Gå til innhold

Rusavhengighet


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Ser mange sier at det er så vanskelig å komme seg ut av dophelvetet, men hun har da for f kommet seg inn i deg også?! Om man har litt ryggrad og litt egen vilje, så går det fint å styre unna dop, selv om du er i musikkbransjen aldri så mye. At hun selv ikke innså at det kanskje var lurt å slutte med dop og alkohol... Ja, synd for henne! Jeg mener så absolutt at hun la opp til det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist å komme inn her å se den aggressive tonen. Uansett musikksjanger, hva man liker/ikke liker er det tragisk når unge personer dør av overdose. Mange her snakker om rus og har sterke meninger. jeg er jente/dame som har kommet meg ut av rushelvete, var tung heroinmisbruker i over 18 år. Rusa meg i 25 av dem, men er fortsatt ung fordi jeg starta som barn. At jeg lever i dag er et under, og kampen for å komme ut har vært noe av det sterkeste jeg har jobba meg gjennom. Alle har ikke verken mor, far, venner el familie. Det var ikke dette livet jeg så for meg som femåring! Men det ble min flukt vekk fra den elendigheten jeg levde i med seksuelle overgrep, vold og kasta på gata. jeg trenger ikke sympati, men det å komme seg ut av et misbruk er ekstremt vanskelig - alle går ikke inn i det fordi det føles spennende. Og selv om jeg har små barn i dag og kan sees som en "solskinnshistorie" er ikke hverdagen lett. Livet er både godt og vondt. Vi mennesker bærer med oss vår historie uansett. Jeg synes Amy var en kul dame m en tøff stemme, men ingen blodfan. likevel er et liv godt tapt og i disse dager snakker vi mye om det å bry oss om hverandre. jeg legger inn dete anonymt selv om jeg er medlem, men er ikke så opptatt av min rolle i denne sammmenhengen, kun det synet på mennesker som ikke har klart seg like godt som andre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det er riktig at en må ville selv for å bli rusfri, men hva må til for at en skal ville? Har en den følelsen av egenverdi som gir en en mulighet for å ville?

Forøvrig, 2 album som gir 6 Grammy utføres ikke av musikalske noksagter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at en må ville selv for å bli rusfri, men hva må til for at en skal ville? Har en den følelsen av egenverdi som gir en en mulighet for å ville?

Forøvrig, 2 album som gir 6 Grammy utføres ikke av musikalske noksagter.

ikke som har sagt noksagter heller her så jeg har sett..

Men selv om jeg hadde vunnet en pokal i allsang kan jeg ikke forvente at alle skal like musikken min heller..Kan jeg vel??

Å vilje finner du i livet ditt, i den ene personen i livet ditt som betyr mest for deg, i seg selv og hva man skulle ønske man hadde.. finner du ikke viljen kan ingen redde deg..

Å finne styrken i seg selv er vel problemet, er alt for lett å gi opp, hvor gidde gi opp liksom, for benektelse er det første problemet.. Når man begynner på dette livet starter det med å prøve, så prøver man en gang til og tenker.. hmm, dette var gøy, kan jo slutte når jeg vil og alt det der.. 4-5 gangen er det gått fra å prøve til å bruke, 1 gang imnd blir til hver 3 dag, neste dag, hver dag... flereganger for dagen +++ får nye kompiser, finner ditt miljø og vips der sitter du.. Tror mange sitter der å vil bli bra, men først må de innse at de har et STORT problem, og at det vil koste mye, både psykisk og fysisk.. Støtte og STRENGE venner/famile e.l er et must.. er du alene kan jeg forstå at dette kan bli en lang evig siste kamp i livet.. men for dem som har noen.. nope, jeg tror det kun står på viljen og innsatsen fra de rundt personen.

