situasjon totalt styrt av panikk, livsfare, kaos og dødsangst. Ingen kan på forhånd si hvordan du kommer til å oppføre deg, og om du rasjonelt vil kunne ta de "etisk" eller muligens moralsk riktige valg der og da. I ettertid så vil de overlevendes hukommelse og erindring av hendelsesforløp variere stort, selv om de var på samme sted til samme tid. At du skal bedømme andres handlinger og bruke dette mot dem, når du ikke engang var der selv, er besynderlig. Det er ikke du som må leve de valg du tok i regjeringsbygget eller på Utøya, og som må leve videre med spørsmål om hvorfor du klarte deg mens andre ikke. Jeg roser KG for at de trer varsomt, spesielt i denne akutte fasen. Men, jeg er også enig i at disse aksjonene ikke må hindre at folk må få være ærlig kritiske til Norges immigrasjons- og integreringspolitikk (med rette), uten at det blir stemplet som mini-Breiviker av den grunn. Legitime politiske standpunkt er lov, men ikke ta den debatten nå. Det er en grunn til at valgkampen er utsatt, også for å forhindre at valget blir for mye påvirket av sympati og følelser overfor den sittende regjering som håndterer en upresendentert nasjonal krise. KG synes jeg vurderer saken korrekt når de lar betente (men viktige) diskusjoner ligge nå, ihvertfall når det er landesorg og så mange fortsatt er savnet. 17
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #9 Skrevet 26. juli 2011 Bergans Klart vi må ta diskusjonene, men den blir ikke bedre om vi tar den nå, til det blir det bare for mye sinne og for mange spekulasjoner. La oss iallefall vente til støvet har lagt seg. 1
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. juli 2011 #10 Skrevet 26. juli 2011 (endret) Bergans: Nå tillegger du meg mye her som jeg aldri har sagt. Fronte meg selv og mine politiske meninger? Jeg er selv APer, jeg hadde bare noen kommentarer til saken. Politisk debatt og ytringsfrihet er fremdeles viktig sist jeg sjekket. Og angående det om hvordan man hadde reagert selv på øya.. jeg snakket IKKE om det, jeg snakket om ting som har skjedd i ettertid. Tråden som ble slettet var vel noe med om Eskil Pedersen kanskje var litt for opptatt av å fronte seg selv og sin egen agenda og overså litt at vi løfter roser for OFRENE ikke for APs politikk. Slike ting burde gå an å diskutere, men siden han var på øya så skal alle hans utsagn gå fullstendig fri for analyse i x antall dager? Nå kjenner jeg at jeg har et par kommentarer om innsamlingsaksjonen som er satt i gang hvor Pedersen oppfordrer hver ungdom i landet til å avse minst en hundrelapp til nytt klubbhus, men det er vel helt jævlig av meg å mene at pengene kunne gått til ofrene og deres minne og begravelser og at AUF som politisk organisasjon IKKE er det vi først og fremst sørger over. Men den tråden hadde vel blitt slettet/stengt siden Eskil Pedersen er nevnt? Jeg driter i hva han gjorde på øya, jeg vet bare det kommer til å komme opp på et tidspunkt akkurat som politiet nå settes i søkelyset for treig responstid, men nå var det altså noe annet enn akkurat det som ble diskutert. Og likevel kommer alle pigger automatisk ut, og det tydeligvis av folk som ikke leser hva som blir skrevet engang. Endret 26. juli 2011 av Cuntzilla 6
_Esmeralda_ Skrevet 26. juli 2011 #11 Skrevet 26. juli 2011 Det er virkelig noe i det at det er en tid for alt. Det har også med respekt å gjøre. Forstår at du gjerne vil ha tilbakemeldinger, men vent en stund med det, er du snill. Jeg foreslår at du kommer tilbake med dine synspunkter litt senere når det har gått litt tid, og de siste savnede er funnet. Mange trenger å få dette på litt avstand før man har så mange meninger. De fleste har vel nok med å forstå at dette virkelig har skjedd, foreløpig. Vil tro du vil få flere engasjerte tilbakemeldinger om en stund. 1
Haddy Skrevet 26. juli 2011 #12 Skrevet 26. juli 2011 (endret) Det er fullt mulig. Men jeg håper ikke dette sitter i helt til valgkampen. På et tidspunkt må selv Jens Supermann Stoltenberg settes i kritisk søkelys igjen. Til brukeren over deg igjen så siktet jeg ikke til den tråden nei, men til en tråd om retorikken som har blitt brukt av AP i etterkant av massakren og om den har vært litt vel partipolitisk - og en viss AUF-leder hvis navn ikke må sies høyt på KG ble nevnt. Jeg synes det er et interessant tema, uten å være sterkt enig eller uenig så hadde jeg noen synspunkter på det og ville gjerne diskutert det med andre. Men det får vel vente da. Stemmer du virkelig på AP, en får sannelig ikke det inntrykket her. Endret 26. juli 2011 av Haddy
