Gå til innhold

Jernmangel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for en uke siden vite at jeg har lite blod (blodprosent på godt under 10, jernlager på 5). Hadde da ferie, men har nå jobbet torsdag, fredag, lørdag og i dag, og jeg er helt kaputt!

Dagene består i følgende:

Opp å spise frokost, gå på jobb kl 9, jobbe til 16, reise hjem, sove en time eller to på sofaen (er så utslitt etter jobb at jeg bare faller helt sammen når jeg kommer hjem), prøver å lage litt middag men de siste dagene har kjæresten min gjort det siden jeg knapt klarer å stå over grytene uten å bli sliten. Deretter spiser vi middag og blir gjerne sittende å se på tv. Da sovner jeg somregel etter en liten time og sover til vi legger oss mellom kl 23 og 24. Når vi så legger oss tar det ikke lang tid før jeg sover igjen og sover hele natten igjennom.

Tar jerntabletter, men det tar jo sin tid før de begynner å fungere slik at jeg får opp lagrene mine.

Jeg klarer ikke være med på noen aktiviteter etter jobb, for da er jeg helt ødelagt når kvelden kommer og får knapt i meg mat for at jeg er så slapp.

Så det jeg da lurer på er om jeg bør be legen min om sykemelding? Hadde du kommet til å fått deg en sykemelding dersom du var så sliten at du ikke fungerte etter å ha stått på jobb i syv timer?

Er litt i villrede for hva jeg bør gjøre, for jeg vil jo ikke være "sytete", og jeg har *bank i bordet* aldri vært sykemeldt fra stedet jeg nå har jobbet på i to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du får tabletter og/eller sprøyter? Det tar seg fort opp igjen så jeg tenker at det ikke er nødvendig med sykemelding...

Jeg har iallfall aldri fått det selv om jeg har sovet alle de timer jeg ikke har vært på jobb (sov også i lunsjpausen), når jeg har/har hatt jernmangel (har kronisk jernmangel, ikke alltid så lett å holde kontroll)

Jeg regner som sagt med at du får tabletter og/eller sprøyte.

Kjøp Floradix på vanlig matbutikk i tillegg, og knask brokkoli og paprika. Unngå melk en periode, og sjekk i tillegg om B12 nivået ditt er ok. Mangler du B12 hjelper det ikke om du får i deg mye jern da du må ha B12 for å kunne ta opp jern i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å sette seg ned, gi opp, og vente på jernet. Kaffe! Jernmangel er ikke farlig. Heller be om litt tilrettelegging på jobb i et par uker pga mild sykdom, enn å sykmelde seg helt.

Hilsen ei som jogga seg gjennom jernmangelen. Ta en middagshvil, det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det spørs helt hva slags jobb du har.

Kjenn etter selv og snakk med legen din. Kanskje du kan få gradert sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å sette seg ned, gi opp, og vente på jernet. Kaffe! Jernmangel er ikke farlig. Heller be om litt tilrettelegging på jobb i et par uker pga mild sykdom, enn å sykmelde seg helt.

Hilsen ei som jogga seg gjennom jernmangelen. Ta en middagshvil, det hjelper.

Jo, hvis det går langt nok så.

Og noen buker veldig lang tid på å få opp nivået til normalt igjen.

Vi er alle forskjellige og får ulike symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var vegetarian/vegan i 8 år och fick så dåliga blodvärden att jag var tvungen att läggas in på sjukhus så jag vet hur jobbigt det kan vara. Speciellt med kommentarer som Igin's. En middagslur ger inte tillbaka järnet.. Järntabletter, vila och en bra kosthållning tillsammans ger dig tillbaka järnet. Men att bara sjukanmäla sig utan att ta några tabletter/sprutor tycker jag låter helt onödigt då enbart vilan i sig knappast kommer att tvinga tillbaka något järn i kroppen på den korta tiden.

Med järntabletter varje dag var mitt blodvärde uppe i det normala efter 6 månader, men jag kände mig mycket bättre redan efter några veckor. :) Tabletter är ett måste! Sedan om du ska sjukanmäla dig eller inte får du helt och hållet känna efter själv. Du kan ju sjukanmäla dig en vecka precis när du börjar äta tabletterna och sedan är du förhoppningsvis pigg nog att börja jobba igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...