Alt i alt. Amy dreit i fansen, droppet rehabb gang på gang, benektet problemet og brydde seg ikke nok om seg selv.. trist? så absolutt i en slik alder, men sorry, jeg har brukt opp sympatien min denne uken på noe som faktisk bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å komme inn her å se den aggressive tonen. Uansett musikksjanger, hva man liker/ikke liker er det tragisk når unge personer dør av overdose. Mange her snakker om rus og har sterke meninger. jeg er jente/dame som har kommet meg ut av rushelvete, var tung heroinmisbruker i over 18 år. Rusa meg i 25 av dem, men er fortsatt ung fordi jeg starta som barn. At jeg lever i dag er et under, og kampen for å komme ut har vært noe av det sterkeste jeg har jobba meg gjennom. Alle har ikke verken mor, far, venner el familie. Det var ikke dette livet jeg så for meg som femåring! Men det ble min flukt vekk fra den elendigheten jeg levde i med seksuelle overgrep, vold og kasta på gata. jeg trenger ikke sympati, men det å komme seg ut av et misbruk er ekstremt vanskelig - alle går ikke inn i det fordi det føles spennende. Og selv om jeg har små barn i dag og kan sees som en "solskinnshistorie" er ikke hverdagen lett. Livet er både godt og vondt. Vi mennesker bærer med oss vår historie uansett. Jeg synes Amy var en kul dame m en tøff stemme, men ingen blodfan. likevel er et liv godt tapt og i disse dager snakker vi mye om det å bry oss om hverandre. jeg legger inn dete anonymt selv om jeg er medlem, men er ikke så opptatt av min rolle i denne sammmenhengen, kun det synet på mennesker som ikke har klart seg like godt som andre!

Selv om det ikke virker slik i mine innlegg må jeg få si at det står respekt av hva du har gjort og ofret mye tid og tanker/følelser for og gjennomføre.

Du bør gå forran som et forbilde, absolutt.

Jeg er bare ivrig på å få fram at det er fult muligt om man virkelig legger inn alt man har av vilje og stolthet for å kunne komme inn i et liv tilpasset i et samfunn på best mulig måte. Så ikke føl deg krenket av mine innlegg. Flott å høre at du har klart dette og stiftet familie. Igjenn, et forbilde for mange. Det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Alt i alt. Amy dreit i fansen, droppet rehabb gang på gang, benektet problemet og brydde seg ikke nok om seg selv.. trist? så absolutt i en slik alder, men sorry, jeg har brukt opp sympatien min denne uken på noe som faktisk bryr meg.

Ett menneske som aldri har følt betydning for noen på noe vis kan en ikke forvente skal være glad i livet. Jeg vet ikke om det var tilfellet for Amy, men mennesker som har det slik kan en ikke forvente skal ønske seg ett bedre liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett menneske som aldri har følt betydning for noen på noe vis kan en ikke forvente skal være glad i livet. Jeg vet ikke om det var tilfellet for Amy, men mennesker som har det slik kan en ikke forvente skal ønske seg ett bedre liv.

Ok, godt poeng igrunn.

men da er det jo stygt som det høres ut en sjebne ment to be rett og slett.. Vi blir født, vi velger og vi dør. thats life. Desverre.. Ja jeg er kynisk og kald, alltid vært og kommer alltid til og være. Jeg kan gjærne vise sorg, bry meg om andre og stille opp for andre, men sympati, ja den sitter dypt hos meg. Klarer ikke finne noe annet trist i dette ena t det var alt for tidelig for uansett hvem og dø. 28 er jo ingen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Ok, godt poeng igrunn.

men da er det jo stygt som det høres ut en sjebne ment to be rett og slett.. Vi blir født, vi velger og vi dør. thats life. Desverre.. Ja jeg er kynisk og kald, alltid vært og kommer alltid til og være. Jeg kan gjærne vise sorg, bry meg om andre og stille opp for andre, men sympati, ja den sitter dypt hos meg. Klarer ikke finne noe annet trist i dette ena t det var alt for tidelig for uansett hvem og dø. 28 er jo ingen alder.

Da synes jeg du skal la være å uttale deg. Husk på at Amy har pårørende som er like glad i henne og elsker henne like mye som du elsker dine barn og dine foreldre elsker deg. Det er ikke sånn at man er mindre verd som menneske fordi man er avhengig av rus.

Det betyr ikke at jeg tror de lese på forumet her, men det har med menneskelig respekt å gjøre. Amy Winehouse er like mye verd som ethvert annet menneske som går bort og hennes nærmeste sørger like mye som andre pårørende gjør ved dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal la være å uttale deg. Husk på at Amy har pårørende som er like glad i henne og elsker henne like mye som du elsker dine barn og dine foreldre elsker deg. Det er ikke sånn at man er mindre verd som menneske fordi man er avhengig av rus.

Det betyr ikke at jeg tror de lese på forumet her, men det har med menneskelig respekt å gjøre. Amy Winehouse er like mye verd som ethvert annet menneske som går bort og hennes nærmeste sørger like mye som andre pårørende gjør ved dødsfall.

Helt enig i at alle er like mye verd, derfor har jeg ei heller sakt at hun var noe mindre verd.. Jeg vil heller være kald og ærlig å si ting som det er istede for å lyge så jeg tror på det selv og komme med "offf, så trist, dette er, verden blir aldrig den samme ute osv,osv,osv" Men du kan ikke si at jeg skal lavære å uttale meg bare fordi du ikke tør å være ærlig nokk med deg selv. Leser du i forige innlegget mitt ser du jeg skriver at det er trist når noen på 28 dør, uansett hvem.. hva var det med den setningen du ikke ville forstå? Var det mye viktigere å henge seg opp i at jeg har en annen mening en deg rundt dette kansje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre slik at det er ganske dårlige prognoser for å komme ut av et tungt klinisk rusmisbruk. Noe av forvirringen tidligere i denne tråden handler nok om at man kanskje ikke helt har skilt mellom rekreasjonsbrukere/prøvemisbrukere, lett avhengige og tunge patologiske tilfeller. Det er ofte veldig komplekse psykologiske og fysiologiske prosesser bak et alvorlig misbruk, og dessverre er det slik at den negative spiralen forsterkes jo lenger misbruket opprettholdes. Det er selvsagt også stor forskjell på hvilke substanser man misbruker, og hva som driver en ut i misbruket. Og jo lenger et misbruk opprettholdes, jo flere substanser er det sannsynlig at man begynner å bruke regelmessig. De fleste i den tunge gruppen lander på heroin og benzodiazepiner til slutt, gjerne tilført intravenøst, med alle de somatiske komplikasjoner som følger av dårlig sprøytehygiene, urent stoff, smitte og dårlig ernæringsstatus.

Noen misbrukere må følge spiralen helt til bunds før de innser alvoret, dessverre. Man må miste jobb, venner, familie, økonomisk likviditet og kredittverdighet, bolig, helse og selvrespekt. Når denne fasen er nådd, kan det ofte være nesten umulig å komme seg opp igjen, men det er noen få som greier det, og disse har jeg voldsom respekt for.

Ytre pressfaktorer vanskeliggjør motivasjonen i stor grad, og kan helt sikkert ha vært et ytterst dårlig prognostisk tegn for f. eks. Amy Winehouse og andre mennesker som er i offentlighetens lys hele tiden.

Vi må rett og slett vise respekt og medmenneskelighet for de som er havnet i dette uføret. De er en pasientgruppe som aldri slutter å overraske meg, og det finnes en mengde ressurser og positive menneskelige kvaliteter hos dem. Men det er ikke alltid så lett å få øye på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint skrevet Giacomo_P.

Har selv vært rusmissbruker og en av mine veier ut var nettopp det å sette seg inn i psykologien rundt avhengighet generelt. Denne kunnskapen var mer viktig for meg som viljen. Vilje måtte til, selvfølgelig. Men uten kunnskap ble vilje vendt til selvdetruktivitet når jeg så at vilje ikke var nok. Det holdt ikke for meg å ville meg frisk når jeg ikke fattet hva jeg ellers skulle gjøre. Når en har vært avhengig av noe over lang tid er handlingsmønsteret,for mange, rundt rusmidlene en integrert del av hvem du er og sitter etterhvert like mye i ryggmargen som å spise når du er sulten og hvile når du er trett og gråte når en er lei seg. Den enorme angsten som kan oppstå når en skal forandre på sine reflekser og det nærmest uutholdelige i å orke å holde ut mens en møysommelig prøver å finne ny måter å tilfredstille behov som er normale på, må nok oppleves for å kunne forstås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint skrevet Giacomo_P.

Har selv vært rusmissbruker og en av mine veier ut var nettopp det å sette seg inn i psykologien rundt avhengighet generelt. Denne kunnskapen var mer viktig for meg som viljen. Vilje måtte til, selvfølgelig. Men uten kunnskap ble vilje vendt til selvdetruktivitet når jeg så at vilje ikke var nok. Det holdt ikke for meg å ville meg frisk når jeg ikke fattet hva jeg ellers skulle gjøre. Når en har vært avhengig av noe over lang tid er handlingsmønsteret,for mange, rundt rusmidlene en integrert del av hvem du er og sitter etterhvert like mye i ryggmargen som å spise når du er sulten og hvile når du er trett og gråte når en er lei seg. Den enorme angsten som kan oppstå når en skal forandre på sine reflekser og det nærmest uutholdelige i å orke å holde ut mens en møysommelig prøver å finne ny måter å tilfredstille behov som er normale på, må nok oppleves for å kunne forstås.

Det gleder meg å høre.

Jeg tror generell kundskab om rus og rusmisbruk i befolkningen ville gjøre mye lettere for de som er fanget i dette. Selv med en narkoman i familien er det vanskelig å få et klart billede av hva dette handler om. Man må bruke mye tid med denne pasientgruppen for å forstå noe av dette, og de er ikke alltid enkle å forholde seg til. Men alle er mennesker med både følelser, ressurser og kundskab, og som sagt, de slutter aldri å overraske meg ( i begge retninger).

Jeg har en veldig ydmykhet for hvilken side av bordet jeg sitter på når jeg møter disse. Det kunne fort ha vært jeg som hadde problemet, men jeg har heldigvis klart å ikke rote meg bort i dette i sårbare faser av livet.

Jeg er glad for at du deler dine tanker og erfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg å høre.

Jeg tror generell kundskab om rus og rusmisbruk i befolkningen ville gjøre mye lettere for de som er fanget i dette. Selv med en narkoman i familien er det vanskelig å få et klart billede av hva dette handler om. Man må bruke mye tid med denne pasientgruppen for å forstå noe av dette, og de er ikke alltid enkle å forholde seg til. Men alle er mennesker med både følelser, ressurser og kundskab, og som sagt, de slutter aldri å overraske meg ( i begge retninger).

Jeg har en veldig ydmykhet for hvilken side av bordet jeg sitter på når jeg møter disse. Det kunne fort ha vært jeg som hadde problemet, men jeg har heldigvis klart å ikke rote meg bort i dette i sårbare faser av livet.

Jeg er glad for at du deler dine tanker og erfaringer her.

Tusen takk for innsiktsfulle og kloke innlegg i denne debatten. Som nærmeste pårørende til en rusavhengig (vi har faktisk fått streng beskjed om at ordet rusmisbruk ikke skal brukes om den avhengige)er det viktig å bli møtt med forståelse og respekt. Belastningen ved å ha en rusavhengig i familien er så stor i seg selv at vi må få slippe å føle skam og skyld i vår kamp for våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for innsiktsfulle og kloke innlegg i denne debatten. Som nærmeste pårørende til en rusavhengig (vi har faktisk fått streng beskjed om at ordet rusmisbruk ikke skal brukes om den avhengige)er det viktig å bli møtt med forståelse og respekt. Belastningen ved å ha en rusavhengig i familien er så stor i seg selv at vi må få slippe å føle skam og skyld i vår kamp for våre barn.

Bare hyggelig!

Jeg regner med at dere er i kontakt med hjelpeapparatet, men send gjerne en PM hvis dere ikke er det, så kan jeg orientere litt om hva som kan gjøres.

Hvis jeg da ikke svarer med en gang, er det fordi jeg reiser på ferie snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at en må ville selv for å bli rusfri, men hva må til for at en skal ville? Har en den følelsen av egenverdi som gir en en mulighet for å ville?

Forøvrig, 2 album som gir 6 Grammy utføres ikke av musikalske noksagter.

Nei, der er det kvalitet som teller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...