Gå til innhold

Naturterapi


Lille_Persille_

Anbefalte innlegg

jeg var hos naturterapi i dag hvor jeg vi pratet om problemene mine. Mye luft i magen som fører til smerter i magen, diare og ofte urinering.

Hun tok et forstørrelseglass på øye mitt og så at jeg hadde en brun flekk som viste irritabell galle. og hun såg på tunga mi og så at jeg hadde merker etter tennene som også tydet på irritabel tarm.

deretter lå jeg på en benk ting hvor hun la forkjellige matvarer på ryggen min hvor jeg lå helt avslappet og hun dro i armene mine og fant ut hvilke matvarer jeg tålte og ikke tålte . hun fant ut at jeg ikke tålte mek, glute, soya, egg og pepsimax.

tror dere på dette?

Går selfølglig an og ta matintoleransetest men det er dyrt.

jeg fikk diett og kur jeg skal gjennomføre.

Noen vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke fornærme noen, men i mine øyne er dette løgn og forbandet digt.

Går man inn i de fleste av disse behandlingsformene med videnskabelig metode, er det absolutt ingen substans, logikk eller fornuft i noe av det som forfektes. Det teoretiske grundlaget er som oftest i direkte konflikt med naturlovene, og alt er pakket inn i et ullent, svevende sprog som virker fjetrende, men egentlig bare dekker over innholdsløsheten.

Jeg opplever dette generelt som en kynisk branche, som stort sett bygger på tilbakemeldinger fra fornøyde "pasienter" som ikke identifiseres skikkelig, og det finnes ingen holdbar dokumentasjon på behandlingseffekten. Som oftest er "helbredelsen" midlertidig, eller et resultat av at man har blitt behandlet litt medmenneskelig, og har fått en liten placeboeffekt. En annen ting er at de lidelsene man blir "kurert" for, gjerne er nokså uskyldige lidelser som går over av seg selv, f. eks. slik:

Sinusitt (bihulebetendelse): Man opplever smerter og tilstopninger, og det er fryktelig ubehagelig, dog ikke nødvendigvis så ubehagelig at man får akuttime hos fastlegen. Nesedråber fra apoteket gir bare begrenset lindring. Efter fire til fem dager orker man ikke mer, og oppsøker en alternativ terapeut, i håb om at det hjelper. "Medisin" blir skrevet ut, og vips er man frisk efter noen dager med disse remediene. Er det ikke vidunderlig? Er det ikke like vidunderlig at sinusitt som regel går over av seg selv efter ca. 8 dager? Tilfeldigvis noen få dager efter at man begynte "kuren"....

Dessuten har ikke alternativterapeuter lov til å behandle alvorlig sykdom (kreft f. eks.), men mange gjør det allikevel, og lopper derved døende mennesker for alle pengene deres (noen selger eller pantsetter huset sitt), og det blir derved heller ikke noe igjen til arvingene.

Husk at hvis man kunne dokumentere effekten av disse "medisinene", så hadde du fått dem av fastlegen din. På resept.

Folk får tro hva de vil, men jeg vet at dette bare er tull. Forøvrig er jeg lite interessert i å gå inn i noen lengre diskusjon om dette, da jeg har sett for mye håbløs argumentasjon fra fanatikerne i denne sammenhengen. Men det kan hende jeg kaster meg inn i en evt. debatt hvis jeg blir provosert nok.

For mere info anbefaler jeg å lese bloggen til Pernille Nylehn. Den finnes på perpelle.wordpress.com. Hun har systematisk plukket fra hverandre en del av de mest ekstreme alternativmetodene på en forbilledlig og informativ måde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tilføyelse: Jeg ser at jeg kanskje har svart litt vel generelt i forhold til ditt spørsmål, men står på mitt. Du kan velge hva du vil, men jeg synes oppriktig at du kaster bort pengene dine.

Jeg synes forøvrig det virker merkelig å kunne "se" galleproblemer og irritabel tarm ved merker på tungen og flekker i øynene. Det burde efterprøves med ordentlige kliniske undersøkelser, synes jeg.

Å trekke i noens armer for å fastslå intoleranse høres i beste fall ut som en slags suggestiv eller lett hypnotisk øvelse. Jeg er fryktelig skeptisk.

Men du bestemmer selvsagt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Irisdiagnose og muskeltesting? Uansett, prøv, og se. Det er ganske generelle diettendringer dette, av typen "90 % av befolknngen sliter med et eller flere av de tingene du nevner" (men pepsi max var sært spesifikt. Er det asparatamen i den som er problemet?), så at du blir bedre er det en grei sjanse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...