Gå til innhold

hvorfor et sykehus senger så sykt harde?


latterbox

Anbefalte innlegg

De tre gangene jeg har vært innlagt på sykehus i orge har sengene vært sykt harde og det har vært sånn at jeg trenger å hvile ut etter et sykehusopphold pga harde senger. En annen ting er at du vekkes klokken 7 ca for å ta blodprøve. Forstår at det er pga vaktskifte men syns det er litt unødvendig kunen heler vert slik at du tok det når du våknet eller noe...

Så en ting til hvorfor er det sånn at det legges opp til at du skal ligge i sengen hele tiden. Forje gang jeg ble lagt inn så var jeg i finn stand til å gå selv når jeg skulle fraktes til riktig avdeling men portøren innsisterte på AT JEG MÅTTE LIGGE I SENGEN. En morgen når legen skulle ta blodprøve sa han at jeg måtte ligge i sengen. Kan da fint ta blodprøve sittende. Også når legevisit og sånn var på kvelden vilel de alltid at man skulle ligge i sengen og prate med de. Det var kun en stol med min seng og kjæresten min som var på besøk satt heletiden på den så jeg satt jo bare i den harde sengen heletiden, følte meg for frisk til å ligge. Skal sies at jeg ikke var innlagt uten grunn, men like vell hvorfor "knytte" passienter til en hard seng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sengene er helt for jævlige! Iallefall om man skal ligge der en stund. får jo gnagsår. Men de vil vel ikke bruke pengene på dyre madrasser da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sengene er gode jeg :)

Og det med at du alltid skal bli liggende; det er rett og slett mye mer effektivt enn at man skal begynne å gå, kanskje veldig redusert og sakte, noen besvimer osv. Så bli liggende slik at andre også får den hjelpen og legevisitten den dagen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sengene er grusomme! Jeg skal være veldig syk om jeg noen gang skal være innlagt igjen, jeg får vondt i rygg,nakke og hodet bare på tanken på madrassene.

Det er så mange som skal ta prøver så de må begynne en gang, de starter med en gang og fortsetter til de er ferdige. Så derfor er det litt tilfeldig når de kommer for å ta prøver av deg.

Du må ikke ligge i sengen så sant du føler deg frisk nok til å sitte/gå, men det er som du sier ikke stoler på rommene for at pasientene skal sitte på, da må du på dagligstuen.

Sengene kan gjøres om til "stoler" da, spør om hjelp til det nesten gang. (Selv om vi selvfølgelig ikke håper på en neste gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme. Jeg har vært innlagt på mange ulike sykehus, og sengene er like harde overalt. Det er en av grunnene til at jeg sover utrolig dårlig på sykehus, og ikke på noen måte får hvilt ut og slappet av. Ellers har jeg aldri blitt kommandert til å ligge i sengen, jeg har alltid fått sitte eller sette meg i stolen ved siden av om jeg vil det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre gangene jeg har vært innlagt på sykehus i orge har sengene vært sykt harde og det har vært sånn at jeg trenger å hvile ut etter et sykehusopphold pga harde senger. En annen ting er at du vekkes klokken 7 ca for å ta blodprøve. Forstår at det er pga vaktskifte men syns det er litt unødvendig kunen heler vert slik at du tok det når du våknet eller noe...

Så en ting til hvorfor er det sånn at det legges opp til at du skal ligge i sengen hele tiden. Forje gang jeg ble lagt inn så var jeg i finn stand til å gå selv når jeg skulle fraktes til riktig avdeling men portøren innsisterte på AT JEG MÅTTE LIGGE I SENGEN. En morgen når legen skulle ta blodprøve sa han at jeg måtte ligge i sengen. Kan da fint ta blodprøve sittende. Også når legevisit og sånn var på kvelden vilel de alltid at man skulle ligge i sengen og prate med de. Det var kun en stol med min seng og kjæresten min som var på besøk satt heletiden på den så jeg satt jo bare i den harde sengen heletiden, følte meg for frisk til å ligge. Skal sies at jeg ikke var innlagt uten grunn, men like vell hvorfor "knytte" passienter til en hard seng?

Jeg har vært innlagt mer enn 50 ganger på forskjellige norske sykehus, og jeg har veldig lite å klage på. Sengene har stort sett vært gode. Og de få gangene de ikke har vært det, har jeg spurt pent om å få en annen - og fått det.

Jeg har heller aldri blitt beordret til å ligge uten at det har vært en god grunn for det (blodtrykk og fastende blodprøver vil de gjerne ta før jeg står opp om morgenen).

