Gå til innhold

Kvalme


Gjest Kvalming

Anbefalte innlegg

Gjest Kvalming

Hei.

Jeg har nå vært kvalm i over en uke. Kjempeplagsomt!

Har ikke hatt diare eller noe, men det er altså den plagsomme og ekle kvalmen.

Den kommer helst i bølger, og er ikke nødvendigvis konstant utover dagen.

I går kveld var det helt forferdelig, da følte jeg meg ordentlig dårlig.

Da fikk jeg bølger med kvalme og hjertebank.

Og da jeg skulle legge meg, måtte jeg sitte i senga, for kjentes ut om om jeg holdt på å spy.

Da samboeren min spiste noe, kunne jeg ikke se på, for da ble jeg så utrolig kvalm. Tålte ikke synet av mat i går. Og jeg holder meg langt unna hvitløk, for bare tanken gjør meg kvalm!

Kan det være en allergisk reaksjon? (Til tross for at jeg tar allergipiller).

Noen som har noen forslag?

Tror ikke det er graviditet, for jeg hadde riktignok ubeskyttet samleie for 1 uke siden, men var kvalm før den tid såvidt jeg kan huske. Dessuten kommer vel ikke kvalmen SÅ tidlig :fnise:

Er litt bedre idag, men er bittelitt kvalm. Det går litt opp og ned. Ble redd for innvollsorm også, men er flink til å vaske hendene titt og ofte (har katt).

Skal til legen i august, men det er jo en god stund til.

Håper noen har noen forslag til hva det kan være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KvalmingTS

Vil bare si at jeg skal til legen pga noe annet, men hvis kvalmen vedvarer og jeg ikke klarer å finne ut hva det er, kommer jeg til å ta det opp :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

jeg ville tatt det opp med legen uansett.

det skader jo ikke å spørre, spesielt når du allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sier noe der altså.

Ingen som har noen tanker om hva som kan være årsaken til kvalmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var konstant kvalm av de første p-pillene jeg prøvde. Og jeg har hørt om folk som blir kvalme av dem etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Vil bare skrive at jeg er kvalm enda :(

Og det er verst om kvelden. Får hjertebank (nesten sånn følelse man får når man ikke har spist noe hele dagen, hvis noen har opplevd det? Lavt blodsukker) og blir kvalm.

Føler meg kjempedårlig.

I går da jeg skulle legge meg, følte jeg meg så dårlig at jeg gråt i senga.

Når jeg våkner, føler jeg meg bra og frisk. Men i går hadde jeg angst fordi jeg var redd for at det er noen alvorlig gærent med meg.

Men da hadde jeg vel hatt vondt her og der?

Hadde det vært graviditet, hadde jeg faktisk blitt letta, men jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle kunne være det, så jeg tenker på andre ting.

De som jobber i resepsjonen hos legen er så sure (i hvertfall hun ene), så hvis jeg ringer og sier jeg vil ha time tidligere pga dette, kommer hun sikkert til å gjøre narr av meg slik hun har gjort før hvis det har vært noe.

Skal til legen om ca 3 uker.

Ingen som har noen kjerringråd mot kvalme heller?

Åt potetgull hele kvelden i går, for det hjelper litt å spise. En liten stund. Men da må det være noe salt. Sukker tåler jeg heller dårlig merker jeg :(

Kanskje jeg plutselig har fått diabetes :(

Håper på noen svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TSKVALM

Har ikke det nei. Er ikke så enkelt å få til det tror jeg.

Holder meg allerede i stor grad unna brød (blir oppblåst). Snart ingenting jeg kan spise da, hehe. Er allergisk mot en rekke matvarer også.

Har prøvd cola, men kan ikke gå rundt og slurpe i meg det hele tiden heller dessverre.

Er forresten litt av og på-kvalm fremdeles :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å ha noe i magen for å holde den igang. Du kan jo spise en gulrot innimellom, når du kjenner at den kommer? Gulrot er jo sunt og varer en stund, så jeg ser ikke noe problem i å knaske en del av det. Bare ikke spis så mye at du blir helt oransje ;)

Ellers er det ikke så vanskelig å holde seg unna melkeprodukter, har gjort det i godt over en måned selv nå. Jeg spiser mye kjøttpålegg på skiva/knekkebrød, mye salat med couscous, pasta og ris i. Og til middag lager jeg helt vanlige retter som fisk og diverse kjøttgreier med pasta, potet og ris til. Og så har jeg innført forskjellige soya/ris/havre-produkter, og melkefritt smør. Alt sammen fås på vanlige butikker, men coop, ica og bunnpris har mye bedre utvalg enn Rema. Verdt et forsøk en uke, hvert fall?

Og ta en graviditetstest, så får du det i det minste helt ut av verden! Har hørt om folk som får mensen selv om de er gravide også, kanskje du ble gravid for mer enn en måned siden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TSKvalming

Hei!

Takk for svar :)

Tja, det er lite sannsynlig, siden jeg ikke har hatt ubeskyttet sex før for 14 dager siden.

Er rimelig sikker på at det ikke har vært noe gærent med kondomene heller.

Jeg la forresten merke til at menstruasjonen ikke var like "voldsom" som den pleier å være (beklager ekle detaljer). Hvis alt er som normalt, skal jeg ha menstruasjon igjen om ca 3 uker. Har vært gravid en gang før, for en stund siden, men dessverre endte det opp med spontanabort :( Da hadde jeg ikke noen blødning før jeg begynte å blø meget kraftig pga. SA.

Og jeg var ca 6-8 uker på vei.

Tåler forresten ikke soyabønner, er det det samme som soyamelk osv?

Kan man uten å blunke erstatte vanlig kumelk med rismelk? :)

Kvalmen har vært litt bedre, for har stappet i meg mat for å døyve og "forebygge" litt, men det er vel ikke helt normalt at jeg har vært kvalm så lenge?

Kommer til å ta det opp med legen. Og det er vel rundt den uken jeg skal ha menstruasjon at jeg skal dit.

Kanskje det er allergi. Blir veldig fort oppblåst, så har holdt meg unna brød av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å ta det opp med legen, beste måten å finne ut hva som feiler deg på!

Jeg ville ikke drukket soyamelk hvis du ikke tåler soyabønner, siden det er laget av nettopp soyabønner. Jeg har ikke drukket så mye rismelk ennå, men det er ikke så verst hvis man venner seg til smaken. Jeg brukte det til kornblandinger og syntes det smakte litt slik som melk gjør når det har ligget over havregryn i noen minutter. Hvis det var en fornuftig forklaring?

Funker forresten å kutte ut brød mot oppblåstheten din? :) For meg funka total kutting av melk! Men folk er jo selvsagt forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, skal snakke med legen om det.

Han har sikkert hatt pasienter med liknende problemstilling, og han vet godt hva jeg tåler.

Hva med f.eks kokosmelk, går det an å bruke det istedet for vanlig melk i all slags mat?

Eller smaker det annerledes? (Går det an å bruke rismelk i f.eks lasagne?)

Skjønte forklaringen din på hvordan rismelk smaker ja :)

Det å kutte ut brød fungerte litt på meg, men har ikke kuttet ut så lenge, kun et par uker.

Hadde muligens fått bedre effekt hvis jeg holdt meg unna melkeprodukter også?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...