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. juli 2011 #13 Skrevet 26. juli 2011 Stemmer du virkelig på AP, en får sannelig ikke det inntrykket her. Ja, hvorfor skulle jeg lyve om det? Har flyttet til en ny by og ikke satt meg nok inn i lokalpolitikken til å være bombesikker på førstevalg i kommunevalget, men har stemt AP ved stortings-og kommunevalg de siste årene (SV før det). Jeg har sympati for at det er en tid og et sted for alt og skal holde kjeft og respektere at KG har noe strengere modereringsregler enn flere andre steder. Som sagt så går det en livlig debatt IRL og på andre fora som jeg kan delta i for å få ytre alle tanker som flyter rundt i en noe forvirret og sjokkert hjerne i stedet for bare de som anses som korrekte og akseptable. Det er likevel lett å hisse seg opp når man føler ensrettingen blir ført med en litt for hard hånd, og sånt får ikke akkurat personer som meg til å tie, men bare til å stille flere spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #14 Skrevet 26. juli 2011 Som sagt så går det en livlig debatt IRL og på andre fora som jeg kan delta i for å få ytre alle tanker som flyter rundt i en noe forvirret og sjokkert hjerne i stedet for bare de som anses som korrekte og akseptable. Jeg har lest litt av disse diskusjonene på andre forum, og synes dette fokuset på enkeltpersoner i denne fasen er direkte forkastelig. Vi vet ikke alle detaljene og bør derfor ikke spekulere om hvem som burde gjort hva, det vil bare legge sten til byrden for en person som har gjennomgått et mareritt og nå prøver å være en fungerende leder for organisasjonen sin. 3
Sekretæren Skrevet 26. juli 2011 #15 Skrevet 26. juli 2011 Tråden ble slettet fordi åpningsinnlegget var grovt spekulativt. Å stille spørsmål ved en navngitt persons hensikter i en sak som dette, er ikke bare å åpne for spekulasjoner, men også krenkende. SportyShorty, mod 5
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. juli 2011 #16 Skrevet 26. juli 2011 (endret) Jeg har lest litt av disse diskusjonene på andre forum, og synes dette fokuset på enkeltpersoner i denne fasen er direkte forkastelig. Vi vet ikke alle detaljene og bør derfor ikke spekulere om hvem som burde gjort hva, det vil bare legge sten til byrden for en person som har gjennomgått et mareritt og nå prøver å være en fungerende leder for organisasjonen sin. Jeg er forsåvidt enig i det, men samtidig som at respekt og folkeskikk er viktig så er ytringsfriheten og den frie tanke verdier som står sterkt hos meg og som jeg tror er livsviktige grunnsteiner i vårt samfunn. Man kan ikke sensurere alt man ikke liker å høre, sånn er det bare. Og tankene til folk får du iallefall aldri ta fra dem. Men nå var det ikke et ønske om å få spekulere i Eskildsens handlinger på Utøya som var poenget her. Så du og en eller to andre her egentlig svart på spørsmålet mitt med disse til dels irrelevante avsporingene: Ja, det forkludrer politisk debatt. Iallefall for nå - jeg håper alle innerst inne er så imot Breiviks perverse ønsker om å skape et Norge i krise og dermed ryste ved demokratiet vårt at denne mentaliteten ikke vil henge ved fremover. Det er jo som en moderator sa her en helt spesiell situasjon, jeg regner ikke med det er standard kotyme på KG at utsagn i media fra politikere ikke kan diskuteres! Endret 26. juli 2011 av Cuntzilla
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. juli 2011 #17 Skrevet 26. juli 2011 Tråden ble slettet fordi åpningsinnlegget var grovt spekulativt. Å stille spørsmål ved en navngitt persons hensikter i en sak som dette, er ikke bare å åpne for spekulasjoner, men også krenkende. SportyShorty, mod Nå husker jeg ikke ordrett åpningsinnlegget, men husker det var noe drøyt formulert selv om jeg så noe interessant å diskutere inni der. En redigering var kanskje på sin plass, men sletting av hele tråden er i en annen liga. Synes det er spesielt at man ikke kan diskutere politiske hensikter til en navngitt person som er politiker, det er jo ikke som om akkurat det er noe nytt og uhørt. Dere strekker reglementet, men spesiell situasjon krever jo spesielle tiltak. "Bokbrenning" bør vel aldri være en av dem, men nå er ikke dette mitt forum. Jeg ser andre tråder med litt samme tanke vagere formulert har fått stå da, men de er også moderert selvsagt så det er jo ikke en debatt det er interessant å delta i her. 1