Og det at du klager på at portøren insisterte på at du måtte ligge i sengen ved innleggelse er helt urimelig. Portøren har ikke noe grunnlag for å ta en medisinsk vurdering av pasientene. Det hjelper ikke hva pasientene selv sier i en slik situasjon. Portørene kan ikke vite hvilke pasienter som snakker sant og ikke. Syke mennesker er ikke alltid istand til å vurdere sin egen situasjon (man tror ofte at man er friskere eller sykere enn man egentlig er). Og ved innleggelse er det ikke lett å vite hvilke pasienter som faktisk er friske nok til å gå selv eller ikke. Jeg tror du hadde klagd mer om han hadde gitt deg lov til å gå selv, og du hadde besvimt på veg til avdelingen. Det eneste portøren har gjort er å ta vare på din sikkerhet - og det skal du være glad for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns også det er et problem at jeg alltid har havnet på samme rom som noen som er dårligere enn meg som må sjekkes på hele natten osv så det blir umulig å sove.

En annen ting er at det kommer heletiden nye sykepeliere osv som skal høre hele historien om hvorfor du er lagt inn og når smertene begynte og hvordan det har utviklet seg osv. Er kjedelig å gjengi sykehistorien sin flere ganger daglig.

jeg vil også gi haukeland sykehus refs for at forje gang jeg var der så ble jeg kastet ut før jeg var frisk nok. Skulle på en undersøkelse og avhengig av resultatene skulle de vurdere om jeg skulel ble utskrevet. Når jeg kom tilbake lå en annen kvinne dær sengen min hadde vært de hadde alt skrevet meg ut de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bare mer syk av sykehus på en måte, eller det er jo et problem at sengene er så harde at det er umulig å fått hvilt ut uten å føle seg helt mørbanka av den harde madrassen..

Jeg vet foresten hvordan man setter sengen opp til en stol. men foretrekker ordentlige stoler. Så kunne godt vært en stol til pasient også...

Foresten så trur jeg at jeg ved flere annledninger har blitt skrevet ut for tidlig for at jeg har holdt mote opp å ikke klaget så mye over helsen osv.....

Det er for dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil også gi haukeland sykehus refs for at forje gang jeg var der så ble jeg kastet ut før jeg var frisk nok. Skulle på en undersøkelse og avhengig av resultatene skulle de vurdere om jeg skulel ble utskrevet. Når jeg kom tilbake lå en annen kvinne dær sengen min hadde vært de hadde alt skrevet meg ut de....

Noe lignende skjedde meg på et annet sykehus. Jeg fikk permisjon for å sove hjemme en natt (det hadde jeg bedt om selv) og jeg skulle tilbake dagen etter for flere undersøkelser og prøver og da vurdere å skrives ut. Da jeg kom tilbake neste dag hadde plassen min på rommet blitt gitt til en annen og sengen min flyttet ut på gangen og jeg måtte være ute på gangen mens jeg ventet på at undersøkelser skulle bli gjort og jeg ble skrevet ut på ettermiddagen. Imidlertid synes jeg det var helt riktig gjort. Dette sykehuset hadde nemlig flere korridorpasienter på den tiden og hvorfor skulle min plass stå tom den natten jeg var hjemme, mens noen som åpenbart var sykere enn meg skulle ligge på gangen? Jeg klarte dessuten fint å være på gangen den ene dagen jeg hadde igjen. Jeg satt bare rett opp og ned i sengen fullt påkledt og leste eller gjorde kryssord og ventet på resultater og utskrivelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg foreslår at alle sutrarane her inne byrjer å betale seg inn på privatsjukehus i stedet. Der får ein stort sett det ein betaler for. Men då vil sparekontoen raskt bli tom!

Sjukehussenger skal vere enkle å desinfisere, og då kan ein ikkje ha rammemadrassar frå Wonderland eller liknande. Det finst ikkje pengar til enkeltrom for berre moderat sjuke i det offentlige helsevesenet (og jeg tør å påstå at ein er kun moderat sjuk om ein orkar å irritere seg over korte nattevaktbesøk og noko lysbruk om natta). Og syting om at ein må fortelje noe om sjukehistorien sin til ulike sjukepleiere - ærleg talt! Det hadde vel vore galt om dei ikkje hadde spurd, óg, tenkjer eg. "Dei bryr seg ingenting om mi helse og ve og vel. Berre medisinerer og stikk!" For øvrig vil pasienten si eiga beskriving av helsa vere medverkande faktor opp mot utskriving. Og påstår ein då at ein ikkje har smerter, ikkje er kvalm/svimmel ol sjølv om det ikkje er sant, så må faktisk behandlande helsepersonell tro på dette, og då kan ein faktisk bli utskrive for tidleg. Men det er jo då fordi ein har ljugd. Så det må ein ta på eiga kappe.

Ellers synst eg Sauen Shaun sitt innlegg beskriv verkeligheita på ei god måte. Sjølv om eg har langt frå like mange sjukehusopphold som ho.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Var innlagt for utredning i 5 dager. Hadde smerter og betennelser i hele kroppen. Ble mye værre av å ligge på de harde sengene, selv om jeg fikk justert sengen til mer eller mindre sittestilling.

3 dagen overhørte jeg nabopassienten som ba om og fikk en ekstramadrass. Da spurte jeg også og fikk. Ble i det minste litt bedre. En kan jo prøve spørre om en plages.

Den gangen kom de før kl 6 alle morgenene skulle de måle blodtrykk, stikke og ta prøver av ymse slag. Etter et par netter med elendig søvn på natten var jeg knapt nok våken da de kom inn og holdt på.

Slang bare armen på utsiden av dyna så fikk de ordne det de ville mens jeg var i ørska.

Prøvene skulle tas på fastende hjerte og før en hadde tatt noe form for medisiner, var derfor de kom så tidlig.

En får gjerne en begrenset tid for hvor lenge en får lov til å være innlagt. Virker som det er få senger disponibelt, så en blir ofte "kastet ut" så fort som mulig. Av og til lenge før en engentlig burde og uten å ta hensyn til hvordan ting ordnes når en kommer hjem. Eller om en har noen hjemme som kan ta vare på deg.

En av gangene ble jeg sendt hjem kunne ikke gå eller stå og hadde umennskelige smerter i bena, rygg og nakke.

Ingen var hjemme før etter 5-6 timer. Krykker klarte jeg ikke gå med. Rullestol var praktisk umulig å benytte seg i huset vårt. Alikevel ble jeg sendt hjem i taxy og ble støttet/ båret inn av taxysjåføren.

Tilfeldigvis var en god nabo hjemme og så hvordan jeg ble fraktet i hus. Hun kom over og hjalp meg. Aner rett og slett ikke hva eller hvordan det hadde gått ellers. Kom meg jo ikke på do engang for egen maskin. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innlagt for utredning i 5 dager. Hadde smerter og betennelser i hele kroppen. Ble mye værre av å ligge på de harde sengene, selv om jeg fikk justert sengen til mer eller mindre sittestilling.

3 dagen overhørte jeg nabopassienten som ba om og fikk en ekstramadrass. Da spurte jeg også og fikk. Ble i det minste litt bedre. En kan jo prøve spørre om en plages.

Den gangen kom de før kl 6 alle morgenene skulle de måle blodtrykk, stikke og ta prøver av ymse slag. Etter et par netter med elendig søvn på natten var jeg knapt nok våken da de kom inn og holdt på.

Slang bare armen på utsiden av dyna så fikk de ordne det de ville mens jeg var i ørska.

Prøvene skulle tas på fastende hjerte og før en hadde tatt noe form for medisiner, var derfor de kom så tidlig.

En får gjerne en begrenset tid for hvor lenge en får lov til å være innlagt. Virker som det er få senger disponibelt, så en blir ofte "kastet ut" så fort som mulig. Av og til lenge før en engentlig burde og uten å ta hensyn til hvordan ting ordnes når en kommer hjem. Eller om en har noen hjemme som kan ta vare på deg.

En av gangene ble jeg sendt hjem kunne ikke gå eller stå og hadde umennskelige smerter i bena, rygg og nakke.

Ingen var hjemme før etter 5-6 timer. Krykker klarte jeg ikke gå med. Rullestol var praktisk umulig å benytte seg i huset vårt. Alikevel ble jeg sendt hjem i taxy og ble støttet/ båret inn av taxysjåføren.

Tilfeldigvis var en god nabo hjemme og så hvordan jeg ble fraktet i hus. Hun kom over og hjalp meg. Aner rett og slett ikke hva eller hvordan det hadde gått ellers. Kom meg jo ikke på do engang for egen maskin. :sjenert:

DU BLE SKREVET UT ALT FOR TIDLIG :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns også det er et problem at jeg alltid har havnet på samme rom som noen som er dårligere enn meg som må sjekkes på hele natten osv så det blir umulig å sove.

