Gjest ung mor Skrevet 20. november 2003 #1 Del Skrevet 20. november 2003 er temmelig irritert, da to av fadderene til barnet ikke har gjort annet enn å komme i dåpen.. finnes ingen gave eller noen form for oppmerksomhet selv nå, 3 måneder etter dåpen.. :x Er ikke det dårlig? Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 20. november 2003 #2 Del Skrevet 20. november 2003 er dette en motvekt til de tråden der man spør om hva man forventer av venner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. november 2003 #3 Del Skrevet 20. november 2003 Min sønn har faddere vi ike har hørt fra på snart seks år..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #4 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg har vært i samme situasjon- Nå er riktig nok ikke barnet mitt døpt men har faddere allikevel. Jeg ringte henne opp og sa at jeg synes det var dårlig at hun ikke en gang husket barnets bursdag og sa at jeg ikke ville ha henne som fadder lenger, også byttet jeg rett og slett fadder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #5 Del Skrevet 20. november 2003 Hva er det du egentlig forventer da? At de skal komme med gaver og være barnevakt støtt og stadig? Du kan jo ikke regne med at de skal favortisere barnet, pga. at de er faddere? Det er snart jul, og sikkert lenge til bursdagen til barnet, så du kan jo ikke regne med at fadderne skal komme med gaver støtt og stadig. Det finnes da grenser. Synes faktisk noen tar dette faddergriene litt for høytidlig jeg. Vi lever i 2003 og ikke i 1920. Sorry, men jeg synes faktisk du opptrer umodent og egoistisk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor Skrevet 20. november 2003 #6 Del Skrevet 20. november 2003 Forventet! at de iallefall ville gitt poden noe på dåpsdagen sin- Ingenting annet.. værken barnevakt elle noe - er det foresten så vanlig da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 20. november 2003 #7 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg (og mine søsken) ble fulgt opp av faddere gjennom at vi fikk gaver til dåp, jul og bursdag, + at fadderne ringte foreldrene våre og spurte hvordan det gikk med oss litt oftere enn de ville gjort ellers. Faddergjerningen ble avsluttet ved at fadderne holdt tale til konfirmasjon. Hvis man tar på seg å være fadder, syns jeg man bør oppvise et minimum av interesse. Dåpsgave er selvsagt. Selv har jeg ingen faddere/ikke døpt mitt barn, fordi denne tradisjonen har liten verdi for meg. Det kan jo hende "dine" faddere syns det samme. I så fall burde de takket pent nei til å være faddere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #8 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg forsto det heller ikke slik at hun forventet barnevakt eller gaver , det var vel ikke akkurat det det var snakk om. jeg forventer meg at de bryr seg om barnet enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #9 Del Skrevet 20. november 2003 Forventet! at de iallefall ville gitt poden noe på dåpsdagen sin- Ingenting annet.. værken barnevakt elle noe - er det foresten så vanlig da?? Var de faddere og var på dåpsfest men babyen fikk ikke dåpsgave? Det synes jeg var svært dårlig ja. Trodde du mente at babyen ikke hadde fått nok oppmerksomhet eller gaver etter dåpen. Sorry!! Tror faktisk jeg hadde svelget det i meg, og la det gå sin gang. Det kommer alltids deres tur til å bli behandlet på samme måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 20. november 2003 #10 Del Skrevet 20. november 2003 Tenk nøye gjennom hvem dere velger som faddere til barnet deres. Er dette mennesker dere har hatt mye kontakt med fra før av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. november 2003 #11 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg er fadder til to eller tre barn, er faktisk bare helt sikker på to... Har meldt meg ut selv av statskirken og sa fra om det, men de ville ha meg som fadder. At det følger ekstra oppfølgingsforventning i forbindelse med det ante jeg faktisk ikke noe om før min venninne nærmes arresterte meg for å glemme jentungens bursdag. Og det gjør jeg jo - jeg vet at hun har bursdag i september, og det er det... Hun har forøvrig alt nevnt det faktum at jeg ikke ser til at jentungen blir oppdratt i den kristne tro... jeg har tre barn selv - som ikke er døpt - og elleve tanteunger - har ikke kapasitet til enda flere jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 20. november 2003 #12 Del Skrevet 20. november 2003 er temmelig irritert, da to av fadderene til barnet ikke har gjort annet enn å komme i dåpen.. finnes ingen gave eller noen form for oppmerksomhet selv nå, 3 måneder etter dåpen.. :x Er ikke det dårlig? Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Kanskje de har dårlig med peng??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. november 2003 #13 Del Skrevet 20. november 2003 Mysan hvis du ikke har kapasitet til flere burde du i utgangspunktet si nei til fadderoppgaven. Gamle Alex Ikke døpt, faddere allikevel, og på toppen av det hele har du byttet fadder?? Hva legger du i det å være fadder da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 20. november 2003 #14 Del Skrevet 20. november 2003 i min familie er det å være fadder bare symbolsk.. har selv vært det to ganger.. men gir ikke de noen ekstra oppmerksomhet for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #15 Del Skrevet 20. november 2003 Mysan hvis du ikke har kapasitet til flere burde du i utgangspunktet si nei til fadderoppgaven. Gamle Alex Ikke døpt, faddere allikevel, og på toppen av det hele har du byttet fadder?? Hva legger du i det å være fadder da? Jeg ser på det slik; Når du blir døpt i kirken, lover fadderene og følge deg opp og hjelpe til og bringe deg opp etter guds tro. Jeg er ikke kristen og valgte derfor ikke å døpe datteren min i kirken, men jeg ser også på rollen som fadder som en som evt skal oppdra barnet mitt hvis jeg fikk en murstein i hodet og mine foreldre skulle være for gammle ril å kunne ta vare på henne. Derfor er det viktig for meg at fadderne hennes kjenner henne og har et godt forhold til henne. Hvorfor skal man ikke kunne bytte fadder? og hva er vitsen med og ha en fadder som ikke følger opp? Hva leggerdu i ordet fadder da Tex? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #16 Del Skrevet 20. november 2003 Og gjesten over var meg naturligvis som hadde glemt å logge seg på :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 21. november 2003 #17 Del Skrevet 21. november 2003 jeg har alltid sett på fadderne til et barn som de personene som skal ta vare på barnet dersom foreldrene skulle dø før barnet var gammelt nok til å ta vare på seg selv. da er det naturlig å ringe, besøke og bli kjent med barnet. en kan ikke forvente at fadderne skal komme med gaver i tide/utide, men at de skal bry seg mer enn det den jevne venn av foreldrene gjør. mine faddere er tanter og onkler, så da har det naturligvis vært en del kontakt mellom oss. kanskje en ikke skal forvente noe av faddere som ikke tilhører slekten? er man i slekt med barnet har en ofte en følelse av tilknytning til ungen, det er jo barnet til et søsken/svigersøsken/søskenbarn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 21. november 2003 #18 Del Skrevet 21. november 2003 jeg har alltid sett på fadderne til et barn som de personene som skal ta vare på barnet dersom foreldrene skulle dø før barnet var gammelt nok til å ta vare på seg selv. da er det naturlig å ringe' date=' besøke og bli kjent med barnet. [/quote'] Dette stemmer nok ikke pr idag. Går foreldrene bort; kommer barnevernet inn i bildet. Og da vet vi jo hvordan ting blir.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 21. november 2003 #19 Del Skrevet 21. november 2003 Faddere er med i dåpen (og gir gave som alle andre som deltar i dåpen) og holder tale i konfirmasjonen. Sånn er det hos oss i hvertfall. Men egentlig skal de jo støtte opp i oppdragelsen - spesielt den kristne delen - slik jeg oppfatter det. Og enig med SS - de har ingen spesielle rettigheter dersom foreldrene dør, spør ingen hvor fadderne er, og om de melder seg interesserte ville de nok ikke komme langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. november 2003 #20 Del Skrevet 21. november 2003 Vel, vel. Det er forskjell på å mite foreldre ved død og å "miste" forledre pga rusmisbruk/misbruk. Man har eks ikke samme problem med at foreldre kommer på døren støtt og stadig og lager klabb og babb. Kjenner faktisk 2 familier der fadderbarn er innlemmet i familien, tilogmed blitt adoptert pga døde foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå