Gå til innhold

Bullterrier!


Gjest Heloise

Anbefalte innlegg

Gjest Heloise

Jeg lurer egentlig bare på om det er noen her som har bulle, eller som har erfaringer med de. Jeg vet jeg kan snike meg inn på dyrefora her og der, men siden jeg er her "hele tiden" så spør jeg like gjerne her jeg er :)

Jeg skal gå til anskaffelse av en bulle når jeg får meg leilighet. Jeg gleder meg som en unge! Har vokst opp med hunder i alle former og fasonger, men aldri eid en egen helt selv. Jeg vet buller er krevende på sin måte, men det er jo alle hunder.

Håper noen KG-ere har vært borti bulle og at det kanskje er flere entusiaster her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hatt den rasen selv, men de få erfaringene jeg har fra rasen er utelukkende positive. Den må så klart trenes med en fast hånd, men det må man med de fleste. :)

Hadde det ikke vært for at kjæresten min ikke liker rasen, så skulle jeg gjerne hatt en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Har ikke hatt den rasen selv, men de få erfaringene jeg har fra rasen er utelukkende positive. Den må så klart trenes med en fast hånd, men det må man med de fleste. :)

Hadde det ikke vært for at kjæresten min ikke liker rasen, så skulle jeg gjerne hatt en selv.

Så bra du kun har hatt positive erfaringer med de! :)

Kjæresten min er helt syk etter å skaffe hund, han er dyreelsker nr. 1. og han er helt med på bulle, han vet hvor gal jeg er etter de.

Ser for meg at han tar over hele oppdragelsen også! Selvom jeg ikke vil det. Han er nemlig en gud med dyr. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bulle selv, men tenker absolutt på det som en hund nr. 2. Har kun positive erfaringer ved deres personlighet.

Men(!!) en ting du skal være obs på er oppdretterne. Denne rasen er preget av sykdom, som for eksempel allergi, nyreproblemer og hjertefeil, og derfor er det VIKTIG å virkelig undersøke oppdrettere før man skaffer seg valp. Vi vurderer å hente fra utlandet. Jeg vet ihvertfall om en useriøs oppdretter fra østlandet jeg aldri ville ha kjøpt fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å velge en bra oppdretter, ja. Det gjorde vi med ridgebacken vår, og han er en fantastisk hun, både utseendemessig og mentalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Ja absolutt! Jeg er obs på dette med oppdrettere. Er det noen webside/forum som opplyser om slikt som dere vet om? Jeg vet det er endel bulleoppdrettere rundt omkring, men har ikke hørt noe om ryktene deres enda (jeg har ikke lett heller da). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja absolutt! Jeg er obs på dette med oppdrettere. Er det noen webside/forum som opplyser om slikt som dere vet om? Jeg vet det er endel bulleoppdrettere rundt omkring, men har ikke hørt noe om ryktene deres enda (jeg har ikke lett heller da). :)

Hvis du drak på siden til NKK, så finner du informasjon om hvem som er valpeformyndere for rasen. Det er valpeformyndere for de fleste raser. De vil kunne henvise deg til gode oppdrettere. :)

Ellers så kan man også ta kontakt med raseklubben og høre om de har noen å anbefale.

Oppdretteren vår er æresmedlen i ridgeback-klubben! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med bullterrier, kan fortelle deg om mine erfaringer.

Hun var verdens snilleste hund, vi savner henne alle, alle som kjente oss (familien), kom på besøk, likte henne, hun var som sagt veldig snill, tålmodig med oss som barn, veldig kosete, ville ligge ved siden av oss, alltid klar for kos.

Hun krevde sitt når det kom til turer, men vi var er en tur glad familie, så det var ikke noe problem, men vær klar over at de trenger mosjon! Hun var med på fjellturer og alt, jeg hadde æren av å lufte henne etter skolen :rodmer:

Men hun var vanskelig som valp, leken og krevde sitt som alle andre valper, men hun skulle tidlig prøve å være sjefen, over mamma og pappa, men pappa hadde heldigvis mye erfaring med hund, så de satte henne på plass, og det var nødvendig! Det var et par episoder hvor hun virkelig var vrien, men de tok henne og etter det var det aldri noe problem. Tror det er viktig å vise tydelig hvem som er lederen fra de er valp. Dette er ikke nervøse hunder som chihuahua og storpuddel, hvor man ikke skal være for streng/autoritær da de kan bli nervøse, bullterrier er sta, og tøffe, vis at du er lederen, så får du en fantastisk venn.

