Gå til innhold

Cannabis


Gjest Tom

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann i førtiårene som aldri har vært i noe narkomiljø og har en god sosial fasade. Ble skilt for fem år siden, var fortvilet, sint og såret. Redd for å begynne å drikke igjen og bli aggressiv på byen. Redd for å miste dømmekraften og rote meg bort i enda en lekker, men skrullete dame. I dette kaoset prøvde jeg hasj og opplevde mye positivt.

Nå, mange år senere, har jeg stort sett røykt daglig. Ikke så veldig mye og mest sent på kvelden. Bare nok til at jeg innser at dette er misbruk. Blir sløv og tiltaksløs. Grubler mye. Tankene kverner uten at noe blir bearbeidet. Har prøvd å slutte i to år. Er jo ikke fysisk avhengig, men kjenner liksom et behov for en erstatning av rusen.

Ble henvist til psykolog og har gått der i snart ett år. Fastlegen opplevde meg bare som deperimert, men vet ikke om røykingen. Tør ikke å ta opp misbruket med psykologen. Tenkte først at røykingen ville ta bort fokuset fra det jeg ville snakke om. Er også redd for å komme i et slags register og melding tilbake til fastlegen. Har jo ikke peiling da jeg ikke har noen å snakke med som som har greie på dette. Er glad for noen konstruktive innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med både fastlegen og psykologen din om det du, ellers ser jeg ikke poenget i å gå dit hvis de ikke vet. Hvordan i alle dager skal de kunne hjelpe deg da? Og nei du kommer ikke i noe register. Ikke er det all verdens straff for å bli tatt med litt canabis eller, sånn btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lege og psykolog! De har da taushetsplikt :)

Jeg synes det er veldig bra at du ser selv at forbruket er gått over til misbruk. Det er alt for mange som nekter å innse det, dessverre.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Du må fortelle legen din om cannabisbruken da den påvirker din mentale tilstand betydelig. Uten at legen får full tilgang til ditt liv slik sett kan vedkommende ikke gjørenoe som helst konstruktivt for deg. Legen vil ikke sladre til politi eller noe, men vil være korrekt rustet for å gi den korrekt behandling for å komme deg bort fra denne meningsløse tilværlsen med meningsløst og destruktivt rusmissbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som oppfordrer til brudd på norsk lov. Spørsmål og kommentarer angående moderering kan tas på PM til meg.

Iah, mod

Endret av Iah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt snakke med psykologen om dette, han må vite hva du egentlig sliter med. Misbruk av rusmidler er jo antakeligvis knyttet til andre problemer, og med mindre du snakker med psykologen om dette, kan det være veldig vanskelig å slutte helt alene. Du sier jo selv at du har prøvd for to år.

Det er vanskelig å ta opp slike ting med psykolog, men egentlig er det bare å si det ut, og da går det av seg selv. De har taushetsplikt, med mindre det er fare for liv (så vidt jeg vet).

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innlegg som oppfordrer til brudd på norsk lov, samt avsporing fra tema. Spørsmål og kommentarer angående moderering kan tas på PM til meg.

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet vel i utgangspunktet at psykolog og lege har taushetsplikt. Har bare hatt noen dårlige erfaringer om hvordan enkelte ikke tar denne så seriøst. En annen erfaring var min tidligere fastlege. Fortalte han at jeg tidligere, i en periode på noen år, hadde et høyt alkoholforbruk. Selvmedisinering, mumlet han. Etter dette fikk jeg ikke noen legemidler med et snev av muligheter til misbruk. Akkurat som om jeg da plutselig skulle få et behov til å dytte i meg masse smertestillende for rusen...Jeg aner jo ingenting om sånt.

En annen erfaring er en venn som utviklet sterk angst i militæret og dimmiterte av den grunn. Når han senere våget seg ut blant folk var dette etter noen pils. Han fikk hjelp av psykiatrien, men de konsentrerte seg kun om drikkingen og ikke de underliggende problemene.

