Gå til innhold

Vanskelig å være med folk


Gjest Sinja

Anbefalte innlegg

Gjest Sinja

Uansett hvem jeg er med, så begynner alltid magen min å gjøre opprør. Kan ikke sitte på restaurant eller kino med noen uten å føle at jeg må løpe på do hele tiden.

Er ikke særlig engstelig av meg og har egentlig ingen psykiske problemer med å omgåes folk. Dette skjer også når jeg er hjemme og har besøk av venninner. Blir oppblåst med en gang og må løpe på do. Det verste er når det er stille rundt meg, magen blir helt vill og jeg bare MÅ slippe ut luft. Tør derfor sjelden å gjøre noe med andre. Har hatt dette så lenge jeg kan huske, og dette har amputert meg stort i ungdomsårene.

Er nå 22 år og føler at jeg har gått glipp av så mye fordi jeg aldri kan være med venner ut uten å bekymre meg for hvor nærmeste do er. Litt flaut å sitte og fise og løpe på do hele tiden.

Har prøvd det meste av tabletter og mat for å forminske dannelsen av luft og løs mage, men ingenting hjelper. Har hverken matintoleranse eller noen allergier. Vil bare leve et normalt liv og begynner å bli deprimert og desperat... Noen som kan relatere seg til dette eller har noen gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjer dette FORDI du er sammen med andre eller er det likedan når du også er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha irritabel tarm? Bestevenninnen min har en mage som beskrives som din, hun må alltid være forsiktig med hva hun spiser eller drikker, for plutselig kan magen bli dårlig. Hun får det ofte når hun er sammen med andre fordi nervene for at magen IKKE må bli dårlig, gjerne blir litt større. Nervøsitet for at magen kan bli dårlig, kan også gi litt dårlig mage om tarmen er irritabel.. Har du noen allergier forresten? Venninnen min er allergisk mot bjørk og gress, dermed tåler hun heller ikke steinfrukter feks, ( pga bjørka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinja

Som regel bare når jeg er med folk, noe som har resultert i at jeg stort sett er alene hele tiden :/

Legen min finner ikke noe fysisk galt, har testet for det meste. Er generelt plaget av løs mage og frekvent avføring, selv når jeg er alene. Er så sliten og lei av å være alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å mase videre, men da forstår jeg det riktig at den er helt fin når du er alene? Eller er den bare bedre, men ikke helt fin?

Jeg har litt mageproblemer, ikke funnet ut årsaken, dette har jeg heletiden, men den forverres ofte av at jeg er redd for å bli dårlig noe som skjer når man skal på kino, ut å spise, på besøk hos noen ol. Ikke i så stor grad som din, men merker at den fort kan bli litt verre da enn når jeg er hjemme. Det viktigste er rett og slett å trosse dette, ikek vær redd, prøv å ikke fokusere på dette ol. Vet det er veldig vanskelig, men det hjelper om dette er problemet.

Irritabel tarm blir verre når man stresser noe man gjør når man er redd for å bli dårlig.

Er ikke mulig å ta en test for å finne ut om du har dette, om alt annet er utelukket er det nok irritabel tarm du har.

håper dette var til litt hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinja

Tusen takk for svar! Ikke helt fin når jeg er alene, men litt bedre. Merker at jeg blir veldig stressa når jeg føler at det skjer noe i magen, og da blir det bare verre. Får en skikkelig trang til å rømme vekk fra situasjonen. Det verste er når jeg føler meg fanget, f.eks. i en bilkø med andre i bilen. Har opplevd små angstanfall på grunn av dette et par ganger.

Har takket nei til alle stevnemøter på grunn av dette, tør ikke å være alene med noen. Er nå forferdelig forelsket i en fyr jeg ikke tør å være alene og intim med, men vil så gjerne!

Føler du at det går over etter hvert som du klarer å la være å fokusere på det? Er sannelig ikke enkelt, nei. Men er så lei av å være alene og redd for dette nå, at jeg orker snart ikke mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det sosiale vekker kroppen din og fordøyelsessystemet. Trener du? Hvis ikke kan det hjelpe å holde kroppen stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinja

Trener ikke stort, har ikke energi til det siden jeg ikke klarer å spise så mye. Er nesten 180 cm høy og veier 58 kg, har gått ned mye det siste året. Orker ikke å spise med tanke på at det bare kommer ut igjen mer. Men takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke stort, har ikke energi til det siden jeg ikke klarer å spise så mye. Er nesten 180 cm høy og veier 58 kg, har gått ned mye det siste året. Orker ikke å spise med tanke på at det bare kommer ut igjen mer. Men takk for svaret :)

Oi. Dette må du ta opp med legen igjen, for dette høres langt fra friskt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

BMI'en din tilsier at du er undervektig (17,9) . Du har sannsynligvis mangel på vitaminer og næring, noe som forverrer problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har ikke lyst å legge ut så mye her, men om du vil kan du sende meg en PM. Ser du har skrevet det som gjest... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sinja

Har tatt det opp med legen min, men hun bare sa at alle prøvene var fine. Så får vel bare godta at det er sånn : /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, dette høres alvorlig ut. Jeg ville tatt en ny tur til legen og bedt om å henvises videre. Du er undervektig, og sosialt avskåret, dette er ikke bra for deg på noen måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme prob. men mage probleme oppstår bare rundt tentamen=/

testene viser at jeg er frisk, så jeg antar problemet ligger i hode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som regel bare når jeg er med folk, noe som har resultert i at jeg stort sett er alene hele tiden :/

Legen min finner ikke noe fysisk galt, har testet for det meste. Er generelt plaget av løs mage og frekvent avføring, selv når jeg er alene. Er så sliten og lei av å være alene..

Matintoleranse? Slår ikke ut på noen tester, men fins helt klart. Kan være gluten eller laktose. Prøv å kutt ut en av matgruppene, deretter den andre, kanskje det hjelper. Eller kanskje det er kun psykisk. Har du prøvd å ikke spise eller drikke NOENTING (unntatt vann) før du skal ut å møte venner/mens du er ute - skjer det samme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt det opp med legen min, men hun bare sa at alle prøvene var fine. Så får vel bare godta at det er sånn : /

Nei! Ikke godta det. Regner med at det er en fastlege. Få henvisning til spesialist - virkelig - fastlegen kan ikke bare gi opp når de ikke finner noe feil men det åpenbart er noe som er feil. Få en second opinion. Eller flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinja

Har prøvd meg frem med alle mulige matvarer over flere år, har ikke funnet stort annet enn at jeg burde holde meg unna store mengder laktose. Om jeg spiser litt fiber så klikker magen helt. Lever derfor på loff og vann, noe jeg vet ikke er særlig sunt i lengden.

Går ofte bedre om jeg ikke spiser noe før eller mens jeg er ute. Men dette er lite gunstig om jeg er borte f.eks. en hel helg. Utenkelig.

Har vært hos to leger; den ene sa "dette får vi ta en annen gang" og den andre kjente på magen min, tok blodprøver og sa at ingenting var feil. Kan det virkelig bare være psykisk? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Blir så sinna av å høre hvordan du har blitt motatt hos legene.

Som pasienter er vi sårbare og det er ikke lett å mase og mase for å bli hørt. Og det burde ikke være nødvendig å mase for å bli hørt heller.

Endret av Michelle82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...