Da jeg gikk tur med henne alene, er en del år siden, og det var ikke så vanlig med bullterrier i Norge, møtte jeg desverre en del fordommer, og det var ikke alltid så lett. Flere som kjeftet på meg fordi jeg hadde en "ulovlig hund" :roll: Mange som fortale meg at jeg hadde en pit bullterrier og da jeg sa "nei, det er en bullterrier" svarte de bare "JA... en pit bullterrier" de visste ikke en gang hva bullterrier var. Mange som trakk til seg hundene sine etc. "den der er farlig" sa de. Så du må være forbredt på litt slike holdninger. Men mange ble jo også positivt overrasket da de så hvor snill og kosete hun var :)

Hun gikk aldri løs, bortsett fra på hytta. Hun var som sagt veldig snill mot alle :) Veldig rolig, og kosete, og selv om hun krevde litt mosjon, la hun seg ned når det regnet, ville helst være inne og kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Tusen takk for kjempefint og hyggelig innlegg AB! Jeg husker mye av den autoritære biten fra da vi hadde belgisk fårehund, for de må oppdras mye på samme måten, da de utfordrer mye og skal "outsmarte" deg hele tiden. Ofte tester de deg som voksne også så man må hele tiden ha et øye på de og kommunisere.

Jeg har en mor og en tante som er sinnsykt gode på hunder og dressur/oppdragelse, så jeg håper jeg kan benytte meg av deres erfaring når jeg selv får meg "loppesirkus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leonidene

Eg og samboeren passet ein bulle-tispe i noen måneder for fleire år siden. Herlig herlig skapning, vittig var ho også. Når vi var ute på tur og ho gjorde fra seg, satte ho seg alltid rett ned og "tørka" rumpa i gresset. Skikkelig kosegris, glad i folk, fe og unger. Ho var ikkje vrang på noen måte som vi merka, utfordra oss ikkje heller, var relativt rolig inne, herja litt når vi slapp ho i hagen.

Dessverre blei ho sendt tilbake til oppdretter då eiger skulle flytte inn i leilighet der det "ikkje var lov med hund" (men plutselig hadde ho ei boxer-tispe istede noen mnd seinere når ho var ferdig med å pusse opp). Og bulle-jenta blei avlivd pga at ho var nesten 100% døv (ho var heilt kvit). Resten av kullet ho kom fra blei visstnok også avlivd pga døvhet eller andre helsteproblemer. Vi eller eks-kjæresten til eigeren hadde overtatt ho uten problemer om vi hadde fått vite at ho skulle bli sendt tilbake, men eigeren sa ikkje i fra før ei stund etter at ho hadde levert ho tilbake.

Skal definitivt ha meg ein slik seinere i livet, hadde tenkt på ein slik når eg kikka etter hund sist, men enda opp med ein annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

"Tørka" rompa i gresset..... det er jo langt fra søtt, men ubehagelig for hunden. Da har den sikkert betente analkjertler og burde sjekkes hos veterinæren.

Har alltid hatt lyst på bullterrier, men de er nok litt for aktive for min smak så har måtte nøye meg med å kose masse med de jeg treffer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leonidene

"Tørka" rompa i gresset..... det er jo langt fra søtt, men ubehagelig for hunden. Da har den sikkert betente analkjertler og burde sjekkes hos veterinæren.

Den hadde vært sjekka hos dyrlegen, det var ingenting gale med ho. Hadde gjort det siden den var liten, bare ein rar liten (u)vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Ja det er jo kjent for "nykker" og kan ha OCD (tvangshandlinger) så det tror jeg på var en av hennes rare ideer og ikke noe annet :) Koselig historie, men utrolig trist at hun ble sendt tilbake. Håper hun fikk et godt hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg at han tar over hele oppdragelsen også! Selvom jeg ikke vil det. Han er nemlig en gud med dyr.

Noen buller er stri som bare det og da hjelper det ikke å godbittrene, klikkertrene eller prøve å være sjefen i huset. Noen buller er sin egen lille gud, og har det helt fint med det. Buller er vel like forskjellige som alle andre hunder, men jeg har bare gode erfaringer med rasen. Noen er fint mulige å dressere på vanlig vis, andre har særheter i fleng som utvikler seg enten en vil eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Noen buller er stri som bare det og da hjelper det ikke å godbittrene, klikkertrene eller prøve å være sjefen i huset. Noen buller er sin egen lille gud, og har det helt fint med det. Buller er vel like forskjellige som alle andre hunder, men jeg har bare gode erfaringer med rasen. Noen er fint mulige å dressere på vanlig vis, andre har særheter i fleng som utvikler seg enten en vil eller ikke.

Ja, det går for de aller fleste raser med sterke personligheter, så jeg tror man skal være nøye med hvilken valp man velger og se an personligheten når man kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo kjent for "nykker" og kan ha OCD (tvangshandlinger) så det tror jeg på var en av hennes rare ideer og ikke noe annet :) Koselig historie, men utrolig trist at hun ble sendt tilbake. Håper hun fikk et godt hjem!

Uh... Leonidene skriver at den ble avlivd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var ikke det boxeren som var døv.....?

Står bulle-jenta ble avlivd, så ja..Var nok den stakkars bull terrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Står bulle-jenta ble avlivd, så ja..Var nok den stakkars bull terrieren.

Æsj da var det jeg som leste feil :( (har konsentrasjonsvansker og sliter med lesing..) Nå ble jeg lei meg! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det vel slik at hunder (og andre dyr?) som er helt kvite oftere er døve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...