Gå til innhold

Hjerneslag


^KinderMaxi^

Anbefalte innlegg

Min bestefar har nettopp hatt et hjerneslag, og det er veldig vondt og sårt for meg. Vi har mistet kontakten helt pga min far. Er nesten 2 år siden jeg så han sist.

Fikk plutselig en melding av min søster i går kveld: Bestefar ligger på sykehus med slag. Til dere som kjenner noen som har eller har hatt selv, gjør det vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke inntrykk av det gjør vondt. Ikke der og da, ihvertfall. Det kan nok gjøre vondt når man kommer til seg selv og blir klar over situasjonen, og det kan nok bli vondt når eventuell opptrening begynner, men i det man lammes av slaget så tar det ikke lang tid før man blir bevisstløs.

Bestemoren til samboeren hadde to slag før hun døde, med et par års mellomrom. Jeg har ikke inntrykk av at det var vondt for henne første gangen, og det som var verst var nok det at hun mistet en del av språket og taleevnen, men denne fikk hun trent opp igjen ganske raskt. Andre gangen gikk det ikke så bra, og hun gikk bort etter en ukes tid.

Det var nok verst for de som var rundt henne. Mannen hennes, svigers, samboeren og søsknene. Ihvertfall i den tiden man ikke visst hva utfallet ble. Andre gangen hun fikk slag så var vel alle klar over hva utfallet ville bli, men det var de rundt henne som hadde vondt når hun ble hentet av ambulanse og i den tiden som hun lå på sykehus. Da håpet man bare at det skulle gå raskt slik at hun slapp å lide.

De har gode rutiner for slag på sykehusene nå, og det er utrolig hva de klarer å få til. :)

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehus og ser mange med mistanke om slag som kommer inn. Hvor mange av dem som faktisk får påvist hjerneslag vet jeg ikke, da de blir sendt på avdeling ganske fort. Uansett er det ikke mange nevrologiske pasienter som kommer inn til oss med smerter. De kan ha skjevhet i ansiktet og oppleve at beina plutselig ikke virker, at den ene siden av kroppen visner hen, at ordene som kommer ut ikke gir mening eller at det å snakke blir vanskelig. Det er ikke nødvendigvis behagelig med sterke symptomer, men det er ikke en direkte konkret smerte. Det finnes uansett stor forskjell i hvor kraftige utfall man har. De som kommer inn med slagmistanke hos oss er ikke de som har det verst, sånn sett er det verre med et feilstilt albuebrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lovelig

Da mormor fikk slag og kom til seg selv igjen, kunne hun fortelle at hun ikke kjente smerte. :) Hun følte bare at noe skjedde, men ikke hva. Hun ble mer forvirret og kanskje også redd. Men hun var på sykehjem, så hun ble behandlet riktig veldig fort da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor sa at hun ikke engang registrerte at hun hadde slag, kun at de rundt henne reagerte.

Hun snakket normalt (trodde hun) til tante mens hun satt i sofaen. Hun fortalte i ettertid at hun skjønte ikke hvorfor tante skrek og at hun ble oppgitt over å måtte flere ganger gjenta til tante at hun måtte roe seg.. siden hun var så opprørt over at bestemor så dårlig ut.. mens bestemor forsikret henne om at alt var bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av det gjør vondt. Ikke der og da, ihvertfall. Det kan nok gjøre vondt når man kommer til seg selv og blir klar over situasjonen, og det kan nok bli vondt når eventuell opptrening begynner, men i det man lammes av slaget så tar det ikke lang tid før man blir bevisstløs.

De færreste blir bevisstløse av å få slag.

Ts, når man får slag kan det enten være forårsaket av blødning (10-15%) eller blodpropp (85-90%) i hjernen. En blødning kan øke trykket i hjernen og presset inne i skallen slik at man får hodepine. Størrelse på blødningen kan ofte være avgjørende for smertene, men de fleste pasienter vil i varierende grad ha hodepine. Noen lett, andre intenst og kraftig. Det gis selvfølgelig smertestillende. Dersom pasienten er våken og kan svare på hvorvidt han har vondt er saken grei, ellers ser man det ut fra CT bilder og objektive vurderinger som puls o.l. Ved blodpropp er det som regel mindre smerter enn ved blødning, men mange vil ha hodepine. Det kommer ann på hvor i hjernen blodproppen sitter og hvor stor den er. Her gis også smertestillende ved behov.

Dersom pasieten kommer raskt til sykehus og symptomdebut er kjent, kan man gi blodproppoppløsende behandling, som kan miske og i beste fall fjerne utfallene. Dessverre har mange eldre mennesker sykdommer som er kontraindisert for denne behandlingen, men den kan ha god effekt. Derfor er det utrolig viktig å ringe 113 når man mistenker at person har fått slag, ring med en gang!

De siste 10-15 årene har slag fått mye mer oppmerksomhet i nosrk helsevesen og det forskes mye på området. Ved hjelp av fysioterapi, ergoterapi, logoped, sykepleiere, hjelpepleiere og leger kan man i dag trenes godt opp igjen når akuttfasen er over. det er lett å bli deprimert og lei seg over det man har mistet, og mange pasienter ser mørkt på fremtiden. De trenger familie og venner som kan støtte, oppmuntre og være der for dem. Anbefaler deg å ta kontakt med din bestefar, jeg er sikker på han vil sette pris på det, og at du kan være en ressursperson for han.

Jeg har jobbet flere år på en spesialavdeling for slagpasienter, spør gjerne om det er noe du lurer på. Les også gjerne her.

Til ALLE som leser denne tråden:

F Fjes Ansiktslammelse

A Arm Lammelse i arm

S Språk Språkforstyrrelse, finner ikke ord

T Tale Taleforstyrrelse, utydelig tale

FAST = Raskt!

Dersom det foreligger ett eller flere FAST-symptomer, må du ringe 113 med en gang!

TID ER LIV!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...