Har forresten prøvd å snakke om misbruket med psykologen, men settingen er slik at han ikke følger opp de føringene jeg legger. Jeg er ikke trygg nok til å snakke helt i klartekst. Og jeg vet at lege og psykolog har en viss kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet vel i utgangspunktet at psykolog og lege har taushetsplikt. Har bare hatt noen dårlige erfaringer om hvordan enkelte ikke tar denne så seriøst. En annen erfaring var min tidligere fastlege. Fortalte han at jeg tidligere, i en periode på noen år, hadde et høyt alkoholforbruk. Selvmedisinering, mumlet han. Etter dette fikk jeg ikke noen legemidler med et snev av muligheter til misbruk. Akkurat som om jeg da plutselig skulle få et behov til å dytte i meg masse smertestillende for rusen...Jeg aner jo ingenting om sånt.

En annen erfaring er en venn som utviklet sterk angst i militæret og dimmiterte av den grunn. Når han senere våget seg ut blant folk var dette etter noen pils. Han fikk hjelp av psykiatrien, men de konsentrerte seg kun om drikkingen og ikke de underliggende problemene.

Har forresten prøvd å snakke om misbruket med psykologen, men settingen er slik at han ikke følger opp de føringene jeg legger. Jeg er ikke trygg nok til å snakke helt i klartekst. Og jeg vet at lege og psykolog har en viss kontakt.

Jeg forsøkte å gi deg råd i går. Send meg en melding så kan vi ta det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Har forresten prøvd å snakke om misbruket med psykologen, men settingen er slik at han ikke følger opp de føringene jeg legger. Jeg er ikke trygg nok til å snakke helt i klartekst. Og jeg vet at lege og psykolog har en viss kontakt.

Bytt lege og/eller psykolog. Det er tydelig at du har en del ting du trenger å få ut. Det siste du skal gjøre mot deg selv er å brenne inne med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg forsøkte å gi deg råd i går. Send meg en melding så kan vi ta det der :)

Råd som vil sende vedkommende på ett mentalt kjør han mest sannsynlig aldri vil klare å helbredes fra. Godt jobba for å få ett menneske ødelagt for all fremtid!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd som vil sende vedkommende på ett mentalt kjør han mest sannsynlig aldri vil klare å helbredes fra. Godt jobba for å få ett menneske ødelagt for all fremtid!

Nå må jeg si at dine antagelser begynner å bli smålige og mildt sagt ufine ...

Du har ingen rett til å påstå at du VET hvilke råd jeg vil gi han.

Alvorlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg si at dine antagelser begynner å bli smålige og mildt sagt ufine ...

Du har ingen rett til å påstå at du VET hvilke råd jeg vil gi han.

Alvorlig talt!

JEG leste rådet ditt. Kort oppsummert anbefalte du en mann som har problemer med hasj, å begynne med marihuana i stedet.

Jeg skjønner godt hvorfor det innlegget blev slettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte å gi deg råd i går. Send meg en melding så kan vi ta det der :)

Ja, det gjør jeg. Til dere andre: Selv om dere ikke liker rådene til Revanka, så er jeg et voksent og reflektert menneske og ikke et viljeløst offer. Uansett, takk til alle som har brydd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfarigner som deg. Vil faktisk ikke anbefale å si noe til legen, og kun til psykologen hvis du stoler 100 % på ham/henne. Leger skriver det i journalen. De fleste leger vil ALDRI mer gi deg noe som helst form for avhengighetsdannende eller smertestillende midler. Ikke engang innsovningstabletter hvis du sliter med søvn en periode. Andre, mye mildere legemidler også, for så vidt.

Skulle du havne innom nav, kan de også få tilgang til din journal og trekke forhastede konklusjoner. De er ikke hyggelige å ha med å gjøre dersom de ser på deg som en junkie, selv om alt du gjorde var å si til legen din at du røyker bønne i ny og ne.

Hold det for deg selv, er mitt råd. Søk hjelp på diverse fora, kanskje ikke kvinneguiden, men freak og normal kan sikkert hjelpe deg, der er mange som er i samme situasjon eller har vært der. Du kan få bedre råd der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Familievern kontoret, der kan du få psykolog helt gratis uten henvisning =) Dem har tausetsplikt =) Alle kan gå til familievernkontoret, dem som går alene, eller samboende, barn eller våksende =) Du trenger ikke henvisning =)

Jeg hadde psykolog time der for første gang i dag, helt fantastisk, og henne dama sa til meg, det er nesten ingen som vet det, men hit kan alle komme, det er gratis og trenger ingen henvisning sa henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er igjen ryddet for opfordringer om å bryte norsk lov. På grunn av gjentatte ryddinger stenges tråden.

Kosemose, mod

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...