En annen ting er at det kommer heletiden nye sykepeliere osv som skal høre hele historien om hvorfor du er lagt inn og når smertene begynte og hvordan det har utviklet seg osv. Er kjedelig å gjengi sykehistorien sin flere ganger daglig.

jeg vil også gi haukeland sykehus refs for at forje gang jeg var der så ble jeg kastet ut før jeg var frisk nok. Skulle på en undersøkelse og avhengig av resultatene skulle de vurdere om jeg skulel ble utskrevet. Når jeg kom tilbake lå en annen kvinne dær sengen min hadde vært de hadde alt skrevet meg ut de....

For noe sutring!! SKJERPINGS!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes sengene er gode jeg :)

Og det med at du alltid skal bli liggende; det er rett og slett mye mer effektivt enn at man skal begynne å gå, kanskje veldig redusert og sakte, noen besvimer osv. Så bli liggende slik at andre også får den hjelpen og legevisitten den dagen :)

Og øk dermed rekonvalasenstiden hjemme...

Jeg vet at om jeg blir sengeliggende over lengre tid, så er det verste jeg gjør å være mindre aktiv enn jeg klarer. Når jeg da skal begynne å bruke kroppen normalt igjen er balansen dårligere, musklene er visne, og jeg har nær null lungekapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og øk dermed rekonvalasenstiden hjemme...

Jeg vet at om jeg blir sengeliggende over lengre tid, så er det verste jeg gjør å være mindre aktiv enn jeg klarer. Når jeg da skal begynne å bruke kroppen normalt igjen er balansen dårligere, musklene er visne, og jeg har nær null lungekapasitet.

Men slik er det, desverre. Da får du ta med deg preikestolen og gå litt i gangene når du ikke skal bytte avdeling. Det er ikke sånn at du blir kjørt rundt av portørene hele dagene.

Man må forstå at man kan ikke ta hensyn absolutt alles små ønsker, da vil det faktisk ikke gå rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

DU BLE SKREVET UT ALT FOR TIDLIG :o

Hjalp ingenting å si fra at jeg ikke hadde noen hjemme eller hvilke begrensninger det var hjemme.

Ble jaget ut av rommet og satt i en rullestol 3-4 t før jeg ble sendt hjem.

Etter mye om og men. Mye flaks og via omveier fikk jeg etter lang tid noe utstyr fra hjelpemiddelsentralen, slik at jeg kunne fungere litt bedre hjemme.

Legen nektet siden det ikke var noe medisinsk grunnlag for at jeg trengte noe utstyr.

De trodde alle mine smerter og plager var psykisk og innbilning, siden ingenting vistes på de MR bildene som var tatt.

Da jeg omsider fikk MR på riktige stedr og undersøkelser (mye på det private) viste det seg at jeg hadde flere diagnoser som det var ingen tvil om ga forferdelige smerter.

Psykiske plager fikk jeg i tillegg, men det var som følge av langvarige store smerter uten å få hjelp.

Kanskje ikke så merkelig at jeg har gått helt over til det private :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen blir skrevet ut for tidlig. Det er fordi kapasiteten er så sprengt at de friskeste syke må ut for at de sykeste syke kan få komme inn. På vår avd. er det alltid fullt inkl. tre korridorpasienter til en hver tid. Det skal ikke forekomme så det blir skrevet avvik på alle korridorpasientene.

Men hva skal man gjøre da?

Rommene er ofte små, gjerne to-fire-seksmannstuer og da er det ikke plass til en god stol til alle sammen. Men en pinnestol kan du sikkert spørre etter, men det er ikke sikkert at avd. har noen ekstra. Er du frisk nok til å sitte, så sitt i dagligstuen.

Madrassene er ikke noe å skryte av, helt enig. Men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste denne tråden tidligere i kveld, glad før at jeg aldri har ligget mer enn et døgn på sykehus ifm fødsel. Men så havna jeg plutselig på sykehus, gitt...

Og da har jeg et sengspørsmål: hvordan får jeg senga ned i liggende posisjon igjen? Blei tilla inn på rommet sittende. Nå er det natta og jeg vil prøve å slappe av (sove får jeg neppe), men får altså ikke til å legge den herrens senga ned! Jekke mer opp, ja. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste denne tråden tidligere i kveld, glad før at jeg aldri har ligget mer enn et døgn på sykehus ifm fødsel. Men så havna jeg plutselig på sykehus, gitt...

Og da har jeg et sengspørsmål: hvordan får jeg senga ned i liggende posisjon igjen? Blei tilla inn på rommet sittende. Nå er det natta og jeg vil prøve å slappe av (sove får jeg neppe), men får altså ikke til å legge den herrens senga ned! Jekke mer opp, ja. Tips?

Hva med å få tak i personalet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...