mysan Skrevet 25. juli 2011 #1 Del Skrevet 25. juli 2011 Hva tror vi om dette da? Pan Spermia Litt mer Organic molecules detected in interstellar dust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 2. august 2011 #2 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Det er èn hypotese. Fullt mulig. Men vi vet jo ikke. Forøvrig flytter det bare livets opprinnelse til en annen planet, og besvarer strengt tatt ingen spm om hvordan liv per se kan bli til. Inntil man ser at man har kunnskap og observasjoner til å mene noe mer konkret om spørsmålet, så er pan spermia tankespinn. Men morsomt tankespinn, da. Organiske molekyler er ikke noe annet enn molekyler basert på karbon. Knapt noe å få snurr i trusa over. Karbon blir til i stjerner hele tida. Og siden vi er velsignet med en planet som inneholder en god del tyngre elementer av karbon, så er det vel egentlig temmelig rimelig å bare anta at alt karbonet vårt befinner seg her fordi vi ble til i en region av rommet der tyngre elementer var relativt vanlige. Endret 2. august 2011 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 5. august 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg ser det som veldig sannsynlig at de første spirene til liv, for å si det sånn, har kommet med asteroider. Men jeg har da vitterlig lest forskere som absolutt ikke tror på at livet kan ha startet på denne måten. Skal se om jeg kan finne igjen noe av det. Er det ikke også sånn at vannet vårt har kommet hit med asteroider? Det har jo neppe oppstått av seg selv, eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. august 2011 #4 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg ser det som veldig sannsynlig at de første spirene til liv, for å si det sånn, har kommet med asteroider. Men jeg har da vitterlig lest forskere som absolutt ikke tror på at livet kan ha startet på denne måten. Skal se om jeg kan finne igjen noe av det. Er det ikke også sånn at vannet vårt har kommet hit med asteroider? Det har jo neppe oppstått av seg selv, eller hva? Kometer. Asteroider består ikke av vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 10. august 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 10. august 2011 http://www.bangirommet.no/pages/news/asteroideis.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. august 2011 #6 Del Skrevet 10. august 2011 http://www.bangirommet.no/pages/news/asteroideis.html Interessant. Kometer OG asteroider, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 12. august 2011 Tydeligvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 3. september 2011 #8 Del Skrevet 3. september 2011 Det er èn hypotese. Fullt mulig. Men vi vet jo ikke. Forøvrig flytter det bare livets opprinnelse til en annen planet, og besvarer strengt tatt ingen spm om hvordan liv per se kan bli til. Inntil man ser at man har kunnskap og observasjoner til å mene noe mer konkret om spørsmålet, så er pan spermia tankespinn. Men morsomt tankespinn, da. Organiske molekyler er ikke noe annet enn molekyler basert på karbon. Knapt noe å få snurr i trusa over. Karbon blir til i stjerner hele tida. Og siden vi er velsignet med en planet som inneholder en god del tyngre elementer av karbon, så er det vel egentlig temmelig rimelig å bare anta at alt karbonet vårt befinner seg her fordi vi ble til i en region av rommet der tyngre elementer var relativt vanlige. Stjerner lager karbon i de siste stadiene av livet sitt. Alt grunnstoff som er tyngre enn jern, blir lagd med sterkere lut (supernovaeksplosjoner mm). Panspermia gjør jo sannsynligheteen for at liv kan oppstå noe større, enn om man skulle tenke seg at det oppsto bare på jorda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. september 2011 #9 Del Skrevet 3. september 2011 Stjerner lager karbon i de siste stadiene av livet sitt. Alt grunnstoff som er tyngre enn jern, blir lagd med sterkere lut (supernovaeksplosjoner mm). Panspermia gjør jo sannsynligheteen for at liv kan oppstå noe større, enn om man skulle tenke seg at det oppsto bare på jorda. Øhh, ja? Men fortsatt bare morsomt tankespinn, eller hva? Jeg mener, vi VET fint lite om liv i verdensrommet. Det eneste stedet vi uten tvil kan si at det finnes liv, er HER. Så langt har vi ikke funnet det noe annet sted. Men vi vet at organiske molekyler er VELDIG vanlig både i verdensrommet, og på mange andre planeter. Vi har funnet metan på mars, og vi det at det finnes MENGDER av hydrokarboner på Titan, pluss at det finnes organiske molekyler og vann i både kometer og en del asteroider. Livets byggesteiner er ikke så eksotiske som vi en gang trodde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå