Gå til innhold

Pcos, ventetid på utreding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos fastlege i begynnelsen av Juli, mistenker PCOS pga ustabil mens, uønsket hårvekst, mye kviser, og unormale hormonprøver.. Så har vel så og si fått dommen :(

Men ble henvist til innvendig UL på sykehus, fastlegen min trodde det kom til å ta 3-4 uker før jeg fikk time, men idag fikk jeg brev om at jeg blir innkalt til time iløpet av september.. Fastlegen har ferie, så får ikke kontaktet henne.

Hvor lenge har dere andre ventet på en sånn time? Er det noe vits i å betale for å ta det privat? Eller er det kanskje lang ventetid der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykehuset som jeg sokner til er det 12 ukers ventetid på gynekolog, uavhengig av hva du skal (stort sett).

Om du skal gå til privat gynekolog og ta UL så bør du nesten ta all utredning privat. Hvis du skal ha mere utredning da. Det er greit å forholde seg til en lege, ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg ventet 2-3 måneder på gynekologtime etter første henvisning fra fastlege. Totalt har det gått to år fra første henvisning til gynekolog til vi nå har fått time til oppstart prøverør, men andre ting har selvfølgelig vært prøvd i mellomtiden.

Om du tar det privat kan du komme i gang fortere med videre behandling. Hvor gammel er du og hvor lenge har dere prøvd? Jeg vet man helst vil at ting skal skje så fort som mulig, men det gjør absolutt ingenting å vente litt om du har alderen med deg. Ofte klaffer det helt av seg selv, selv med PCOS, og da er det greit å utsette hormonsirkuset litt.

Første steg videre vil sannsynligvis være sjekk av mannen og forsøk på Pergotime. Anbefaler deg å be om henvisning til sædtest først som sist, dette må gjøres på et tidspunkt uansett før man får videre hjelp, og her er det også ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg mener jeg ventet 2-3 måneder på gynekologtime etter første henvisning fra fastlege. Totalt har det gått to år fra første henvisning til gynekolog til vi nå har fått time til oppstart prøverør, men andre ting har selvfølgelig vært prøvd i mellomtiden.

Om du tar det privat kan du komme i gang fortere med videre behandling. Hvor gammel er du og hvor lenge har dere prøvd? Jeg vet man helst vil at ting skal skje så fort som mulig, men det gjør absolutt ingenting å vente litt om du har alderen med deg. Ofte klaffer det helt av seg selv, selv med PCOS, og da er det greit å utsette hormonsirkuset litt.

Første steg videre vil sannsynligvis være sjekk av mannen og forsøk på Pergotime. Anbefaler deg å be om henvisning til sædtest først som sist, dette må gjøres på et tidspunkt uansett før man får videre hjelp, og her er det også ventetid.

Jeg prøver ikke å bli gravid, jeg er 23 år. Er foreløpig kun utredning for å finne ut om jeg har pcos eller ikke, fordi jeg har problemer med uregelmessig mens, store problemer med hårvekst og kviser, samt at hormonprøvene mine ikke var normale.

Så jeg prøver ikke å bli gravid ennå ihvertfall. Så det er kun en UL undersøkelse for å finne ut om jeg har cyster på eggstokkene. Ikke noe videre utredning enn det i første omgang.

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å bli gravid, jeg er 23 år. Er foreløpig kun utredning for å finne ut om jeg har pcos eller ikke, fordi jeg har problemer med uregelmessig mens, store problemer med hårvekst og kviser, samt at hormonprøvene mine ikke var normale.

Så jeg prøver ikke å bli gravid ennå ihvertfall. Så det er kun en UL undersøkelse for å finne ut om jeg har cyster på eggstokkene. Ikke noe videre utredning enn det i første omgang.

Hilsen trådstarter

Med mindre PCOS er styrt av hormonubalanse som kan korrigeres (skjeldent) er det ingen måte å behandle dette på. Det vanlige er å anbefale P-Piller for mindre plager og regelmessig mens. Om man etterhvert har et barneønske vil man forsøke Pergotime for å få eggløsning. PCOS er ingen akutt tilstand, jeg ville derfor ventet på time der du er henvist og hørt på hva de har å si i stedet for å gå videre privat.

Det eneste man kan gjøre selv for å forbedre PCOS er sunnere livsstil og slanking. Er man slank og sunn er det dessverre ingen behandling.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre PCOS er styrt av hormonubalanse som kan korrigeres (skjeldent) er det ingen måte å behandle dette på. Det vanlige er å anbefale P-Piller for mindre plager og regelmessig mens. Om man etterhvert har et barneønske vil man forsøke Pergotime for å få eggløsning. PCOS er ingen akutt tilstand, jeg ville derfor ventet på time der du er henvist og hørt på hva de har å si i stedet for å gå videre privat.

Det eneste man kan gjøre selv for å forbedre PCOS er sunnere livsstil og slanking. Er man slank og sunn er det dessverre ingen behandling.

Lykke til videre :)

Det finnes medisinsk behandling selv om man er slank :)

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes medisinsk behandling selv om man er slank :)

Min lenke

Man går ikke på Prednisolon mot PCOS hvis det var det du tenkte på. Prednisolon har mange sterke bivirkninger og det anbefalles ikke å gå på det om det ikke er strengt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes medisinsk behandling selv om man er slank :)

Min lenke

Nei, dette er ikke behandling av PCOS. Men selvfølgelig kan man behandle symptomene på PCOS. Laser/hårfjerning mot skjemmende hårvekst, hudlege mot kviser og dårlig hud, P-Piller mot uregelmessige sykluser og menssmerter, Pergotime for å få eggløsning (kun ved barneønske), har man overvekt som følge av insulinresistens kan Metformin hjelpe, etc. Men dette behandles som hos hvem som helst andre som har disse problemene, uavhengig av at PCOS er diagnosen. Derfor min påstand om at det på ingen måte haster å få stilt en diagnose da det ikke finnes en behandling mot PCOS.

PCOS er noe man må leve med, med mindre PCOS følger direkte av livsstil eller av behandlbar hormonforstyrrelse. Sistnevnte er uvanlig, førstnevnte er mer vanlig. Men for de aller fleste er PCOS noe man aldri blir helt kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Takk for svar!

Jeg bare lurte på ventetid på utredning siden fastlegen min sa at det tok ca 3-4 uker, mens i brevet fra sykehuset så stod det jo september. Jeg fant ikke denne undersøkelsen på ventelisteoversikten til sykehuset på nettet heller.

Jeg har jo ikke planer om barn med det første,så da havner jeg kanskje lenger bak i køen.

Jeg er klar over at pcos er en sykdom som ikke kan kureres (i de fleste tilfeller hvertfall)

Men jeg har store problemer med kviser og uønsket hårvekst, har prøvd mange reseptbelakte medisiner fra hudlege, og ppillen diane, men ingenting hjelper. Jeg har ganske lyse hår, så da har jeg forstått at laser/elektrolyse ikke er så effektivt.

men jeg tar gjerne imot tips om noen har navn på medisiner som kan hjelpe!!

Jeg er noe overvektig, bmi på 27.. Hvordan finner man ut om man er insulinresistent? Blodsukker og langtidsblodsukker var fint sa legen. Kan man få metformin selv om man ikke er insulinresistent? Kan man få dette selv om man ikke har planer om barn akkuratt nå? eller er dette noe man kun kan ta vis man vil ha barn?

Håper det er greit at jeg slengte inn et par spørsmål til :)

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe overvektig, bmi på 27.. Hvordan finner man ut om man er insulinresistent? Blodsukker og langtidsblodsukker var fint sa legen. Kan man få metformin selv om man ikke er insulinresistent? Kan man få dette selv om man ikke har planer om barn akkuratt nå? eller er dette noe man kun kan ta vis man vil ha barn?

Håper det er greit at jeg slengte inn et par spørsmål til :)

Hilsen trådstarter

En livsstilsendring kan gi effekt, men er heller ingen garanti. (Men det har jo heller ingen negative bivirkninger :) ).

Jeg kan dessverre lite om Metforminbehandling da dette aldri har vært aktuelt for meg. Du kan jo google litt rundt det, eller kanskje noen her vet mer. Men jeg trur ikke det vil ha noen effekt når både kortids- og langtidsblodsukker er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

En livsstilsendring kan gi effekt, men er heller ingen garanti. (Men det har jo heller ingen negative bivirkninger :) ).

Jeg kan dessverre lite om Metforminbehandling da dette aldri har vært aktuelt for meg. Du kan jo google litt rundt det, eller kanskje noen her vet mer. Men jeg trur ikke det vil ha noen effekt når både kortids- og langtidsblodsukker er fint.

Takk for svar Atheene.

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...