Gjest Iah Skrevet 26. juli 2011 #18 Skrevet 26. juli 2011 Det er greit at vedkommende er en offentlig person og politiker, men han har også verdt i gjennom en sterkt traumatisk opplevelse, og vi føler som sagt at det er riktig å skjerme de berørte nå. Moderatorteamet og admins har i fellesskap vurdert og kommet frem til at det er riktig å være ekstra strenge på hvilke uttalelser og diskusjoner vi ønsker på Kvinneguiden i denne akutte fasen. Hensynet til de berørte må komme foran behovet for spekulasjoner og kritikk. Iah, mod 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #19 Skrevet 26. juli 2011 Men nå var det ikke et ønske om å få spekulere i Eskildsens handlinger på Utøya som var poenget her. Så du og en eller to andre her egentlig svart på spørsmålet mitt med disse til dels irrelevante avsporingene: Ja, det forkludrer politisk debatt. Nei, men du har spekulert i det her på forumet tidligere. Derfor svarte jeg det jeg svarte. Det er åpenbart at du ønsker å diskutere det ene og det andre, men det er ikke uten videre en forkludring av debatten hvis vi andre ikke ønsker å gjøre det akkurat nå eller om vi synes det du skriver er upassende. Det er ikke alltid alle andre det er noe galt med. Du virker ekstremt opptatt av dine egne rettigheter til å mene og si hva du vil, uten å reflektere videre over det følelsesmessige i situasjonen som du tvert i mot avfeier som forkludring. Det setter deg ikke i noe sympatisk lys når du gang etter gang insisterer på at du har rett til å si det du sier, noen for øvrig ingen har nektet deg, uten å tenke på at det finnes en tid for alt. 1
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. juli 2011 #20 Skrevet 26. juli 2011 (endret) Nei, men du har spekulert i det her på forumet tidligere. Derfor svarte jeg det jeg svarte. Det er åpenbart at du ønsker å diskutere det ene og det andre, men det er ikke uten videre en forkludring av debatten hvis vi andre ikke ønsker å gjøre det akkurat nå eller om vi synes det du skriver er upassende. Det er ikke alltid alle andre det er noe galt med. Du virker ekstremt opptatt av dine egne rettigheter til å mene og si hva du vil, uten å reflektere videre over det følelsesmessige i situasjonen som du tvert i mot avfeier som forkludring. Det setter deg ikke i noe sympatisk lys når du gang etter gang insisterer på at du har rett til å si det du sier, noen for øvrig ingen har nektet deg, uten å tenke på at det finnes en tid for alt. Det var ikke den modereringen jeg reagerte på, det var en helt annen - og det var heller ikke moderering av noe jeg hadde skrevet. Dette og et par andre hendelser og ting jeg har registrert utenfor KG har fått meg til å fundere litt på ett av de mange aspektene ved denne krisesituasjonen. Men selv dette aspektet kan visst ikke diskuteres ordentlig som en problemstilling i seg selv uavhengig av hva du tenker om meg, det handler visst bare om min sykelige trang til å få si hva jeg mener om Eskildsens flukt? Jeg observerer en trend og stiller et spørsmål, og dere klarer ikke å diskutere det engang men må grave i detaljene fra massakren i stedet. Det går an å beholde et perspektiv og notere seg forskjellige tendenser i samfunnet og ønske en diskusjon og andres innspill uten at man er "ekstremt opptatt" av å fronte egne meninger. At diskusjonen må vente er vel det eneste noenlunde relevante svaret jeg har fått her på problemstillingene jeg skisserer og lurer litt på. Og det er jo i seg selv ikke akkurat et svar, men som sagt så har jeg skjønt at jeg må ta dette i andre fora med folk som har litt mer distanse. Og tydeligvis i et lukket rom med gardinene trukket for? At ingen ser ironien i det imens de står der og hyller demokratiet er litt rart, men som sagt - spesiell situasjon. Endret 26. juli 2011 av Cuntzilla 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå